PDA

View Full Version : potmeters voor een strat



larsje
14 maart 2010, 08:03
hi,

ik ben bezig met een zeflbouwstrat, welke potmeters heb ik nu nodig?

2 x een 250k voor de toonregeling (audio)?
1 x250k voor de volumeregeling (log)?

Ik heb hier nog een 250k CTS potmeter liggen met een 'A', is dat dan een audiotaper?

grt. lars

MartinL
14 maart 2010, 08:36
hi,

ik ben bezig met een zeflbouwstrat, welke potmeters heb ik nu nodig?

2 x een 250k voor de toonregeling (audio)?
1 x250k voor de volumeregeling (log)?

Ik heb hier nog een 250k CTS potmeter liggen met een 'A', is dat dan een audiotaper?

grt. lars


Inderdaad :
A = Tone
B = Volume

Dus 2 * 250k A, en 1 * 250k B

ß@®+
15 maart 2010, 12:45
Inderdaad :
A = Tone
B = Volume

Dus 2 * 250k A, en 1 * 250k B

Niet perse.
A is meestal logaritmisch en B lineair, maar dat hoeft niet!. Ook is een audio taper hetzelfde als logaritmisch, omdat ons gehoor nou eenmaal logaritmisch werkt.

Het beste wat je kunt doen is de weerstand meten als de potmeter precies in het midden staat. Is de weerstand dan ook de helft, dan is het een lineaire. Is de weerstand niet de helft dan is het een logaritmische.

Ik heb op mijn strat alle potmeters gewoon logaritmisch

MartinL
15 maart 2010, 19:23
Niet perse.
A is meestal logaritmisch en B lineair, maar dat hoeft niet!. Ook is een audio taper hetzelfde als logaritmisch, omdat ons gehoor nou eenmaal logaritmisch werkt.


Daar heb je gelijk in, maar TS gaf aan nog een CTS pot te hebben liggen en die hanteren zoals boven gepost.
En ik ga ervan uit dat TS een standard strat wiring wil, en niet direct wil experimenteren.

ß@®+
15 maart 2010, 20:17
Daar heb je gelijk in, maar TS gaf aan nog een CTS pot te hebben liggen en die hanteren zoals boven gepost.
En ik ga ervan uit dat TS een standard strat wiring wil, en niet direct wil experimenteren.

ow dat CTS had ik even gemist :chicken: