PDA

View Full Version : 6L6 vervangen door 6V6 Mesa.



even
10 maart 2010, 01:01
Ik heb een Mesa studio 22+ met EL84 eindbuizen en ik ben op zoek naar een Mesa Caliber 50+ of een Mesa dual Caliber DC-5. Deze hebben beide 2 x 6L6 in de eindtrap. Ik wil beide versterkers naast elkaar en/of samen kunnen gebruiken. (A-B schakelen en/of stereo spelen) Ik wil er dan 6V6 buizen in hebben om het vermogen terug te brengen naar 20/25 watt net als mijn Studio 22+.
Volgens mij is de socket van de buizen (6L6/6V6) hetzelfde, maar er zal een instelbare biasafregeling ingebouwd moeten worden volgens mij. Klopt mijn verhaal?
Yellow jackets wil ik niet omdat mijn Studio 22+ al EL84 buizen heeft en ik op zoek ben naar een tweede versterker met een andere karakter in het geluid.
6V6 heeft ongeveer hetzelfde karakter als een 6L6, dus meer laag en hoog en minder midden dan een EL84. Zit ik ook met deze gedachte op de juiste weg?

Alsvast bedankt,
Erwin.

nico verduin
10 maart 2010, 08:12
Je verhaal klopt. Zou wel JJ gebruiken ivm. de hoge spanningen. Verder schuift je impedantie op. De load bij 2 x 6L6 is rond de 4K. Bij 2 x 6V6 rond de 8K. Dus bij je speaker output wordt: 4 ohm-> 8 ohm, 8 ohm-> 16 ohm, 16 ohm ->32 ohm

PeeVee
14 maart 2010, 11:41
De 6L6's in triode aansluiten is misschien een betere optie. Dan houd je ook nog zo'n 25W over. Het effect is overigens niet minder volume maar een beetje minder headroom / eerdere break-up. Een 25W amp klinkt niet half zo hard als een 50W amp. Menselijk gehoor ervaart -10 dB als halvering van het volume (of +10 dB als verdubbeling). Dat betekent dat je van 50W naar 5W moet).

even
17 maart 2010, 10:12
De 6L6's in triode aansluiten is misschien een betere optie. Dan houd je ook nog zo'n 25W over. Het effect is overigens niet minder volume maar een beetje minder headroom / eerdere break-up. Een 25W amp klinkt niet half zo hard als een 50W amp. Menselijk gehoor ervaart -10 dB als halvering van het volume (of +10 dB als verdubbeling). Dat betekent dat je van 50W naar 5W moet).

Dat is ook een interessante optie. Eigenlijk had ik daar helemaal niet aan gedacht. Ik heb een Mesa mark 3 top gehad, daar zat een 15 watt schakelaar op. Zo werden twee 6L6 buizen triode geschakeld. het geluid wat inderdaad zeer prettig.

Meneer I.
17 maart 2010, 11:01
De 6L6's in triode aansluiten is misschien een betere optie. Dan houd je ook nog zo'n 25W over. Het effect is overigens niet minder volume maar een beetje minder headroom / eerdere break-up. Een 25W amp klinkt niet half zo hard als een 50W amp. Menselijk gehoor ervaart -10 dB als halvering van het volume (of +10 dB als verdubbeling). Dat betekent dat je van 50W naar 5W moet).

Die +/-10db moet dat niet +/-3db zijn, voor resp. verdubbeling en halvering? Tenmiste dat is wat bij is blijven hangen. Of was het nu juist een verdubbeling in vermogen geeft een 3db toename? Of beide? :???: