PDA

View Full Version : Wat is een goede begin stage amp?



Dommedik
9 maart 2010, 13:16
Ik speel nu thuis op een cube 20x. Nu heb ik de laatste tijd steeds vaker een optredentje, en dan kan iik niet met de cube aan komen;) Tot nu toe altijd met een andermans versterker gespeeld.

Op den duur zal ik dus een eigen Versterker (/top) moeten hebben voor optredens. Maar wat is een geschikt wattage dan? En wat moet ik dan aanschaffen. Een kast + een top, of een gewone losse versterker? Wat is beter/verschil op het podium. Hij moet ook thuis te gebruiken zijn.

Puerco
9 maart 2010, 15:13
Ik zou een marshallvoxfendermesaorangepeavey nemen, voor alle stijlen en gelegenheden geschikt :seriousf:
Nu even serieus: Je snapt hopelijk zelf wel dat de vraag zoals je hem stelde hier niet zomaar te beantwoorden is? Wat speel je, welke stijl met welke andere gear en wat vind je zelf een mooie sound hebben (voorbeelden bands bv.) wat is je budget, grote optredens, kleine enzovoort.
Hoe meer info je geeft hoe beter de vraag te beantwoorden is.

Liquid_Metal
9 maart 2010, 15:38
Exact, meer info is nodig.
Als je kleine gigs doet (zaaltjes tot 50 man ofzo) is een 30 watt buizenversterker (combo of head maakt niet uit) prima. Als je voor een transistor (niet-buizen dus) gaat iets meer (50-80 watt gok ik). Bij grotere gigs wordt je versterker vaak uitversterkt en is een 30 watt dus ook helemaal prima. Sterker nog, dan kan je je Cube zelfs gebruiken.

Ik heb zelf een versterker die te schakelen is tussen 30 en 60 watt, maar 30 watt (wel in stereo) is echt zat.

Dommedik
9 maart 2010, 16:07
Sorry,

Jullie hebben gelijk! Wat meer info:

Ik speel het meeste blues-rock. Denk daarbij o.a. aan Walter Trout, Joe Bonamassa, Julian Sas, Danny Bryant

Maar ook bands zoals:

Ac/dc, Black Top, Rainbow, de Dijk

Momenteel speel ik op een Squier Fatstrat. maar ik merk dat deze tekort komt op podia en dergelijke. I kdacht eerst aan upgraden. Maar ik ga denk ik toch een Fender u.s.a aanschaffen. Met (minimaal) 1 humbucker aan boord. Dus waarschijnlijk HSS setup.

De optredens zullen varieren. Van kleine clubs tot in de wat grotere zalen. Over 2 weken heb ik een optreden voor ongeveer 350 man.

Waarom zie ik dan eigenlijk optredens waarbij gitaristen 3 huge stacks naast elkaa rhebben en toch maar voor een man of 500 spelen als dat ook met een (weet ik veel) 60 watt kan? Ik wil graag wat info. Hebben jullie meer info nodig. Laat maar weten

allochthomas
9 maart 2010, 16:19
Dat heet uitsloven:D. Onthoud wel dat met meer watt je de versterker langer clean kan houden, zeker met 1 kanaals versterkers. 30watt is een mooie middenweg. Hoeveel geld wil je uitgeven?

marter544
9 maart 2010, 16:31
Wat is je budget?

De reden waarom sommige gitaristen 3 stacks naast elkaar hebben, is omdat ze dat cool vinden staan :sssh: Voor de eindpresentatie (ik denk dat je dat bedoelt), is je cube trouwens wel genoeg, die wordt dan toch uitversterkt en er is goede monitoring aanwezig. Mijn Engl Fireball zal er dan ook staan, maar daar ga jij je sound niet in vinden ben ik bang..

Ik zou in jouw geval voor een combo gaan, omdat je em ook gaat gebruiken om thuis te spelen, en dan is een (half)stack naar mijn mening toch niet zo handig. Het beste kijk je gewoon even wat jij het makkelijkst vind. Ik zou eens een Peavey Classic 30 proberen, en ook de nieuwe marshall MA series. Beide volbuizen, en een lekkere warme sound voor blues en rock. Metal hoef je er niet mee te proberen, maar dat wil je ook niet. Als het wat meer mag kosten zou ik ook zeker eens een Bogner Alchemist proberen.

Dommedik
9 maart 2010, 17:01
Mijn budget weet ik eigenlijk nog niet. Ben gewoon aan het kijken wat handig zou zijn. @ Marter, deze keer is het idd voor de einduitvoering;) Doe jij oko mee dan? Maar daar zal ik de fender gebruiken waarschijnlijk. Maar er volgen meer optredens:P Jullie raden dus een 30 watt aan? En dan een combo? En geen half stack?

The Running Man
9 maart 2010, 17:18
Uitversterkt worden met een combo scheelt rugklachten maar de ervaring op een podium is gewoon niet te vergelijken met een (half) stack. Full size stacks staan heel mooi, maar het gaat zo f**ng hard en je loopt veel meer risico op een flinke gehoorbeschadiging.
Half stack thuis klinkt uiteraard totaal anders dan on stage maar vergeleken bij een combo wel lekker vol hoor.
40-50 watt buizen en een 4x12 kast is voldoende om bijna overal ruzie te krijgen :rockon:

allochthomas
9 maart 2010, 17:22
Ik prefereer altijd om een top te kopen omdat ik dan niet zo veel in 1 keer hoef te sjouwen, maar dat is persoonlijk. Misschien eens kijken naar de valveking serie kijken van peavey. Geweldige buizen versterkers voor het geld en erg veelzijdig, heb jaren lang met plezier op een valveking top gespeeld. De zombo's zijn er in 50 en 100 watt en de top is 100 watt.

The Running Man
9 maart 2010, 17:30
Ik prefereer altijd om een top te kopen omdat ik dan niet zo veel in 1 keer hoef te sjouwen, maar dat is persoonlijk. Misschien eens kijken naar de valveking serie kijken van peavey. Geweldige buizen versterkers voor het geld en erg veelzijdig, heb jaren lang met plezier op een valveking top gespeeld. De zombo's zijn er in 50 en 100 watt en de top is 100 watt.

Is ook een punt.
Uiteindelijk wil je waarschijnlijk een buizenamp en een goed combo is vaak niet te tillen. Head en cab zijn afzonderlijk vaak beter te mannen dan een
buizencombo:rockon:

Niels Verkaik
9 maart 2010, 17:31
Het staat dan niet geweldig, maar als je je cube 20x lekker vind klinken, dan zou ik gewoon die blijven gebruiken.
Tegenwoordig zijn bijna alle zalen uitversterkt. Met 20 watt kan je dan prima aan de slag hoor.

Als je toch voor iets nieuws wilt gaan (begrijpelijk;)) dan zou je ook kunnen kijken naar low wattage tube amps. Dus dingen zoals de Vox Night Train en de Orange Tiny Terror. Die zijn super draagbaar, klinken op een laag volume ook heerlijk, voor mij doen ze niet onder voor die grote 100 versterkers.
Het nadeel van 100 watt is dat het pas goed klinkt als je oren er al van bloeden (bij buizen: hoe harder hoe mooier, op huiskamer volume klinken ze meestal zwak) Met 15 watt kan je je buizen goed hard driven op een normaal volume.

Ik heb zelf een Vox Night Train, en het bevalt me prima. Het is me opgevallen dat 15 watt alsnog knetter hard gaat! Ik kan gewoon meespelen tijdens de bandrepetitie met een gitarist met een 100 watt tube versterker (nee niet met hem voluit uiteraard).

Uit die kleine versterkers komt ook een lekker rock sound :).

The Running Man
9 maart 2010, 17:40
Het staat dan niet geweldig, maar als je je cube 20x lekker vind klinken, dan zou ik gewoon die blijven gebruiken.
Tegenwoordig zijn bijna alle zalen uitversterkt. Met 20 watt kan je dan prima aan de slag hoor.

Als je toch voor iets nieuws wilt gaan (begrijpelijk;)) dan zou je ook kunnen kijken naar low wattage tube amps. Dus dingen zoals de Vox Night Train en de Orange Tiny Terror. Die zijn super draagbaar, klinken op een laag volume ook heerlijk, voor mij doen ze niet onder voor die grote 100 versterkers.
Het nadeel van 100 watt is dat het pas goed klinkt als je oren er al van bloeden (bij buizen: hoe harder hoe mooier, op huiskamer volume klinken ze meestal zwak) Met 15 watt kan je je buizen goed hard driven op een normaal volume.

Ik heb zelf een Vox Night Train, en het bevalt me prima. Het is me opgevallen dat 15 watt alsnog knetter hard gaat! Ik kan gewoon meespelen tijdens de bandrepetitie met een gitarist met een 100 watt tube versterker (nee niet met hem voluit uiteraard).

Uit die kleine versterkers komt ook een lekker rock sound :).

15 watt buizen is idd knetterhard. Ome Keith gebruikt een Laney LC-15 combo met een 10" greenback en dat ding blaast 75 watt transistoramps compleet weg. Op een 4x12 cab is het helemaal een monster.
20 watt combo gewoon lkkr houden maar als je 4x12 gaat spelen klinken
40-50 watters wel lekkerder imho (EL34/6L6 ipv EL84''s of zo). Stuk voller.
Het gaat niet alleen om de hoeveelheid herrie die je kan maken.

marter544
9 maart 2010, 18:29
Mijn budget weet ik eigenlijk nog niet. Ben gewoon aan het kijken wat handig zou zijn. @ Marter, deze keer is het idd voor de einduitvoering;) Doe jij oko mee dan? Maar daar zal ik de fender gebruiken waarschijnlijk. Maar er volgen meer optredens:P Jullie raden dus een 30 watt aan? En dan een combo? En geen half stack?

Ja ik doe ook mee, maar dan een dag later.. Zit in VWO examenjaar. Die Fender kan ik je echt afraden om te gebruiken, hij is groter dan je cube, maar je cube klinkt wel 100 keer beter... Die cheape fender frontman moeten ze echt het bos in gooien imo.

Trouwens, ik raad je aan gewoon wat dingen te gaan proberen, en te kijken wat bevalt!

Dommedik
9 maart 2010, 18:38
Ik vind die Fender ook bagger, maar ik zit ook met vervoer;) Als ik, en een school tas, en een gitaar en een cube mee moet nemen op de fiets word het lastig:P haha Maar het liefst neem ik me cube wel mee. WOrd toch idd uitversterkt.

Maar jullie raden dus een cabinet aan met een 50 watt top ofzo? Heelveel verstand van versterkers heb ik nog niet:$ Zo bedoelen jullie dat toch? Of? En een top + cabinet heet een (half) stack? En wat is dan precies een combo?

VanMeekeren
9 maart 2010, 18:43
Ik speel het meeste blues-rock. Denk daarbij o.a. aan Walter Trout, Joe Bonamassa, Julian Sas, Danny Bryant



Julian Sas! .. Wat een ongelofelijke artiest! Ik heb deze man mogen recenseren voor 3VOOR12 Friesland onlangs. Het was net of zit ik te kijken naar wijlen Stevie Ray Vaughan. Die man is echt op slag één van mijn helden geworden toen.


Van Meekeren

Dommedik
9 maart 2010, 18:49
Idd, ben er ook erg een fan van;) Heb afgelopen herfst vakantie een workshop van hem gehad! Wat een gweldig aardige en sypathieke man! En een goed gitarist;)

The Running Man
9 maart 2010, 18:51
Ik vind die Fender ook bagger, maar ik zit ook met vervoer;) Als ik, en een school tas, en een gitaar en een cube mee moet nemen op de fiets word het lastig:P haha Maar het liefst neem ik me cube wel mee. WOrd toch idd uitversterkt.

Maar jullie raden dus een cabinet aan met een 50 watt top ofzo? Heelveel verstand van versterkers heb ik nog niet:$ Zo bedoelen jullie dat toch? Of? En een top + cabinet heet een (half) stack? En wat is dan precies een combo?

40 a 50 watt buizen top met een 4x12 cab kun je een heleboel lol mee beleven en jaren mee vooruit. Klinkt imho beter dan meeste combo's (ook thuis) maar dat is persoonlijk en er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.
Ik zou iig niet investeren in een 100 watt transistor head met een 4x12 en transistor/hybride/modeling amps mijden.

Combo is versterker en speaker(s) gecombineerd in een behuizing (zoals jouw cube).

Top/head is losse versterker die meestal boven op een losse speakerkast gezet wordt.

Cabinet is de bijbehorende losse speakerkast

Stack = stapel; ergo:

Half stack = top + 1 speakerkast
Full stack = top + 2 speakerkasten
:rockon:

Dommedik
9 maart 2010, 18:56
Dankje Running man! Daar word het weer een stuk duidelijker van, had al zo'n vermoeden maargoed;) Maar wat is trouwens een eindversterker dan?

En moet het persee een 4x12 zijn? Je kan toch ook een 2x12 doen? Of klinkt dat minder? En het zal dan wel een buizen worden? Want? wat zijn de voordelen en nadelen? Voor blues- rock zijn ze zeer geschikt heb ik ergens gelezen?

VanMeekeren
9 maart 2010, 19:03
En moet het persee een 4x12 zijn?


Natuurlijk niet. Bij een stack zie je overigens wel vaak een Top + 412.

Maar je hebt ook nog andere mogelijk heden. 1x12 / 2x12 / 6x12 / 1x10 / 2x10 / 3x10 / 4x10 / 6x10 / 1x8 / 2x8 / 1x15 / 2x15 / 4x15 / 1x18.

Meestal zie je 2x12, 4x12, 4x10. Zolang de speakers nominaal maar meer Watts kunnen verdragen dan de versterker geeft, zit je veilig en kun je kiezen welke combinatie JIJ het lekkerst vindt.

Succes.


Van Meekeren

The Running Man
9 maart 2010, 19:07
Dankje Running man! Daar word het weer een stuk duidelijker van, had al zo'n vermoeden maargoed;) Maar wat is trouwens een eindversterker dan?

En moet het persee een 4x12 zijn? Je kan toch ook een 2x12 doen? Of klinkt dat minder? En het zal dan wel een buizen worden? Want? wat zijn de voordelen en nadelen? Voor blues- rock zijn ze zeer geschikt heb ik ergens gelezen?

Buizenversterkers klinken gewoon lekkerder dan transistorversterkers.
Lastig om te beschrijven maar "er zit meer leven in"; vooral bij wat hogere volumes; je kunt pagina's volschrijven over hoe het precies in elkaar zit maar het beste is dat je het zelf ervaart. Gezien jouw muzieksmaak verwacht ik dat je op een gegeven moment bij een buizenversterker uitkomt.
Die dingen zijn wat duurder maar dan heb je ook wat. Neem gewoon lekker de tijd om er een heleboel uit te proberen met een gitaar die lekker vindt want de verschillen zijn soms enorm. Dat geldt ook voor speakerkasten.
En 2x12 versus 4x12.....tja het klinkt anders.

Welkom bij het legioen van dolende gitaarridders op zoek naar de heilige graal qua geluid ....:rockon:

The Running Man
9 maart 2010, 19:18
Dankje Running man! Daar word het weer een stuk duidelijker van, had al zo'n vermoeden maargoed;) Maar wat is trouwens een eindversterker dan?

Uhm ik ben metallurg, geen electroman dus hierbij goedbedoelde houtjetouwtje uitleg


Meeste versterkers bestaan uit een combinatie van een voorversterker en een eindversterker.
Globaal komt het er volgens mij op meestal neer dat het binnenkomend signaal van je gitaar in het voorversterkerdeel op smaak wordt gebracht (klankkleur, vervorming) en in de eindversterker wordt het bewerkte signaal zodanig uitversterkt dat je de spreekspoelen van je speaker(s) er mee heen en weer kunt laten schudden.

Bij veel heads kun je het signaal van de voorversterker aftappen om naar een andere amp te sturen. Of een andere externe voorversterker (opgevoerd bakkie met bijvoorbeeld extra veel gain) gebruiken om de eigen eindtrap mee te voeden.

Dommedik
9 maart 2010, 19:19
maar wat zal dan een goed wattage zijn voor op het podium, en die ik thuis ook nog goed kan gebruiken om elke dag op te spelen. En ik wil er wel graag jaren mee vooruit natuurlijk:P

VanMeekeren
9 maart 2010, 19:22
Als je kiest voor een 30W versterker, dan maakt de cab verder niet uit. Het is niet zo dat 1000W speakers 'harder' klinken dan 25W speakers. Dat hangt weer van de efficientie af. Als het goed is staat dat ergens vermeldt op de speaker. Die waarde [dB] geeft die speaker op 1 meter met 1 Watt.

Voor thuis en kleine optredentjes zou ik voor een mooie 2x12 gaan.


Van Meekeren

The Running Man
9 maart 2010, 19:25
maar wat zal dan een goed wattage zijn voor op het podium, en die ik thuis ook nog goed kan gebruiken om elke dag op te spelen. En ik wil er wel graag jaren mee vooruit natuurlijk:P

40 a 50 watt kun je op de meeste podia in Nederland niet eens opendraaien
zonder knetterdoof te worden (standje 5 met een 4x12 is loeihard).
De meeste gitaristen die ik ken gebruiken 50 watters.
Met een 100 watter kun je niet eens veel meer herrie maken en die 50 watters
beginnen iets eerder heel erg lekker te klinken.
Maar staar je niet blind op een 50 watt half stack.
Dat is mijn favo maar ga in godsnaam zelf ontdekken wat voor jou OK is.

The Running Man
9 maart 2010, 19:27
Als je kiest voor een 30W versterker, dan maakt de cab verder niet uit. Het is niet zo dat 1000W speakers 'harder' klinken dan 25W speakers. Dat hangt weer van de efficientie af. Als het goed is staat dat ergens vermeldt op de speaker. Die waarde [dB] geeft die speaker op 1 meter met 1 Watt.

Voor thuis en kleine optredentjes zou ik voor een mooie 2x12 gaan.


Van Meekeren


+1 En daarnaast is er betaalbaarheid.
Beter 2 goeie speakers dan 4 matige

Kim Wilson
9 maart 2010, 19:28
Voor bluesrock hoef je geen 4x12 te hebben. Dan kun je je ook prima redden met een 1x12 combo met 30 tot 50 watt. Minder zou ik zelf niet doen. Ik heb zelf een handzame 40 watt 2x10 combo van Fender en dat werkt perfect. Dat is alleen niet echt een startersampje.

Als ik jou was zou ik eens kijken bij een Peavey Delta Blues of Classic 30. Leuke amps, voor weinig geld (tweedehands rond 400 euro) en heel goed geschikt voor de stijlen die jij ermee wil gaan spelen.

The Running Man
9 maart 2010, 19:35
Voor bluesrock hoef je geen 4x12 te hebben. Dan kun je je ook prima redden met een 1x12 combo met 30 tot 50 watt. Minder zou ik zelf niet doen. Ik heb zelf een handzame 40 watt 2x10 combo van Fender en dat werkt perfect. Dat is alleen niet echt een startersampje.

Als ik jou was zou ik eens kijken bij een Peavey Delta Blues of Classic 30. Leuke amps, voor weinig geld (tweedehands rond 400 euro) en heel goed geschikt voor de stijlen die jij ermee wil gaan spelen.

Super amps voor bluesrock idd; voor AC/DC beukt het niet genoeg ben ik bang maar laat je leiden door je oren en kies een amp waar je je jouw favoriete muziek het lekkerst op speelt.

Dommedik
9 maart 2010, 19:35
Ik wil idd niet zo'n "beginners" cabinet + top waar ik na een tijdje al op uitgekeken raak!

@ Running Man: Bedankt voor al je duidelijke informatie. En ik ga ook idd zelf aan het testen hoor;) Maar was alleen opzoek naar informatie, tips e.d. Best lastig als je nieuw bent op dit gebied!

Dus, als ik het goed begrijp, heb ik aan een 2x12 + een +- 40/50 watt top genoeg voor in bijna elke zaal? En verder heb ik niets nodig toch dan die 2 dingen?

VanMeekeren
9 maart 2010, 19:37
Speakerkabel ...


Maar voor de rest niks nee, misschien oorbescherming? :soinnocent:


Van Meekeren

Realeigo
9 maart 2010, 19:38
Dus, als ik het goed begrijp, heb ik aan een 2x12 + een +- 40/50 watt top genoeg voor in bijna elke zaal? En verder heb ik niets nodig toch dan die 2 dingen?

Een gitaar is ook vrij essentieel.

The Running Man
9 maart 2010, 19:39
Ik wil idd niet zo'n "beginners" cabinet + top waar ik na een tijdje al op uitgekeken raak!

@ Running Man: Bedankt voor al je duidelijke informatie. En ik ga ook idd zelf aan het testen hoor;) Maar was alleen opzoek naar informatie, tips e.d. Best lastig als je nieuw bent op dit gebied!

Dus, als ik het goed begrijp, heb ik aan een 2x12 + een +- 40/50 watt top genoeg voor in bijna elke zaal? En verder heb ik niets nodig toch dan die 2 dingen?

Ja maar lees de comment van Kim Wilson ook.
Als je hart vooral blij bluesrock ligt, wordt je heel gelukkig met zijn suggesties.
Mijn hart bloeit op bij de edele tonen van ZKH Angus Young dus ik zit wat meer bij het 4x12 gilde.
En van Meekeren heeft ook een punt.
2x12 klinkt ook errug goed.

Dommedik
9 maart 2010, 19:40
Haha ok, ok! En de kabels + gitaar en stroom natuurlijk!

Dan zal ik daar ook eens naar kijken. Een peavy classic 30 of een delta blues?
Ik zal die ook eens vergelijken met een 2x12 + top

Ik zal wel eens aan het testen gaan!

Bedankt voor alle hulp

The Running Man
9 maart 2010, 19:43
Haha ok, ok! En de kabels + gitaar en stroom natuurlijk!

Dan zal ik daar ook eens naar kijken. Een peavy classic 30 of een delta blues?
Ik zal die ook eens vergelijken met een 2x12 + top

Ik zal wel eens aan het testen gaan!

Bedankt voor alle hulp

Ok man; en als je ongeveer weet wat je wilt.....

volg ook het topic tips voor 2e hands moderne versterkers:rockon:

Dommedik
9 maart 2010, 20:10
Maar kun je wel een 100 watt top op een 2x12 cabinet instaleren dan? Of een 50 top op een 2x12.

maakt het nog uit wat voor top ik gebruik?

Realeigo
9 maart 2010, 20:14
Maar kun je wel een 100 watt top op een 2x12 cabinet instaleren dan? Of een 50 top op een 2x12.

maakt het nog uit wat voor top ik gebruik?

Je mag eindeloos cabinetten en toppen combineren.
MAAR, het vermogen van de top mag niet meer zijn dan het vermogen dat de speakerkast aan kan.

Dommedik
9 maart 2010, 20:20
maar hoeveel watt heeft een 2x12 dan?

Realeigo
9 maart 2010, 20:22
maar hoeveel watt heeft een 2x12 dan?

Verschilt per merk nogal, wordt meestal wel aangegeven.

Kim Wilson
9 maart 2010, 22:12
Ik wil idd niet zo'n "beginners" cabinet + top waar ik na een tijdje al op uitgekeken raak!

@ Running Man: Bedankt voor al je duidelijke informatie. En ik ga ook idd zelf aan het testen hoor;) Maar was alleen opzoek naar informatie, tips e.d. Best lastig als je nieuw bent op dit gebied!

Dus, als ik het goed begrijp, heb ik aan een 2x12 + een +- 40/50 watt top genoeg voor in bijna elke zaal? En verder heb ik niets nodig toch dan die 2 dingen?
Als je budget niet al te hoog ligt, moet je zeker niet voor een top+cab gaan. Zeker in de blues en bluesrock is een combo een uitstekende keuze. Dichte cabs komen vooral in zwaardere muziek tot hun recht, als het wat strakker moet. Een combo heeft meestal een open achterkant, waardoor het geluid wat luchtiger, losser is. Ideaal voor jouw stijl. Plus het al genoemde budgetvoordeel.

En staar je niet blind op 2x12. Ik heb genoeg 1x12 combo's gehoord die hard genoeg gaan en heel goed klinken. Een Peavey Delta Blues heeft één 15" speaker, en dat klinkt ook lekker vol. De Peavey Classic 30 heeft ook één speaker, de Fender Hotrod Deluxe en Blues Deluxe zouden ook wat voor jou kunnen zijn, beide 40 watt 1x12 combo's. Of wellicht een Vox AC30. Maar die zijn weer wat duurder.

Kortom, 30 tot 50 watt is voldoende, één of twee speakers kan allebei, maar met een klein budget is één speaker interessanter en kan net zo goed klinken.

En zelf testen! We kunnen hier van alles roepen, maar uiteindelijk gaat het om jouw eigen voorkeur. Ik denk dat je inmiddels genoeg suggesties en tips hebt gekregen, dus hup, naar de winkel! :)

macwilliams
9 maart 2010, 22:46
Als je de delta blues gaat proberen en het een fijne amp vind maar het net niet goed genoeg vind dan kan dat door de standaard 15" speaker komen.

Dommedik
10 maart 2010, 08:19
Kan dat door die 15" speaker komen want?

Ik zal wel eens gaan testen. En ik staar mij zeker niet blind op cab+top! Ik neem gewoon een amp die mij het best in de oren klinkt. En daarbij maakt het niet uit of het een combo of een (half) stack is!

macwilliams
10 maart 2010, 12:47
De delta blues komt standaard met een 15" blue marvel speaker. Het is geen slechte speaker maar je blijft het gevoel houden dat er een dekentje over je geluid ligt. Dit is heel simpel op te lossen door hem te vervangen voor een éminence speaker. Ik heb dat gedaan door het type guitar legend (éminence) dit was een tip die ik kreeg van forum lid bass blom.

Mijn delta blues was een occasie voor €350,-
de speaker was niet goedkoop (thomann)

Maar het geheel bleef ruim onder de €600,- en dat was het dik waard!

Niels Verkaik
10 maart 2010, 12:51
Ik zou zeker ook de Vox Night Train en de Orange Tiny Terror proberen...Geven heerlijk clean, en zijn uitermate geschikt voor dingen als AC/DC.

Dommedik
11 maart 2010, 23:11
Dus niels, jij zegt wel cab+top? Als ik in een grotere zaal ook met een goede combo af kan en de combo super klinkt is het natuurlijk ook goed