PDA

View Full Version : Speakerkeuze 1933 cabinet??



Jan Buurman
8 maart 2010, 16:14
Mijn main versterker is een Marshall 4210 combo met wat CMW aanpassingen. Deze gebruik ik altijd bovenop een JCM800LEAD 1960A met 2 V30's en 2 ClassicLeads. Deze combinatie geeft een heerlijke sound!!
Nu heb ik voor kleinere settings al een tijdje geleden een 1933 cabinet erbij gescoord. Hierin zit een oude G12-65.

http://i89.photobucket.com/albums/k202/JanBuurman/4210-pic.jpg

Mooi setje maar de 1933 geeft niet de soundverbreding die ik zoek. Een 1x12 zal natuurlijk nooit het effect geven van die extra 4x12 maar toch wil ik proberen om dat te benaderen.
Met welke speaker zou dat lukken?

the sure thing
8 maart 2010, 17:29
Mijn main versterker is een Marshall 4210 combo met wat CMW aanpassingen. Deze gebruik ik altijd bovenop een JCM800LEAD 1960A met 2 V30's en 2 ClassicLeads. Deze combinatie geeft een heerlijke sound!!
Nu heb ik voor kleinere settings al een tijdje geleden een 1933 cabinet erbij gescoord. Hierin zit een oude G12-65.

http://i89.photobucket.com/albums/k202/JanBuurman/4210-pic.jpg

Mooi setje maar de 1933 geeft niet de soundverbreding die ik zoek. Een 1x12 zal natuurlijk nooit het effect geven van die extra 4x12 maar toch wil ik proberen om dat te benaderen.
Met welke speaker zou dat lukken?Welke zit er in je combo?

Jan Buurman
8 maart 2010, 17:33
G12-65 Heritage series of een V30. Met deze twee ben ik aan het experimenteren. Ik denk dat de G12-65 in de (openback) combo gaat...

Nielsje
8 maart 2010, 17:40
Ik vond de 4210 altijd ietwat pinnig klinken.
Dus ik zou niet kijken (moehahaha, je moet eigenlijk luisteren) naar een V30, classiclead of H30. De 65-er is al wat warmer, en wellicht vind je een M20 wel aardig, maar die kan je niet tot de max belasten.

Sound verbreding: beamblockers!

Jan Buurman
8 maart 2010, 18:07
Het geluid van mijn combo is erg OK. Ik hou van een pinnig geluid, zeker als dat ondersteund wordt door de "oempf" van een 4x12. Met die 4x12 krijg je een veel voller geluid. Waarschijnlijk door meer laag weergave?
Dus welke speaker doe ik in dit 1x12, closedback cabinetje om het combo geluid voller te maken? Een V30 zou ik uit de combo kunnen halen. Ik meen mij te herinneren dat er gezegd wordt dat een V30 het beter met een closedback doet dan met een openback...

Wat betreft de beamblockers, dat zou ik ook kunnen proberen al bedoelde ik niet echt letterlijk "verbreding". Als ik er zo over nadenk zou dat misschien ook best een factor kunnen zijn....

the sure thing
8 maart 2010, 20:11
MEN ZEGT dat een V30 in een closed back beter klinkt: met name dan de laagweergave. Zelf heb ik het nooit uitegprobeerd.

Een V30 klinkt van zichzelf al "pinnig" maar i.c.m. een G12-65 zou het wel eens goed kunnen uitpakken. Recente meukers hier op het forum vinden de combi G12T-75 en V30 ook goed klinken.

Persoonlijk blijf ik bij de G12M-20 Heritage. Heeft mij bij 101 speakerkeuzes telkens weer uit de brand geholpen. Maar ja: samen kunnen ze 40W aan.....

Jan Buurman
9 maart 2010, 23:41
Zou een V30 in de 1x12 de job doen? Omdat het een extention cabinet is zou hij dus andere frequentie gebieden moeten accentueren dan de combo geeft. Ik denk dan aan extra laag....toch?

Henri H
25 maart 2010, 09:53
Hoi Jan,
Ik heb een 4212 combo gehad, da's dezelfde als jij hebt, maar dan met 2 speakers.
Ik heb er destijds een keertje een 1936 kast bijgekocht, maar had hetzelfde probleem als jij nu beschrijft, dus heb ik hem weer weggedaan (/geruild met een Randall 4x12).
Toen ik m'n combo had verkocht en alleen nog maar tops had, wilde ik er toch graag een 2x12 bij, en heb weer een 1936 erbij gekocht, maar nu had ik van tevoren al bedacht dat ik de achterkant zou openmaken.
Dat heeft bij mij goed uitgepakt.
Ik heb in m'n 2x12 twee G12-65's zitten en de achterkant heb ik aan de boven en onderkant met twee multiplex plaatjes gedeeltelijk afgesloten, ongeveer 1/3 v.d achterkant is nog open.
Voor thuis en in een (kleine tot middelgrote) kroeg zweer ik bij dit cabinet, zeker in combinatie met m'n Stiletto.
Het geeft naar mijn idee veel meer bas weer dan met een dichte achterkant.

Jan Buurman
25 maart 2010, 10:24
OK, het is het proberen waard om er een half open cab van te maken. Dit kan ik toch gewoon uitproberen door de backplate eraf te schroeven en er halfopen terug te schroeven (als test)?
Maar jij denkt dus dat de G12-65 het beter doet dan de V30?

Ricochet
25 maart 2010, 10:31
Ik ga waarschijnlijk iets heel raars zeggen maarre... Celestion "Hot 100" geeft een flinke push in het laag. Erg betaalbaar ook.

Thijssie
25 maart 2010, 10:35
MEN ZEGT dat een V30 in een closed back beter klinkt: met name dan de laagweergave. Zelf heb ik het nooit uitegprobeerd.
Ik wel, en ook met een aantal tussenvarianten.

Ik heb een aantal jaren terug een V30 in een kastje met een open achterkant geschroeft. Daarna een 18mm multiplex plaat met 2 grote lijmklemmen tegen de achterkant aan gezet en op die de plaat in een aantal verschillende posities geprobeerd.
Dus van helemaal open, naar 1/4e dicht, 1/2 dicht, etc,... tot helemaal gesloten.

De conclusie was (imho) dat een V30 in openback gewoon een No Go is. Naarmate je de opening aan de achterkant opent, komt er een soort "doods klinkend mid" in het geluid. Beetje lastig uit te leggen, maar wat je bij de meeste andere speakers ervaart als je de achterkant open maakt, is dat het geluid "opener" gaat klinken. De V30 dus niet, die gaat alleen maar vlakker klinken.
Beetje lastig uitleggen, maar als je een plank en 2 grote lijmklemmen hebt, is het een fluitje van een cent om even zelf uit te proberen.


Overigens vind ik de combi Marshall en V30 ook niet zo denderend. Een goede Marshall (zeker de 1 kanaals versies) is heel dynamisch en dan wil je liever een speaker die een beetje compressed (Greenback G65), De V30 is ook heel dynamisch, op 1 of andere manier wordt dat dan too much of zo. Ik vond V30s het wel weer heel goed doen icm een high gain compressed sound als een Boogie of zo....

Jan Buurman
25 maart 2010, 10:43
Goeie info. Daar kan ik wel wat mee.

Henri H
25 maart 2010, 11:16
OK, het is het proberen waard om er een half open cab van te maken. Dit kan ik toch gewoon uitproberen door de backplate eraf te schroeven en er halfopen terug te schroeven (als test)?
Maar jij denkt dus dat de G12-65 het beter doet dan de V30?Je zou het ook even kunnen proberen zonder achterplaat, maar idd, 2 multiplex plaatjes heb je zo op maat gezaagd en kost ook niet echt veel.
Wat ik vaker gehoord/gelezen heb is idd dat V30's het niet goed doen in een open back, maar de HOOK 2x12 kast heeft (had?) ook een ovaal gat achter met een V30 en een H30, dat klinkt dan weer enorm goed, maar dat heb ik alleen met een Captain 34 getest.
Ik ben geen fan van V30's, zijn mij te "schreeuwerig", maar het maakt idd erg veel uit welke amp je gebruikt.

Ricochet
27 maart 2010, 22:16
Jan, is er al een update?

Jan Buurman
27 maart 2010, 22:50
Niet echt. Ik heb nu een keer gespeeld met de V30 in de halfopen combo en een (vintage) G12-65 in het gesloten cabinetje. Beviel best goed. Nog geen tijd gehad om een te wisselen. Ik heb ook nog een G12-65 Heritage series liggen. Ik zou mij eigenlijk een middag in de oefenruimte moeten opsluiten met wat gereedschap en de diverse combi's uit moeten proberen... Als het zover is gekomen post ik mijn bevindingen..