PDA

View Full Version : stemknop stuk



kamazuki
12 maart 2010, 00:14
Ik ben vrij nieuw in het gitaarspelen. Mijn gitaar is weliswaar ruim 5 jaar oud, maar eigenlijk bijna nooit op gespeeld. Helaas knapte er vorige week een snaar en heb ik besloten om er nieuwe snaren op te zetten en dan toch maar eens te gaan leren om gitaar spelen. De nieuwe snaren zitten erop, alleen kwam erachter dat ik de knoppen de verkeerde kant op heb gedraaid. Toen ik dit weer wou rechtzetten, kwam de knop van snaar 6 los. Dus ik kan deze nu niet meer stemmen. Weet iemand of ik deze kan vastlijmen, of hoe ik dit het beste kan aanpakken?

Muzieknono
12 maart 2010, 07:19
FF op het zelfbouw forum vragen.
Mvgr. Dirk Jan :B

Harald
12 maart 2010, 07:21
Als je een foto kunt plaatsen van de kop van de gitaar bij die stemknop helpt dat ook voor het beeld.

Ron Houben
13 maart 2010, 19:01
Hallo Kamazuki,

Ik neem aan dat je een gitaar met nylon snaren hebt. Die knopjes breken wel eens af. Lijmen werkt meestal niet. Bij het draaien komt er teveel kracht op te staan en breekt het knopje weer af. Neem het mee naar de muziekwinkel en vraag een nieuw dopje. Kost een Euro of twee denk ik. Misschien werkt het onderstaande ook met het oude dopje.

Het vastmaken gaat als volgt: Het uiteinde van het asje moet worden verwarmd en het dopje wordt er dan opgesmolten. Het moet dus erg warm worden, warmer dan dat je dit met een kaars kunt krijgen. Ik gebruikte altijd een bunsenbrander. Die kan je zo richten dat de andere knopjes of het hout van de gitaar niet worden aangetast. Dat kan namelijk gebeuren.

Succes!

kamazuki
13 maart 2010, 22:48
Bedankt voor de tip Ron.
Ik ga dit zeker proberen met een klein gasbrandertje.
Ik ben in het bezit van een gitaar type: juan salvador bmodelo 2 cebro met nylon snaren.

Muzieknono
14 maart 2010, 08:42
Kamazuki, je hebt een PM.
Mvgr. Dirk Jan :B