PDA

View Full Version : * Beginner zoekt hulp. (Akoestische gitaar)



justwilliam
12 maart 2010, 19:50
Dag iedereen. :)

Sinds kort speel ik gitaar (2 weken), maar ik heb telkens een vervelend probleem.
Telkens wanneer ik akkoorden probeer te spelen heb ik vaak last van halve tonen / raar trillend geluid van de snaren.
Waarschijnlijk ligt het aan mij omdat het een redelijk goede gitaar is.
Cole Clark FL2AC: http://www.coleclarkguitars.com/product_fl2.asp
http://www.coleclarkguitars.com/images/products/thumbsBig/FL2BUNYASide.jpg
Maar goed omdat ik dit bijna bij elk akkoord/noot is dat ik speel begint het nogal erg vervelend te worden :(

Heeft iemand misschien tips ?
Ik ga dan meestal alle snaren voorbij zodat ik weet waar het fout zit alleen heb ik dat vervelende geluid telkens weer, ook al druk ik harder ect.
Ik probeer altijd mijn vingers zo dicht mogelijk bij de frets te houden maar dan nog blijft het probleem.

Ik oefen elke avond, een uurtje of 2 maar goed na een tijdje wordt je hier zo naar van.

budje
12 maart 2010, 19:52
Oefenen is het belangrijkste advies!

En niet te hard drukken, maar veel oefenen op de accoorden en dan voornamelijk het wisselen tussen de accoorden, zodat je weet waar je je hand moet plaatsen.

Hard drukken is dus echt niet nodig!

justwilliam
12 maart 2010, 20:09
Oefenen is het belangrijkste advies!

En niet te hard drukken, maar veel oefenen op de accoorden en dan voornamelijk het wisselen tussen de accoorden, zodat je weet waar je je hand moet plaatsen.

Hard drukken is dus echt niet nodig!

Heel erg bedankt voor je advies (Waardeer ik echt) :)
Alleen is dit een beetje vervelend per gitaar ?
want ik kom nog wekelijks langs "de muziekwinkel" en met sommige gitaren daar heb ik er wat minder last van. alleen omdat deze gitaar zo'n mooi geluid heeft heb ik hem uitgezocht.

Niet dat hij totaal verkeerd in m'n handen ligt ofzo, maar dit blijft vervelend.

Jedeel
13 maart 2010, 01:48
Telkens wanneer ik akkoorden probeer te spelen heb ik vaak last van halve tonen / raar trillend geluid van de snaren.


Ik begrijp je niet helemaal goed denk ik.
Bedoel je dat niet de juiste toon hoort als je je vinger plaatst?
Hoor je de hogere toon verderop op de hals?
Hmmmm.... hoe druk ik mij nu uit?

Als de hals té bol staat (dus de stemmechanieken naar achteren)
dan kan de snaar aanlopen tegen de volgende frets (hoger op de hals).
Is dat je probleem?

Git Aar
13 maart 2010, 12:13
Ik denk dat je iets te snel wilt. Is een veelvoorkomend fenomeen.
Je moet kracht en souplesse ontwikkelen, dat duurt gewoon even.
Ik neem aan dat je gitaar afgesteld is toen je hem kocht. Je kan het evt zelf controleren op http://www.donhofstee.nl/?Gitaar_afstellen:Zelf_afstellen
Succes ;)

Klopgeest
13 maart 2010, 16:20
Je gaat als beginner toch niet meteen aan je gitaar sleutelen?

Als je twijfelt, ga gewoon 's langs bij een fatsoenlijke gitaarwinkel waar ze ook een atelier hebben en laat 'm nakijken, dan weet zeker je dat 't niet aan de gitaar ligt.

-=JEROEN=-
14 maart 2010, 10:04
Neem die gitaar mee naar de zaak waar je hem gekocht hebt en laat daar horen wat je bedoeld. Zij kunnen je vast een beter antwoord geven dat wij hier via een forum. En zoek een leraar. Internet gitaarles is leuk als extra, maar een echte leraar blijft toch echt onmisbaar als je echt wil leren spelen!

justwilliam
14 maart 2010, 13:54
Het ligt aan de techniek die ik verkeerd toepas.
Waarschijnlijk hou ik mijn hand (Duim & Pols) nogal verkeerd. :dontgeti:

Het is natuurlijk een kwestie van oefenen en rustig aan beginnen wat inderdaad een vaak voorkomend probleem is bij beginners :satisfie:


Dan nog iedereen bedankt voor de hulp! :)