PDA

View Full Version : Celestion alnico blue voor een bandmaster.



Piet (Tele)
9 maart 2010, 18:34
Weten jullie of ik celestion blue alnico speakers uit een Vox (8 ohm - 15 watt) in een cab van een Fender bandmaster reverb kan zetten. Er zitten nu celestion G12 vintage 30, 8 ohm in.
De ene speaker is verbonden met de andere en deze gaat naar de jackuitgang.
Op de bandmaster heb je twee speaker uitgangen, speaker en externe speaker. Daaronder staat total load 2 ohm en 45 watt RMS.
Technici onder jullie laat het mij weten en bij voorbaat dank.

Theodorus
9 maart 2010, 22:42
Dat kan , maar de belastbaarheid is natuurlijk lager (een v30 kan 60 watt aan)
zolang je niet altijd voluit speelt zal er niets gebeuren , al je net zo aansluit als het nu zit kan hij aan de 16ohm uitgang , parallel kan hij aan een 4ohm uitgang
als je aleen een 2ohm uitgang hebt zou ik ze parallel schakelen (plus aan plus en min aan min)

johnnyz
10 maart 2010, 00:14
Bandmaster output is normaliter 4 ohm, is waarschijnlijk een backplate van een Super Reverb, die is 2 ohm. Hier hebben de kenners op dit forum al veel geschreven.

Piet (Tele)
10 maart 2010, 17:18
Gisteravond voor het eerst met de band over de bandmaster gespeeld.
Met een door iemand zelfgemaakte cab met 2 G12 vintage 30 speakers erin.
Wat een sound, een zeer lekkere natuurlijke oversturing. (vaak op dit forum geschreven dat dit niet de speaker is die goed samen gaat met fender)
Nu heb ik dit forum eens door gezocht en kom ik de celestion alnico blue speakers ook nooit samen met fender versterkers tegen. Werkt dit niet samen, zijn onder jullie ook die hier ervaring mee hebben.

Toaster
12 maart 2010, 08:56
ik heb een setje silver alnico's uit de jaren 60 eens in mijn blackface Pro reverb gedaan.

Het werkt wel degelijk ! alleen het had geen toegevoegde waarde boven de g12h-tjes die er in zitten.

Mijn Marshall's klonken wel wat anders / beter op deze speakers.

Probleem van deze speakers is dat ze te licht zijn voor veel versterkers dus dat je ze nogal snel kan opblazen.

Kim Wilson
12 maart 2010, 10:06
Een Bandmaster heeft een total load van 4 ohm. Ze hebben er vroeger nog wel eens een backplate van een Super Reverb opgeplakt, en die gaat idd op 2 ohm. Maar een Bandmaster gaat op 4 ohm. Twee 8 ohm speakers gaat dus gewoon goed. En ik verwacht dat je met twee 15 watt speakers ook wel voldoende power hebt. Het blijft opletten, je kunt niet voluit, maar ik denk ook niet dat je dat wilt.

Piet (Tele)
12 maart 2010, 19:30
Ik heb toch maar de celestion blue in de cab van de bandmaster gezet en op het eerste gehoor klinkt het veel dynamischer in het lage. Dus dinsdagavond met de band maar even uit proberen en hopen dat deze net zo goed in de mix uitkomen als de vintage 30.

Mr.Jay
12 maart 2010, 20:12
Een BMST zal op standje 3-4 van de vol.pot al dik 35WATT CLEANE power geven.
Op standje 6-7 gaat dit richting 50W.
Ik zou er geen Blue's in durven zetten.

fenderben
13 maart 2010, 10:50
Een BMST zal op standje 3-4 van de vol.pot al dik 35WATT CLEANE power geven.
Op standje 6-7 gaat dit richting 50W.
Ik zou er geen Blue's in durven zetten.

Misschien celestion golds dan beter? gaan tot 50 W..

Mr.Jay
13 maart 2010, 12:23
Misschien celestion golds dan beter? gaan tot 50 W..

Zou kunnen, wel een andere speaker dan de Blue, klinkt niet hetzelfde.
Ik ben zelf helemaal geen fan van alnico in een Bf-Sf Fender. Veel liever een forse ceramische GreenbackH30. Alnico matcht perfect met TweedFenders.

Piet (Tele)
13 maart 2010, 18:39
De blue alnico zit toch ook in de vox en deze versterker is toch ook 30 watt?
Als je het gitaarvolume niet helemaal open hebt, heeft dit op het vermogen hetzelfde efect als het versterkervolume? Dus minder belasting voor de speakers, want eigenlijk wil ik niet anders zo'n lekker geluid als ik nu heb.

MarkV
13 maart 2010, 19:03
De blue alnico zit toch ook in de vox en deze versterker is toch ook 30 watt?
Als je het gitaarvolume niet helemaal open hebt, heeft dit op het vermogen hetzelfde efect als het versterkervolume? Dus minder belasting voor de speakers, want eigenlijk wil ik niet anders zo'n lekker geluid als ik nu heb.

In de Vox AC30 zitten 2 Blue's. De Blue is zelf 15 watt en door er twee te plaatsen gaat dit qua watt goed. BM is 40 watt en als je die eens lekker openzet zullen de speakers er wel aangaan. Zonde van die dure dingen lijkt me.

Mr.Jay
13 maart 2010, 20:34
Een AC30 komt, door zijn circuit, niet veel verder dan zijn opgegeven vermogen van 30W, clean gemeten haalt ie dat geeneens.
Een BMSTREV. daarentegen trekt wel door tot zo'n 60-70Watt, heel ander circuit. Vergeet ook niet dat een FENDER véél meer BAS in zijn circuit heeft dan een VOX, die veel vlakker is.
En veel laag is iets waar een lowpower speaker niet echt goed tegen kan.
Dus een BLUE vergelijken in een Fendercircuit versus een Vox zegt niet veel.

Een BLUE kan wel wat hebben ondanks zijn 15W, de oudjes zeker, maar het blijft een dure speaker om op te blazen :-).
Maar als het JOUW toon is, prima, spelen!

Piet (Tele)
14 maart 2010, 12:25
Ik heb nu de twee blue alnico's paralel geschakeld, Mijn vraag is nu als je twee speakers gebruikt is dat niet veiliger qua vermogen dan als je één gebruikt of blijft 15 watt 15 watt.

Mr.Jay
14 maart 2010, 12:51
Ik heb nu de twee blue alnico's paralel geschakeld, Mijn vraag is nu als je twee speakers gebruikt is dat niet veiliger qua vermogen dan als je één gebruikt of blijft 15 watt 15 watt.

De speaker blijft 15W, met zijn 2en 30W powerhandling.
Paralel of serie maakt niks uit.

toneblo
14 maart 2010, 17:03
...ehh, mijn bandmaster heeft een kleine aanpassing ondergaan en draait nu een impendantie van 16 ohm. ( ideaal om hem op 4x12 aan te sluiten )
De aanpassing zorgt er ook voor dat de weergave van laag en hoog ( samen met het eindvolume ) hoger liggen dan de standaard masters.

Ik bedoel maar te zeggen; hoe goed ken je je eigen master?
B.T.W.: Fender en V30 is toch wel een erg geschikt stel hoor!



Een Bandmaster heeft een total load van 4 ohm. Ze hebben er vroeger nog wel eens een backplate van een Super Reverb opgeplakt, en die gaat idd op 2 ohm. Maar een Bandmaster gaat op 4 ohm. Twee 8 ohm speakers gaat dus gewoon goed. En ik verwacht dat je met twee 15 watt speakers ook wel voldoende power hebt. Het blijft opletten, je kunt niet voluit, maar ik denk ook niet dat je dat wilt.

Mr.Jay
14 maart 2010, 19:11
B.T.W.: Fender en V30 is toch wel een erg geschikt stel hoor!

kwestie van smaak, ik vind het the worst....
Geef mij dus maar een ouwe H30(003cone) in elke Fender (of waarin dan ook).
Een en al muzikaliteit die speakers.

johnnyz
16 maart 2010, 22:43
Waaraan kun je zien waneer het een 003 of andere cone is en waarom dan de 003 cone?

Piet (Tele)
17 maart 2010, 06:24
kwestie van smaak, ik vind het the worst....
Geef mij dus maar een ouwe H30(003cone) in elke Fender (of waarin dan ook).
Een en al muzikaliteit die speakers.

Een kwestie van smaak blijft het altijd, maar om nou te zeggen dat dit de slechste combinatie is, tja. Ik heb overigens de G12 vintage 30 er weer ingezet en weer heerlijk gespeeld gisteravond en genoten van de sound. Ik heb geen moment gehad waarvan ik dacht nee dit is het niet echt, misschien dat clean iets beter kan maar met drive en solo snijdt hij er dwars door heen in positieve zin.

Mr.Jay
17 maart 2010, 13:25
Waaraan kun je zien waneer het een 003 of andere cone is en waarom dan de 003 cone?

de cone-code staat gedrukt op de conus.
De 003 is LEADconus, 75Hz en de mooiste klinkende naar mijn mening. Je vind em alleen in ouwe Celestions. HIj klinkt helder, transparante, warm en nergens een storende frequentie.

Piet (Tele)
19 maart 2010, 17:03
Vanaf wanneer worden de Celestion G12 Vintage 30 gemaakt, want als het ik zo lees zijn die van mij in Engeland gemaakt en worden ze nu volgens mij in china gemaakt. Zou er dan ook kwaliteits verschil in zitten omdat ik die van mij wel toch heerlijk vind klinken. Ik heb ze trouwens in een open kast, dat zal natuurlijk ook wel verschil maken.

Piet (Tele)
24 maart 2010, 12:11
Van mijn bandmaster is de zekering doorgebrand, er zat 1 van 2,5/150V in, terwijl ik in schema's lees van internet, dat hier 2 Amp. in zit. Kan iemand van jullie hier antwoord opgeven. Nog een vraag, de speakers moet ik die nou eigenlijk op de speaker ingang zetten of op de externe uitgang.