PDA

View Full Version : Wegvallen volume



synapse
12 maart 2010, 09:58
Ik heb sind enige maanden een Fender Bassman '59 limited.

Ik gebruik hem niet heel intensief, maar hij is voordat ik hem kocht bij de winkel wel gebruikt om te testen en gitaren uit te proberen, waar het mooie cleane geluid zich natuurlijk goed voor leent.
Ik weet dus niet hoeveel uren hij gemaakt heeft.

Sind enige dagen valt om de paar minuten het volume enigzins terug, dus niet helemaal weg.
Na één of twee seconden komt hij dan weer terug op het gewone volume.

Kan dit met de buizen te maken hebben is het iets anders, de transformator bijvoorbeeld?

cluseau
12 maart 2010, 10:14
Kan dit met de buizen te maken hebben is het iets anders, de transformator bijvoorbeeld?

Dat zou kunnen, maar net zo goed kan het iets anders zijn. Zo op afstand moeilijk te zeggen. Het is bv mogelijk dat een van je eindbuizen uitvalt, hij speelt dan op halve kracht verder. Dat hoeft overigens niet aan de buis zelf te liggen. Vele mogelijkheden te bedenken wat het kan veroorzaken. Je kan proberen om de pre buisjes een voor een te wisselen. Zorg dan wel dat je ze van te voren merkt zodat ze op de orginele plaats teruggezet kunnen worden. Een stipje typex voldoet al voor jezelf. Trafo kun je uitsluiten hoor!


Frans.

JaimeB
14 maart 2010, 00:47
Ook al verschillende kabels geprobeerd, of de ingang op ja amp of gitaar nagekeken. Vast wel, maar wie weet is het zoiets kleins.

synapse
14 maart 2010, 15:45
Goeie tip!
Het probleem deed zich voor met 2 effectpedaaltjes ertussen.

Ze stonden wel uit toen het probleem zich voordeed dus dacht ik er niet aan dat dit de oorzaak zou kunnen zijn.

Ik heb ze er tussenuit gehaald en nu lijkt het geleverde volume constant.

Ik ga nu uitzoeken aan welk pedaal het ligt.

(Aangezien het aan de pedalen lijkt te liggen is dit in het verkeerde forum gepost.)

cluseau
14 maart 2010, 16:27
(Aangezien het aan de pedalen lijkt te liggen is dit in het verkeerde forum gepost.)

Zo zou je het kunnen opvatten maar of het in pedalen thuishoort betwijfel ik. Het lijkt me meer iets voor de werkbank. Het is immers net zo min zeker of het aan je pedalen ligt als aan je versterker. Heb zoiets dergelijks laatst ook meegemaakt, leek op overgangsweerstand in de jackplug of het chassisdeel. Ik kan dan ook een heel eind meegaan in de stelling van JaimeB, andere kabels proberen. Neem ook een pedaal tegelijk, daarmee verklein je je zoekgebied. Zoveel mogelijk isoleren van het probleem.

Frans.

synapse
14 maart 2010, 20:21
Kabel is indaardaad ook nog een mogelijk aangezien ik staand speelde toen het probleem zich voordeed.
Als ik staand speel, dan loop ik vaak ook nog heen en weer.
De kabel kan dus ook een negatieve invloed op het signaal hebben, hoewel ik als ik aan de keren terugdenk dat ik een defecte kabel had, het volume dan meestal vergezeld van een hoop gekraak, helemaal wegviel.