PDA

View Full Version : Wilkinson tremolo vervangen



EdJ
9 maart 2010, 20:15
Hallo,
op mijn gitaar heb ik een Wilkinson tremolo(model 100)waar ik niet tevreden meer mee ben.
Naast vervelende ontstemmingsproblemen zit er een zoem op de hoogste 3 snaren die vooral akoestisch vreselijk irritant is.Deze zoem komt uit de brug.Heb al geprobeerd de zadeltjes te schuren/vijlen maar het probleem is snel weer terug.
Ik wil hem dan ook gaan vervangen,de vraag is alleen door wat?
Heb gekeken naar de Schaller tremolo`s maar vind deze nogal aan de prijs.(rond de €200)
Heeft er hier iemand een nuttige tip?
Het liefst zou ik een unit willen die de Wilkinson direct kan vervangen d.w.z. zonder boren,frezen etc.

Alvast bedankt,Ed

fred dons
9 maart 2010, 20:22
de hipshot en de american standard brug (fender) heeft de zelfde postafstand als de wilkinson, de hipshot vind ik van de 2 het best alleen heeft iets andere type posts waardoor je die waarschijnlijk wel moet verwisselen

Orgasmocaster
9 maart 2010, 21:04
van welk merk is de wilkinson trem?

Hendriks
9 maart 2010, 21:14
van welk merk is de wilkinson trem?

Uh,Wilkinson?

Ik heb juist goede ervaringen met Wilkinson , de ontstemmings problemen kunnen ook aan iets anders liggen (topkam,tuners) , de bijgeluiden zijn ook vast op te lossen , bv veren die ergens aanlopen , vaak met ontspannen/spannen op te lossen.

pasqual
9 maart 2010, 21:37
hey Ed,

die zoem die je hoort is hoogstwaarschijnlijk de veren aan de achterkant die mee resoneren bij bepaalde frequenties. met een andere brug los je dit niet zomaar op. de onstemmingsproblemen hoeven niet meteen van de tremelo te komen, het kan ook van je topkam zijn die de snaren afknelt. eigenlijk niets anders als wat Hendriks al zei. dus voordat je een andere trem koopt. probeer eerst eens even deze dingen op te lossen.

trouwens, wilkinson zijn over het algemeen erg degelijke en doordachte tremelo's.

groeten Pasqual.

Orgasmocaster
9 maart 2010, 21:39
Uh,Wilkinson?

Ik heb juist goede ervaringen met Wilkinson , de ontstemmings problemen kunnen ook aan iets anders liggen (topkam,tuners) , de bijgeluiden zijn ook vast op te lossen , bv veren die ergens aanlopen , vaak met ontspannen/spannen op te lossen.

Smartass!!!

Hendriks
9 maart 2010, 21:45
Smartass!!!

Sorry , inkoppertje.

Orgasmocaster
9 maart 2010, 21:54
Sorry , inkoppertje.

ok, laat ik het even anders zeggen... is het een gotoh wilkinson of een chinese of koreaanse wilkinson ? ja, wilkinsons worden door verschillende fabrikanten gemaakt

ik heb ongeveer 6 vs100's, en die van Gotoh zijn absoluut de beste. ik heb ook een vs100 van guitarfetish en die is niet eens zo slecht, behalve dat het block een stuck kleiner en lichter is.
de Mighty Mite Wilkinsons zijn erg kloten, net als de chinese (weet de naam even niet meer) die je op ebay ziet.

dus als het een goedkopere versie was, zou mijn advies zijn, koop een gotoh.

voor mijn volgende project ga ik een (Gotoh) Wilky VS401 proberen!!

EdJ
9 maart 2010, 22:06
Dank voor de reacties.
De zoem komt niet van de veren maar uit de brug zelf,van de zadeltjes dus.
Het gekke is dat met nieuwe snaren het probleem te verwaarlozen is.
Na een dag of twee begint het weer.
Geen idee wat voor fabrikant `m gemaakt heeft,jij zat/zit op een Rose gitaar dus het zal geen goedkoop dingetje geweest zijn.Neem ik aan haha.
Het ontstemmen kan inderdaad uit de topkam of tuners(schaller m7)komen maar waarschijnlijker door mijn spel,daar kan ik ook wel mee leven het gaat mij om die irritante zoem.Daar wil ik vanaf.

pasqual
9 maart 2010, 22:18
hoe kan een zoem uit een zadeltje komen? hooguit als je ergens een schroefje los hebt of zo. kun je het geluid niet opnemen en ff posten? ik word nu wel een beetje nieuwsgierig.

groeten Pasqual.

Gearjunkie
9 maart 2010, 22:24
Ik heb die wikinson op 2 van m'n Strats, is echt een subiem apparaat hoor!

EdJ
9 maart 2010, 22:27
Helaas ben ik nog aan het shoppen voor zo`n leuk 4 sporen dingetje dus kan het je niet laten horen(of je moet even langskomen).
Zoem is misschien ook wel een vaag woord.
Het lijkt op het geluid van een aanlopende fret alleen komt het uit de brug.
O ja,hoe zie ik of het een Gotoh is als ik een nieuwe koop?

Orgasmocaster
9 maart 2010, 23:08
O ja,hoe zie ik of het een Gotoh is als ik een nieuwe koop?

er staat "by Gotoh" onder "wilkinson"

https://www.warmoth.com/Assets/ProductImages/WT1G_front.jpg

Chocola
10 maart 2010, 09:00
Duurdere "real" brands:
http://www.stewmac.com/shop/Bridges,_tailpieces/Electric_guitar_tremolos/Wilkinson_Gotoh_VS-100N_Tremolo.html

http://www.stewmac.com/shop/Bridges,_tailpieces/Electric_guitar_tremolos/Hipshot_Tremolo.html

Goedkopere varianten:
http://store.guitarfetish.com/wistsatrfial.html

http://store.guitarfetish.com/usast2pohast.html

Ook in andere kleuren te krijgen enzo.

EdJ
10 maart 2010, 10:05
Dank je wel!

EdJ
17 maart 2010, 23:10
Zal het even afmaken.
De zadels van de brug(wat overigens toch een gotoh wilkinson bleek te zijn;had nog nooit gekeken wat onder wilkinson stond ondanks dat ik de gitaar al 10 jaar heb haha)zijn door peter van Gitaarwerk in Spanga vervangen door graphtech zadels.
Er bleek toch wat (in)slijtage in de brugzadels te zijn.
Om een lang verhaal kort te maken;de zoem is weg(stemproblemen ook maar dat kwam niet alleen door de brug)en de gitaar klinkt fantastisch!
Ben er erg blij mee en het was ook nog eens een heel stuk goedkoper dan een nieuwe brug....

Groeten,Ed

tostiapparaat
18 maart 2010, 18:11
mag ik even dit topic gebruiken voor een eigen vraag over wilkinson tremolo's? :soinnocent:

dan hoeft er geen nieuw topic aangemaakt te worden:chicken:

iemand ervaring met zo'n wilkinson wigsby?