PDA

View Full Version : Kay (?) gitaar op mijn stage. Ik wil hem



Portel
9 maart 2010, 20:37
Ik loop deze week stage op mijn oude basisschool.
Vandaag deed ik een leuke vondst: Op de knutselzolder trof ik een mooie gitaar aan!

Het was een Les Paul model. Zover kwam ik.
Wat me zo aansprak was dat er een figuur op gespoten was.
Ik kan het me niet meer helemaal voor me halen maar ik geloof dat hij een beetje roze met witte en zwart was.
En er stond een vrouwenhoofd op.
Was allemaal heel mooi gespoten.

Fotos

BODY (http://i40.tinypic.com/2rcwmxj.jpg)

HEADSTOCK (http://i39.tinypic.com/2z6thts.jpg)

BACK BODY (http://i43.tinypic.com/sw8ccz.jpg)

Het merk is May. Nee, geen Brian May. Gewoon: May.
Ik heb aan de docent gevraagd die op dat moment op die zolder was of die gitaar nog wel eens gebruikt wordt.
Hij dacht van niet. Hooguit voor in toneelstukjes.

Nu heb ik daar 8 jaar rondgelopen en ik heb die gitaar nog nooit in toneelstukken zien voorkomen.
Er zat nog maar 1 snaar op, dus ik zou er niet ff op kunnen spelen.
Er staat ook geen versterker in de buurt en de gitaar staat er dus hooguit voor de sier.

Nu wil ik die gitaar best graag meenemen naar huis!
Maar ik weet niet of ik dit mag/zal vragen.

Eventueel wil ik er wat geld voor betalen (niet te veel uiteraard) of inruilen voor de kartonnen gitaar die ik dit jaar voor mijn surprise kreeg of de oude, witte, akoestische gitaar die ik van de zomer op een rommelmarkt kocht.

Zou ik vragen of ik de gitaar mee mag nemen?
En hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Roy,

Dommedik
9 maart 2010, 20:40
Misschien kun je het wel gewoon heel netjes vragen, zo van:

Ik zag dat jullie een gitaar op zolder hadden. Zou ik die thuis is uit mogen proberen, gewoon even testen, want ik heb vernomen dat jullie er vrij weinig mee doen op het moment.

Ze zeggen vast ja! Het is immer je basisschool en je kent (bijna) iedereen er nog neem ik aan toch?

Portel
9 maart 2010, 20:46
De meeste leerkrachten ken ik niet.
Ik zit nu in 4 Havo, en in de 4 jaar dat ik niet op die school ben geweest zijn er 3 nieuwe leraressen bijgekomen.
Maar ik denk niet dat zij erover beslissen of ik die gitaar mag meenemen.

En aan wie zou ik het vragen?
Er is niet zoiets als een toneelclub of dramaclub of een speciale muziekleraar.
Ook geen speciale knutselleraar. Er is wel 1 leraar die wat creatiever is dan de andere leraren. Die heeft mij 'vroeger' ook nog les gegeven (2001/2002 uit mn hoofd).

Ik kan het ook vragen bij de leraar bij wie ik deze week stage loop. (Ik loop maar 1 week stage)
Dat is de leerkracht van groep 8. Die heeft, geloof ik, ook niet zoveel te maken met gitaren op de knutselzolder.
(Hij heeft mij 2 jaar les gegeven en nu loop ik stage bij hem)

Dan is er nog de hoofdmeester. Als hoofd van de school zou hij het uiteindelijke woord over de gitaar moeten hebben, maar ik denk zomaar eens dat de beste man ook niet weet van het bestaan van die gitaar.
(Aardige man trouwens, kan ik wel goed mee opschieten)

Dommedik
9 maart 2010, 20:57
Ik zou het dan aan de hoofdmeester vragen denk ik. Als je toch al met hem op kan schieten. Dan zeg je toch gewoon van uuhm,,, u en uw school gebruiken hem toch niet. Ik zou er wel wat mee kunnen en hij zou misschien wel goed van pas komen. Mag ik hem misschien eens testen thuis? Of hij nog wel werkt e.d.

Misschien moeten we de foto;'s morgen maar eens afwachten. Maar vragen kan nooit kwaad toch? Ja heb je, nee kun je krijgen

Portel
9 maart 2010, 21:03
Nou ja, 'ik kan met hem opschieten'...
...Die man is gewoon niet zo formeel.

Ik ben vanmiddag op zijn kantoortje geweest om te vragen of hij misschien wist wanneer mijn stagementrix op stagebezoek zou komen. Dat wist hij niet.
Maar toen voelde ik me al niet heel erg op mijn gemak.

Maar vanochtend zat ik voor de les bij de andere leraren en hij (hoofdmeester) vroeg: "Wil je koffie of thee?"
"Uuuhm... thee"
En toen wees hij naar achteren. Mocht ik het zelf pakken.

Ik kreeg zomaar toegang tot een oppervlakte van zon 3m² wat voor leerlingen echt streng verboden gebied is.

Dommedik
9 maart 2010, 21:06
Nou ja, 'ik kan met hem opschieten'...
...Die man is gewoon niet zo formeel.

Ik ben vanmiddag op zijn kantoortje geweest om te vragen of hij misschien wist wanneer mijn stagementrix op stagebezoek zou komen. Dat wist hij niet.
Maar toen voelde ik me al niet heel erg op mijn gemak.

Maar vanochtend zat ik voor de les bij de andere leraren en hij (hoofdmeester) vroeg: "Wil je koffie of thee?"
"Uuuhm... thee"
En toen wees hij naar achteren. Mocht ik het zelf pakken.

Ik kreeg zomaar toegang tot een oppervlakte van zon 3m² wat voor leerlingen echt streng verboden gebied is.

Ooh ik dacht dat je eigenlijk op een andere manier goed met hem op kon schieten. Ik denk dat je het gewoon is moet vragen;) En des noods ruil je die rommelmarkt gitaar van je maar in voor die toch:noob:

Sjit86
9 maart 2010, 21:10
ahh mensen uit volendam zijn niet zo moeilijk, die mag je vast zo meenemen :)

Portel
9 maart 2010, 21:12
Ja. Dat zou ik namelijk helemaal niet erg vinden :D

Foto van de rommelmarktgitaar: KLIK (http://i44.tinypic.com/bkcb8.jpg)

Nou lees ik op internet dat Kay gitaren best duur zijn.
(€200+ dat had ik niet verwacht)

En dat Eric Clapton en Paul McCartney ook op Kay hebben gespeeld.
Nu begin ik dus te twijfelen of het wel echt een Kay is. :P
Maar ik maak morgen dus foto's :D

Als hij echt zoveel waard is, ga ik het zeker vragen.
Is Kay dan ook wel een beetje een goed merk?
Iemand wat info?


ahh mensen uit volendam zijn niet zo moeilijk, die mag je vast zo meenemen :)

Ik kan je geen ongelijk geven. 'We' zijn in Volendam niet zo moeilijk inderdaad.
Ik hoop dat ik hem inderdaad zo mee krijg ;-)

tostiapparaat
9 maart 2010, 21:14
Volgens mij heeft Kay best goede instrumenten

ik weet niet of ze er nu nog zijn, maar vroeger hebben ze best mooie dingen gebouwd,

iemand anders weet hier waarschijnlijk meer van

almarvk
9 maart 2010, 21:20
Vraag Wietse maar 's om wat info. Die weet wel wat van dat soort obscure oude merken. Ik heb ooit een Kay Les Paul gehad, wat een bagger ding. Was blij dat ik 'm weer snel kon verkopen.

tostiapparaat
9 maart 2010, 21:22
Ik heb ooit een Kay Les Paul gehad, wat een bagger ding. Was blij dat ik 'm weer snel kon verkopen.

de dingen die ik tot nu toe van dit merk heb gehoord waren eigenlijk alleen maar goed :dontgeti:

maar misschien haal ik het door elkaar met een ander merk:???:

rijsberman
9 maart 2010, 21:28
Niet zo moeilijk doen man. Gewoon enthousiast doen:
" Goh, wat een leuke ouwe troep gitaar vond ik op jullie zolder! Ik speel gitaar en vind 'm geweldig! Doen jullie er nog wat mee? Ik heb de indruk van niet. Anders wil ik 'm wel!"

Afhankelijk van z'n reactie zie je vanzelf of hij er wat voor wil, of dat hij die aardige stagiair die zo blij is met die ouwe meuk gewoon dat ding mee laat nemen. Ik denk het laatste.

Portel
9 maart 2010, 21:50
Ik dacht aan iets tactischer als dit:

"Heey, nou zag ik laatst een oude gitaar op de knutselzolder staan, waarop geverfd was enzo... Zou ik die gitaar misschien van het weekend mee mogen nemen naar huis om te kijken of het wat is? Dan breng ik hem maandag terug"

In de hoop dat ze daarop reageren met iets als:
"Och, hou hem maar"

Waarop ik dan enthousiast reageer met:
"Echt? Nee, joh, dat hoeft niet hoor, ik bedoel... graag, maar... echt?"

"Haha, ja"

"Nou, hartstikke bedankt!"

EGH
9 maart 2010, 22:26
Ik dacht aan iets tactischer als dit:

"Heey, nou zag ik laatst een oude gitaar op de knutselzolder staan, waarop geverfd was enzo... Zou ik die gitaar misschien van het weekend mee mogen nemen naar huis om te kijken of het wat is? Dan breng ik hem maandag terug"

In de hoop dat ze daarop reageren met iets als:
"Och, hou hem maar"

Waarop ik dan enthousiast reageer met:
"Echt? Nee, joh, dat hoeft niet hoor, ik bedoel... graag, maar... echt?"

"Haha, ja"

"Nou, hartstikke bedankt!"

Dat 'maandag terug' zou ik achter wegen laten. Waarschijnlijk boeit het ze geen ene flikker en zeggen ze gewoon doe maar. Als jij dan gezegd hebt dat je hem maandag mee terug neemt MOET je hem terugnemen, en als je gewoon vraagt of je dat ding eens thuis mag proberen zullen ze er waarschijnlijk nooit meer aan denken en kan je dat ding gewoon houden.
Gewoon vragen:

Ik zag een bekladde gitaar op zolder liggen. Ik speel zelf erg actief gitaar en ik hoorde dat er hier niks meer mee gedaan werd dus leek het mij wel leuk even te kijken of hij het doet. Ook even hersnaren, zit nu nog maar 1 snaar op, haha!
En breng het een beetje vrolijk en enthousiast, dan moet het wel lukken. Presentatie is alles :ok:

wietse
9 maart 2010, 22:26
gewoon vragen van doen jullie nog wat met die gitaar?
zo nee, ik speel gitaar en wil hem wel overnemen.
grote kans dat ze zeggen ligt daar dan een gitaar??

en sommige kays zijn duur vooral de amerikaanse kay's de latere japanners of koreanen zijn budget instrumenten, en ik denk dat die les paul daar ook onder valt.
enige uitzondering was de les paul value leader, met ingebouwde effecten die was redelijk duur voor een kay en geen multiplex.

Portel
9 maart 2010, 22:43
Ik denk ook dat ze zelf niet weten dat daar een gitaar ligt.
Ik denk dat ik het op die manier ga vragen. "Zou ik hem misschien mogen hebben als jullie er niets mee doen?"

Dan is het 'ja' en mag ik hem houden of 'nee' en heb ik pech.
Als ik vraag: "Zou ik hem voor het weekend mee mogen nemen?" is de kans groot dat het 'ja' is, maar het bij het weekend blijft. Of 'ja' en ik hem mag houden of 'nee' en heb ik pech.
Als ik het niet vraag is het sowieso 'nee' en heb ik pech. Sterker: Ben ik stom.

En als ik hem niet mag, kan ik altijd opperen hem te ruilen voor mijn kartonnen exemplaar (ooit een surprise) of een akoestische (Merk: Symphonie)
Of ruilen voor geld.

PS: Hoe spreek je Kay uit? Kaj (zoals 'de RAI') of Keej (zoals in het engels, rijmt op X-ray)?

RS-Rik
10 maart 2010, 01:55
kaj/ keej

als je rock n roll bent neem jem gewoon mee.

Portel
10 maart 2010, 08:09
Haha, heb ik ook overwogen.
Maar probeer die gitaar maar eens ongezien vanaf de zolder (begane grond, 1e verdieping, 2e verdieping/zolder) naar beneden te krijgen.
En m daarna bespelen zonder dat iemand er ooit achter komt.

Besides, die school is bij mij om de hoek.
Ze zullen er dus heus wel achter komen :haha: (Waarom zijn die smileyafkortingen zo raar? Geen zin de echte op te zoeken)

Dommedik
10 maart 2010, 08:16
Succes vandaag he:P Maak maar eens leuke foto's. Of beter nog, neem dat ding mee naarhuis:ok:

Ezyduck
10 maart 2010, 08:28
Vraag aan de leerkracht waar je stage loopt of je zijn leerlingen een lied aan mag leren. Gaat dat goed, dan heb je al een enthousiaste fan. Vraag daarna de directeur om de gitaar. Vertel dat je de gitaar fantastisch vindt en zeg dan dat je helemaal verliefd bent op die oude gitaar. Niet er om heen draaien. Leerkrachten hebben dagelijks te maken met leerlingen die er om heen draaien, prikken ze zo doorheen, trust me. Op alle basisscholen waar ik tot nu toe heb gewerkt heb ik de directie ronduit verteld dat ik op kosten van de school een gitaar wil kopen omdat ik het teveel gedoe vind om mijn eigen gitaar elke keer mee te slepen. Is tot nu toe nooit een probleem geweest.

(Heb zelfs twee jaar terug een Dynacord P.A. kunnen kopen voor 5.000 euro omdat we die "nodig hadden". Sindsdien neem ik elk jaar met mijn leerlingen een cd op in de kelder van onze school, leuk cadeautje voor in de zomervakantie).

Keesz
10 maart 2010, 11:39
Grappig, Ik heb PRECIES dezelfde situatie meegemaakt!

betrof in mijn geval welliswaar een Hondo 2 multiplex bagger vod, maar goed ik wist niet beter.

Bij mij liep t vanzelfsprekend want ik deed vaak muziekles met verschillende klassen. Iedereen wist dat ik gitaar speelde. Dus toen ik vroeg of ik dat oude ding uit t magazijn mocht hebben vond iedereen t wel best!

Kay heeft trouwens een aantal gitaren in de USA gebouwd die inmiddels echt voor veel geld weg gaan, helaasch zijn er ook goedkope koreanse en japanse bij (kawai kwaliteit)

Succes!

Portel
10 maart 2010, 12:29
Merk is niet Kay maar May.
Een snaar, loopt enorm aan.
2 stemmechanieken missen.

Made in Japan, geen serienummer of jaar

Fotos volgen!

jannest
10 maart 2010, 12:37
Merk is niet Kay maar May.
Een snaar, loopt enorm aan.
2 stemmechanieken missen.

Made in Japan, geen serienummer of jaar

Fotos volgen!

moet goed zijn

http://www.brianmayguitars.co.uk/

lindstrom
10 maart 2010, 12:43
Merk is niet Kay maar May.


Fotos volgen!

met smart wachten wij..

Portel
10 maart 2010, 13:08
Nee, haha.
Het is geen Brian May gitaar :seriousf:
Dat zou namelijk zelf wel opgemerkt hebben.

Ik bedoelde trouwens: Hij heeft 1 snaar.
En zelfs die loopt enorm aan.
Het stemmechaniek van de onderste snaar mist en ook het dingetje dat bij die snaar in de brug hoort.
Waarschijnlijk blijft het dus een 5-snarige gitaar.

Ik dacht: He, er zit beweging in deze volumeknop!
Misschien coilsplitter! Toen trok ik de hele volumeknop eruit.
Ik vrees dus dat er niet zoveel aan de binnenkant zit qua bedrading.

Portel
10 maart 2010, 13:18
Fotos

BODY (http://i40.tinypic.com/2rcwmxj.jpg)

HEADSTOCK (http://i39.tinypic.com/2z6thts.jpg)

BACK BODY (http://i43.tinypic.com/sw8ccz.jpg)

pueblo
10 maart 2010, 13:20
Dat is een maya waar de a is van weggevallen lijkt me :)

Portel
10 maart 2010, 13:24
Zou ook heel goed kunnen.
Het woord May staat ook niet perfect in het midden.

Informatie over dat merk?
Vreselijke kwaliteit? Redelijke kwaliteit? Geweldige kwaliteit?
Waarde? Jaar?

Portel
10 maart 2010, 13:26
Hier een echte Maya: http://img237.imageshack.us/img237/8784/mayaelechc5.jpg

HaroldA
10 maart 2010, 13:29
Post eens een foto van de tuners, misschien heb ik dezelfde van mijn Maya hier nog liggen...

lindstrom
10 maart 2010, 13:30
ding meenemen, oppoetsen, snaren monteren, afstellen en keihard mee rocken!!!! :blast:

Portel
10 maart 2010, 13:33
Post eens een foto van de tuners, misschien heb ik dezelfde van mijn Maya hier nog liggen...

Foto headstock: http://i39.tinypic.com/2z6thts.jpg

Heb geen aparte foto van de tuners genomen. Heb de gitaar nu niet bij me,
Ligt op de school.


ding meenemen, oppoetsen, snaren monteren, afstellen en keihard mee rocken!!!! :blast:

Zou ik graag doen, maar ik heb geen idee hoe ik aan een stemknop kom,
Of hij wel te repareren is (Ik heb geen idee van de situatie binnenin de gitaar: Een volumeknop kon je er zo al uit trekken, dus denk ik niet dat er nog veel bedrading binnenin zit) weet ik niet,
Wil er ook niet al te veel geld aan uitgeven.

LaszloVersteeg
10 maart 2010, 14:11
Heb je nu eigenlijk al gevraagd of je 'm mag hebbeb? gewoon vragen, niet geschoten is altijd mis. En als het niks is heb je 'n mooie knutsel gitaar waar je vanalles mee kan doen:ok:

lindstrom
10 maart 2010, 14:26
maar ik heb geen idee hoe ik aan een stemknop kom.

Gewoon hele set vervangen voor shallers voor 4 tientjes ofzo.



Of hij wel te repareren is (Ik heb geen idee van de situatie binnenin de gitaar: Een volumeknop kon je er zo al uit trekken, dus denk ik niet dat er nog veel bedrading binnenin zit) weet ik niet,
Wil er ook niet al te veel geld aan uitgeven.

nieuwe potmeters kun je voor 10 euro klaar zijn.

ws een nieuwe jacksocket a 2,50 setje snaren a 7 euro en je kunt spelen.

wietse
10 maart 2010, 15:58
leuke budget plank van maya, wel erg vreemd dat de a weg is, dit is normaal namelijk ingelegd, waarschijnlijk multiplex, maar 1 ding is zeker de elementen zijn niet origineel.
goedkoop setje tuners er op voor een 20 euro, potmeters ben je voor rond een tientje klaar, tom brug heb je ook al voor een 15 euro, en anders effe bij de lokale gitaarboer in de bakken sneupen naar een passend los zadeltje.
is voor weinig geld wel weer wat van te maken, zolang de hals recht is, en als je hem uit elkaar trekt en in onderdelen te koop aanbiedt dan kan je er ook nog wel geld aan verdienen.

HaroldA
10 maart 2010, 16:03
leuke budget plank van maya, wel erg vreemd dat de a weg is, dit is normaal namelijk ingelegd, waarschijnlijk multiplex, maar 1 ding is zeker de elementen zijn niet origineel.
goedkoop setje tuners er op voor een 20 euro, potmeters ben je voor rond een tientje klaar, tom brug heb je ook al voor een 15 euro

Mijn Maya is van mooi massief mahonie gamaakt (op de top na).

Als je een complete, originele set Maya hardware wil hebben -> PM!

Portel
10 maart 2010, 16:25
Dat wandelend lijk van de Stones speelt toch ook op bepaalde nummers op een 5-snarige gitaar?
Zou ik dat ook kunnen?
Of 5-snarig slidegitaar?

Hoe zou ik ze dan moeten stemmen?

Ik speel, naja... niet geweldig,
Maar mijn voorkeur gaat uit naar pop/rock/blues.
(Denk aan The Beatles, Pink Floyd, Queen, Eric Clapton, John Mayer)

Jasper.
10 maart 2010, 16:34
Dat wandelend lijk van de Stones speelt toch ook op bepaalde nummers op een 5-snarige gitaar?
Zou ik dat ook kunnen?
Of 5-snarig slidegitaar?

Hoe zou ik ze dan moeten stemmen?

Ik speel, naja... niet geweldig,
Maar mijn voorkeur gaat uit naar pop/rock/blues.
(Denk aan The Beatles, Pink Floyd, Queen, Eric Clapton, John Mayer)

Anders haal je er nog 2 snaren af en maak je er een seasick steve gitaar van, die speelt maar met 2 snaren.

mrweird
10 maart 2010, 16:44
Anders haal je er nog 2 snaren af en maak je er een seasick steve gitaar van, die speelt maar met 2 snaren.

't is ff een ander genre maar Max Cavalera speelt met slechts 3 snaren geloof ik...

Jasper.
10 maart 2010, 17:06
't is ff een ander genre maar Max Cavalera speelt met slechts 3 snaren geloof ik...

Seasick steve ook, sorry was een typfoutje

Portel
10 maart 2010, 17:34
Haha, die Seasick Steve is amazing!

Hoe staan zijn 3 snaren gestemd?
Zou dat moeilijk zijn? driesnarig gitaar spelen?

wietse
10 maart 2010, 18:44
Mijn Maya is van mooi massief mahonie gamaakt (op de top na).


dat is eerder uitzondering dan regel.

vulvasonic
10 maart 2010, 19:18
Ik herkende 'm meteen als een Maya. Ik heb er zelf een SG van. Was mijn eerste electrische gitaar. Superfijne hals en (serieus) een geweldig geluid.
Alleen die body (multiplex) was niet sterk genoeg. Na een dik jaar was ie 'op' en viel er niet meer op te spelen.

Mijn SG koste nieuw destijds 399 gulden. Deze Les Paul zal niet veel duurder zijn geweest.





Keith's gitaar mist de lage E-snaar. De A-snaar draai je omlaag naar G en de hoge E-snaar draai je omlaag naar D. Dan speel je dus in een open G stemming.

Terminus
10 maart 2010, 20:17
Haha, die Seasick Steve is amazing!

Hoe staan zijn 3 snaren gestemd?
Zou dat moeilijk zijn? driesnarig gitaar spelen?

Volgens de Total Guitar feature over Seasick Steve heet hij alleen de A, G en B snaar erop zitten en heeft hij die gestemd naar EDG. En als het moeilijk was dan had hij het niet gedaan :sssh: Hij speelt trouwens met een slide, dus dat scheelt al.

Max Cavelera was dacht ik 4 snaren, net als de slaggitarist van CKY.

geert1976
10 maart 2010, 20:26
leuke budget plank van maya, wel erg vreemd dat de a weg is, dit is normaal namelijk ingelegd, waarschijnlijk multiplex, maar 1 ding is zeker de elementen zijn niet origineel.
goedkoop setje tuners er op voor een 20 euro, potmeters ben je voor rond een tientje klaar, tom brug heb je ook al voor een 15 euro, en anders effe bij de lokale gitaarboer in de bakken sneupen naar een passend los zadeltje.
is voor weinig geld wel weer wat van te maken, zolang de hals recht is, en als je hem uit elkaar trekt en in onderdelen te koop aanbiedt dan kan je er ook nog wel geld aan verdienen.

Hier zit een boogbruggetje op, een standaard rechte brug past wel, maar dan wordt de actie op de lage en hoge e war hoger.

De zadels heb ik denk ik wel, indien je een keer in de buurt bent van Nunspeet, mag je rustig langskomen en kijken of ik een passende heb, kun je voor nop meenemen

EDIT: humbuckers lijken wel Dimarzio's alle pole pieces zijn zo te zien te verstellen met een inbusje

Portel
10 maart 2010, 21:13
Volgens de Total Guitar feature over Seasick Steve heet hij alleen de A, G en B snaar erop zitten en heeft hij die gestemd naar EDG. En als het moeilijk was dan had hij het niet gedaan :sssh: Hij speelt trouwens met een slide, dus dat scheelt al.

Max Cavelera was dacht ik 4 snaren, net als de slaggitarist van CKY.

Ik las op internet dat hij in GGB staat.
E > x
A > G
D > G
G > x
B > B
E > x

DieDaanToch
10 maart 2010, 21:58
The Presidents of the United States of America spelen ook maar met 3 snaren op de gitaar en 2 op de bas. Kan je ook wel eens beluisteren.

Portel
11 maart 2010, 07:41
Hier zit een boogbruggetje op, een standaard rechte brug past wel, maar dan wordt de actie op de lage en hoge e war hoger.

De zadels heb ik denk ik wel, indien je een keer in de buurt bent van Nunspeet, mag je rustig langskomen en kijken of ik een passende heb, kun je voor nop meenemen

EDIT: humbuckers lijken wel Dimarzio's alle pole pieces zijn zo te zien te verstellen met een inbusje

Hij heeft volgens mij dezelfde brug als mijn Epi LP ES Custom uit 1996.
Voor zover ik dat met mijn lekenverstand kan zien.

Keesz
11 maart 2010, 11:10
Probeer eens wat van die humbuckers te weten te komen!

meestal zijn die creme dingen uit japan/korea echt niet slecht, tenzij dit, wat geert al zei, Dimarzio's zijn

HaroldA
11 maart 2010, 11:20
Probeer eens wat van die humbuckers te weten te komen!

In mijn Maya zaten de half lege humbuckers. Ik denk niet dat hier betere in zitten, of ze zijn niet origineel meer.

Portel
11 maart 2010, 12:32
Bedoel je met half leeg verkapte singlecoils?

wietse
11 maart 2010, 13:40
In mijn Maya zaten de half lege humbuckers. Ik denk niet dat hier betere in zitten, of ze zijn niet origineel meer.

dat heb je alleen bij elementen met een chrome kapje, dit zijn wel echte humbuckers en beslist niet origineel, maya's heb ik alleen nog maar gezien met nepperds en zwarte humbuckers.

NeoPhythe
11 maart 2010, 19:27
TVP , erg leuk project :)

houd wel van oude gitaren / opknap dingen

Portel
11 maart 2010, 19:59
Ik moest van mijn vader vragen aan de 'systeembeheerder/computerleraar' of hij nog fotos heeft van toen mijn zusje daar op school liep.
(Vorig jaar laatste jaar)

Ik kreeg een hele CD vol fotos mee en op 1 foto was deze gitaar te zien!
De foto kwam uit 2004.
Inderdaad in een toneelstukje.
Toen al met één snaar: Een snaar in de A-positie die vast zit aan de E-stemknop.
Die gitaar is dus al minstens 6 jaar uitgerust met één snaar.

Het wordt echt tijd dat ik hem kom redden!
Ik ben van plan morgen voor te stellen een liedje te spelen, omdat het mijn laatste dag is.
Dan weten ze gelijk dat ik 'heel' muzikaal ben.

Klein bijkomstig probleempje: Welk lied?
Het is Volendam, dus simpele keus brengt mij bij iets van de 3JS.
De kinderen zijn in de leeftijd van 11 tot 12, dus iets van The Kinks of The Animals zouden ze niet kennen.
Hoeft ook geen heel moeilijk lied te zijn. Simpele akkoordjes en slagje voldoet!
Ze merken toch niet dat het niet moelijk is. Dan speel ik wel barré-akkoorden om het er moeilijk uit te laten zien.
Suggesties?

nickofzo
12 maart 2010, 00:06
haha

My generation ... en dan de boel kort en klein slaan..

vinden de kids vast leuk:blast:

geert1976
12 maart 2010, 00:13
Ik moest van mijn vader vragen aan de 'systeembeheerder/computerleraar' of hij nog fotos heeft van toen mijn zusje daar op school liep.
(Vorig jaar laatste jaar)

Ik kreeg een hele CD vol fotos mee en op 1 foto was deze gitaar te zien!
De foto kwam uit 2004.
Inderdaad in een toneelstukje.
Toen al met één snaar: Een snaar in de A-positie die vast zit aan de E-stemknop.
Die gitaar is dus al minstens 6 jaar uitgerust met één snaar.

Het wordt echt tijd dat ik hem kom redden!
Ik ben van plan morgen voor te stellen een liedje te spelen, omdat het mijn laatste dag is.
Dan weten ze gelijk dat ik 'heel' muzikaal ben.

Klein bijkomstig probleempje: Welk lied?
Het is Volendam, dus simpele keus brengt mij bij iets van de 3JS.
De kinderen zijn in de leeftijd van 11 tot 12, dus iets van The Kinks of The Animals zouden ze niet kennen.
Hoeft ook geen heel moeilijk lied te zijn. Simpele akkoordjes en slagje voldoet!
Ze merken toch niet dat het niet moelijk is. Dan speel ik wel barré-akkoorden om het er moeilijk uit te laten zien.
Suggesties?

Sure he`s a cat, van de Cats:ok:


http://www.youtube.com/watch?v=bYkJPBSlq_U

Portel
12 maart 2010, 08:04
Ha, ik ken het nummer ;)
Maar is dat misschien niet te ouderwets?

Ik heb gisteren les gegeven aan de hand van Yellow Submarine van The Beatles. (Invuloefening)
Dat konden ze wel waarderen, toen ik vroeg wanneer ze dachten dat het nummer uitkwam: 1960. Die jongen doet een werkstuk over The Beatles
Iemand anders: 1950?
Nee, dat vond ze te jong: 1930!
Heb er nog een gehoord: 1900.

Ik denk dat ik voor 3JS ga en/of Im Yours
Ik neem mijn gitaarmap mee, kunnen ze eventueel zelf ook nog ff kijken of er iets leuk in zit.
(Voornamelijk 'oude' muziek dus)

Midwolda
12 maart 2010, 08:15
Succes vandaag! (duimduimduimduimduimduim...duim.)

Portel
12 maart 2010, 12:21
Dan ga je op zoek naar de hoofdmeester, kan je hem niet vinden!

Heb in ieder geval afgesproken dat ik mijn (akoestische) gitaar mee mag nemen vanmiddag.

Gothra
12 maart 2010, 12:47
Dan ga je op zoek naar de hoofdmeester, kan je hem niet vinden!

Heb in ieder geval afgesproken dat ik mijn (akoestische) gitaar mee mag nemen vanmiddag.

Hoe kan je dat afspreken als je hem niet kan vinden:D

lindstrom
12 maart 2010, 13:19
In mijn Maya zaten de half lege humbuckers. Ik denk niet dat hier betere in zitten, of ze zijn niet origineel meer.

Geloof me, ik heb dat ook bij epiphones gezien.

Portel
12 maart 2010, 17:07
Hoe kan je dat afspreken als je hem niet kan vinden:D

Met de klassenleraar van de klas waar ik stage loop heb ik afgesproken dat ik bij hem in de klas ging gitaren :-P

Heb ik inmiddels gedaan. Ging niet geweldig, maar ach.

Portel
12 maart 2010, 17:08
Maar, by the way...
Ik heb de gitaar!

In ieder geval voor het weekend, maar aan de reactie van de hoofdmeester te zien, denk ik dat ik er vanuit mag gaan dat ik hem gewoon mag houden.

Heb foto gemaakt van het element.
made by goto
ofzo.

Foto volgt

Les Strat
12 maart 2010, 17:11
wat zij de hoofdmeester?

Portel
12 maart 2010, 17:17
"Ja" zoiets...

Ik vertelde van: "....ik zag die gitaar staan en ik vroeg me af of ik hem voor t weekend mee mag nemen om te kijken of hij te redden valt"
"Ja, is goed". Hij klonk heel ongeinteresseerd.

Gitaar4LifeDude
12 maart 2010, 17:18
Ah roy, gewoon heengaan, wat is nou 't ergste dat er kan gebeuren?
Gewoon vragen of het O.K is dat jij er een nieuw setje snaren op zet en of je niet toevallig die gitaar van ze over zou kunnen kopen of kunnen ruilen voor een exemplaar mét snaren.
Als je gewoon een beetje breed blijft lachen dan is er niks aan 't handje, hooguit krijg je "nee" te horen en dan kan je alsnog zelf zo'n ding van internet plukken.

Portel
12 maart 2010, 17:19
Op de onderkant van het element stond geschreven:

"Patent applied for
Made by Goto"

FOTO (http://i41.tinypic.com/j0a61i.jpg)

geert1976
12 maart 2010, 17:50
Op de onderkant van het element stond geschreven:

"Patent applied for
Made by Goto"

FOTO (http://i41.tinypic.com/j0a61i.jpg)

Ah mid 70's Gotoh's, die zijn erg goed hoor, Fresher gebruikte ze ook, zijn licentiehumbuckers gekopierd van Gibson:)

Portel
12 maart 2010, 20:33
Ik vertelde tegen mijn buurman dat het eigenlijk 'Maya' moet zijn, en dus niet: May.
Die zegt: "Dat kan niet. Die letters zijn namelijk ingelegd. Dan zou je dat moeten voelen"
Ik: "Misschien hebben ze het daarna opgevuld? Of ingekleurd met stift"
Waarop de buurman zijn vinger in zijn mond stopt en hard begint te wrijven (op de gitaar)

Bleek de A inderdaad weggekleurd te zijn.

http://94.100.114.11/899300001-899350000/899349601-899349700/899349635_5_xAg_.jpeg

Noid
12 maart 2010, 21:16
Leuk dat het je gelukt is om hem in huis te halen. Ik was benieuwd of het ging lukken. Die elementen zijn inderdaad goede elementen en die buurman had het snel door :)

Martijn-w
12 maart 2010, 21:21
Wat is een hoofdmeester? Een directeur?

Maar volgens mij heb je best een leuk gitaartje te pakken. Voor een prikkie jezelf er de eigenaar van maken, beetje opknappen en je hebt er nog wel ff plezier van :)

Portel
12 maart 2010, 21:26
Ja. Een hoofdmeester is een directeur ;)

Wat is een prikkie? (Ik weet dat dat 'weinig geld' is)
Ik bedoel, ik moet er een hoop aan vervangen.
Zelf was ik niet van plan meer dan 50 euro uit te geven aan gitaar + 'reparaties'.
Ik weet het. Ik ben 15, heb geen werk en ben best gierig.

Ik zie ook dat er oorspronkelijk een slagplaat op heeft gezeten,
En de kleur onder de artistieke airbrush is bruin/rood.
Mogelijk was het vroeger dus een soort sunburst met slagplaat, of gewoon bruinig met slagplaat.

Martijn-w
12 maart 2010, 21:47
Ik ben absoluut geen prijzenkenner. Wietse weet hier wel genoeg over te vertellen.

Portel
12 maart 2010, 21:48
Hoe herken je trouwens multiplex?
Ik ben benieuwd naar wat voor hout het is.

Hij weegt ongeveer even veel als mijn andere Les Paul. (Epiphone)

wietse
12 maart 2010, 22:04
Hoe herken je trouwens multiplex?
Ik ben benieuwd naar wat voor hout het is.

Hij weegt ongeveer even veel als mijn andere Les Paul. (Epiphone)
zie je snel genoeg, bestaat uit allemaal laagjes.

Portel
12 maart 2010, 22:07
Wáár kan ik dan zien dat hij uit laagjes bestaat?

nickofzo
12 maart 2010, 22:09
Wáár kan ik dan zien dat hij uit laagjes bestaat?

aan de binnekant?

sjoerd5
12 maart 2010, 22:10
Als je de elementen los haalt, als daar geen lak zit.
Als het een geschroefde hals is kunt je ook die even loshalen.

Portel
12 maart 2010, 22:29
Nee, ik ga niet de hals 'even' los maken :P

HaroldA
12 maart 2010, 22:30
Nee, ik ga niet de hals 'even' los maken :P

Zou je wel de moeite willen nemen om een van de deksels van de achterkant af te halen?

Jasper.
12 maart 2010, 22:35
Ik weet het. Ik ben 15, heb geen werk en ben best gierig.


Maar dan moet je straks ook niet teleurgesteld/gefrustreerd oid zijn dat je hem misschien niet voor het beoogde gedrag kan krijgen. Want volgens mij ben je al helemaal enthousiast en ga je er al van uit dat hij van jou is. Maar wees op het ergste voorbereid, en ga uit van het beste!

Portel
12 maart 2010, 23:10
Zou je wel de moeite willen nemen om een van de deksels van de achterkant af te halen?

Jazeker. Heb ik al gedaan,
De zijkant is rood. Ik weet niet of dat een soort laglaak is of 'puur' hout,..