PDA

View Full Version : Omgevingsgeluid opnemen



sietze
13 maart 2010, 15:08
Hallo allemaal,
Ik ben bezig met een productie voor akoestische instrumenten en soundscapes.
Nu vroeg ik mij af hoe ik het beste omgevingsgeluid kan opnemen. Ik heb een macbook maar om nu met die mac onder mn arm door de stad te lopen (in geval van stadsgeluid) is ook wat voorbarig.

Ik heb nog een oude MD-speler met Mic ingang, zijn daar leuke mics voor die ik er op kan aansluiten? Een condensator zal niet gaan denk ik ivm voeding? En de handrecordertjes van korg en tascam ed zijn redelijk aan de prijs. Misschien iemand een creatieve oplossing voor mijn MD speler? Welke mic? Wat voor manier?

vast erg bedankt!

Groetjes, Sietze.

bert k
13 maart 2010, 15:39
Je hebt voor die MD spelertjes van die kleine stereo micjes. Die klinken helemaal niet zo beroerd. Latere modellen hadden zelfs een soort fantoomvoeding aan boord, maar daar moet je dan wel de juiste mic voor hebben.
Anders zou ik zeggen, gebruik twee fatsoenlijke dynamische mics en een priegelig verloopsnoertje.

Han S
13 maart 2010, 17:50
Er zijn ook veel condensatormicrofoons die geen voeding nodig hebben omdat ze een batterij aan boord hebben, electrets worden die genoemd en die kunnen prima klinken.

Jimi Hendrix
13 maart 2010, 18:17
ik weet niet wat je budget is, maar check de Zoom H2 eens.

sietze
14 maart 2010, 01:44
Budget is ong. 200 euro :)
Bedankt! Had de fantoomvoeding met batterij al gespot!
Zit ik dan nog met het probleem dat de mic stereo is en de MD ingang mono?
Of is dat instelbaar en dus geen probleem?

RB-1
14 maart 2010, 10:33
Een Zoom H2 heb je al voor 179 Euro.....

Voor het geld is het echt een super apparaatje.

Bij repetities zetten we hem gewoon op rondom, midden in de kamer en dat is dan alles.

Heffie
14 maart 2010, 10:50
+1 voor de Zoom H2 inderdaad. Lekker compact(microfoons zitten erin gebouwd dus geen losse draden), werkt ook op batterijen en een hele behoorlijke opname kwaliteit. Lijkt me een prima ding voor je.
Er zijn ook andere fabrikanten van zo'n ding maar daar heb ik een ervaringen mee.

Succes!

:strat: