PDA

View Full Version : Gothic = misverstandje



Theije
20 april 2003, 01:34
Het valt mij steeds vaker op en ik moet het nu toch echt even van mijn hart.
Iedereen smijt tegenwoordig maar met de term 'gothic' maar blijkbaar weten maar weinigen wat gothic nou precies voor muziek is.
Dankzij onze nederlandse 'trots' within temptation zijn volgens mij velen van mening dat dat gothic is terwijl het er eigenlijk nix mee te maken heeft.
Gothic is eigenlijk meer een soort van industrial muziek waar vaak niet eens gitaren aan te pas komen, laat staan een gillende troela in een bruidsjurk.
Gothic is bijv. Clan of Xymox, London after midnight, cinema strange en Switchblade symphony en dus geen Within temptation, Nightwish of after forever.

Guitarfreak
20 april 2003, 11:06
Ik begrijp niet wat jou dat nu uitmaakt? Als iemand het gothic muziek vind laat um lekker joh!

hoofd
20 april 2003, 11:16
Juistem Theije, jij weet het!
Tijdje geleden zo'n discussie erover gehad (iemand vond nightwish en within temptation dus gothic rock, en ik van "Echte gothic Rock is naar mijn mening Sisters of Mercy, Joy Division, Inkubus Sukkubus (das mijn mening he, dus niet zeuren ), Bauhaus etcetera.".).

Dit is dat topic:
http://www.gitaarnet.nl/forum/phpBB/viewtopic.php?topic=9670&forum=6

Mithrandir
20 april 2003, 11:42
Wanneer is Gothic dan Gothic vraag ik mij af? Was het niet meer een levensstijl dan een muziekstijl?

hoofd
20 april 2003, 11:48
Ja, een levensstijl, maar aangezien we hier op een forum zitten dat over muziek gaat, lijkt het me logisch dat we de muziek bespreken. Maar welke muziekstroming heeft overigens dan geen levensstijl bij zich?
En gothic als zijnde een muziekstijl is een evolutie van de punk en new wave.

Theije
20 april 2003, 21:13
Ik zal uitleggen waarom het mij wat uitmaakt, ik vind het bijzonder storend dat mensen het over dingen hebben terwijl ze niet weten waarover ze het hebben, plus dat ik vind dat er zo een verkeerd beeld van gothic onstaat.
Het is ongeveer hetzelfde als dat men tegenwoordig onder punk, Blink182 verstaat maar ik denk dat menig The Exploited fan hier wel wat tegen te zeggen heeft.

hoofd
20 april 2003, 21:39
Hehe...grappig, The Exploited speelde afgelopen vrijdag in de Melkweg :smile:.

Kitaarhiero
20 april 2003, 21:40
Maar als je bedenkt dat Blink liedjes toch wel veel overeenkomsten vertonen met nummers van de Buzzcocks en soms met de Ramones... (vrolijke melodietjes, over meisjes etc.)

hoofd
20 april 2003, 21:45
Het gaat ook niet om de overeenkomsten, Hell, als je als overeenkomst om blink punk te noemen ziet dat ze blije melodietjes hebben en over meisjes zingen is de gemiddelde boyband ook punk!!! Het gaat om de verschillen, en de attitude. Blink heeft gewoon niet wat het nodig heeft om punk te zijn (om te beginnen bij de naam...blink182, zie je het al voor je tussen the exploited, rancid en total chaos?), get it?

Negative K3 fan
20 april 2003, 22:05
waar je je druk opver kunt maken, volgens mij zijn juyllie allemaal de puber leeftijd toch al ontstegen?

wietse
20 april 2003, 22:05
blink mist de agressie en de frustratie die de originele punkbands wel hebben.
ik noem het meer punkpop commercieel uitgemolken en behandeld zodat het grote publiek het leuk vindt.
en trouwens de meest echte punkbands hebben zeer maatschapij kritische teksten en zingen niet zoveel over meisjes e.d.
trouwens weer even to topic over gothic.
gothic is de laatste tijd ook erg uitgegroeid tot een stroming met vele vormen.
wat de één gothic vindt zegt de purist dat dat weer meer pop is.
de originele gothic is ontstaan voornamelijk uit de new wave met de nodige punk invloeden.
het is dus logisch dat de nieuwere gothic ook andere invloeden erin heeft verwerkt,want tussen het wave/punk tijdperk ligt ook nog een periode dat hardrock heerste (gnr ,bon jovi extreme e.d)
heb ook al eens zo'n soort discussie gevoerd met iemand over blues , hij vond dat het alleen blues was als het op de oude traditionele manier werd gespeeld.
artiesten zoals srv ,walter trout e.d vond ie rock artiesten en geen blues.
ik persoonlijk vind de tegenwoordige gothic
goed maar niet zo goed als het oude werk.
waar ik mee opgegroeid ben de sisters of mercy en fields of nephelim
vervelen me nooit.
in tegen stellin tot within temptation e.d
trouwens wel een erg rustige cd van hun back to the sixties was mijn idee op 2 nummers na.
het is een kwestie van smaak en gewenning wat we 10 jaar geleden nog verschrikkelijk hard vonden vinden we nu maar soft.

Theije
21 april 2003, 00:12
Sorry Negative K3 fan, ik heb nou eenmaal hart voor de scene en mag me graag druk maken om dingen die me irriteren.
En als mensen muziek/personen of mij in hokjes willen plaatsen vind ik dat prima, maar zorg dan wel dat je weet waar je het over hebt, en gebruik de juiste hokjes!

rainbow day
21 april 2003, 00:13
Gothic? Djeez!!!!!! snap er helemaal niks van. Vrees dat mijn leeftijd mij parten gaat spelen. Maar enfin; ik neem nog een biertje, haal mijn gitaar nog even uit de koffer en als ik morgen op de green van de " gálfbaan" sta, denk ik; " Gó tkkk"....

Have fun!

RD

hoofd
21 april 2003, 01:18
Hehehe :grin:

Enjoy y'r golfing ol' man :wink:

Ditmar
21 april 2003, 12:41
Op 2003-04-21 00:12, schreef Theije:
Sorry Negative K3 fan, ik heb nou eenmaal hart voor de scene en mag me graag druk maken om dingen die me irriteren.
En als mensen muziek/personen of mij in hokjes willen plaatsen vind ik dat prima, maar zorg dan wel dat je weet waar je het over hebt, en gebruik de juiste hokjes!


Ik snap ook niet waar je je druk over maakt hoor, dat je het woordje gothic wil opeisen voor het kleine hokje wat dan de échte gothic is. Kijk, ik ken de échte gothic ook wel hoor, ik bezoek graag cyberia, medusa, dat ene in de bazart in den haag (hoe heet dat ook al weer). Maar ik ga me er echt niet druk over maken dat within temptation gothic wordt genoemd. Bovendien, wil je nou ineens mensen verbieden dat soort muziek gothic te noemen ?? Hoe zou het dan moeten heten.

Dude, chill gewoon lekker en gebruik gewoon twee verschillende termen, weet iedereen het waar het over gaat.

Dus......Cybergothic, of gothic-electro

óf gothic rock

ben je van al het gezeik af

urezna
22 april 2003, 11:13
och, als we het toch ove verkeerd geplaatste hokjes hebben... tegenwoordig is Hardcore ook heel anders dan in de jaren 80....
nu is het een stroming binnen de house geloof ik, terwijl het toen eerder een kruising tussen punk en metal was...

Ik zou me niet so druk maken hoe iets nou heet, als je elkaar maar snapt als je het er over hebt, toch?

Theije
22 april 2003, 17:55
Het hardcore verhaaltje is heel simpel, die gabber bende daar is gewoon alleen de naam voor gejat, de officiele hardcore de NY Hardcore that is, is idd een harde versie van punk.

wietse
22 april 2003, 18:34
yep hardcore is nog steeds harde punk.
de naam is door de house gejat.
herinner me nog een hardcore festival in het bolwerk in sneek kwamen daar opeens een stel gabbers binnen stappen.
heb nog nooit zulke verbaasde koppen gezien die verwachten iets heel anders namelijk.
zijn ook niet lang gebleven maar waren wel hun intree kwijt.

Neals
22 april 2003, 20:41
hahahahaha

maar die hardcoreaanhang daaro lopen er ook als een stel gabbers bij, lonsdale kleerkes aan, alleen een kruuske op de hand

wietse
22 april 2003, 20:57
ik spreek nu over een jaar of tien geleden toen was dat hele gabber gedoe net begonnen.
en de echte punk hardcore fan liep er nog als een verwilderd stekelvarken bij.

Mitch
23 april 2003, 11:53
Relax theij.... paar maanden terug voelde je je ook al zo miskend omdat mensen volgens jou neerkeken op metal, nu begrijpt niemand de definitie van gothic.
Toevallig pas de oudste overhoord voor geschiedenis. Ging over verzuiling: iedere club knokte voor zijn erkenning. Met onverdraagzaamheid tot gevolg :sad:
Da's ruim een eeuw geleden begonnen en is er hier in NL blijkbaar nog steeds niet uit te krijgen.

Zie het zo: de Stones werden vroeger gezien als aanstootgevend en worden nu breed-maatschappelijk geaccepteerd :grin:
Gothic krijgt dus vast zijn erkenning nog wel !

Theije
23 april 2003, 22:10
hahaha leuk gebracht :smile: ik vroeg niet om erkenning voor gothic want het is niet 'mijn' scene ik vroeg enkel en alleen om het juist gebruiken van termen om verwarring te voorkomen.
En wat metal betreft ben ik nog steeds van mening dat het ondergewaardeerd word, ik vraag niemand hier op het forum om het mooi te vinden maar enkel dat men het accepteerd als zijnde muziek.
Maar je hebt gelijk misschien trek ik me dingen te erg aan :smile:

Sander
25 april 2003, 21:23
Op 2003-04-20 21:45, schreef mtlhead:
Het gaat ook niet om de overeenkomsten, Hell, als je als overeenkomst om blink punk te noemen ziet dat ze blije melodietjes hebben en over meisjes zingen is de gemiddelde boyband ook punk!!! Het gaat om de verschillen, en de attitude. Blink heeft gewoon niet wat het nodig heeft om punk te zijn (om te beginnen bij de naam...blink182, zie je het al voor je tussen the exploited, rancid en total chaos?), get it?


Tja ik vind NOFX bijvoorbeeld behoorlijk punk, en zo kan ik nog wel wat voorbeelden opnoemen van bands die niet de attitude van Exploited of Rancid hebben maar toch best punk kunnen worden genoemd. Ik denk ook dat je als je het die bands zelf vraagt dat het ze geen reet uit maakt, dat geldt ook voor het Gothic verhaal. Wtf boeit het in welk hoekje iemand je wil drukken doe gewoon je eigen ding. Ik krijg ook een beetje de indruk dat mensen denken dat Blink gemaakt is voor de charts, das toch niet helemaal waar. Ze zijn net zoals elke punkband in het clubcircuit begonnen maar hadden mazzel dat hun nummers aansloegen.

jorrit
28 april 2003, 16:17
gothic is een overkoepelende term.

je hebt gothic metal
je hebt gothic rock (nieuwe within...braak..)
je hebt cyber gothic
en ga zo maar door....

hoofd
28 april 2003, 16:25
Op 2003-04-28 16:17, schreef jorrit:
je hebt gothic rock (nieuwe within...braak..)


Wahahahaha, laat dat nou net het uitgangspunt zijn van dit topic, within frustration is geen gothic rock! :grin:

MAY
28 april 2003, 17:42
Is geen rock, hij heet de feiten er even op na gezocht!

Theije
28 april 2003, 20:46
Wat is gothic-metal in godsnaam??? als je die muziek uit scandinavië bedoeld met die mannen in het zwart met lange zwarte haren en dubbel bass drum, dan heet dat volgens mij altijd nog Black-Metal.

Malochia
29 april 2003, 11:54
Pff, waarom maken mensen zich in hemelsnaam hier druk over..? (ik weet trouwens ook heus wel wat je bedoelt met 'echte gothic', ik luister zelf ook van Sophya tot Feindflug, van Diorama tot Helium Vola, enzovoorts)

Swan
29 april 2003, 11:55
malochia is n coole band, ooit nog es live gezien

Neals
1 mei 2003, 20:53
Ik denk dat een band als Within Temptation of Metallica toch wel heel erg goed is voor de Acceptatie van Metal, alleen jammer is dat metal in de puurste vorm word ondergewaardeerd, en nu door de hype rondom ozzy lijkt daar ook eens verandering in te komen

Ic3gl0vE
4 mei 2003, 13:15
Thije, wat dacht je ervan dat stijlen kunnen veranderen? Een heavy metal band van tegenwoordig (zoals Iced Earth) klinkt ook niet hetzelfde als de Iron Maiden van 20 jaar terug. nou en?

En alleen bands als Darkthrone en Burzum zijn dan nog blackmetal...

Theije
4 mei 2003, 21:17
Tuurlijk ben ik mij bewust van het feit dat stijlen kunnen veranderen, maar in het geval van gothic: van industrial achtige synthesiser melodiën naar dubbel bass en zware gitaren ala After forever en Nightwish uhm neej dacht het niet.

Het lijkt me trouwens verstandig dat we dit topic sluiten :grin:

Neals
4 mei 2003, 22:47
Iced Earth heeft meer weg van Iron Maiden dan Within Temptation van Sisters Of mercy.

punchdrunk
8 mei 2003, 15:28
goh, toen ik de topic titel las dacht ik: "gelukkig ben ik niet de enige die dat vindt!", bleek het toch anders bedoelt te zijn.... :smile: