PDA

View Full Version : Niet tevreden over mix



Thiez
11 maart 2010, 13:55
We hebben tijd geleden 2 nummertjes opgenomen met de band. Alle instrumenten los ingespeeld en nu ben ik een tijd bezig geweest het allemaal samen te mixen. Het is de eerste mix die ik maak en ik ben geen geluidstechnicus ofzo dus vind het niet slecht maar ik vind dat het beter moet kunnen.

De mix:
http://www.soundclick.com/bands/default.cfm?bandID=953027 => danielle compleet

De stem ligt er los op en krijg hem niet in de mix. En gewoon de hele mix blijft zo amateur klinken. Casettedeck kwaliteit zeg maar...

Alle tips zijn welkom hoe ik het resultaat kan verbeteren.

Terminus
11 maart 2010, 14:39
Error loading songfile, helaas.

Ik weet niet of het aan jou licht, maar zou je hem ergens anders kunnen uploaden?

Thiez
11 maart 2010, 15:38
Heb hem er even opnieuw op gezet. nu laad hij hem wel als het goed is.
Zat net nog eens even terug te luisteren en de timing klopt gewoon niet lekker op elkaar van de gitaren onderling en de bass...

HaroldA
11 maart 2010, 15:41
Heb hem er even opnieuw op gezet. nu laad hij hem wel als het goed is.
Zat net nog eens even terug te luisteren en de timing klopt gewoon niet lekker op elkaar van de gitaren onderling en de bass...

Inderdaad, de timing van alle instrumenten rammelt een beetje. In afwachting van de nieuwe upload heb ik ook de losse drum mixdown geluisterd en daar viel het me ook al op dat het niet echt strak was...

Zang is ook niet altijd even zuiver, net als wat gitaar/bas stukjes...

Qua mix: alles klinkt een beetje hol alsof er geen mids meer zijn...

5150II
11 maart 2010, 17:16
Om te beginnen, de gitaarsound is hartstikke lekker.
Het probleem is alleen dat de bas echt niet lekker zit qua timing en de zang niet helemaal goed is.
Als je wilt dat het meer samengedrukt/als één klinkt kan je met compressie en evt. reverb op de master spelen.

Thiez
11 maart 2010, 17:35
Inderdaad, de timing van alle instrumenten rammelt een beetje. In afwachting van de nieuwe upload heb ik ook de losse drum mixdown geluisterd en daar viel het me ook al op dat het niet echt strak was...

Zang is ook niet altijd even zuiver, net als wat gitaar/bas stukjes...

Qua mix: alles klinkt een beetje hol alsof er geen mids meer zijn...

Kortom, het is gewoon kut? :P



Om te beginnen, de gitaarsound is hartstikke lekker.
Het probleem is alleen dat de bas echt niet lekker zit qua timing en de zang niet helemaal goed is.
Als je wilt dat het meer samengedrukt/als één klinkt kan je met compressie en evt. reverb op de master spelen.

Bedankt ik ga idd met die timing nog ff wat spelen. Als ik dat gelijk krijg denk ik dat het al stuk beter en minder rommelig klinkt.

kenx
11 maart 2010, 17:40
Kortom, het is gewoon kut? :P




Bedankt ik ga idd met die timing nog ff wat spelen. Als ik dat gelijk krijg denk ik dat het al stuk beter en minder rommelig klinkt.


Ik vind dit voor een amateuropname toch echt lekker klinken hoor! De zang is ietsje minder, maar de rest maakt het allemaal goed!

HaroldA
11 maart 2010, 17:44
Kortom, het is gewoon kut? :P

Dat zeg ik niet! Of ja: dat bedoel ik niet in ieder geval!

Ik wil alleen zeggen dat het niet 1 aanwijsbare oorzaak heeft...

Terminus
11 maart 2010, 18:02
Lekkere gitaarsound in de intro, maar de gitaarpartij die na de intro binnenkomt op de rechter speaker klinkt niet zo best (microfoon lijkt *kuch* niet optimaal te staan tov. de speaker)
De drummer houdt goed ritme, alleen lijkt het erop dat de rest van de band moeite heeft dat ritme te volgen. De drums klonken ook vrij goed.
Er mag wel een compressor op de zang (en eventueel Auto-Tune...), het lijkt nu wel alsof de zanger in de kamer ernaast staat.

Han S
11 maart 2010, 18:45
Ik zal je vertellen hoe het op mij overkomt: de timing is niet lekker, de boel hobbelt achter elkaar aan en het lijkt of het met een rondomgevoelige microfoon in een kleine ruimte is opgenomen. De zang klinkt ook alsof het in een kleine kamer is opgenomen. De gitaren mag je verder uit elkaar pannen, probeer het eens helemaal links en rechts. Je zou het begin met die enkele gitaar kunnen copieëren en die dan op negen uur zetten. Als de tweede gitaar dan inkomt verder met het originele rest van die eerste partij en dan de boel hard links en rechts. Zet een wat groter galm op de zang maar dan zodanig dat het niet opvalt, als je galm hoort is het te hard voor deze muziek, dat is meer iets voor Wolter Kroes.

Psychomantis
11 maart 2010, 20:34
Ik zal je vertellen hoe het op mij overkomt: de timing is niet lekker, de boel hobbelt achter elkaar aan en het lijkt of het met een rondomgevoelige microfoon in een kleine ruimte is opgenomen. De zang klinkt ook alsof het in een kleine kamer is opgenomen. De gitaren mag je verder uit elkaar pannen, probeer het eens helemaal links en rechts. Je zou het begin met die enkele gitaar kunnen copieëren en die dan op negen uur zetten. Als de tweede gitaar dan inkomt verder met het originele rest van die eerste partij en dan de boel hard links en rechts. Zet een wat groter galm op de zang maar dan zodanig dat het niet opvalt, als je galm hoort is het te hard voor deze muziek, dat is meer iets voor Wolter Kroes.

zoals jij het beschrijft is eigenlijk exact hoe het ook op mij overkomt.
Ik weet niet wat je eraan moet doen, ik zou misschien wat met de equalizer enzoverder op de zang prullen, maar in ieder geval: het kan wel beter.

Thiez
11 maart 2010, 20:53
Ok bedankt voor de reacties allemaal alvast. Had niet verwacht dat er zoveel respons op zou komen.
De eerste gitaar (intro) is mijn gitaar en word gespeeld over engl blackmore op een 1960AX en 1960 (gt-75) kast. De andere gitaar die invalt is een Marshall TSL100 op 1960 kast omdat deze maar 1 16ohms cabinet aan kon. De micstand kan zijn dat niet optimaal is gekozen (zoals ik al zij hebben we geen geluidstechnicus ofzo in de band en we hadden geen van alle ervaring eigenlijk).
De mics die we hebben gebruikt zijn een AKG groot membraam condensator (voor zang en gitaar) en bij de gitaar nog sm57 als 2e mic.
Het is allemaal opgenomen in een repetitieruimte van 4 bij 5 meter ongeveer.
Het ritmeprobleem komt denk ik voornamelijk door de bass. Ik heb weer wat zitten kloten en schuiven met de bass maar kom er gewoon niet aan uit dus die gaan we waarschijnlijk even een keer opnieuw erop zetten.

@ HaroldA: ik zag het ook niet als belediging hoor :P zoals ik al zei alle tips zijn welkom en de topic titel laat zien dat ik het zelf ook niet goed genoeg vind.

Han S
11 maart 2010, 21:06
Het is niet alleen de bas hoor, de gitaren ook, het klinkt gewoon niet als een goed op elkaar ingespeelde band en het klinkt letterlijk als een oefenruimte.

Ik blijf zeggen dat partijen apart opnemen hardstikke moeilijk is, een band klinkt gewoon anders, meer als een band zeg maar. :D

Thiez
11 maart 2010, 21:43
haha dat blijkt idd nu ja. Het leek ons fijner alles apart te doen omdat je dan alles los kunt bewerken. Maar om alles dan weer goed samen te krijgen is een hell.... (mij lukt het niet echt goed tenminste)

Het is wel frustrerend. Je hoopt toch dat het goed lukt, je geeft er 4 repetities aan uit om het er allemaal een beetje goed op te krijgen, en het lijkt nergens op eigenlijk. Het net zo slecht of misschien nog slechter dan gewoon 1 mic midden in de ruimte te hangen en spelen.

Voordeel van het mixen is wel dat je inmiddels het nummer op de seconde af kan dromen. Je hoort waar de foutjes zitten en waar het nog verbeterd moet worden.

Schuey
11 maart 2010, 22:27
haha dat blijkt idd nu ja. Het leek ons fijner alles apart te doen omdat je dan alles los kunt bewerken. Maar om alles dan weer goed samen te krijgen is een hell.... (mij lukt het niet echt goed tenminste)

Het is wel frustrerend. Je hoopt toch dat het goed lukt, je geeft er 4 repetities aan uit om het er allemaal een beetje goed op te krijgen, en het lijkt nergens op eigenlijk. Het net zo slecht of misschien nog slechter dan gewoon 1 mic midden in de ruimte te hangen en spelen.

Voordeel van het mixen is wel dat je inmiddels het nummer op de seconde af kan dromen. Je hoort waar de foutjes zitten en waar het nog verbeterd moet worden.

Wat zit je te zeiken man! Ik denk dat het best behoorlijk klinkt, zeker voor mensen die er geen ervaring mee hebben en doen waarvan ze denken dat het zo moet. Het wordt alleen maar beter toch?

5150II
12 maart 2010, 00:35
Heb 't nog ff gecheckt, de zang moet strakker (compressie)
Probeer ook met subtiele delays en reverbs de zang wat 'op te peppen'

De gitaren kunnen er nog steeds prima mee door, die bas moet alleen écht opnieuw, die haalt alles naar beneden.

guhlenn
12 maart 2010, 08:45
Het is wel frustrerend. Je hoopt toch dat het goed lukt, je geeft er 4 repetities aan uit om het er allemaal een beetje goed op te krijgen, en het lijkt nergens op eigenlijk. Het net zo slecht of misschien nog slechter dan gewoon 1 mic midden in de ruimte te hangen en spelen..

Zou dat de reden zijn dat er studios bestaan? Nou, nou?

Zonder dollen, je moet gewoon volhouden. Je hebt er nu dus een uurtje of 8 12 ingestoken, maw 1 werkdag. Da's niks. Misschien eerst met die ene mic zorgen dat alles retestrak is met de band en dan los gaan inspelen?

Harald
12 maart 2010, 09:14
haha dat blijkt idd nu ja. Het leek ons fijner alles apart te doen omdat je dan alles los kunt bewerken. Maar om alles dan weer goed samen te krijgen is een hell.... (mij lukt het niet echt goed tenminste)


Jamaah, jamaah...jamaar eeeuuuhhh

Alles samen krijgen moet je ook tijdens het spelen al doen. Niet achteraf allemaal nootjes isoleren en op en neer gaan schuiven in de track. Dat kun je met hele intro's, coupletten of refreinen nog wel doen (Meen me een verhaal van Han te herinneren dat Yes zelfs zo componeerde in de studio) maar het is geen methode om een hele track op detailnivo te corrigeren, tenzij die take voor de rest gewoon zo goed is dat je hem wilt houden, en er net 1 of misschien 2 foutjes inzitten. Maar dan nog, zou ik die foutjes gewoon even inprikken als je sowieso multitrackt.

Thiez
12 maart 2010, 10:40
Ja ok dat is ook weer zo. Van een slechte opname zul je nooit een perfecte mix kunnen maken.
We gaan er gewoon het beste van maken. De reden dat we niet naar de studio zijn gegaan is omdat dat op dit moment nog beetje weggegooid geld is vinden we. Als we naar de studio willen moeten de nummers er beter inzitten en dan moet je het gewoon strak neer kunnen zetten daar.

Han S
12 maart 2010, 11:02
Vanmorgen in de krant weer zo'n artikel over een band, Barrelhouse in dit geval, een bekende band die oudere en onbekendere blues nummers op een CD hebben gezet. En dan lees ik: we hebben alles opgenomen zoals dat vroeger gebeurde, met z'n allen tegelijk in één ruimte spelen en niets er aan toegevoegd of overgedaan, hadden we eerder moeten bedenken want dat is helemaal te gek.

En Blof zei zoiets ook al: de volgende CD nemen we alles te gelijk op, gewoon als band.

Dat verbaast me altijd zeer want ik doe al twintig jaar niets anders dan opnemen zoals dat in de jaren 60 en 70 gewoon was en mensen zijn altijd verbaasd over de weinige overspraak en hoe lekker dat speelt, gewoon zoals je altijd doet.

Als ik die verhalen lees van bands die in het kader van de opleiding bij een of ander instituut gratis mochten opnemen en het als een ramp hebben ervaren, dan lacht ik in het vuistje zoals dat heet. Herinner je het bandje Nemesea nog? Die waren de eersten die 50 mille bij elkaar hadden via Sellaband en die hebben alles apart opgenomen, met een producer erbij, een zangcoach, opgenomen in Spitsbergen en gemixed in Galaxy. Rampen hebben ze meegemaakt en hoewel ze best wel trots waren op het resultaat zeiden ze dat ze de volgende CD met z'n allen tegelijk in de studio zouden doen.

Goed plan zeg ik dan, ik zou het voor 10% van die 50 mille hebben gedaan en dan zou ik goed hebben verdiend.

Mijn advies: ga je als band ontwikkelen, zorg dat alles klopt, neem het met beperkte middelen op in de oefenruimte, gewoon een klein opnamedingetje met een stereomicrofoontje er in en als je dan tevreden bent over de kwaliteit van het spel ga je naar een goede studio, er zijn daar zat van voor een heel redelijk tarief. Frits (Het Pand) is goedkoper dan ik en Arjen (Skabouter) is vermoedelijk nog goedkoper dan Frits.

Thiez
12 maart 2010, 11:08
Ok bedankt voor de tip han. Voor de echte demo zijn we ook zeker van plan om naar een studiotje te gaan maar we hadden nu gewoon iets nodig om te kunnen laten horen voor optredens. Iedereen die band wilt plannen op optreden vraagd voor geluidsmateriaal.

Bij de repetitieruimte waar wij zitten, zit een studio aan vast en die vragen 15 euro per uur dus dat valt volgens mij ook wel mee?

Han S
12 maart 2010, 11:26
De uurprijs is maar een indicatie, zegt verder niet zo veel. Ik zeg altijd: als een studio de helft vraagt van een ander, maar er drie keer zo lang over doet, ben je anderhalf keer zoveel geld kwijt. Ik heb eens een studio meegemaakt waar ze een halve dag bezig waren met het soundchecken van een paar conga's.

En wat je zegt over het vragen naar geluidsmateriaal is mooi, maar dan moet je wel wat sturen waar de programmeur opgewonden van raakt en dat raakt hij niet van jouw materiaal tot nog toe. Dat zeg ik hard, maar aan zoete broodjes bakken heb je niks.

Ik las van de week een artikel over een zekere Rob Monster (?) die naar Amerika is gegaan om op de Hammond van Jimmie Smith te spelen en opnamen te maken met de legendarische Rudy van Gelder. Dat zal heel wat kosten per uur, maar de 85 jarige Rudy was in twee minuten klaar met de soundcheck van de drums en had meteen de befaamde Rudy van Gelder sound.

Thiez
12 maart 2010, 11:32
Ja ok daar heb je gelijk in. Ik weet niet hoe lang de studio erover doet. Het werk wat ze leveren is opzich best netjes volgens mij.
http://www.myspace.com/whenalllightdiesnl deze band heeft er ook opgenomen en dat demootje is niet slecht geworden vind ik. Tis niet mijn muziek maar goed, dat terzijde.

Het is ook idd wel waar dat je jezelf goed neer moet zetten met een audiofile en dit zal idd niet bevredigend klinken voor programeur. We hebben nog een 2e nummer opgenomen en die klinkt opzich al wel beter voor zover ik het heb kunnen horen nu.

Volgende keer maar gewoon met zijn alle opnemen waarschijnlijk. Wat zou jij adviseren om met zijn alle op te nemen en beetje goede kwaliteit te krijgen? Gewoon die groot membraam condensator ergens in het midden van de ruimte hangen en opnemen?

Han S
12 maart 2010, 11:46
Ik zal je vertellen hoe ik dat doe: ik heb een grote ruimte met een bijna ideale akoestiek, 60 microfoons van 25 euro tot 5000 euro per stuk. Ik neem een standaard drumstel op met 9 of 10 microfoons van hoge kwaliteit, microfoons met een hyper richtinggevoeligheid en een heel mooie off axis response.

Voor de gitaarcabs gaat gewoonlijk een meer dan 40 jaar oude Sennheiser MD421 waarvan ik er zes heb en voor de bascab gaat ook zo'n Sennheiser, of een oude AKG D12E.

De zanger(es) gaat in dezelfde ruimte, of in een aangrenzende kleinere ruimte achter een glazen wand omdat de zang dan zonder overspraak wordt opgenomen zodat je het nog een keer kunt overdoen.

Uiteraard kun je ook de zang later doen, maar dan moet de band het nummer zonder zang goed kunnen spelen, of de zanger(es) zingt mee als scratch, maar dan moet de zang wel op de koptelefoons en daarmee ervaar je alles anders dan het geluid via de lucht.

De solo's kun je eventueel later doen in een overdub, want solo's lukken vaak niet in een keer goed. Soms worden solo's aan elkaar gecomped uit drie of meer sporen, kan analoog ook prima mits het mengpaneel automatisering heeft.

Muziek opnemen waarbij alles apart wordt gedaan doe ik zelden, kost zeeën met tijd en meestal klinkt het minder goed dan een band at once.

Harald
12 maart 2010, 14:07
Volgende keer maar gewoon met zijn alle opnemen waarschijnlijk. Wat zou jij adviseren om met zijn alle op te nemen en beetje goede kwaliteit te krijgen? Gewoon die groot membraam condensator ergens in het midden van de ruimte hangen en opnemen?

Heb vanmorgen geprobeerd die soundfiles te openen maar dat wilde niet echt. IE bleef vastlopen. OK Google chrome doet het nu wel... Als je de bas en zang opnieuw opneemt met goede timing en intonatie (zang) wordt het denk ik al wat beter. Qua geluid kan een zaaleigenaar best ergens doorheen luisteren, maar slechte timing en valse zang vallen natuurlijk wel op.

Je kunt het ook nog anders aanpakken. Onze zangeres doet onze boekingen en managment, en begrijp van haar dat tegenwoordig veel zaaleigenaren vooral op youtube filmpjes afgaan. (heeft een voordeel dat het geluid daar toch al vaak vernaggeld wordt door de enorme compressie ;) )

Als je nu gewoon eens met de band op een jamsessie gaat spelen, of op een bandjesavond waar een paar lokale bands spelen, en dat opneemt met een halfweg fatsoenlijke videocamera (die moet in ergens in het netwerk van vrienden en kennissen te regelen zijn lijkt me) doe je live ervaring op. Als je er dan nog op let dat je een beetje een fatsoenlijke sound, en een goede performance neerzet (eigen fans meenemen is ook handig, maar niet overdrijven. Je wilt geen ruzie met de andere locale bandjes tenslotte :) ) houd je er mogelijk een leuk youtube-filmpje aan over waar je naar kunt verwijzen bij boekingen. En de zaaleigenaar verwacht daar geen perfect geluid van.

Heb je toevallig een bandlid of kennis die het leuk vindt om met video (editten) te klooien, kijk dan of je met twee cameras kunt opnemen. Dat springt er gelijk uit tussen alle 'kijk mijn telefoon maakt ook filmpjes youtube vulling'

Thiez
12 maart 2010, 17:44
haha bedankt voor de tip harald.
We gaan idd waarschijnlijk binnenkort ons eerste optreden op een open podium avond doen. We kunnen idd welleens kijken om dat op te nemen.

Thiez
16 maart 2010, 19:34
http://www.soundclick.com/bands/default.cfm?bandID=953027

Nog even zitten spelen met de mix. Ik heb nu de bass zelf even opnieuw gespeeld en het klinkt al wat beter. Alleen de zang krijg ik nog steeds niet lekker in de mix en de gitaren moeten nog strakker op elkaar komen. Timing wringt nog net wat.

Nog meer tips voor de zang? Misschien wat tips voor reverb of iets dergelijks? Ik gebruik adobe audition.