PDA

View Full Version : Fender top



robertt
11 maart 2010, 12:20
Beste forumleden.
Momenteel ben ik op zoek naar een vintage fender topje voor mijn pa.
Nu weet ik dat Fender de Bassman, showman en bandmaster heeft in top versies.
Mijn vraag aan jullie is of er nog meer vintage fender heads zijn, en wat de grootste verschillen zijn tussen deze versterkers.

Mijn pa is op zoek naar een top die clean z'n mannetje staat, maar wel dynamisch blijft (Zo vind hij een Twin reverb met een JBL speaker bijvoorbeeld vrij statisch klinken). Effecten komen uit de trappedaaltjes.

Ik hoop dat jullie mij/hem kunnen helpen om aan te geven welke fender top jullie hem zouden aanraden.

Alvast bedankt.:ok:

PeeVee
11 maart 2010, 16:29
maar wel dynamisch blijft (Zo vind hij een Twin reverb met een JBL speaker bijvoorbeeld vrij statisch klinken).
Wat bedoel je hier precies mee? Ik begrijp het niet. Het lijkt bijna alsof je vader precies het tegenovergestelde bedoelt. Een TR is juist erg dynamisch / direct en heeft veel headroom; alles wat je erin stopt komt er lineair versterkt weer eruit. Een TR is overigens niet "stijl" en de preamp zorgt wel voor wat soepelheid zo ook de eindbuizen (zeker als je daar een beetje op gaat leunen, b.v. als je er 2 trekt). Bedoelt je vader niet dat hij juist een wat minder dynamische amp zoekt die juist dus juist wat meer compressed (de peak wat afvlakt en de dipjes wat opvalt?). Dat is een eigenschap die je juist vaak tegenkomt bij versterkers met een buizengelijkrichter (b.v. Fender Tremolux top!); bij hogere volumes loopt er meer stroom door de gelijkrichter en valt er dus ook meer spanning over wat de spanning op je eindbuizen verlaagd. Bij lage volumes loopt er weinig stroom dus valt er weinig spanning over de gelijkrichter en blijft er dus een hogere spanning over voor je eindbuizen. Hoge volume wordt verzwakt doorgegeven, lage volumes enigszins versterkt; dat is precies wat een compressor doet. Een gelijkrichterbuis doet dat met een mooie "soft knee" karakteristiek. Suggesties dus: een Tremolux topje. Veel bandmaster tops gebruiken het chassis van de Showman. Hier zijn eigenlijk gaten voor 4 eindbuizen geponst waarbij er twee met kapjes zijn afgedekt. Ik had zelf bij mijn Bandmasters een extra octale buisvoet gemonteerd en daar een Weber copper cap ingezet; die emuleert een beetje het karakter van een buizengelijkrichter; heeft ook een interne weerstand dus geeft ook wat sag en verlaagt zowieso de B+ spanning op je eindbuizen (rond de 400VDC vindt ik mooier / warmer dan standaard 440 VDC).

robertt
16 maart 2010, 14:24
Wat bedoel je hier precies mee? Ik begrijp het niet. Het lijkt bijna alsof je vader precies het tegenovergestelde bedoelt. Een TR is juist erg dynamisch / direct en heeft veel headroom; alles wat je erin stopt komt er lineair versterkt weer eruit. Een TR is overigens niet "stijl" en de preamp zorgt wel voor wat soepelheid zo ook de eindbuizen (zeker als je daar een beetje op gaat leunen, b.v. als je er 2 trekt). Bedoelt je vader niet dat hij juist een wat minder dynamische amp zoekt die juist dus juist wat meer compressed (de peak wat afvlakt en de dipjes wat opvalt?). Dat is een eigenschap die je juist vaak tegenkomt bij versterkers met een buizengelijkrichter (b.v. Fender Tremolux top!); bij hogere volumes loopt er meer stroom door de gelijkrichter en valt er dus ook meer spanning over wat de spanning op je eindbuizen verlaagd. Bij lage volumes loopt er weinig stroom dus valt er weinig spanning over de gelijkrichter en blijft er dus een hogere spanning over voor je eindbuizen. Hoge volume wordt verzwakt doorgegeven, lage volumes enigszins versterkt; dat is precies wat een compressor doet. Een gelijkrichterbuis doet dat met een mooie "soft knee" karakteristiek. Suggesties dus: een Tremolux topje. Veel bandmaster tops gebruiken het chassis van de Showman. Hier zijn eigenlijk gaten voor 4 eindbuizen geponst waarbij er twee met kapjes zijn afgedekt. Ik had zelf bij mijn Bandmasters een extra octale buisvoet gemonteerd en daar een Weber copper cap ingezet; die emuleert een beetje het karakter van een buizengelijkrichter; heeft ook een interne weerstand dus geeft ook wat sag en verlaagt zowieso de B+ spanning op je eindbuizen (rond de 400VDC vindt ik mooier / warmer dan standaard 440 VDC).

Bedankt voor de reactie.
Laat ik het zo proberen te formuleren: Misschien dat steriel een beter woord is. Hij vind een twin in combinatie met een JBL steriel klinken.

Hij is kort gezegd op zoek naar een top die voldoende headroom heeft om clean te blijven. Als hij met zijn bandje optredens heeft wordt hij de ene keer wel uitversterkt, maar de andere keer niet. Belangrijk is het daarom dat hij clean prima boven de band uit kan komen en dat de betreffende top is aan te sluiten op zijn 4x12 cabinet met 4 20 watt greenbacks (15 ohm) .

robertt
16 maart 2010, 15:30
Ben me de laatste dagen een beetje aan het verdiepen in de blackface fender heads. Ik kan alleen nergens echt een goede beschrijving van de onderlinge verschillen vinden. Daarom zal ik het hier bij de kenners nog maar even ter discussie stellen.

Als je bijvoorbeeld kijkt naar versterkers zoals de bassman, tremolux, showman of bandmaster... (er vanuit gaande dat het volume gelijk is (geen buizenvervormin),reverb uit, zelfde EQ instellingen en dat er over dezelfde speaker configuratie gespeeld wordt) wat zou dan het grootste verschil zijn tussen deze versterkers?

Alvast bedankt!!