PDA

View Full Version : versterker kopen en lezen van user-reviews



rudolf
10 maart 2010, 12:21
Sjonge jonge. Ik ben opzoek naar een marshall versterker. Nou had ik van de week een Marshall haze 40 combo getest. Klonk heel lekker vond ik. Ga je een beetje op internet lezen, kom je meteen weer van die negatieve reacties tegen van nee je moet een JCM 800/900/2000 kopen veel beter dan die nieuwe troep. Te veel elektronica blabla en dan begin je te twijfelen of het wel zo'n goede versterker is.

Toch maar een beetje op marktplaats zitten kijken naar 2de hands marshalls zoals de jcm800/900/2000. Mooie jcm 900 gezien voor een goede prijs. Afspraak gemaakt om van de week te testen. Beste man zegt dat het een hele goede versterker is maar je moet er van houden prima onderhouden, kom maar een keer testen als je wil. Prima. Ik weer wat op internet opzoeken, meteen wordt deze versterker weer helemaal gebashed op o.a. Harmony Central en een oud topic hier. Schelle kut bak dit en dat JCM 800 veel beter blabla. Zucht...

Dan vraag ik me altijd af of die mensen echt op zo'n versterker hebben gespeeld of dat ze dat gewoon gehoord hebben of gelezen hebben van andere internethelden.

Nemen jullie dit soort reviews serieus?

Realeigo
10 maart 2010, 12:24
Soundwise: Nee
Bij technische gebreken: Ja

Orpheo
10 maart 2010, 12:24
ik neem ze nooit serieus, tenzij 't gaat om 'durability'. dan kijk ik er altijd wel even naar, maar dan nog is 't vaak maar een extreme uitvergroting van de werkelijkheid. Kiezen doe je met je oren en gevoel. Simpel voorbeeld: mitch vond de rivera chubster niet echt tof; ik vind 'm daarentegen magnefiek, ik heb 'm dus ook.

Reviews zeggen tot op zekere hoogte wat.

PS: de Jcm900 is ook een schelle bak, en de jcm800 klinkt, imho, ook lekkerder, en ja ik heb de 900 vaak genoeg gehoord.

Les Paul R8
10 maart 2010, 12:26
Je moet een beetje door de afkraak reviews heen lezen. Ik kijk altijd naar de spullen die mensen verder gebruiken. Iemand die over een Haze zegt dat hij schel is en hij gebruikt een Strat van 200 euro neem ik niet serieus. Als iemand een CS Les Paul gebruikt en verder de nodige goeie amps en gitaren gebruikt, neem ik als snel serieuzer. Als hij verder een goede onderbouwing geeft dan heb ik een behoorlijk idee.

Maar er gaat natuurlijk niets boven je eigen mening. Als jij hem goed vindt en de hele wereld vindt het niets, dan zou ik hem toch kopen als ik jou was.

movo.
10 maart 2010, 12:27
Tsja en de 800 is ook weer niet goed want een JMP klinkt warmer en beter. Oja en die is ook weer niet goed want een Plexi is veeeeeel beter. Neeneenee, JTM45 want dat is dé Marshall.

Wat mij betreft moet je luisteren met je oren ipv met je ogen. Als jij die Haze lekker vind klinken, moet je 'm kopen. ;)

lindstrom
10 maart 2010, 12:28
Het is beter voor je hart als je je niet teveel aantrekt van reviews. hij moet naar jouw oren lekker klinken.
Revieuws zijn handig om te kijken of een product vaste terugkerende kwaaltjes heeft of problemen met betrouwbaarheid.

Persoonlijk vind ik de 900 wat schel, Ik repeteer erover en dan draai ik de treble op 0 en is hij nog wat te schel naar mijn smaak. anderen draaien makkelijk diezelfde treble op 6 ofzo. echt orensnijdend schel. en zo zie je maar weer dat het allemaal een kwestie van smaak is en dit dus ook terug te vinden is in reviews.

zolang er in de review geen terugkomende problemen vermeld worden door meerdere gebruikers zit je wel goed en dan komt het aan op je eigen smaak/gehoor. een JCM 900 kun je prima aanschaffen hoor.. zolang jij hem lekker vind klinken blijft het een enorm rockbeest! maar mocht je de financien hebben om voor een 800 te gaan,... tjah.. die klinkt net even wat lekkerder. maargoed, dat is mijn persoonlijke smaak.

Succes!

rudolf
10 maart 2010, 12:30
Bij die Haze heb ik zelf ook mijn twijfels. Dat ding kost geen drol. 599,- nieuw voor een volledige buizenbak. Dan moet er ergens op bezuinigd zijn lijkt me.. :D

Henri H
10 maart 2010, 12:36
Volgens 2 recente topics ("Marshall Mazzeltje" (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=130667) en "Ik hou van Marshall" (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=128608)) is de JCM 900 helemaal geen slechte amp.
Ik heb zelf de ervaring met JCM 900's dat ze op hoog volume wat schel kunnen klinken, maar wat uit dat 2e topic blijkt, is dat dat schelle er ook voor kan zorgen dat ie in bandverband lekker door de mix prikt.
Een JCM 900 heeft wel minder "ballen" dan een JCM 800 denk ik.

Spitfire
10 maart 2010, 12:39
Soundwise: Nee
Bij technische gebreken: Ja

En daarmee is alles gezegd eigenlijk :)

rudolf
10 maart 2010, 12:45
Volgens 2 recente topics ("Marshall Mazzeltje" (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=130667) en "Ik hou van Marshall" (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=128608)) is de JCM 900 helemaal geen slechte amp.
Ik heb zelf de ervaring met JCM 900's dat ze op hoog volume wat schel kunnen klinken, maar wat uit dat 2e topic blijkt, is dat dat schelle er ook voor kan zorgen dat ie in bandverband lekker door de mix prikt.
Een JCM 900 heeft wel minder "ballen" dan een JCM 800 denk ik.

Ik speel met een bassist die zichzelf graag hoort en erg aanwezig is, daarom beredeneerde ik dat een JCM900 misschien wel heel goed bij mij/ons zou passen. Jammer dat ik em niet in bandsituatie kan testen.

macwilliams
10 maart 2010, 12:51
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=130667

verschillende meningen over mijn JCM-900

macwilliams
10 maart 2010, 12:52
Volgens 2 recente topics ("Marshall Mazzeltje" (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=130667) en "Ik hou van Marshall" (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=128608)) is de JCM 900 helemaal geen slechte amp.
Ik heb zelf de ervaring met JCM 900's dat ze op hoog volume wat schel kunnen klinken, maar wat uit dat 2e topic blijkt, is dat dat schelle er ook voor kan zorgen dat ie in bandverband lekker door de mix prikt.
Een JCM 900 heeft wel minder "ballen" dan een JCM 800 denk ik.

Damn, te vroeg gerieplyed :ok:

rudolf
10 maart 2010, 12:55
Damn, te vroeg gerieplyed :ok:

Ja ik zat in een topic uit 2006 te lezen en daar werd ik gewoon depressief van. ;)

tidalwave_sideburns
10 maart 2010, 13:03
Je moet die reviews echt met een korreltje zout nemen, en zeker niet enthousiast worden over een goede recensie op HC. Vaak willen ze nogal wat overdrijven.
Wat Marshall versterkers betreft, ik heb, afgezien van de MG series, nog geen enkele Marshall versterker gehoord die ik niet goed vond klinken. Vaak kun je met afstellen en experimenteren met speakerkasten en zo nog een hele hoop doen, mocht je in het begin niet direct een lekkere klank te pakken hebben.

Je hebt trouwens ook mooie Marshall clones, hier in de buurt bijvoorbeeld een oude Stramp uit 72 voor een nou 500 euro. Wat ver weg voor je denk ik, maar zeker de moeite waard even rond te kijken. Misschien dat je voor een mooi prijsje een mooie zelfbouwcloon oid kan scoren voor iemand die centjes nodig heeft voor een nieuw project.

marc_o
10 maart 2010, 13:06
Wanneer je op HC revieuws leest, moet je het meer zien als leuk tijdverdrijf en lees dan vooral de berichten waarin normale cijfers worden gegeven, zoals 6, 7 of 8.
Al die superlatieven daar, bijzonder vermoeiend....

Henri H
10 maart 2010, 13:28
Wanneer je op HC revieuws leest, moet je het meer zien als leuk tijdverdrijf en lees dan vooral de berichten waarin normale cijfers worden gegeven, zoals 6, 7 of 8.
Al die superlatieven daar, bijzonder vermoeiend....+1

Ik heb ook vaak de neiging om de lage cijfers (5 of lager) te lezen.

macwilliams
10 maart 2010, 14:47
Ja ik zat in een topic uit 2006 te lezen en daar werd ik gewoon depressief van. ;)

Ach ze wisten toen niet beter :D

ik ken de mg's niet en kan dus ook geen eigen oordeel geven. Net als hoe mijn amps zich zullen standhouden in een band weet ik niet. Ik weet van anderen hier en mensen die ik zo tref wel dat het niet zal tegen vallen. Verder ken ik de onderlinge verschillen tussen de ENGL Steve morse en de JCM900 beide op twee met de zelfde bestukte speakers in eenzelfde 1960B cabs. En wat ik zelf ondervond is ook onderschreven door H Huisjes want die heeft ze beiden bij mij thuis geprobeerd.

Toch zelf proberen heeft altijd zin en de voorkeur.

Humedo
10 maart 2010, 22:24
Doordat de JCM900 zo vaak wordt afgezeken is ie niet zo duur. En voor die prijs heb je dan toch een aardige versterker dacht ik zo. Ik heb er ook 1 en kan daar echt wel een goede sound uitkrijgen, MAAR dan moet je niet bang zijn extreme instellingen (en een goede gitaar en speakerkast) te gebruiken. Lees: presence op 0, dat is de verknalknop op JCM900's en veroorzaakt de irritant schelle sound. Treble aan de lage kant en proberen de eindtrap te oversturen door eindtrapvolume hoog te zetten en het volume te regelen met de voorversterker. Denk dat je aardig zult schrikken van de sound en dat is positief bedoeld.

Natuurlijk is je smaak het allerbelangrijkst, maar wat ik vaak mis in commentaren en vergelijkingen zijn prijs/kwaliteit afwegingen. Als de TS ca 500 Euri te besteden heeft is een een JCM900 een heel wat betere keus dan die goedkope Marshall serie imo. En een JMP heb je gewoon niet voor die prijs.