PDA

View Full Version : Testversie FAQ kopen van een bas



bassopotmus
20 april 2003, 12:45
Disclaimer

De volgende FAQ is bedoelt voor mensen die ietswat hulp denken te kunnen gebruiken bij het kiezen van een nieuwe bas/gitaar. Ik stel mezelf in geen enkele manier aansprakelijk van de keuze die je naar aanleiding van deze faq maakt. Het is JOU keus en JIJ hebt em gemaakt.
Alle ondelen zijn exclusief toegewezen aan nick Bassopotmus, mail bassopotmus@hotmail.com en vragen voor verwijzing of kopieeren alleen met toestemming






FAQ voor bassisten


Deel 1 – Het kopen van gear

1)

Zo, je wilt dus een bas gaan kopen? Dan zijn er enkele zaken waar je zeker rekening mee moet houden.

Aller eerst wil ik dat je NU, ja juist nu alles uit je hoofd zet van wat je weet van merken, op welke bas je favoriete bassist speelt en welke bas zo cool bij je zou staan……klaar? Owkee, ik zal ff uitleggen waarom;
Het gaat bij een nieuwe bas kopen om een paar dingen, nl. toon, natuurlijk met stip op 1 en natuurlijk de speelbaarheid. Al het andere is eigenlijk van minder belang.

Nou mischien heb je al een idee van wat je wilt, maar het is in feite heel belangrijk zo “naturel” mogelijk te denken.

1 welke sound wil je hebben
2 in wat voor een soort band wil je gaan spelen, of speel je nu?
3 welke mogelijkheden wil je hebben met je bas kwa toon regeling
4 ben je nog van plan te gaan upgraden, of wil je nu meteen je wonder axe hebben?
5 wil je een snelle hals, heb je kleinere handen of wil je mischien frettless.

Dit zijn zaken die je VOORDAT je naar een shop gaat al eigenlijk moet weten, zonder 1 bepaald merk, instrument in je hoofd te hebben.

Nou nu heb je al een grove vorm, raadpleeg ff je banksaldo! Want als je het niet kan betalen kan je het ook niet kopen, tenzij je op afbetaling koopt, maar dat even terzijde.

Nu ben je eigenlijk klaar om met die gedachtes een guitarshop binnen te stappen. Ik raad ten zeerste aan om naar een apparte basgitaarzaak te stappen (Bassmatters, Bassconnection) of naar een grotere gitaarhandel (Musik Prod).
De kleine lokale handels hebben vaak maar een beperkt aanbod wat je keuze drastisch beperkt en je keus negatief kan beinvloeden.

Ga niet op de drukke uren naar een shop, het personeel zal weinig tijd hebben en je snel opzadelen met iets. Als het rustig is kan je ook beter soundchecken, niet een of ander metalhead die door je basspel heenbeukt of erger; shred...

Neem pen en papier mee!
Je kan dan vanalles opschrijven, plussen en minnen, en het belangrijkste; de prijzen en er thuis nog eens rustig over nadenken


Ga nu ALLEEN naar de shop, een vriend ofzo kan je in een bepaalde richting duwen, hij/zij kan altijd nog eens meegaan als jij al een grove keus hebt gemaakt en dan een second opinion geven


Stuin eens rond, geef jezelf de tijd om alles op te nemen. Als er een verkoper naar je toe komt, zeg dat je liever nog even kijkt. Kijk nu eens naar de prijzen, alles wat drastisch over je budget zit mag je al wegstrepen, je moet realistisch blijven!
Maak nu eens een selectie van alle betaalbare modellen, ook al zien ze er niet uit en is het helemaal niet wat je ziet als een perfecte bas.
Gebruik je pen en papier om de selectie op te schrijven.

Ga nu alle modellen acoustisch proberen, dus zonder een versterker. Als je em acoustisch probeert hoor je zijn natuurlijke toon en kan je meer aandacht geven aan de bespeeldbaarheid. Je kan nadat je deze selectie hebt uitgedunt altijd nog even alles over een amp gooien om de electronica te checken(komen we dalijk op)

Owkee als je daar zit je eerste selectie uit te dunnen let op het volgende

1. De hals
2. De body
3. Finish, lakafwerking
4. soort van pick-ups(elementen) de echte check van de pup’s gaat zometeen over de versterker
5. Hardware





1) De hals


De hals is de plaats waar je het meeste zult komen als je speelt, dus de feel MOET goed zijn ander zou je er alleen maar aan irriteren.
Er zijn een aantal factoren die de feeling bepalen, vooral als je een duurdere bas aanschaft moet je hier extra op letten!

De lak

Ikzelf speel op een high gloss neck, dus een vrij dikke laklaag die erg smooth speelt. Er zijn ook halsen die bijna niet behandelt zijn en je dus het echte hout kan voelen. Geen van beide is het beste, probeer ze eens en bepaal voor jezelf wat je lekker vind

Hals/body overgang

Dit is waar de hals overgaat naar de body dat kan ofwel een schroef verbinding zijn, vaker te vinden op de goedkopere modellen ofwel een neck-trough-body constructie. Een NTB geeft een veel makkelijker overgang en is bijna niet te voelen. Het ligt natuurlijk aan je speel stijl of je wel vaker heel hoog op de hals speelt, maar die je dit dan kan een ongemakkelijke overgang irriterend zijn.

Materiaal en gewicht

Er zijn vele soorten hout voor nekken gebruikt over de jaren. Echter de laatste tijd zien we altijd maar weer maple terug komen. Dit geeft een goede sound en is niet te duur.

Als je hals te zwaar is kan je instrument uit balans zijn, houd hier even rekening meer en vraag een draagband on dit te checken!

Owja sommige bassen hebben graphite halsen maar als je daaraan begint heb je deze faq niet nodig en weet je (hoop ik) wel degelijk waarmee je bezig bent

Fingerboard/ toets

Er word vaak ofwel maple ofwel roosewood gebruikt voor toetsen, afgezien het feit dat deze een totaal andere look hebben(RW=donkerbruin, maple=blank), maakt het ook nog een verschil in feeling en toon.
De feeling van een maple is gladder, meestal omdat ze afgewerkt zijn met een laklaag. Rosewoods blijven meestal onbehandeld.
Rosewood klinkt wat voller en smoother, maple wat feller en lichter. Kijk je hier niet blind op het verschil is klein en alleen echte kenners merken dit.
Toch is dit belangrijk, aangezien bassen vaak met 2 verschillende halsen verkrijgbaar zijn.


Mensuurlengte.
Als je vrij klein van stuk bent koop je het beste geen 36”. Vijfsnarige bassen schijnen beter te zijn met een 35” neck IPV de standaard 34”. Ikzelf heb bijna nul ervaring met 5 snaren.Raadpleeg hiervoor iemand anders **EDIT iemand hier wat meer info over?***

Aantal frets.

Slappers preferenen (o.a. ikzelf) en hals met weinig frets; 21-22 frets, echter sommigen willen het liefst een 2 octaafs hals voor het spelen van hoge noten




Kijk of de hals niet scheef staat, kijk langs de hals omlaag..er mag een lichte bolling in staan,(meer info komt in de set-up FAQ)


Zoals je kan zien heb ik veel te vertellen over de hals, dit is echter ook een heel belangrijk aspect, zoniet het belangrijkste aan een bas.


De Body

Dit eigenlijk iets visueels, de vorm staat je aan of niet, Stoort hij heel erg en vind je em spuuglelijk, schrappen die handel.

De houtsoorten geven een verschil in toon ik verwijs je hiervoor door naar een site die je alle tooneigenschappen kan geven van de soorten hout.

http://www.warmoth.com/common/frames/bassbodies.html

Het gewicht moet niet te zwaar voor je neck, rug en schouders zijn.
Vaak zijn bodies uit meerdere stukken hout gemaakt, bij de duurdere bassen mag dit niet overduidelijk zijn.





Finish en afwerking.

De finisch is eigenlijk een secundair iets, maar koop je echt een instrument voor het leven of gewoon een dure let hier dan wel op, er mogen geen lakfouten inzitten.Als je je eerste bas koopt voor op je kamertje te jammen mag het duidelijk zijn dat je gewoon niet moet bitchen over een klein lak afwerkingsfoutje.
Sommige muzikanten preferen een “open see through” lak, dat zou meer naar hout klinken dat al die milimeters lak die op nieuwere instrumenten zit, ik kan dit niet tegen spreken, slecht een miniscuul iets, maar denk er eens over na als je je kleur kiest.



Elementen

Hierover zijn boeken vol geschreven en in de fora’s blijven we discussieren, welke elementen( pick-ups, ookwel PU’s of pup’s) nu eigenlijk de beste de toon weergeven?
Ik ga nu niet uitleggen wat het precies zijn, maar zie ze als een soort van sensoren die de trilling waarnemen en omzetten in electronisch signaal (shit weet je het toch..)

Nou de elementen zijn heel heel erg belangrijk voor je sound, en heel vreemd zijn dit juist items waarop ze bij goedkopere bassen op besparen, best vreemd als je erover nadenkt.
Vaak is het moeilijk om van de buitenkant af te zien of er goede elementen inzitten, tezij er een merknaam op staat natuurlijk..

Plug de bas in en speel, speel en speel nog eens, draai aan de knoppen en vraag desnoods waarvoor alles dient. Krijg je een dunne bagger toon, dan kun je ervanuitgaan dat er niet echt goede elementen inzitten.
Natuurlijk kan je als je weg bent van de bas en de speelbaarheid er andere elementen in (laten) zetten, echter dit is niet goedkoop (vanaf zo'n 150€) en dat is iets wat je voor jezelf moet uitmaken, Ik kan iig geval zeggen dat ik wel eens een Squier heb gespeelt met een killer tone, simpel door de juiste elementen.



Nou wat voor Pu’s zijn er?

Single coil (Jazz-bass style)
Spilcoil (P-bass style)
Humbuckers


Single coils

Je herkent ze aan hun dunne, lange uiterlijk, ongeveer 2 bij 10 cm.
Het geluid is erg hoog en midden tonen worden ook sterk weer gegeven.
Ze zijn uitermate goed voor rustige rock muziek en slapbass. Er zitten vaak 2 in een bas zodat je kan mixen met het geluid en een betere sound kan vinden.

Split coils

Zitten als 2 elementen meestal schuin bij elkaar in ongeveer het midden van de body (meestal iets meer naar de hals toe) en hebben een hele volle toon, de nadruk op de lage en midden tonen.
Heerlijk voor rock en blues, ook worden ze veel in de metal gebruikt door hun goede laage tonen. Zit meestal maar 1 in een body.

Humbuckers

Eigenlijk 2 single coils die aanelkaarzijn geplak en de polen zijn omgedraait. Dit is door Gibson uitgevonden om de “hum” tegen te gaan, get it? HUM-buckers?
Anyway zitten in veel bassen niet vanwege de humbucking, maar om de vette toon. Ze hebben een hogere output(meer signaal opwekking) en geven tonen goed weer, meestal in 2 stuks in de body, 1 brug, 1 hals. Naargelang je smaak kan je kiezen welke je het meeste gebruikt, experimenteer hier eens mee. Hummers worden overal in gebruikt, zowel jazz als rock en blues.

Natuurlijk zijn er alle mogelijke combinaties mogelijk. Natuurlijk MOET je niet een Jazz pu’s hebben als je jazz speelt ofzo, maar het belangrijkste is dat JIJ het geluid goed vind!

Actieve elec. Circuits

Er zijn heel veel actieve bassen en ze komen steeds meer en meer in opmars. Deze bassen werken op (meestal) een 9-volts batterij, je kan hiermee niet allen meer output hebben, maar meestal zijn de toonregelingen uitgebreider, je kan vaak “boosten” dus de (laag midden og hoge tonen) meer vollume geven.

Dit heeft als voordeel dat je vanaf je bas meer kan regelen, experimenteer ook hier eens mee of je dit bevalt. Over het algemeen zijn actieve circuits wat helderder en moderner klinken dan de pasieve bassen (meer warm en smooth)

Merken om naar uit te kijken van elementen:

EMG
Seymour Duncan
Fralin
Bartolini

Maar again, kijk je niet blind op merken, let op toon.




Hardware


De hardware zijn al je onderdelen die ervoor zorgen dat je kan spelen, je brug, stemmeganieken, topkam.

Het sleutelwoord is funtie! Als het zijn funtie goed doet is alles okee. Zorg ervoor dat je kijkt of alles goed vast zit.
Hardware is makkelijk te verbeteren en voor 20€ heb je al een hele goede brug, soms vraag je je af waarom ze die er niet standaard opzetten. Natuurlijk wil je niet graag een bas kopen die je meteen moet upgraden (tenzij het een koopje is en je graag sleuteld, maar die mensen zullen deze kennis wel hebben)




Owwkee!!!!!! Nu heb je alle stappen gehad, waarschijnlijk heb je nu enkele bassen opgeschreven met plussen en minnen.
Ga naar huis, bedank ff voor het testen en zeg dat je nog es over alles nadenkt, vraag mischien wat folders van de merken zodat je nog wat documentaie materiaal hebt.
Kijk thuis alles nog eens door en zorg dat je met minder dan 5 bassen in je hoofd weer terug komt, meen mischien eens iemand mee en test die laatste selectie nog eens!

Mocht je nou geen bas gevonden hebben binnen je budget, aarzel niet en laat gaan..Spaar door en kom later nog eens terug om bassen uit duurdere segmenten te proberen

Nu kan je een goede en doordachte keus maken, en ik weet bijna zeker dat het toch niet die impulsieve gedachte was van ..uhm die wil ik!!!
Ik wens je veel suc6 en geluk met je neiuwe bas en regel alles goed, met garantie en service,
Mazzl

Bassopotmus





<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: bassopotmus op 2003-04-20 21:18 ]</font>

Laus
20 april 2003, 15:26
gaaf! werk!

basswasp
20 april 2003, 16:15
Beetje tof taalgebruik en hier en daar wat kleine foutjes, maar al met al een mooie faq :smile:

bassopotmus
20 april 2003, 16:33
jah ik schreef zoals ik het zou uitleggen, naja correcties mogen gerust hoor

basswasp
20 april 2003, 19:47
Okee... ik doe 't je niet na in ieder geval...

AntY
20 april 2003, 19:55
wat zijn de kleine foutjes dan wasp? improvement altijd gewenst toch?

basswasp
20 april 2003, 19:59
bijvoorbeeld:

Mensuurlengte.
Als je vrij klein van stuk bent koop je het beste geen 36”. Vijfsnarige bassen schijnen beter te zijn met een 15” neck IPV de standaard 34”. Ikzelf heb bijna nul ervaring met 5 snaren.Raadpleeg hiervoor iemand anders **EDIT iemand hier wat meer info over?***

15" ???

Of dat een splitcoil-element voornamelijk alleen voorkomt... vaak wordt ie juist gecombineerd met een single coil.

emielow
20 april 2003, 20:46
onze grote vriend bassoptomus denkt er aardig wat van ofnie?

niels_r
20 april 2003, 20:52
Goed werk absoluut! Alleen hier en daar wat kleine taalfouten, maar dat is ook alles.

bassopotmus
20 april 2003, 20:59
owkee, klopt het is natuurlijk 35", hehe
En klopt slpits meestal gecombineerd, maar ik bedoelde meestal geen 2x in een bas.

ik lever het meteen in voor Nederlands, moest nog een punt voor tekst schrijven hebben. :wink:

Bassie79
20 april 2003, 20:59
Mooie faq en zeer bruikzaam

basswasp
21 april 2003, 09:48
Oké, laat nog even weten wat voor cijfer je hebt gehad :grin:

Ruud
21 april 2003, 17:36
Wel een lang verhaal zeg...maar absoluut enorm bruikbaar, ook voor de minder beginnende speler.. misschien is het ook wat om het verschil tussen 2e hands en nieuw kopen aan te geven en waar je vooral op moet letten bij het kopen van een 2e hands.

bassopotmus
21 april 2003, 19:11
2de hands is gewoon extra opletten op de genoemde punten. En natuurlijk slijtage

Laus
21 april 2003, 19:49
nog een kopje 2ehands dan..

AllodoX
22 april 2003, 10:58
Bevestiging van de nek is een heel belangrijk punt om op te letten. hoe meer schroeven hoe beter.

Een " oil finish " bass is mooi maar vergt ( meer ) onderhoudt, omdat ie anders dof wordt.

:smile:

AllodoX
22 april 2003, 11:02
als beginner is een bass met " jumbo " fretten aan te raden, omdat anders je fretboard naar de kloote gaat ( beginners drukken te hard op de snaren, waardoor de snaren het fretboard raken, slijtage, vies fretboard, etc ). dus voor beginner : jumbo frets, zodat de snaren het fretboard niet raken, en je dus ook geen vieze sjit krijgt.

Let bij de nek ook goed op of het geen " offset " nek is. Normale nek is in een " U " vorm, maar je hebt ook nekken waarbij de ene kant van de nek dikker is dan de andere kant.

Easy Rider
22 april 2003, 16:09
Zo, da's een aardige lap tekst basso.
Goed werk!

EZ

bassopotmus
22 april 2003, 17:40
@ Allodox, goed punt van neck, en oil finish.
Toch heb ik nog nooit problemen gehad met mijn 4 bolt constructie

Maar die ofset neck, zit dat niet meestal alleen op duurdere merken, ik weet toevallig dat F-bass het heeft.

AllodoX
22 april 2003, 18:49
nee.. er is ook zo'n japans cheapo merk die het heeft, maar die ligt totaal crap in de hand ( ene kant is HEEL dik en de andere kant HEEL dun )

frenske
23 april 2003, 11:13
En zeker ook nog verkeerd om???

Elaine
23 april 2003, 11:56
en binnestebuiten??

Phyrexian
23 april 2003, 12:05
Op 2003-04-22 10:58, schreef AllodoX:
Bevestiging van de nek is een heel belangrijk punt om op te letten. hoe meer schroeven hoe beter.

Een " oil finish " bass is mooi maar vergt ( meer ) onderhoudt, omdat ie anders dof wordt.

:smile:


nice topic,
maareuh als de tekst in een FAQ verschijnt zou ik meer op de spelling letten guys :wink:

onderhoud (!) zonder t achteraan dus, het is een zelfstandig naamwoord, geen werkwoord for fuck's sake :wink:

AllodoX
23 april 2003, 13:07
ey.. nie miereneuken eh.. komt omdat ik vaker engels spreek / type.. M'n engels is beter dan m'n nederlands :razz: :razz:

bassopotmus
23 april 2003, 13:19
Me2...it's a feaking hard language, dat Nederland(t?)s

basswasp
23 april 2003, 13:53
Maybe it's a better idea to speak English here, it's a big advantage that we would be able to copy the FAQ's from other English websites now.

Phyrexian
23 april 2003, 18:10
Op 2003-04-23 13:53, schreef basswasp:
Maybe it's a better idea to speak English here, it's a big advantage that we would be able to copy the FAQ's from other English websites now.


hmmm yups,
zei ik ook al, ander forums hebben alle informatie al die nu bij elkaar geschreven wordt voor dit forum... is het niet interessanter om alles in het engels te gaan lezen op andere forums ipv onze energie te steken in een soort van 'vertalingen'???.... btw, hoe zit het met dat nieuwe forum eigenlijk? gisteren ging ik kijken, en alle images werkten niet...

bassopotmus
23 april 2003, 20:10
well my friend Basswasp, we could do that.
But I don't think most people here would want to see that hapening. Most people here come to this forum because it's dutch, right?

basswasp
23 april 2003, 21:32
Umh, yes... That's true, if someone would speak English they would go to TalkBass...

bassopotmus
23 april 2003, 21:35
sure, I'm there sometimes...keeps me up to date what going on on bass land.

Clunk
23 april 2003, 22:15
jonguh, je kan niet eens engels lullen,
hapening is met dubbel P...dus happening :grin:
en...je heb wel een punt..
maar van mij part lul je turks,... want meest van de tijd zitten mensen hier toch maar wat bullshit te typen :smile: :grin:

Dandelion
24 april 2003, 09:49
Inderdaad, het niveau van het Engels is minstens zo bedroevend als het Nederlands dat hier doorgaans wordt getypt dus laten we het alstublieft op het nederlands houden.
(schreef hij in zijn eerste foutloze-nederlandse-forum-zin ooit)

Maar goed om ff terug te komen op de FAQ.
Goed verhaal Basso, hoop tijd in gestoken, behoorlijk okay!
Alleen zou ik hem, voor hij hier gepubliceerd wordt, in iets algemener taalgebruik willen zien. Zonder termen als "Owkee" "Bitchen" en dergelijke. Maar dat is een kwestie van smaak, ik denk dat zulk taal gebruik okay is op je eigen-site, maar dat je het op een site als deze iets algemener / beschaafder moet houden.

Een ander punt: de Body van je bas.
Jij schrijft dat het voornamelijk visueel is en dat ie niet te zwaar moet zijn en dat het ook een iets andere klank geeft per houtsoort. Ik ben van mening / mij is verteld dat de "body" van je body wel degelijk verschil maakt. Een goede zware, massieve body geeft een veel steviger en klankvaster geluid, met minder bij geluiden.
Kan iemand dit bevestigen of ontkrachten?

En dan over de engelse FAQ.
Ik vind dat je op een nederlands forum gewoon een nederlandse FAQ (o dan is het eigenlijk ook MGV) moet aanbieden.
Mijn Engels is goed, maar ik lees toch liever een verhaal in het nederlands.

Goed dat was zeg maar de kritiek die ik heb te spuien.

AllodoX
24 april 2003, 10:09
Yep

Houtsoort bepaalt de klank, maar de hoeveelheid hout heeft ook een zeer grote invloed op de klank.

mooi voorbeeld zijn de Precisionbass en Jazzbass.. het zijn echt intergalactische moederschepen, maar ze hebben wel een diep geluid met veel laag erin.

AntY
24 april 2003, 10:28
Op 2003-04-24 09:49, schreef Dandelion:
op het nederlands houden.
(schreef hij in zijn eerste foutloze-nederlandse-forum-zin ooit)


... op het Nederlands! Nederlands niet nederlands! Sorry dandy :smile: je mag niet door voor de wasmachine

basswasp
24 april 2003, 11:24
FAQ moet dan toch worden RGV (Regelmatig Gestelde Vragen)...

AntY
24 april 2003, 11:36
FGV... frequent

basswasp
24 april 2003, 12:01
Frequent Gestelde Vragen dan... maar dat klinkt weer een beetje ... euh... Engels...

bassopotmus
24 april 2003, 12:37
goed punt dat van die bodies, klopt indd! Daarom klonk me GSR ook zo mid. toonig...

Ik zal binnenkort een wat dingetjes verbeteren, bedank iig voor de input!

Dandelion
24 april 2003, 14:39
Op 2003-04-24 10:28, schreef AntY:


Op 2003-04-24 09:49, schreef Dandelion:
op het nederlands houden.
(schreef hij in zijn eerste foutloze-nederlandse-forum-zin ooit)


... op het Nederlands! Nederlands niet nederlands! Sorry dandy :smile: je mag niet door voor de wasmachine


welles :razz: ik had de eerste zin afgesloten met een punt! :razz:

en FAQ = VGV of MGV veel / meest gestelde vragen

Dandelion
24 april 2003, 14:41
Op 2003-04-24 10:09, schreef AllodoX:
intergalactische moederschepen



U wint de prijs voor mooitste vergelijking van de week!

bassopotmus
24 april 2003, 16:46
heeft Allodox al eens gebruikt in een P-bass topic...

Dandelion
24 april 2003, 16:51
Op 2003-04-24 16:46, schreef bassopotmus:
heeft Allodox al eens gebruikt in een P-bass topic...

ow exsquize me :smile:
ik lees nu eenmaal niet alle topics...
Kun je me ooit vergeven bassopotmus
:grin: