PDA

View Full Version : Rotary Switch op een Les Paul!



DTmaster
9 maart 2010, 20:22
Hallo


Ik heb een PRS Singlecut en ik daar elementen voor laten maken en nu stelde de bouwer voor dat er ook een rotaryswitch in kan komen, maar wat doet het precies....


Gr DTmaster

Realeigo
9 maart 2010, 20:24
Hallo


Ik heb een PRS Singlecut en ik daar elementen voor laten maken en nu stelde de bouwer voor dat er ook een rotaryswitch in kan komen, maar wat doet het precies....


Gr DTmaster

Als hij dat voorstelt kan hij het vast ook wel uitleggen...
Ik heb geen idee, maar ik gok zoiets als een varitone.

macwilliams
9 maart 2010, 20:27
Dat kun je zien als bijvoorbeeld de vijfweg schakelaar op een fender maar dan rond(jes draaiend)

DTmaster
9 maart 2010, 20:27
wat is dat.


PS: nou hij had het verteld maar ik begreep zijn verhaal niet echt.. veel techtalk :)

Realeigo
9 maart 2010, 20:30
wat is dat.


PS: nou hij had het verteld maar ik begreep zijn verhaal niet echt.. veel techtalk :)

De volgende keer roep je dan: "Nu in lekentaal graag"

Ferraririk
9 maart 2010, 20:30
You gotta be kidding me je hebt een fender, maar weet niet wat een 5 weg switch is? :makeup:

speedmusic
9 maart 2010, 20:30
zit er geen rotary in de PRS dan?
Rotary is volgens mij gewoon een ronddraaiende standenknop, op een strat zit bijvoorbeeld een 5 of 3 standen switch, Les Paul een Togle 3 standen schakelaar, op mijn PRS zit een rotary switch.

Hier kun je combinaties mee maken bijvoorbeeld:
stand 1: neck pickup,
Stand 2: brug pick up
Stand 4: beide
stand 3: uit fase
stand 4: Single coils

Er zijn ook rotary switchen met meer standen, zo kun je nog meer combi's maken.
Zelf overweeg ik twee Seymour Duncan pRails te kopen daar zijn zeer veel combinaties mee te maken, waarschijnlijk verlies je met meer
standen het overzicht tijdens het spelen dus ik overweeg dan een combi van een rotary met on/of switches te werken



http://www.guitarsatbmusic.com.au/caparison/guitars/regular_model/images/angelus_controls.jpg

DTmaster
9 maart 2010, 20:33
ja maar dat is een 22" of 24" custom ik heb een Les Paul kopie die hebben dat niet maar.. oke kan je er wat over vertellen qua sound en wat het doet.

Liquid_Metal
9 maart 2010, 20:38
Singlecut heeft volgens de site al een rotary switch, maar je titel heeft het niet over PRS maar over Les Paul. Je bedoelt de Singlecut, right?

Rotary switch doet hetzelfde als een conventionele switch, maar dan in een rondje. Dus eigenlijk zoals een volumepotmeter met standen ipv continuous.

wytz
9 maart 2010, 20:39
Een rotary switch is een vijfstanden schakelaar. Wat deze precies op je les paul gaat doen dat weet ik niet. Aangezien een les paul twee humbuckers heeft zou het bijvoorbeeld kunnen dat standje 1 nek, standje drie midden en standje 5 brug, en de standjes daartussen uit fase of gesplitte humbuckers zijn, zodat je meer geluidsvariatie hebt.

wietse

DTmaster
9 maart 2010, 20:41
ok dus meer dynamiek qua keuzes

Thanx

speedmusic
9 maart 2010, 20:55
niet meer dynamiek, wezenlijk is er geen verschil tussen een strat en prs switch de één schakel je door van boven naar beneden te bewegen en de ander schakel door rond te draaien.

http://farm4.static.flickr.com/3089/3223837604_e77e45ac80.jpg

http://alexplorer.net/guitar/mods/rotary.jpg

Denk aan volume knoppen, op je stereo draai je hem rond voor harder en zachter, op een mengpaneel van boven naar beneden.

aaronstonebeat
9 maart 2010, 22:57
Dit (http://www.prsguitars.com/csc/switching.html) is wat PRS met zo'n schakelaar doet:


ROTARY POSITIONS

* Position 10: Treble pickup
* Position 9: Outside coils- deep and clear - parallel
* Position 8: Series single coils – Warm version of the "in between the treble and middle pickups"
* Position 7: Parallel single coils – Crisp version of the "in between the treble and middle pickups"
* Position 6: Bass pickup

Als je splitsbare humbuckers hebt, kun je dat ook doen.

Orpheo
10 maart 2010, 00:03
allereerst: kom op, beetje logisch nadenken, dan had je er zelf wel ook uitgekomen.


verder: een rotary met slechts 2 pickups is imho, belachelijk en niet handig. met drie pups is 't weer WEL handig. dan kan je namelijk veel meer doen met volumepots en tonepots. onafhankelijke volumes en dergelijke.

ik zou 't lekker houden bij de 3 weg toggle, en voor coiltap goede push pull pots nemen. of in echte noodgevallen, bij prails bijvoorbeeld, triple shot ringen. 5 weg draaiers zijn echt onhandig voor 2 pup gitaren.

aaronstonebeat
10 maart 2010, 00:10
Ik heb een gitaar met varitone, ook met een rotary-switch; echt heel handig vind ik zo'n draaiknop niet. Je moet 'm echt vastpakken om naar een andere stand te klikken; potmeters daar hoef je alleen maar langs te strijken. Als ik het nog eens zou maken, nam ik een fender 5-standenschakelaar.

Orpheo
10 maart 2010, 02:00
Ik heb een gitaar met varitone, ook met een rotary-switch; echt heel handig vind ik zo'n draaiknop niet. Je moet 'm echt vastpakken om naar een andere stand te klikken; potmeters daar hoef je alleen maar langs te strijken. Als ik het nog eens zou maken, nam ik een fender 5-standenschakelaar.

tja, een varitone, je hebt een setting en klaar. en daar is n draaierd al lastig :D kan je nagaan als je vlot van brug naar hals wilt schakelen. niet te doen. geef mij ook maar gewoon een 5weg blade. ook op een 3pup LP.

mesaman
11 maart 2010, 00:57
moet je ook lid zijn van de club voor zn switch?

geert1976
11 maart 2010, 00:59
moet je ook lid zijn van de club voor zn switch?

Nope.

Ik heb een Aria met een Vario, maar ik verzet de stand eigenlijk bijna nooit, tis een gimmick, maar ja, anderen zullen hem wel weer intensief gebruiken, tis wat je wilt denk ik.

guitarkid
11 maart 2010, 09:34
Dit (http://www.prsguitars.com/csc/switching.html) is wat PRS met zo'n schakelaar doet:


ROTARY POSITIONS

* Position 10: Treble pickup
* Position 9: Outside coils- deep and clear - parallel
* Position 8: Series single coils – Warm version of the "in between the treble and middle pickups"
* Position 7: Parallel single coils – Crisp version of the "in between the treble and middle pickups"
* Position 6: Bass pickup

Als je splitsbare humbuckers hebt, kun je dat ook doen.

Nou is het wachten op de vraag wat stand 1 t/m 5 dan doet..... :seriousf:

Gr. C.

aaronstonebeat
11 maart 2010, 13:53
Nou is het wachten op de vraag wat stand 1 t/m 5 dan doet..... :seriousf:

Gr. C.

Tja die nummering...
Ik heb een vermoeden dat de contacten op die schakelaars zo genummerd zijn en dat het daar vandaan komt; maar het is slechts een vermoeden.