PDA

View Full Version : Gitaar onderhoud



Mic
10 maart 2010, 09:30
Ik heb net een elek.gitaar aangeschaft. Deze heeft een paar jaar niet gespeeld.
Moet er onderhoud op een gitaar worden gedaan?
Bijvoorbeeld :
- fretten poetsen
- wat olie inwrijven op de toetsen ( wat voor olie)
- nog wat punten?

Nu een vraagje over intoneren:
Mijn stemapparaatje heeft alleen een waargave voor EADGBA in leds.
De 12e positie kent hij niet. Moet ik hiervoor een ander stemapp. aanschaffen?

Gr. René

lindstrom
10 maart 2010, 09:33
Ik heb net een elek.gitaar aangeschaft. Deze heeft een paar jaar niet gespeeld.
Moet er onderhoud op een gitaar worden gedaan?
Bijvoorbeeld :
- fretten poetsen
- wat olie inwrijven op de toetsen ( wat voor olie)
- nog wat punten?

- gitaar schoonmaken
- electra nalopen op krakende potmeters etc



Nu een vraagje over intoneren:
Mijn stemapparaatje heeft alleen een waargave voor EADGBA in leds.
De 12e positie kent hij niet. Moet ik hiervoor een ander stemapp. aanschaffen?

Gr. René

Nee, moet opzich met elke tuner lukken, wellicht is hij zover naast de intonatie dat hij hem niet meer oppakt, maar dat zou je dan met je oren al moeten kunnen horen.

Chocola
10 maart 2010, 09:33
Speelt hij niet goed meer dan? Als hij nog prima speelt maakt het niet zo erg veel uit. Je kunt hem wat poetsen, beetje afstellen enzo, dan houdt het bij meeste gitaren wel op qua "noodzakelijkheden".

Waarom herkent hij de 12e positie niet? Een E op de 0ste positie moet net zo goed een E zijn als die op een 12e positie, of een 24ste, of een flageolet op 5, 12, 24 e.d. Als hij dan geen E aangeeft is je intonatie niet helemaal in orde en moet de gitaar geďntoneerd worden.

Maleco
10 maart 2010, 09:38
Zelf gebruik ik altijd gekookte lijnolie voor de toets, brengt het hout mooi naar boven en speelt ook nog eens lekker. Voor 5 euro heb je een fles waar je je hele leven mee doet.

Een gitaar die ik laatst had gekocht had aanslag op de frets dus die heb ik er even afgehaald met een schuurpapiertje, wel het hout afplakken.

Als je de gitaar helemaal gestemd hebt op de losse snaren, wat zegt hij dan als je een flageolet speelt, probeer dan anders een 11e of een 13e fret om te kijken hoeveel de intonatie van de baan is.

Venlonaer
10 maart 2010, 10:17
Die lijnolie kun je gewoon bij bijv. De Tuinen kopen, en daarna zelf koken....?:dontgeti:

en kun je er ook de gitaarhals meet inoliën??

Mic
10 maart 2010, 12:21
Het punt is dat als ik de 12e fret op de E aansla het apparaat denkt dat mijn D snaar te hoog staat.
Wellicht dat als ik de 10e fret op de E aansla, dat het apparaat denkt dat de D ( en dus ongeveer het midden van de E snaar ) goed staat.
Het nadeel is dat vanaf de B snaar dit niet meer opgaat. De toon is dan te hoog geworden.

Ehm, flageolet? Is dat de vinger lichtjes op de snaar houden en aanslaan? Dat herkent het apparaat niet.

PS bedankt voor de lijnolie tip. Ga ik gewoon proberen.
Gekookte lijnolie is gewoon olie die in de fabriek al een keer gekookt is geweest in het proces om de olie uit het lijnzaad te persen.