PDA

View Full Version : Epiphone Es-335 kopen



Casper133
9 maart 2010, 11:19
hey allemaal,

ik ben 16 en speel nu bijna 2 jaar gitaar en wil een nieuwe gitaar kopen. ik vind de epiphone Es-335 cherry er geweldig uitzien en vroeg me af of hij ook lekker speelt, en of het geen miskoop is.

alvast bedankt voor reacties,

Casper

Nicks
9 maart 2010, 11:37
Hoi Casper,
Zelf speel ik op een Dot Studio, en hoewel het een heerlijke gitaar is wil ik je wel op de volgende dingen wijzen:

- Er zit een iets bredere hals op, daar wen je wel aan maar het zal in het begin iets zwaarder spelen

- De meesten, waaronder ikzelf, vinden de stock pickups niet echt lekker klinken. Ik vond zelf dat er maar weinig definitie in te vinden was maar na een snelle wisseling tussen pickups was ik erg tevreden.

- Dots zijn qua elektronica iets lastiger aan te passen dan de gemiddelde gitaar, domweg omdat je ze niet kan open maken. De pickups heb ik dan ook gewoon met het oude draad verbonden zodat ik niet helemaal met spiegels en ongein aan de slag hoef.

- Omdat de dot semi hollow is kan je in kleine band ruimtes feedback ervaren. Een set sokken verhelpt dit probleem :p

- de kwaliteit kan enorm verschillen per gitaar, zelf heb ik er 1 die perfekt was afgesteld en geen mankementen had...maar hier op het forum hoor je nog wel eens klachten over de kwaliteit die de chinese fabrieken leveren. Wees dus voorzichtig in het uitkiezen van je gitaar en speel er eerst een tijdje op. Ga alle frets na om te kijken of hij niet doodslaat en luister naar hoe de gitaar onversterkt klinkt.

Ricochet
9 maart 2010, 11:42
Kwaliteit van Epiphones(of eigenlijk iedere gitaar onder de €400) wil nog wel eens wisselen per model. Neem iemand mee die er verstand van heeft en zoek er eentje uit in de winkel. Als je dan een goed exemplaar treft, dan heb je (voor het geld) echt een heel goede gitaar.

Casper133
9 maart 2010, 11:53
Ok,

ik was inderdaad van plan om nieuwe picks erin te zetten. is dit wat?

http://www.musicstore.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/en_EN/-/EUR/ViewData-Start/319217519?JumpTarget=ViewRequisition-View&=&=&=

weet iemand trouwens wat het kost als ik het laat doen?
en ik kan hem toch nog goed laten afstellen als hij niet helemaal goed klinkt?

Casper133
9 maart 2010, 11:56
http://www.recordingreview.com/articles/articles/125/1/Epiphone-Electric-guitars-Mod-tips-to-get-the-most-out-of-your-guitar/Page1.html


ik vond dit trouwens, denken jullie dat dit goede veranderingen zijn?

FruscianteFan
9 maart 2010, 12:03
http://www.recordingreview.com/articles/articles/125/1/Epiphone-Electric-guitars-Mod-tips-to-get-the-most-out-of-your-guitar/Page1.html


ik vond dit trouwens, denken jullie dat dit goede veranderingen zijn?
Andere elementen was je zelf al opgekomen, verder denk ik dat het nog wel meevalt. Zonder terug te vallen op de discussie die al 100 keer gevoerd is: zeker als je 'pas' twee jaar speelt, kun je aan die Epiphone een heel goede gitaar kopen. Dan hoef je niet eens per se andere elementen erin te hebben, dat heb ik met mijn Les Paul ook nog steeds niet gedaan (maar goed, ik speel er zelf ook bijna nooit meer op). Da's echt een prima gitaar, niet meer en niet minder.

jannest
9 maart 2010, 13:11
1 koop g€€n gitaar zond€r €r op t€ sp€l€n

2 als €r niks aanmank€€rd €n jij vind dat i€ l€kk€r sp€€lt €n go€d klinkt, is h€t €€n go€d€ gitaar

punt


btw

m'n € A(€ng€ls€ uitspraak) do€t raar

hezz
9 maart 2010, 13:32
Ik denk dat het vast een prima gitaar is met een goede basis waar je op kan uitbreiden. Dat upgrade traject kun je daarna dus vervolgen, maar ik weet dat o.a. ons forum-lid Squier4Ever heeeeel blij is met z'n Epiphone Dot. Geen idee wat hij verder heeft aangepast. Hagstrom heeft overigens ook prima semi-hollow 335-achtige gitaren in dezelfde prijsklasse, zeker ook waard om uit te checken.

Squier4ever
9 maart 2010, 18:58
Ik denk dat het vast een prima gitaar is met een goede basis waar je op kan uitbreiden. Dat upgrade traject kun je daarna dus vervolgen, maar ik weet dat o.a. ons forum-lid Squier4Ever heeeeel blij is met z'n Epiphone Dot. Geen idee wat hij verder heeft aangepast. Hagstrom heeft overigens ook prima semi-hollow 335-achtige gitaren in dezelfde prijsklasse, zeker ook waard om uit te checken.

Ben inderdaad zeer blij met mijn Dot. Heb de pickups vervangen, verder (nog) niks.Pups vervangen is niet gemakkelijk, maar geeft wel geweldig resultaat. Heb het overigens zelf gedaan, de touwtjesmethode werkt perfect.

Nobler
17 maart 2010, 18:06
Ik begrijp niet altijd waarom er zelden iemand tevreden is met de originele pickups die er in nieuwe gitaren zitten. Ik heb zelf 3 electrische Epiphoons (Scroll SC-450, Riviera EA-250 en Sheraton II), en ook wel op Epiphoons van anderen gespeeld, maar ik heb eigenlijk nog nooit gehad dat ik, met wat instellen van de versterker, geen lekker geluid kon krijgen. Niet altijd precies het ideale geluid misschien, maar als je uit iedere gitaar datzelfde geluid kon krijgen zouden ze ook allemaal hetzelfde klinken. Het heeft juist zijn charme dat de ene gitaar wat donkerder en de andere wat feller klinkt, wat bescheidener of juist wat bombastischer. Waarom moeten daar altijd elementen voor gewisseld worden? Ik heb dat nog nooit gedaan als ze niet kapot waren (en dat gebeurt zelden). Ik heb er wel eens over gedacht, maar als ik dan dacht aan de kosten en de moeite dacht ik steeds 'vind ik het echt nodig?' Het antwoord was altijd nee.

Vaak merk je verschillen pas goed als je dingen die op één ding na precies gelijk zijn met elkaar vergelijkt. Ik vond een VOX AC15 met Wharfedales eigenlijk prima klinken tot ik er eenzelfde AC15 met Blue Alnico's naast hoorde, maar als ik die nooit had gehoord zou ik prima tevreden zijn geweest met e Wharfedales.

Van de andere kant: Het zou leuk zijn als iemand eens 2 identieke Epiphone Dots kocht, in de ene de originele elementen liet zitten, en in de andere een paar super elementen zette. Ik zou ze dan wel eens naast elkaar bespeeld horen worden door twee goede gitaristen. Ik zou er best op in durven zetten dat gitaarkenners in het publiek niet met zekerheid konden zeggen welke gitaar de originele elementen had en welke niet.

Maar de moraal van dit verhaal: als je nog niet jááárenlang gitaar speelt, speel dan eerst eens gewoon een jaar of wat op de originele elementen van je nieuwe gitaar en ga dan pas beslissen of je ze wilt vervangen of niet.

stikel
17 maart 2010, 18:40
Omdat de meerderheid hier dat doet (net als buizen, Gibby's etc). Dan lijkt het net of je er verstand van hebt en dat die gitaarbouwers maar wat doen ;)

Groet Jan

macwilliams
17 maart 2010, 19:00
Dus heb ik meer dan 1200€ aan elementen uitgegeven voor helemaal nix? Pure verkwisting? Geen verschil te horen met de stock pu's?

Maak het even zeg. Ik haal mijn gitaren er blind tussen uit.

Nicks
17 maart 2010, 19:07
http://www.youtube.com/watch?v=_LdUs_cFrAU

Alsjeblieft, ik hoor duidelijk het verschil. Ik kon blind al zeggen welke de stocks waren want ik was opdat moment mijn mail aan het lezen.

http://www.youtube.com/watch?v=VR31pFbpPuU

http://www.youtube.com/watch?v=c9rI5yP4v_k

deze is misschien wat lullig maar dat geluid in het begin is gelijk de herkenning voor mij voor die lelijke stock pickups:
http://www.youtube.com/watch?v=82Be7ldEBJA

vulvasonic
17 maart 2010, 19:13
Omdat de meerderheid hier dat doet (net als buizen, Gibby's etc). Dan lijkt het net of je er verstand van hebt en dat die gitaarbouwers maar wat doen ;)

Groet Jan

Jouw antwoord is TE Stikel! (sorry, ik kon het niet laten...). :D

I.m.o. ligt 'de waarheid' ergens in het midden. Goede elementen tillen een gitaar absoluut naar een hoger niveau, maar de stock elementen zijn vaak goed genoeg om een prettig geluid voort te brengen.

Het is natuurlijk ook een kwestie van prijs/kwaliteit. Je betaalt vaak onwaarschijnlijk veel meer voor de puntjes op de i, of voor de krenten in de pap. :D

geert1976
17 maart 2010, 19:49
Ik begrijp niet altijd waarom er zelden iemand tevreden is met de originele pickups die er in nieuwe gitaren zitten. Ik heb zelf 3 electrische Epiphoons (Scroll SC-450, Riviera EA-250 en Sheraton II), en ook wel op Epiphoons van anderen gespeeld, maar ik heb eigenlijk nog nooit gehad dat ik, met wat instellen van de versterker, geen lekker geluid kon krijgen. Niet altijd precies het ideale geluid misschien, maar als je uit iedere gitaar datzelfde geluid kon krijgen zouden ze ook allemaal hetzelfde klinken. Het heeft juist zijn charme dat de ene gitaar wat donkerder en de andere wat feller klinkt, wat bescheidener of juist wat bombastischer. Waarom moeten daar altijd elementen voor gewisseld worden? Ik heb dat nog nooit gedaan als ze niet kapot waren (en dat gebeurt zelden). Ik heb er wel eens over gedacht, maar als ik dan dacht aan de kosten en de moeite dacht ik steeds 'vind ik het echt nodig?' Het antwoord was altijd nee.

Vaak merk je verschillen pas goed als je dingen die op één ding na precies gelijk zijn met elkaar vergelijkt. Ik vond een VOX AC15 met Wharfedales eigenlijk prima klinken tot ik er eenzelfde AC15 met Blue Alnico's naast hoorde, maar als ik die nooit had gehoord zou ik prima tevreden zijn geweest met e Wharfedales.

Van de andere kant: Het zou leuk zijn als iemand eens 2 identieke Epiphone Dots kocht, in de ene de originele elementen liet zitten, en in de andere een paar super elementen zette. Ik zou ze dan wel eens naast elkaar bespeeld horen worden door twee goede gitaristen. Ik zou er best op in durven zetten dat gitaarkenners in het publiek niet met zekerheid konden zeggen welke gitaar de originele elementen had en welke niet.

Maar de moraal van dit verhaal: als je nog niet jááárenlang gitaar speelt, speel dan eerst eens gewoon een jaar of wat op de originele elementen van je nieuwe gitaar en ga dan pas beslissen of je ze wilt vervangen of niet.

Ho Ho Ho, de Scroll van Epi is van Matsumoku en het verwerkte hout en vooral de elektronica is wel even een paar graadjes hoger dan een bami Epi.
Een koreaanse Epi is toch ook wel beter dan de Chinese hoor.

Jouw Epi's zijn van een andere kaliber dan de TS wil kopen.

@TS, ga gewoon een paar ES335 kopien proberen er zit in die prijsklasse nogal een wat verschil in gitaren en er zijn meerdere aanbieders, geluid is één, maar bespeelbaarheid is een ander, het is vooral belangrijk dat een gitaar fijn speelt en je er een klik mee krijgt

stikel
17 maart 2010, 20:15
Dus heb ik meer dan 1200€ aan elementen uitgegeven voor helemaal nix? Pure verkwisting? Geen verschil te horen met de stock pu's?

Maak het even zeg. Ik haal mijn gitaren er blind tussen uit.

Neen, dat heb je gedaan omdat dat jouw smaak is. Niet die van de fabrikant (anders hadden ze dat zelf wel gedaan) en het hoeft ook niet de onze te zijn.
Als ik een gitaar koop doe ik dat zorgvuldig o.a omdat het geluid (en nog een aantal zaken) mij aanstaat. Ik heb nog nooit een pup vervangen.

Even over je laatste opmerking. Dat zal best. Omdat dat jouw smaak is, maar vinden wij dat als luisteraars ook. Heren tis allemaal smaak. Niet goed en beter zoals hier vaak aan topicstarters wordt aanbevolen.

Groet Jan (Stikel). Er is iemand die fries kent :seriousf:

macwilliams
17 maart 2010, 20:46
Neen, dat heb je gedaan omdat dat jouw smaak is. Niet die van de fabrikant (anders hadden ze dat zelf wel gedaan) en het hoeft ook niet de onze te zijn.
Als ik een gitaar koop doe ik dat zorgvuldig o.a omdat het geluid (en nog een aantal zaken) mij aanstaat. Ik heb nog nooit een pup vervangen.

Even over je laatste opmerking. Dat zal best. Omdat dat jouw smaak is, maar vinden wij dat als luisteraars ook. Heren tis allemaal smaak. Niet goed en beter zoals hier vaak aan topicstarters wordt aanbevolen.

Groet Jan (Stikel). Er is iemand die fries kent :seriousf:
Over smaak valt niet te twisten, dat is zeker. Dat haal ik ook niet aan!
Maar wanneer ik aan het spelen ben en merk dat bij bepaalde stukken echt noten niet doorkomen hoe ik het ook speel en het dus een brij word dan worden de pups vervangen door of dimarzio's of seymour duncans.

Probeer maar eens op stock pups van een Gibson, van Postmortem naar reign in blood te gaan (Slayer). Dat word dus een ongedefinieerd, dichtgesmeerd zooitje. Doe je dit met aktieve elementen van EMG of Seymour duncan dan hoor je het verschil echt wel. Dan heb ik het dus niet over tone eigenschappen. Elke noot is hoorbaar en open.

josan
17 maart 2010, 20:54
Ik vind persoonlijk de kop van de epi's lelijk. Kijk eens naar de Vintage 535. Die heeft een mooiere kop, Wilkinson hardware en een smalle hals. De gitaar zit in dezelfde prijscategorie.

Tupelo
17 maart 2010, 21:50
Ho Ho Ho, de Scroll van Epi is van Matsumoku en het verwerkte hout en vooral de elektronica is wel even een paar graadjes hoger dan een bami Epi.
Een koreaanse Epi is toch ook wel beter dan de Chinese hoor.

Jouw Epi's zijn van een andere kaliber dan de TS wil kopen.
Maar wat ze gemeen hebben is een laminated top. :ok:

Edit: om ook nog mijn 2 cents te geven: 'Als starter, of na twee jaar, moet je niet zo moeilijk doen, ga 1st. eens aan de slag met een stock gitaar, en naarmate je techniek vordert en je smaak evolueert heeft het misschien zin om eens wat te upgraden. Wanneer je de huiskamer niet zult verlaten met dat ding, is het niet eens nodig en doe je het sowieso voor je eigen lol. Overigens ben ik wel fan van het upgraden van een gitaar, maar doe dat pas nadat je er iets mee kunt, weet dat het een blijver is, dat jezelf stabiel bent met het ding, en je weet wat je ermee wilt. Eerder heeft het geen zin.'

jan jansen
18 maart 2010, 06:15
Groet Jan (Stikel). Er is iemand die fries kent :seriousf:

Maar kent die fries iemand die frysk praat..:blast::rockon:

jj