PDA

View Full Version : Strat zelfbouw / bomen en bos e.d.



Olorin
9 maart 2010, 11:29
Hallo ik ben nieuw hier,

Ben al een hele tijd hier de zelfbouwtopics door aan het lezen, geweldig wat er door iedereen gebouwd wordt.
Hierdoor waarschijnlijk ook een virus meegekregen,... ;) ik wil/ga dus zelf ook een gitaar bouwen. (Tja toestemming v/d vrouw e.d. :dontgeti: )
Ben op zich wel handig en kan hout goed bewerken, maar.....

Ik zie door de bomen het spreekwoordelijke bos niet meer.

Ik wil een strat like gitaar bouwen die (voor mij dan althans) een perfecte blues gitaar moet gaan worden.
Het volgende heb ik al uitgezocht:

1. Optie 1 – single body
Essen (Ash of Swamp Ash) afhankelijk van welke te verkrijgen is !
2. Optie 2 – body (single of multiple) with top
Esdoorn (Maple)
Top: Esdoorn Gemoesteerd (Bird's Eye Maple) of Zebrano (Zebrawood)


Neck
Esdoorn (Maple)
Ebben toets


Stemmechanieken EDIT: FENDER SCHALLER LOCKING TUNER CH
Brug Fender hardtail bridge chrome
Potmeters Fender poti 250
Knoppen Fender Vol&Tone knobs set black
Switch Fender 5-way super switch
Zadel Fender rollensattel lsr
Slagplaat Fender pickguard sss WB
Frets Dunlop 6100 24st
Pickup neck Dimarzio BC-1 T 4.5 M 6.5 B 7 Output 290 R 11.62K
Pickup middle Dimarzio Air Norton ST 4.5 M 7 B 6.5 Output 280 R 11.21K
Pickup Bridge Dimarzio Pro AttackT 5.5 M 6.5 B 6.5 Output 275 R 7.70K
Aansluiting Allparts switchcraft EP0151 buchse
Afdekplaat Nog onbepaald
Trus rod ? wie wat hoe waar welke ?

Maar dan....

Heb ik aan alles gedacht ?
Zijn mijn keuzes goed of zijn er betere-andere opties ?

Het is de bedoeling dat er niet met dekkende lak wordt afgewerkt en dat de houtnerf zichtbaar blijft (al dan niet met gekleurde transparante lak)

Hebben jullie tips en/of opmerkingen dan verneem ik die uiteraard graag.

p.s. Ga begin april hout uitzoeken (t'is hier nl nergens te verkrijgen en moet hier nogal een stuk voor rijden)

Alvast bedankt voor het meedenken

Olorin

no 1 hops
9 maart 2010, 11:39
voorbereiding is altijd een leuk moment.
echter zou ik mij niet dood staren op het merk fender voor onderdelen als potmeters e.d.

de waarde van je gitaar stijgt er niet mee omdat het niet daadwerkelijk bij fender gebouwd is.
daarbij zijn fender losse onderdelen waarschijnlijk extra duur.

voor de rest is dit juist het ultieme gitaar gevoel, jouw gitaar, zoals jij hem wilt.

duckman
9 maart 2010, 11:54
ben zelf geen bouwer, maar is dit correct: Stemmechanieken Schaller M6Klemm 3r/3l Chrome

dit is dan toch voor een "gibson" headstock?

Olorin
9 maart 2010, 11:54
No 1 hops:
Tja blind staren is een groot woord.
Ik kan spuiten/lakken/verven, ik kan houtbewerken enz.
maar...... elektronica is aan mij niet besteed, dus ik ging/ga ervan uit dat een potmeter een potmeter is (baai the wee, fender is niet de duurste op dit gebied!)

Wat ik wel weet is wat ik wil (in mijn eigenwijze kop heb :supercool: ) en dat is de pickup dusdanig te kunnen regelen dat ik ze apart kan aanzetten, een combinatie van 2, en een stand waar ze alledrie aanstaan (vandaar de 5-way switch) , volume boeit eigenlijk niet zo heel veel, deze staat bij mij altijd vol open alleen bij het in en uit pluggen gaat die uit (dus wel nog nodig!)

en wat betreft de waarde van de gitaar (mocht deze ooit afkomen) zal deze niet de verkoop in gaan

Duckman:
Hm, kijk dat is dus de reden dat ik dit hier post, .... is het wel goed/oke wat ik hier samen stel. De keuze voor de mechanieken was meer gebaseers op het lock systeem en uiterlijk

McVenco
9 maart 2010, 13:04
Als je de pickups afzonderlijk, in combi's van 2 én alledrie wilt kunnen schakelen, kom je met een 5-way switch 1 standje tekort (het zijn 6 mogelijkheden namelijk).

TribalMario
9 maart 2010, 13:11
Wat je dan wel kan doen is 3 aan/uit schakelaars plaatsen, of een 3 way switch en een aan uit schakelaar.

Ik heb in een van mijn zelfbouw gitaren 2 aan/uit schakelaars geplaatst met 2 humbuckers, dan heb je ook een soort kill-switch. Bevalt mij wel goed moet ik zeggen

Olorin
9 maart 2010, 13:30
Oeffff

Duckman:
Je hebt gelijk: ik moet idd 6 in line hebben en niet 3r/3l :soinnocent:
ff doorzoeken dus EDIT is aangepast..

McVenco:
Hm, tellen is ook een vak, ik kom dan idd 1 optie te kort (ff stiekum nakijken of de maten van de body en de neck kloppen :soinnocent: )

TribalMario:
Idd, de pickups geheel apart schakelen is een optie, alleen nu nog eens uitzoeken of dit een beetje uitziet (kwil geen lillikerd)

oigun
9 maart 2010, 16:15
Welkom, kijk ook eens bij www.guitarsupplies.nl
Als je het bij bv allparts besteld komen er nog een bak aan invoerrechten etc.bij
En "you be suppliest" wat ze er allemaal hebben o.a.trussrods.

Hedge
9 maart 2010, 16:29
Kijk ook eens naar een dual-action trussrod. Heb je wat meer afstelmogelijkheden.

no 1 hops
9 maart 2010, 22:20
heb geen verstand van die dimarzio's zijn dat single coil humbuckers met maar 2 draden of vier(5)?

waarom die vraag?
zijn het humbuckers met meerdere draden dan kun je elke pickup serie of parallel zetten

even ervan uitgaand dat het pickups zijn met maar twee draden, dan heb je niet alleen de mogelijkheid een schakeling te maken met ieder zijn eigen aan/uit miniswitch maar GFS heeft een setje waarmee je elke pickup aan/uit en ook nog uit fase kan zetten.
dus drie standen per pickup, maar een kleine nachtmerrie als je nog nooit gesoldeerd hebt.

maar wat schema's betreft is er heel veel mogelijk, maar soms is eenvoud gewoon het beste.
ik kies meestal in een strat een normale vijf standen schakelaar met nog een losse miniswitch die de brugpup bij de nekpup kan schakelen.


zo zie je maar weer zoveel mogelijkheden zoveel keuzes. ;-)

Olorin
10 maart 2010, 07:44
Hoi

Oigun:
Het uitzoeken doe ik altijd online (bij wie maakt me niets uit) en bestel dan uiteindelijk wat ik wil hebben via de plaatselijke leverancier (gewoonte ;) )

Hedge:
Idd, een dual action is misschien nog wel de "betere?" optie aangezien de gitaar toch vanuit scratch gebouwd gaat worden. Ik zal de mogelijkheden eens bekijken, bedankt voor de tip

no 1 hops:
Het zijn single coil humbuckers met vier(5) draden. Deze heb ik gehoord in een gitaar van een kennis (niet zelf ingebouwd maar laten doen), alleen het geluid was fantastisch maar de mogelijkheid om deze fatsoenlijk te schakelen was bij hem niet aanwezig (3-way switch) en dat wil ik dus wel bereiken.
Solderen op zich wil nog wel lukken, het is alleen de vraag welk draadje waar naar toe moet en of er nu wel niet/ welke switches tussen moeten komen.

Zelf ben ik gisteravond nog bezig geweest een en ander op papier te zetten en begin nu meer richting 3 mini switches te denken ( 1 per pickup en dan 1 volume (globaal) en 3x tone pot (1 per pickup)
Zoals gezegd de volume gebruik ik alleen voor het in en uit pluggen, volume regeld men op de versterker (is mijn mening)

Dat is ook een van de redenen waarom ik nog geen slagplaat op het oog heb, misschien moet ik er wel zelf een maken zodat de mogelijkheden nog openstaan wat betreft de potmeters en switches.

Ik heb nog niemand commentaar zien leveren op de hout keuze ? Goedgekeurd ? :dontgeti:

McVenco
10 maart 2010, 08:54
Zelf ben ik gisteravond nog bezig geweest een en ander op papier te zetten en begin nu meer richting 3 mini switches te denken ( 1 per pickup en dan 1 volume (globaal) en 3x tone pot (1 per pickup)
Zoals gezegd de volume gebruik ik alleen voor het in en uit pluggen, volume regeld men op de versterker (is mijn mening)

Dat is ook een van de redenen waarom ik nog geen slagplaat op het oog heb, misschien moet ik er wel zelf een maken zodat de mogelijkheden nog openstaan wat betreft de potmeters en switches.

Ik heb nog niemand commentaar zien leveren op de hout keuze ? Goedgekeurd ? :dontgeti:

Slagplaten kun je ook 'blanco' kopen, dus zonder pickup/schroefgaten, maar wel in de juiste vorm - op die manier kun je zelf de juiste gaten voor pickups/pots/switches e.d. maken.

Ik weet niet of je Kisekae kent, maar daar kun je alvast even kijken hoe je strat er uit kan gaan zien met 3 miniswitches.

http://www.nymphusa.com/kisekae/kis_logon.asp?p1=strat8

Wat betreft het hout: ik zou kiezen voor swampash of alder (elzen). Gewoon essen is een stuk zwaarder dan swampash, daar moet je dus maar net van houden. Swampash is wel iets duurder maar heeft vaak een erg gave nerftekening - mooi om een (semi)transparante lak overheen te zetten. Alder is enorm saai om te zien, en daarom prima geschikt voor een dekkende kleur.

Esdoorn zou ik alleen als top gebruiken, niet als volledige body. Het mist wat laag in het geluid...

Hedge
10 maart 2010, 09:03
Ik vraag me af in hoe verre je invloed hebt op de uiteindelijke klank. Niet om je te demotiveren stel ik deze vraag, maar om wel reeël te zijn.
Ik weet niet hoe het met elektrische gitaren is, maar ik heb ontdekt bij het bouwen van mijn eerste acoustische gitaar dat het geluid zo iets is als een loterij. Je kunt de mooiste materialen gebruiken, als je het niet goed in elkaar zet, kan de klank slecht zijn. Ik had mazzel (zo ervaar ik dat tenminste) dat hij gewoon lekker klinkt. Ik ben nu een paar gitaren verder, maar vind het nog steeds spannend hoe de gitaar zal klinken.
Ik kan me voorstellen dat het met electrische gitaren ook zo werkt. Een duur element in een matig gebouwd instrument zal niet tot zijn recht komen.
De vraag is dus of je de klank zult bereiken die je in de eerste post omschrijft met een eerste zelfbouw.

Olorin
10 maart 2010, 09:34
McVenco:
Dat van die slagplaten wist ik. Ik weet alleen nog niet welke kleurstelling ik ga voor een "nerf" body en chromen/zwarte (goud absoluut niet!) elementen, dus moet nog zien wat het beste past (momenteel zwart in gedachte maar change = possible)

Kisekae =leuk idd. Zo te zien (mits de slagplaat zwart wordt) zijn de miniswitches practisch onzichtbaar.

swamp ash heeft ook mijn voorkeur. Dat zou betekenen als ik dit begin april niet kan krijgen ik zal moeten wachten.... :dontgeti:

Hedge:
Je hebt gelijk dat het uiteindelijke geluid een min of meer verassing zal zijn, maar ik ben toch van mening dat als ik A) goed hout gebruik B) rustig aan bouw zodat alles redelijk perfect zou moeten worden C) geijkte elektronica gebruik, ik dan een redelijke verwachting mag hebben van het uiteindelijke resultaat (dacht ik / hoop ik / wens ik :dontgeti:

+ ben ik van mening dat de gitaarspeler zelf hier ook nogal invloed op heeft (ik ken er die produceren met een gitaar van 10.000 euries nog geen acceptabel geluid, maar ik ken er ook die uit een bagger gitaar toch nog een behoorlijke sound halen)

Zelf wil ik deze in principe voor blues muziek gaan gebruiken (dat is de opzet), daarnaast ben ik nu bezig andere stijlen aan te leren (wie weet wordt het per ongeluk wel een scheur ijzer of een country gitaar :rockon: )

Olorin
11 maart 2010, 10:29
Enige wijzigingen
gisteren nog bij de gitaarboer geweest en een en ander uitgetest en meteen gevraagd wat hij wel (of juist niet) kon leveren

Op dit moment even andere pu's uitgezocht, het wordt nu een H-S-H

Neck Dimarzio DP163 Bluesbucker black (hum)
Middle Dimarzio DP180 Air Norton Strat black (single)
Bridge Dimarzio Air Zone black (hum)

NU had ik gedacht deze als volgt aan te sluiten:

Neck - miniswitch 3 standen 1) uit 2) in fase 3) uit fase
Middle - miniswitch 2 standen 1) uit 2) aan
Bridge - miniswitch 3 standen 1) uit 2) in fase 3) uit fase

Voor alledrie de pu's een tone pot
En 1 Volume pot

Is dit mogelijk (anders moet ik weer iets anders uitzoeken :mad: ) en (nog belengrijker) heeft iemand een dergelijke opstelling en dus.. een schema hiervoor ?

thnkzzzzz

ga waarschijnlijk de hals ook kopen unfinished wel te verstaan, is me toch net iets te.....