PDA

View Full Version : Gevoeligheid volumeknop aanpassen



JaimeB
10 maart 2010, 00:30
Mijn non-mastervolume jcm800 lijkt tussen 0 en 2 (keihard) een ontzettende volume boost te krijgen en daarna nauwelijks meer. Is het mogelijk mijn volumeknop bij te laten stellen zodat dit meer geleidelijk gaat. Nu zit ik elke keer een paar mm naast 0 te pielen om niet te zacht of te hard te staan. Iemand ervaring hiermee?

Zatar
10 maart 2010, 00:48
Andere weerstandswaarde van de potentiometer (dat ding dat aan je volumeknop zit) nemen. Zoek eerst het schema en vraag iemand om een juiste waarde te bepalen. Soms hangt er veel van dat ene regelbare weerstandje af en kan het evenwel slechte gevolgen hebben.

Puerco
10 maart 2010, 15:53
Er hoort als het goed is een 1M Audio (=logaritmische) pot op te zitten, check of er eventueel een verkeerde potmeter opzit bv. een lineaire pot.
Er moet dus 1M A opstaan dan is het goed. Staat er 1M L op dan heb je een lineaire die dus dit probleem veroorzaakt.
Ook vaak een probleem met Fender versterkers maar Marshall staat er ook om bekend dat als een bepaald onderdeel op is ze gewoon iets gebruiken dat er op lijkt.....

josan
11 maart 2010, 13:14
....Ook vaak een probleem met Fender versterkers maar Marshall staat er ook om bekend dat als een bepaald onderdeel op is ze gewoon iets gebruiken dat er op lijkt.....

Ik dacht dat je een effect-send-return hebt. Hier op het forum heeft iemand daar bij een HotRodDeluxe (zelfde probleem) een keer een potmeter overheen gezet. Als jer de effect-send-return niet gebruikt een perfecte oplossing, zonder te solderen aan potmeters en printplaten.

JaimeB
11 maart 2010, 18:10
Bedankt voor de reacties. effectloop zit er niet op dus dat zal niet gaan.
Kan mijn volumeknop van voor gewoon eraf, of moet ik dat van binnenuit doen. Ben niet zo technisch. Kan ik eens kijken wat er aan hangt.

guitarguru
11 maart 2010, 18:23
Bedankt voor de reacties. effectloop zit er niet op dus dat zal niet gaan.
Kan mijn volumeknop van voor gewoon eraf, of moet ik dat van binnenuit doen. Ben niet zo technisch. Kan ik eens kijken wat er aan hangt.

Ben ook niet geweldig technisch, maar ik denk dat je het chassis er uit moet halen om er in te kunnen kijken. Het huis vd potmeter zit aan de binnenkant van het chassis. Valt reuze mee hoor. Achterpaneeltje eraf schroeven. Chassis zal ook nog vast zitten met een schroef of 4, en dan het chassis eruit trekken. Pas op de buizen, die zijn kwetsbaar natuurlijk. Ook niets aanraken in het inwendige, er zou nog ergens spanning op kunnen staan!!!

edit: is het trouwens een top of combo?

Realeigo
11 maart 2010, 19:13
Er staat niet voor niks op de achterkant een waarschuwing.
Er zit onderdelen in die levensgevaarlijke spanning vasthouden ook als de amp uit is.

Na dat gezegd te hebben.

Wat je kunt doen is een weerstand in serie met de volume pot te zetten. Je kunt bij 500k beginnen en als hij dan nog te hard is een hogere waarde nemen of als het te zacht word een lagere waarde nemen.

Nadeel is wel dat je wat van je maximum volume afsnoept, dus kon hij bijvoorbeeld voorheen nog tot 10, nu kan hij virtueel nog maar tot 6,5.

Edit: Het gaat om een Non MV model dus. Is het een idee om een mastervolume in te bouwen? Of eventueel een powersoak kopen.

Puerco
11 maart 2010, 19:54
Laat je door bovenstaande rode letters niet tegenhouden maar neem ze zeker wel in acht!!!!! Zolang je geen draden aanraakt is er niets aan de hand, kijken doe je ten slotte met je ogen en niet met je handen. Je hoeft alleen te kijken wat er aan de achterkant van de volume pot staat, als het goed is staat er dus "1M A" en evt een merk. Staat er 1ML of een andere waarde dan waren bij Marshall de 1MA pots dus op en hebben ze er zomaar iets ingegooid of gewoon een fout gemaakt tijdens productie hetgeen ook niet ongebruikelijk is.

JaimeB
12 maart 2010, 00:16
Nadeel is wel dat je wat van je maximum volume afsnoept, dus kon hij bijvoorbeeld voorheen nog tot 10, nu kan hij virtueel nog maar tot 6,5.

Edit: Het gaat om een Non MV model dus. Is het een idee om een mastervolume in te bouwen? Of eventueel een powersoak kopen.[/QUOTE]

Dat ding gaat loeihard, dus de max zal ik echt niet missen. Ik heb al een hotplate. Het stoort me gewoon enorm dat ik elke keer zo op de millimeter naast 0 moet klooien om het juiste volume te krijgen. Dat in tegenstelling tot wanneer ik boven de twee kom, dan lijkt ie niet heel veel meer te doen.
Ik ga eens kijken naar dat 1ma verhaal en dan post ik weer verder. In ieder geval bedankt tot zover.

shredneck
12 maart 2010, 01:36
Mijn non-mastervolume jcm800 lijkt tussen 0 en 2 (keihard) een ontzettende volume boost te krijgen en daarna nauwelijks meer. Is het mogelijk mijn volumeknop bij te laten stellen zodat dit meer geleidelijk gaat. Nu zit ik elke keer een paar mm naast 0 te pielen om niet te zacht of te hard te staan. Iemand ervaring hiermee?

Ok, wellicht is dit iets voor je, ik speel met een superlead en ben er heel erg mee geholpen.

Wat ik heb gedaan is dit. Ik heb de voorversterkerbuisjes (3 bij mij) allen vervangen door 12at7's in plaats van 12ax7's. Daarmee verlaag je de voorversterkergain van 100% naar ongeveer 60%.

Dat maakt een enorm verschil in volume, je amp wordt rustiger, cleaner, stiller.
Ik heb er 12at7's van Philips (JAN NOS) voor aangeschaft en ik ben erg tevreden.
Wat me opviel was hoeveel het uitmaakt als je op de plek van de fasedraaier een 12at7 zet, daar wordt je amp zoveel rustiger en duidelijker van. Geen grap, het karakter van de verschillende gitaren is beter hoorbaar, amp slikt pedalen beter (vooral met doorgeluste kanalen) en ik heb nauwelijks ingeboet qua laag.

Succes! See what works for you!