PDA

View Full Version : Versterker stuk?



Brent Ray Vaughan
10 maart 2010, 23:54
Had vanavond repetitie met mijn band. Alles ging lekker tot ik ineens geen geluid meer had. Kabel getest en die was ok. Daarna gitaar ingeplugd in een andere versterker; geen geluid... Alles gecontroleerd; alle contacten waren nog solide.
Daarna een andere gitaar genomen en aangesloten op mijn versterker; nog heel eventjes een zwak geluidje en daarna niets meer. De versterker begon te stinken en lichtjes te roken. Stekker uit het contact gehaald en de repetitie naar de vaantjes.

Wat zou er stuk zijn gegaan? Kosten hiervoor? Reparateur omgeving Hoogstraten-Turnhout? Wat zijn de gevolgen voor mijn gitaar?

Hopelijk heeft iemand wat raad of een idee.

Alvast bedankt... pff balen!

nico verduin
10 maart 2010, 23:57
Vraag 1: Is het een buizen of transistorbak?

Brent Ray Vaughan
10 maart 2010, 23:58
Oeps sorry. Transistor. Het gaat om een Fender Deluxe 112.

nico verduin
11 maart 2010, 00:02
Kan zijn dat de voeding het begeven heeft of sluiting in de eindtrap. In beide gevallen wordt het een monteur. De vraag is of de kosten de amp waard zijn.
Vwb. de gitaar? kan zijn dat er een transistor is doorgeslagen en teveel spanning op de elementen gegooid heeft. Hoopt het niet voor je. Maar dat is een kwestie van meten.

edit: Net ff het schema bekeken. Heeft een bijna identieke eindtrap als de Ultra Chorus.... Ik kreeg er een van de week .... Daar hadden ze een van de eindtrappen vervangen voor een nieuwe eindtrap van Velleman..... Komt dus kennelijke meer voor......

Brent Ray Vaughan
11 maart 2010, 00:09
Kan zijn dat de voeding het begeven heeft of sluiting in de eindtrap. In beide gevallen wordt het een monteur. De vraag is of de kosten de amp waard zijn.
Vwb. de gitaar? kan zijn dat er een transistor is doorgeslagen en teveel spanning op de elementen gegooid heeft. Hoopt het niet voor je. Maar dat is een kwestie van meten.

Dus als ik het goed begrijp: elementen kunnen misschien ook de vuilbak in...

Enig idee van wat een voeding kost of dat sluitinggeval in de eindtrap?

nico verduin
11 maart 2010, 07:50
De onderdelen zullen een paar euro kosten maar het is de arbeidsloon die je gaat nekken als het dat is. Je zult toch eerst moeten vaststellen wat er aan de hand is. En buizenbakken zijn over het algemeen wat gemakkelijker te meten en te repareren itt. printplaat halfgeleider bakken.
Iets is pas stuk als je het gemeten hebt en vastgesteld hebt dat het daadwerkelijk stuk is.
En omdat dit soort bakken niet echt veel waard zijn is het gauw te duur om te repareren.

cluseau
11 maart 2010, 09:13
Abnormale situatie (nu dus):
Clean channel gain op volle toelie
Clean channel volume op volle toelie
Resultaat: minder volume dan eigenlijk al te hard voor de woonkamer.

Visuele controlle: Alle buizen gloeien.
Crunch channel doet het normaal
Diverse tests uitgevoerd zoals:
Met pedalboard en zonder.
Wireless/niet wireless.
Gitaar1/Gitaar2


Moeilijk zo te zeggen. Je zou wat buisjes kunnen wisselen om te proberen. Maak dan wel goede merktekens op de buizen die je eruit trekt zodat je ze altijd op dezelfde plaats terugzet. Is soms belangrijk voor de "tone".

Enneh, niet vervelend bedoeld hoor maar waarom open je geen eigen topic? Zo gaan we de boel toch door elkaar gooien

Frans.

Hellsbellsnl
11 maart 2010, 09:18
Moeilijk zo te zeggen.....elkaar gooien

Frans.
Sorry, je hebt gelijk.
Heb een nieuwe geopend om dit topic "clean" te houden.
Grtzz

Brent Ray Vaughan
12 maart 2010, 00:34
edit: Net ff het schema bekeken. Heeft een bijna identieke eindtrap als de Ultra Chorus.... Ik kreeg er een van de week .... Daar hadden ze een van de eindtrappen vervangen voor een nieuwe eindtrap van Velleman..... Komt dus kennelijke meer voor......

Heeft iemand misschien een link naar een correcte eindtrap? Ben een noob in dit soort dingen en zou graag wat meer info hebben en prijzen weten. Als het echt te veel zou kosten, kan ik beter een nieuwe versterker kopen. Toch was ik tevreden over de Deluxe 112.... buizen of niet.

nico verduin
12 maart 2010, 07:40
Bij mij zit er nu deze er in : http://www.esr.co.uk/velleman/vm100.htm
Maar dan heb je nog steeds iemand nodig die hem er in bouwt....

Brent Ray Vaughan
19 maart 2010, 18:04
Versterker is reeds gemaakt. Speaker was blijkbaar opgeblazen...
Bedankt voor alle hulp.

Aca Ilic
19 maart 2010, 19:26
Versterker is reeds gemaakt. Speaker was blijkbaar opgeblazen...
Bedankt voor alle hulp.

Geen wonder dat 'ie opgeblazen is met zo'n achternaam.
Ik dacht eigenlijk dat je eigen amptechnicus had....!?!