PDA

View Full Version : Mandoline-banjo



Roger Vanduffel
8 maart 2010, 19:29
Gegroet!

Heeft er iemans van jullie ervaring met de mandoline-banjo? Ik ben momenteel een oud exemplaar aan het opmaken maar ben op het vel gebotst. (bij wijze van spreke:))
Het vel is namelijk een 18 cm, dus een 7". Het probleem is dat ik nergens banjo-vellen met die afmeting vind. Ook voor percussie-instrumenten vind ik niets van die afmeting.
Iemand een tip?

dankjewel!

Martijn-w
8 maart 2010, 19:32
Is het niet mogelijk een groter vel bij te snijden?

oigun
8 maart 2010, 19:58
Je kan een geiten of kalfsvel (http://www.elderly.com/accessories/cats/BPHC.htm) kopen en die monteren, Je hebt dan wel een houten ring nodig in de juiste maat. Waarschijnlijk zit die nog in het vel wat er op zit Of is dit een kunststof vel? Ik had vroegen een drumstelletje met "natuurvellen" deze moest je eerst in water weken voordat je ze kon monteren. Schoonmaken en onderhoud met melk:seriousf:

stijnkenens
9 maart 2010, 09:10
Ik heb eens een vel gekocht bij stewmac voor een mandobanjo van een vriend, daar zit ook ineens de handleiding bij om het te verwerken.

Ging heel gemakkelijk.

Een iets groter natuurlijk vel uit een drumshop zou ook wel moeten lukken.
Let alleen dat je een ring hebt waarrond je het vel kunt spannen, heel gemakkelijk te maken van een draadstalen kleerhanger.


s.

Roger Vanduffel
5 juni 2010, 11:50
update!

een geitenvel gekocht op ebay en zonder al te veel problemen gemonteerd gekregen. Toch is er iets wat me nog dwars zit. Toen ik gisteren terug kwam van kot en het vel heeft kunnen drogen was het net alsof het vol grijzige plekken stond. Toen ik het in wat beter licht hield zag ik dat dit eigenlijk plekken waren waar je bijna door het vel kon zien, maar toch, volledig wit is mooier.
Weet iemand hoe dit zou kunnen komen? Het vel mss te lang in't water gelegd? (min of 4 dacht ik)

en off topic: heb net mijn allereerste topkam gemaakt uit een stuk been en ben er relatief content van aangezien dit mn eerste keer is. Maar hebben jullie hierrond nog tips? Ik vond het bv. heel moeilijk om het goed haaks te vijlen omdat 't ding ook te klein is om ergens in vast te klemmen...

bam!

barno
5 juni 2010, 12:20
en off topic: heb net mijn allereerste topkam gemaakt uit een stuk been en ben er relatief content van aangezien dit mn eerste keer is. Maar hebben jullie hierrond nog tips? Ik vond het bv. heel moeilijk om het goed haaks te vijlen omdat 't ding ook te klein is om ergens in vast te klemmen...

bam!

schuurpapier op een vlak plakken, de nut erover strijken, zo heb je veel meer controle

ernieman
5 juni 2010, 18:18
update!

een geitenvel gekocht op ebay ... Toen ik het in wat beter licht hield zag ik dat dit eigenlijk plekken waren waar je bijna door het vel kon zien, maar toch, volledig wit is mooier.
Weet iemand hoe dit zou kunnen komen?
Dat heb je nu eenmaal bij natuurproducten. Lichtere en donkere plekken (somms idd dunner of dikker, maar niet altijd). Dat is de charme van het materiaal. Wil je een egale kleur, dan moet je gewoon een kunststof banjo/drumvel kopen en dat verwerken.