PDA

View Full Version : Beginnend Bandje



Marcomeistro
10 maart 2010, 12:38
Wij zijn 3 jonge gasten die samen in een bluesbandje spele
Deze bestaat uit een piano,harp, en gitaar. Helaas hebben wij geen bassist of drummer. Heeft iemand tips om de muziek voller te laten klinken zonder deze 2 instrumenten?

EuroCinema
10 maart 2010, 13:07
Naar veel blues luisteren die dat ook niet heeft. John Lee Hooker had genoeg aan z'n voet, gitaar en stem. En de piano moet toch de baspartij prima kunnen spelen.

Chocola
10 maart 2010, 13:07
- drumcomputer (met basoptie)
- backingtracks
- zelf gaan bassen vooraf zodat je mee kunt spelen
- gitaareffecten voor een vollere sound, delay's, chorus, stereo, al dat soort gein
- Piano bastonen laten spelen

Het ligt er erg aan welke stijl je speelt, drum is niet noodzakelijk, basgitaar ook niet, maar dit geldt niet voor alle stijlen imo.

Eerste 2 mogelijkheden zijn erg goedkoop. Wellicht dat als de pianist via keyboard/klavier speelt (PA/speakers e.d.) dat je daar met je gitaar ook overheen kan gaan met effecten voor stereo ervoor. Stereo met gitaarcabinetten of zelfs versterkers is namelijk best prijzig. Al kun je erg vol geluid maken met effecten e.d., probeer eens wat :).

edit: geef anders even wat meer informatie, welke stijl speel je? Wat wil je bereiken? Wat mis je aan je geluid en is dat wel echt een drum en basgitaar?

Marcomeistro
10 maart 2010, 13:11
Wij spele nu aardig wat nummer en het klinkt wel tof. Alleen heel vaak kom je tog op het zelfde neer. Een gitaarslagje met een chuck erin enzo en die piano die de baslijn speelt. Ik denk dat een stompbox wel een goeie oplossing is voor een standaard ritme. Iemand ervaring met een stompbox?

pimmetje
10 maart 2010, 13:13
Naar veel blues luisteren die dat ook niet heeft. John Lee Hooker had genoeg aan z'n voet, gitaar en stem. En de piano moet toch de baspartij prima kunnen spelen. +1
En kijk ff naar Seasick Steve. Ik heb ook zo'n mississippi drum machine geknutseld met een zooi schuim en een micje erin, zodat de voet doorversterkt kan worden.

Marcomeistro
10 maart 2010, 14:02
Idd seasick steve cover band!
Die vent moet een lintje krijgen

EuroCinema
10 maart 2010, 14:25
Ah nee man je gaat toch geen blues spelen met een drumcomputer! Dat is zoiets als death metal spelen met een trekharmonica.

Edit: maar dan bedoel ik natuurlijk niet zo'n cool Mississippi ding!

-=JEROEN=-
10 maart 2010, 14:46
Tip: zoek een drummer :soinnocent:

Marcomeistro
10 maart 2010, 15:15
Drummer zoeknwas natuurlijk het eerste wat we probeerden .Maar een backingtrack of een drumcomputer is echt geen optie want muziek maak je met instrumenten

gorgasm
10 maart 2010, 15:17
betere tip;
zorg ZELF voor een supercool ritme. Bas kan gitaar of piano makkelijk spelen. er zijn zat blues voor solointrument.

jannest
10 maart 2010, 17:59
toon track

EZdrummer


4 the time being


waarom niet ?

Thmz
10 maart 2010, 20:05
Neem nooit een backingtrack of drumcomputer. Alleen spelen met een backingtrack gaat nog wel, maar in een band kan er plots iets gebeuren waardoor je een ongeplande break/verlenging ofzo hebt en dan speelt die drumcomputer lekker door.

Kan je niet met de gitaar een stevig akkoordenschema dat al goed opvult spelen? De toetsenist kan zeker wel een baspartij meespelen en nog wat extra begeleiding.

jannest
10 maart 2010, 20:36
Drummer zoeknwas natuurlijk het eerste wat we probeerden .Maar een backingtrack of een drumcomputer is echt geen optie want muziek maak je met instrumenten
een drumcomp is een instrument

pimmetje
10 maart 2010, 20:57
Voor de bas kan je ook nog zo'n hybride in elkaar knutselen als Moreland & Arbuckle (http://www.youtube.com/watch?v=IyTrbH16LZg&feature=related); één bassnaar die naar een basversterker leidt en 3 gitaarsnaren naar een gitaar-amp.

aaronstonebeat
10 maart 2010, 21:47
Of zoiets (http://www.youtube.com/watch?v=6KLBw38N2ME) voor een basaal ritme. Als je een beetje handig bent, zet je zoiets voor een paar euro in elkaar. Op z'n yt-profiel (http://www.youtube.com/user/petermanohw) vind je meer van en over die dingen.

Ook een hele bruikbare (vind ik): tamboerijn op de grond leggen en daarop met de voet accenten tikken.

pimmetje
11 maart 2010, 08:24
Of zoiets (http://www.youtube.com/watch?v=6KLBw38N2ME) voor een basaal ritme.Tja, ik vind dat dan net weer wat te kunstmatig klinken. Gewoon een versterkte stamp heeft mijn persoonlijke voorkeur voor blues.
Al ligt dat soort beslissingen natuurlijk ook wel een beetje aan de gekozen stijl...