PDA

View Full Version : Advies buizenversterker



Azaruc
13 maart 2010, 16:31
Hoi allemaal,

Ik wil voor thuis graag een buizenversterker in plaats van de transistorversterker die ik nu heb. Alleen zijn er een paar eisen die ik heb aan de amp die het niet echt makkelijker maken:

- Combo
- 2 kanalen (clean/lead) (footswitchable)
- Aparte eq per kanaal
- < 500 euro
- volledig buizen

Het zou mooi zijn als er ook nog een FX loop op zat.

Muziek die ik vooral speel is rock (peppers/foo fighters), hardrock (GnR, AC/DC), punkrock (Green Day/Sum 41). Daar moet de amp dus geschikt voor zijn. Ook wil ik graag een lekker clean geluid. 'Metal' sound heb ik niet nodig.

De enige amp die ik tot nu toe heb kunnen vinden die hieraan voldoet is de peavey valveking 112. ik heb hem nog niet kunnen testen, dus weet niet hoe het geluid is. Alleen ben ik bang dat 50 W te veel is voor thuis.

Graag hoor ik jullie ervaring met de valveking of andere suggesties.

JohnLord
13 maart 2010, 17:05
Kijk ook naar tweedehands, voor jouw budget is er op de tweedehandsmarkt heel veel leuks te vinden.

even
13 maart 2010, 17:06
Niet veel in die prijsklasse en dat met jou wensen, ik denk dat er niet veel te koop is onder de 500 euro. Kijk vooral occassion, er is veel leuk spul te koop voor een redelijke prijs. Een buizenbak gaat vele jaren mee. Ik speel zelf op een versterker uit 1990. Houdt rekening met het vervangen van de eindbuizen en wanneer ouder dan 25 jaar eventueel de elco's. De voorbuizen zijn praktisch onverslijtbaar. Als je nog wat geld over hebt overweeg een andere speaker(s), dit is vaak de bottleneck bij veel versterkers m.b.t. de uiteindelijke sound. Fabrikanten bezuinigen daar bijna altijd op i.v.m. de verkoopprijs.
Aanraders en niet te duur; Celestion V30 of -G12H. (ook occassion regelmatig te vinden hier).

Op weg naar een eigen sound,
Succes, Erwin.

TimS
13 maart 2010, 17:20
Valt toch wel mee de eisen? JCM600 / JCM900 / JTM30/60 combo?

Azaruc
13 maart 2010, 17:32
Even vergeten te vermelden: Ik ben inderdaad op zoek naar een combo.
Tweedehands is geen probleem, alleen heb ik geen idee welke versterkers ik in de gaten moet houden.

De marshalls zal ik ook noteren. Ik ben alleen, net als bij de Peavey, bang dat het vermogen misschien wat te hoog is.

@even: Thanks, daar zal ik zeker rekening mee houden

caliban
13 maart 2010, 18:11
Even vergeten te vermelden: Ik ben inderdaad op zoek naar een combo.
Tweedehands is geen probleem, alleen heb ik geen idee welke versterkers ik in de gaten moet houden.

De marshalls zal ik ook noteren. Ik ben alleen, net als bij de Peavey, bang dat het vermogen misschien wat te hoog is.

@even: Thanks, daar zal ik zeker rekening mee houden

De marshall MA series zitten ook in ongeveer hetzelfde budget denk ik. Ik zou persoonlijk eerder voor tweedehands gaan weliswaar.

Ibanez666
13 maart 2010, 18:53
Alleen ben ik bang dat 50 W te veel is voor thuis.




waarom denk je dat?

Orbis
13 maart 2010, 19:54
Een Blackstar HT5 voldoet denk ik ook aan de eisen? Die is bovendien maar 5 watt. Ik weet in ieder geval zeker dat die twee channels heeft met footswitch, volledig buizen is en een combo is. Alleen de eq per kanaal zou ik mijn hand niet voor in het vuur durven steken. Eerlijk gezegd meen ik me te herinneren dat je het met ้้n eq voor twee kanalen moet doen.

Fireburst
13 maart 2010, 20:00
- Combo
- 2 kanalen (clean/lead) (footswitchable)
- Aparte eq per kanaal
- < 500 euro
- volledig buizen

Ik denk dat door de wens van een aparte eq per kanaal je sowieso bij 'stevigere' amps gaat uitkomen.
Bijvoorbeeld : de JTM30 heeft dit niet, de JTM60 dan weer wel. En zo zal het ook wel bij andere merken het geval zijn, vermoed ik.

crapton
13 maart 2010, 20:06
Marshall MA50C, Peavey Valveking 112. Vlakbij is de 6505+ combo (550 €). Heb ik t nog niet eens gehad over bijna alle Bugera's. Hijgs&Knetter Edition Tube heeft 2 kan maar shared EQ. Fame CS60C...366 € incl verzenden.

Tja... gewoon ff zoeken op Musicstore of Thomann. Keuze te over...

Heb de MA50C & Valveking 112 geprobeerd, vond de Valveking iets prettiger klinken. Die Marshall was wat krasserig maar schijnt toch wel goed te zijn als ik de sound samples beluister.

50W voor thuis ga je never ever volledig gebruiken, of je moet buut'n op de boerderie woon'n. Met 50W kan je in een normaal bandje aardig meekomen (uit ervaring).

macwilliams
13 maart 2010, 20:16
waarom denk je dat?

Onderhand weten wij wel dat dat geen probleem hoeft te zijn.

guitarguru
13 maart 2010, 20:29
Onderhand weten wij wel dat dat geen probleem hoeft te zijn.

Dat zou nou es een leuke meeting kunnen zijn. Een HUISKAMER-meeting. :cheerup: Ben heel benieuwd naar de vergelijking van low-wattage amps t.o.v. zwaardere bakken met lage Master instellingen.
Mijn ervaring is dat de Master gewoon flink open moet voor een dikkere sound. Dus een 50 watter voor thuis vind ik nonsens.
Zelfs mijn Vox AC-30 klinkt op bandnivo nog net te dun, omdat de Master maar rond een kwart open kan. Net ff verder open wordt ie lekker, maar is tie dus te hard :chicken:

macwilliams
13 maart 2010, 20:47
Mijn geluid is niet dun te noemen. Ik heb nu wel genoeg van die 5watt dingetjes geprobeerd....
nee da's niks

Azaruc
13 maart 2010, 23:02
waarom denk je dat?

Ik heb van meerdere mensen gehoord dat hun buizenversterker pas lekker gaat klinken als ze hem verder open draaien. Dan zou ik dus de buren wegblazen.
Ik weet ook dat dit (lang?) niet voor alle amps geldt, maar in de verhalen die ik lees over deze peavey lijken de meesten niet super tevreden te zijn met het geluid op laag volume.

Wat betreft de Marshalls hoop ik dat die dan wel lekker klinken op lager volume.

Of vinden jullie het verhaal van verder open draaien voor een lekker geluid onzin? Sowieso ga ik eerst testen natuurlijk, maar ik ben wel benieuwd hoe jullie ervaring hiermee is.

guitarguru
13 maart 2010, 23:08
Ik heb van meerdere mensen gehoord dat hun buizenversterker pas lekker gaat klinken als ze hem verder open draaien. Dan zou ik dus de buren wegblazen.
Ik weet ook dat dit (lang?) niet voor alle amps geldt, maar in de verhalen die ik lees over deze peavey lijken de meesten niet super tevreden te zijn met het geluid op laag volume.

Wat betreft de Marshalls hoop ik dat die dan wel lekker klinken op lager volume.

Of is het verhaal van verder open draaien voor een lekker geluid onzin? Sowieso ga ik eerst testen natuurlijk, maar ik ben wel benieuwd hoe jullie ervaring hiermee is.

:???: Zoek het maar ff lekker zelf uit. Lijkt me sowieso het beste....

Azaruc
13 maart 2010, 23:11
:???: Zoek het maar ff lekker zelf uit. Lijkt me sowieso het beste....

Ik bedoelde niet te zeggen dat ik jouw mening onzin vond. Ik vraag gewoon om de mening van anderen, om me wat te kunnen ori๋nteren. Misschien inderdaad niet helemaal handig geformuleerd, maar ik wilde gewoon ervaringen van mede-forumgebruikers horen mbt het opendraaien van het volume en de invloed op het geluid.

Excuses als dit verkeerd is overgekomen bij jou.

guitarguru
13 maart 2010, 23:15
Ik bedoelde niet te zeggen dat ik jouw mening onzin vond. Ik vraag gewoon om de mening van anderen, om me wat te kunnen ori๋nteren. Misschien inderdaad niet helemaal handig geformuleerd, maar ik wilde gewoon ervaringen van mede-forumgebruikers horen mbt het opendraaien van het volume en de invloed op het geluid.

Excuses als dit verkeerd is overgekomen bij jou.

Tis al goed :makeup: Je zult tegenstrijdige berichten krijgen denk ik. De ene amp is de andere ook niet. Je zult dus altijd zelf moeten testen en beoordelen. Succes!

macwilliams
13 maart 2010, 23:19
Tis al goed :makeup: Je zult tegenstrijdige berichten krijgen denk ik. De ene amp is de andere ook niet. Je zult dus altijd zelf moeten testen en beoordelen. Succes!

+1

sproxqupoluup.