PDA

View Full Version : Blues tabs



Canna
11 maart 2010, 22:48
Hey,

Ik ben op zoek naar goede blues tabs.

Om te verduidelijken, blues dat makkelijk solo te spelen is. Zoals bv een scale met 12 bar geïntegreerd.

Recent vond ik een mooie les van die justin met z'n schitterende site:
http://www.youtube.com/watch?v=F7BgOkItYfg

Zo iets in de aard zoek ik. Blijkt niet zo makkelijk te vinden. Ik ben nog niet zo gevorderd dat ik uit de losse hand al wat kan schudden :)

Ik ben meer het type speler dat zich rustig in het zeteltje zet en graag wat tokkelt, en blues is iets waar ik me toch wel in kan vinden.

denis.hermans
12 maart 2010, 08:50
Ik kanb evt. wel een aantal boeken aanraden :

- "Blues you can use" van John Ganapes ( is ook nog vervolg op)
Is een volledig lesboek maar mi goed opgebouwd
Elke les wordt geillustreerd met een leuk blues stukje . Deze stukjes worden progressief moeilijker per les. Op youtube kan je veel voorbeelden vinden van spelers die dit boek gebruiken.

- 12 bar blues solo's van Dave Rubin
Solo's die niet al te moeilijk lijken
Opgelet : dit zijn geen volledige stukjes maar een solo's die in een blues stuk kunnen worden ingepast (solo's eindigen telkens op een "turnaround").

- evt. ook "Speel blues en rock" door loek van der knaap (2 delen)

Denis

berkayb
12 maart 2010, 09:28
Kan je de pentatonische mineur ladder van A (5e fret) al?

Als je die kunt spelen, dan kun je lekker in blues improviseren. Maar dit is volgens mij niet waar je voor zoekt hmmm :makeup:

Canna
12 maart 2010, 19:19
Zal ik eens opzoeken, die e-books.

Ik ken de A mineur wel, maar ben nog niet zo gevorderd om al direct wat uit mn duim te zuigen , daarmee zo'n paar tabs/lessen kunnen me wel in die richting duwen:)

hielos
13 maart 2010, 17:14
Ik denk niet dat blues iets is wat geschikt is om van een tab af te spelen. Traditionele blues is ongeveer 99% improvisatie over een standaard akkoordenschema. Ik zou zeggen om te beginnen: leer de basis van de 12 bar blues, is niet moeilijk, en zorg dat je (zeker voor het begin) de pentatonische ladders kan dromen. Probeer dan over bijvoorbeeld blues backing tracks te soleren, je merkt vanzelf dat je vooruitgang boekt. Dit geeft je een aardige basis, die je steeds een beetje meer uit kan bouwen.