PDA

View Full Version : Amp Switch vraagje



Henri H
12 maart 2010, 14:02
Hoi mensen,

Ik heb zelf een amp switch gemaakt om de solo switch van m'n Mesa Boogie Stiletto te kunnen schakelen.
De kanalen schakel ik via de Replifex, maar de solo switch heb ik liever los op m'n board staan.
Ik liet dit ook aan een collega op m'n werk zien en die vertelde dat ik er een 560 Ohm weerstand tussen zou moeten zetten, omdat anders de LED snel kapot zal gaan. Klopt dit?
De LED is een standaard LED, van Banzai (http://www.banzaimusic.com/LED-5mm-red-standard.html).
Ik heb de spanning gemeten op de jack waarmee de solo switch wordt geschakeld, en mat 12V DC.
Tot nu toe gaat het nog steeds goed.

Is er iemand die me hierover kan adviseren?

http://img519.imageshack.us/img519/1963/afb003y.jpg

http://img163.imageshack.us/img163/1698/afb004k.jpg

http://img30.imageshack.us/img30/7870/afb005u.jpg

don marco
12 maart 2010, 14:08
Dat is correct.. Er moet een "voorschakel"weerstand geplaatst worden.

(wet van ohm : U = IxR) een standaard led werkt op 2.2V - 20 mA .. Gij start met 12V dus minimale spanningsval van 9,8 V bij 20mA geeft ons : minimaal 490 ohm .. Dus die 560 is ok. 1k mag ook 2k2 ook

Hoe hoger de waarde hoe minder fel de led brandt. That's it.

iWishmaster
12 maart 2010, 14:10
Het kan zijn dat de LED nu een stroompiek krijgt bij het schakelen en daar uiteindelijk een keer aan sneuveld. Om dat zeker te weten zou je met een oscilloscoop na kunnen meten of er (flinke) stroompieken ontstaan in het geval van het schakelen van de Stiletto. Of je zet er een weerstandje van 10 cent in en je weet zeker dat 'ie niet zal sneuvelen, of je moet er misschien over een paar maanden een nieuw LED'je van 10 cent in zetten. In beide gevallen niet echt een ramp denk ik zo.

Wat don marco zegt klopt overigens als een bus, maar er zit al ergens een weerstand (intern) in de Stiletto vermoed ik, anders zou het LED'je de allereerste keer al stuk gegaan zijn.

Henri H
12 maart 2010, 14:17
OK, bedankt.
Dus gewoon een weerstand van 560 Ohm tussen de LED en de tip v.d. jack-socket is afdoende?

iWishmaster
12 maart 2010, 14:24
Ja, mag ook andersom trouwens: tussen de LED en de 'ring'. In feite is het een 'stroombegrenser'. Of je nu de ingaande of de uitgaande stroom beperkt: het effect op de totaalstroom is hetzelfde.

Henri H
12 maart 2010, 15:10
OK, super!
Maakt het vermogen v.d. weerstand nog uit, of kan ik gewoon zo'n klein weerstandje nemen?

iWishmaster
12 maart 2010, 15:26
OK, super!
Maakt het vermogen v.d. weerstand nog uit, of kan ik gewoon zo'n klein weerstandje nemen?

De allerkleinste voldoen prima, dat zijn namelijk 0.25 Watt weerstanden, daar kom je niet aan met een klein LEDje.

Henri H
12 maart 2010, 15:29
Nogmaals bedankt!
Gaat helemaal goed komen nu. :rockon: :cheerup:

fredjuh
12 maart 2010, 16:11
Ho, stop!

Wat don marco zegt klopt overigens als een bus, maar er zit al ergens een weerstand (intern) in de Stiletto vermoed ik, anders zou het LED'je de allereerste keer al stuk gegaan zijn.

Ik denk ook dat er al een weerstandje zit, anders zouden er misschien allemaal dingen doorbranden als je de tip en sleeve zonder led zou verbinden. Meet even de stroom die door de led gaat. Schakelaar in open positie, zodat er geen stroom loopt, versterker aan, meetpunten over schakelaar zetten, solo-kanaal schakelt aan (zonder de schakelaar in te drukken!), multimeter aflezen. Aan de hand van de helderheid van het ledje kun je ook wel schatten of er wat misgaat. Dikke kans dat het prima is en je niet je soldeerbout hoeft te pakken.

Henri H
12 maart 2010, 21:01
Als de schakelaar uit staat meet ik 10,47 Volt over de meetpunten bij de schakelaar.
Het LEDje gaat niet branden dan.
Ik weet niet of de switch van de amp zelf ook schakelt als ik de meetpunten erop zet, het is nl. geen 2e kanaal, maar een 2e volume die via de FX-loop loopt, die geschakeld wordt.

Het LEDje brandt wel fel, maar niet echt extreem ofzo.

fredjuh
12 maart 2010, 22:28
Ik bedoelde dat je je multimeter op stroom zet, mA.

Henri H
12 maart 2010, 23:10
Ah, stom. :noob:

Ga ik nu even doen....

22,9 mA, de LED gaat idd (normaal) branden, en ik hoor het relais schakelen.
Dat is dus eigenlijk 2,9 mA teveel, maar valt binnen de marge?

tommus42
13 maart 2010, 02:41
ach, zo'n mooi miertje ertussen solderen is toch leuk

iWishmaster
13 maart 2010, 03:34
Ah, stom. :noob:

Ga ik nu even doen....

22,9 mA, de LED gaat idd (normaal) branden, en ik hoor het relais schakelen.
Dat is dus eigenlijk 2,9 mA teveel, maar valt binnen de marge?

Dat valt wel binnen de marge. Elektronica komt meestal niet echt heel nauw :cheerup:.

Overigens kan de 'schakelpiek' groter zijn dan dat, dus een extra weerstandje is nooit onverstandig.

fredjuh
13 maart 2010, 11:26
10,5V-1,5V=9V
9V/0,023A=391 Ohm
Dat is in feite de weerstand die al voor de led zit. 23mA is helemaal goed hoor, 20mA is de de stroom waar meestal vanuit gegaan wordt, lang niet de stroom waarbij het ledje de geest geeft. Maar als je het nou graag wilt mag je er natuurlijk best een weerstand tussen zetten.:)

Henri H
13 maart 2010, 11:54
10,5V-1,5V=9V.....Waar haal je die 1,5 Volt vandaan?

Ik begrijp dat het niet noodzakelijk is om er een weerstand tussen te zetten, maar het kan geen kwaad?