PDA

View Full Version : nagels harsen/lakken?



reinierscheffer
9 maart 2010, 10:41
Hoi!

Misschien een beetje een raar topic, maar:

Ik heb een probleempje. Ik heb nogal slappe vingernagels. Tijdens het spelen met plectrum raakt mijn wijsvingernagel ook vaak mijn snaren.
Ik hou mijn wijsvingernagel dan ook altijd erg kort zodat er geen scheuren in komen maar tegenwoordig heb ik standaard een klein scheurtje in het midden van mijn nagel.
Dit is heel vervelend omdat mijn wijsvingernagel nu vaak blijft haken achter de snaren als ik fingepicking/slide speel.

Heeft iemand een vergelijkbaar probleem of tips wat ik hiermee kan doen?
Ik heb ooit iets gehoord over klassieke gitaristen die troep op hun nagels smeren zodat ze harder worden en betere klank krijgen.

alvast bedankt!


ps.
nepnagels geen optie, te gay :soul:

speedmusic
9 maart 2010, 10:51
Ken je google?
zoek op zwakke nagels en dit is de eerste link voor een korte termijn oplossing:
Zwakke nagels (http://www.telegraaf.nl/vrouw/dinah/3046996/__Het_recept_tegen_broze__zwakke_nagels__.html)

De tweede hit van Google geeft je een lange termijn oplossing:
"Zwakke nagels, die snel breken, scheuren en splijten, wijzen vaak op tekorten aan voedingsstoffen. Zwakke nagels kunnen het gevolg zijn van tekorten aan zink, calcium, silicium, magnesium, zwavel, ijzer, vitamine B-complex of vitamine A. Een hooggedoseerd voedingssupplement maakt in dit geval je nagels weer sterk."

Hiro
9 maart 2010, 11:44
ik was al bang voor een lieve libelle rubriek, maar dit kan zo inderdaad een probleem zijn.

Maar inderdaad zwakke nagels duid op te weinig bepaalde voedingsstoffen en vitamine.
En je nagels daarnaast goed behandelen, ik weet niet of je nagels bijt maar dit kan ze ook heel erg verzwakken

En nepnagels zijn ook geen optie want dan word t alleen maar erger, mn moeder had vroger van die grote nepnagels en haar eigen nagels werden alleen maar slapper

pippydude
9 maart 2010, 13:20
Hee Reinier, jij hier?
Wat ik een tijd heb gedaan, met natuurlijk het risico dat men je seksualiteit in twijfel gaat trekken, is verstevigende nagellak. Het spul is doorzichtig, maar het glimt wel een beetje.
En hou ze toch zo kort mogelijk, vijl ze zo dat ze met de vorm van je vingertop meegaan, polijsten, dat soort dingen.
Ik heb dat allemaal niet zo lang volgehouden, maar misschien heb jij meer discipline...
Pepijn

Ukeloeder
9 maart 2010, 14:08
+1 voor de dieet-tip.
Nagelbijten schijnt ook een oorzaak te zijn voor zwakke nagels.

reinierscheffer
9 maart 2010, 15:01
ik bijt geen nagels meer. dat heeft mn vriendin me heel goed afgeleerd, haha;)

Google is niet alwetend en ik heb het hier vaker gezegd; als ik aan google genoeg zou hebben dan zat ik niet op dit forum. Ik vraag het specifiek hier omdat er misschien GITARISTEN zijn met dit zelfde probleem.

Verder hou ik mijn nagel erg kort en vijl ik het ook.
Ik kan kijken naar vitaminen om mijn nagels sterker te maken maar het punt is dat tijdens het spelen mijn wijsvingernagel ook mijn snaren raakt waardoor deze nagel zwakker is en dus sneller splijt. Dit is nou eenmaal de manier waarop ik speel en dit kan/ga ik niet gemakkelijk aanpassen (wordt toch op ee manier onderdeel van je sound) en ik zou me kunnen voorstellen dat er meer gitaristen zijn met dit probleem.

dus, meer tips?

freekick
9 maart 2010, 16:56
Hi.

Ik had hetzelfde probleem inmiddels al enige jaren geleden.
Ik heb twee dingen gedaan.

1 regelmatig nagelversterker gebruiken. ( Herome extra sterk)

2 melk. Ik gebruikte weinig melkproducten. Hou er gewoon niet van.
Ben dus maar karnemelk gaan gebruiken iedere dag.

Er zullen wel mensen sceptisch zijn maar ik kan je vertellen dat ik
tegenwoordig geweldige nagels heb.

Kan er nog net geen schroeven mee indraaien.

Succes!

Fenderfan
9 maart 2010, 18:12
Misschien is het een idee je plectrum zo vast te pakken dat je nagel de snaar niet kan raken ?

Realeigo
9 maart 2010, 18:16
Misschien is het een idee je plectrum zo vast te pakken dat je nagel de snaar niet kan raken ?

Dat helpt niet echt zoveel bij fingerpickin'....

Puerco
9 maart 2010, 19:06
melk. Ik gebruikte weinig melkproducten. Hou er gewoon niet van.
Ben dus maar karnemelk gaan gebruiken iedere dag.

Er zullen wel mensen sceptisch zijn maar ik kan je vertellen dat ik
tegenwoordig geweldige nagels heb.

Kan er nog net geen schroeven mee indraaien.

Melk bevat inderdaad alle bestanddelen die nodig zijn om sterke nagels te krijgen en te houden, probleem is alleen dat mensen na hun derde levensjaar grotendeels het vermogen verliezen om melk volledig te verteren. Karnemelk is al een heel stuk beter omdat dit gefermenteerde melk is en als zodanig al grotendeels door bacteriën verteerd.
Het allerbeste melkproduct voor de gezondheid is met grote voorsprong echter kefir. Dit is een eeuwenoude gefermenteerde melkdrank ook wel foutief bekend als yoghurt plantje. Het bevat een groot scala aan goede bacteriën en gisten die in een symbiose samenleven en korrels vormen die iets weghebben van stukjes fijngesneden bloemkool. Het word ook wel de drank der honderdjarigen genoemd. Raadpleeg Google maar eens voor meer info.
Omdat de drank de levende bacteriën bevat die grotendeels het maagzuur kunnen weerstaan is het erg goed voor de darmflora en draagt dus bij aan de algehele gezondheid.
Het bevat in ieder geval alle goede bacteriën die ook in yakult, vifit, yoghurt en vele andere dranken zitten maar dan samen maar is in tegenstelling tot deze producten veel eenvoudiger zelf te bereiden.
De korrels in een pot, melk erbij en na 24 uur bij kamertemperatuur even door een zeef gieten en klaar is de drank, de korrels kunnen dan weer hergebruikt worden en groeien zelfs bij goede verzorging gestaag door waarna bv een familielid of kennis blij gemaakt kan worden met een "stekje" van deze cultuur.
Ik gebruik het zelf omdat ik een ernstig darmprobleem had en na diverse pijnlijke onderzoeken geen zin meer had in nog meer dokters die dingen bij me naar binnen wilden schuiven.....
2 weken nadat ik hiermee begonnen was waren al mijn darmproblemen voorbij om nooit meer terug te keren :cheerup:
Mijn nagels (om even weer ontopic te komen) zijn sindsdien ook een stuk sterker geworden, gewone melk kan ik namelijk niet verdragen (lactose intolerant) maar Kefir bevat vrijwel geen lactose meer dus dat gaat erg goed.
Wie geïnteresseerd is moet even op Google kijken voor meer info, ik heb regelmatig wel wat korrels over dus wie in de buurt van Amsterdam woont kan gerust een begin setje gratis op komen halen hier. Is ook op diverse sites op internet te bestellen en er zijn ook forums waar mensen hun korrels die ze overhebben gratis of voor heel weinig aanbieden om de medemensen te helpen.

j3r03n
9 maart 2010, 20:20
1 regelmatig nagelversterker gebruiken.
Aha, een nagelversterker! Ik heb er ook een gehad, 30W buizen, maar die ging veel te hard voor thuis...


2 melk. Ik gebruikte weinig melkproducten. Hou er gewoon niet van.
Ben dus maar karnemelk gaan gebruiken iedere dag.
Smeer je dat ook op je nagels, of hoe dien je het te gebruiken?

Fenderfan
11 maart 2010, 12:29
Dat helpt niet echt zoveel bij fingerpickin'....

Oeps, niet goed gelezen.

harrie-beton
11 maart 2010, 15:05
Acrylnagels zijn wel erg goed hoor, heb deze gezien bij een GN gitarist en dat is keihard en prachtige toon.

Don Capo
11 maart 2010, 15:10
Ik heb ook jarenlang Acrylnagels gehad (speel niet meer zo actief nu, dus niet nodig).

Liet het een keer per maand bijwerken in de nagelstudio. Kostte me 15 euro per maand, maar dan heb je nagels die NOOIT breken, en die niet zo glimmen als met Herome Nagelversterker, dat eigenlijk ook nooit zaligmakend is geweest bij mij.

reinierscheffer
11 maart 2010, 19:24
ik heb dus dat Herome spul besteld. Dat ga ik vanaf maandag gebruiken. Het belangijkste is mijn wijsvingernagel, dus als het een beetje glimt is het niet gelijk zo opvallend.
Ik laat wel weten hoe/of het werkt!
(sowieso drink ik nu ook meer melk en slik ik wat vis-olie pillen)

Muzieknono
12 maart 2010, 07:39
Mijn flamencoleraar gebruikt secondenlijm om zijn nagels te versterken, hier kun je ook kleine scheurtjes mee repareren.
Het beste blijft natuurlijk goede voeding en regelmatig (elke dag) verzorgen van je nagels, vijlen en polijsten.
Kijk ook eens op La guitarra buena, die hebben een hele set nagel verzorgingsprodukten inclusief nagellijm.
Mvgr. Dirk Jan :B

FruscianteFan
12 maart 2010, 10:59
ik bijt geen nagels meer. dat heeft mn vriendin me heel goed afgeleerd, haha;)

Google is niet alwetend en ik heb het hier vaker gezegd; als ik aan google genoeg zou hebben dan zat ik niet op dit forum. Ik vraag het specifiek hier omdat er misschien GITARISTEN zijn met dit zelfde probleem.

Verder hou ik mijn nagel erg kort en vijl ik het ook.
Ik kan kijken naar vitaminen om mijn nagels sterker te maken maar het punt is dat tijdens het spelen mijn wijsvingernagel ook mijn snaren raakt waardoor deze nagel zwakker is en dus sneller splijt. Dit is nou eenmaal de manier waarop ik speel en dit kan/ga ik niet gemakkelijk aanpassen (wordt toch op ee manier onderdeel van je sound) en ik zou me kunnen voorstellen dat er meer gitaristen zijn met dit probleem.

dus, meer tips?
Ik heb heel lang gehad dat de nagel van mijn rechterwijsvinger heel kort werd/bleef doordat ik tijdens het aanslaan met plectrum ook vaak met die nagel tegen de snaren kom. Verstevigende nagellak vind ik erg fijn, maar als je door je speelstijl je nagels aan gort slaat, gaat ook die nagellak er vrij snel aan. Sinds ik veel rustiger speel, heb ik echter weer een beetje een noemenswaardige nagel. Dan kan verstevigende lak wel werken, maar dan is het nog maar de vraag of je de wil en de discipline hebt om elke 2, 3 weken een of twee lagen aan te brengen, om vervolgens er een kwartier heel nichterig bij te lopen omdat je nagels moeten drogen ;)

Dootch
15 maart 2010, 12:12
Ik hoorde vorige week van een beroeps klassiek gitarist dat hij nagelharder gebruikte van het merk MAVALA scientifique.

Dit vormt geen laag maar dringt in de nagel in en zou beter zijn omdat het de nagel verder laat ademen.
Alle blinkende harders maken een laag die de nagel verstikt. (ook alleen het uitstekende (witte) gedeelte behandelen)

Aldus mijn zegsman.

Enige probleem: Dat product is moelijker te vinden dan de steen der wijzen.
Bij "ICI Paris XL" zou men het hebben maar in het St Niklaas shopping centre heb ik niks gevonden.... ook niet bij ICI Paris XL

Jedeel
15 maart 2010, 18:36
Enige probleem: Dat product is moelijker te vinden dan de steen der wijzen.


Ik heb via deze site; http://www.hollestelle.net/forms/default.aspx?fid=1
een berichtje verstuurd.
Ben benieuwd of zij het kunnen leveren.
Ik meld mij hier weer als ik een reactie heb.

Dootch
16 maart 2010, 11:56
Gisteren op de valreep nog naar de "ICI Paris XL" in de stationstraat in St Niklaas gegaan en daar hadden ze het magische vlesje! :cheerup:
Is een zéér klein flesje en kost 10€. Maar daar doen we wel een paar jaar mee vermoed ik

Gretsch 5120
16 maart 2010, 21:28
Ik zit ook een beetje met hetzelfde probleem (nagels die splijten of inscheuren). Ik speel Indiase muziek op een instrument dat een Rudra veena heet. Je bespeelt het met je vingers (geen plectrum) en bij mij scheuren mijn nagels ook in. Heb van alles geprobeert..no cigar. Middeltjes werken niet, kefir is erg lekker... drink het elke dag...

Wat wel een tip is om niet je nagels te knippen, maar te vijlen. Bij het knippen creeer je scheurtjes die het probleem verergeren.