PDA

View Full Version : Gitaren bestellen over Internet



hminkema
8 maart 2010, 16:05
Ik weet het, ik weet het, als je een gitaar wilt kopen is het *natuurlijk* het beste als je die in handen kunt houden alvorens tot de aankoop te besluiten. Dan weet je wat je hebt en wat je koopt.

Maar soms snelt de roem de gitaar vooruit. Dan wéét je gewoon dat een Martin beter is dan een Peerless, of een Epiphone beter dan een Eastone. En als je dan een interessante aanbieding op Internet tegenkomt, is het soms moeilijk weerstand bieden. Over dat dilemma gaat dit topic.

Ik heb inmiddels een klassieke Antonio Hermosa (massief sparren bovenblad, massief palissander zij- en achterkant) gekocht via Internet, en momenteel wordt voor mij een flat-top Takamine EN-30C (met brede hals) per schip vervoerd van Canada naar Amsterdam. Beide ongezien.

Het succes van dergelijke Internetaankopen hangt af van de kwaliteit van de aanbeveling (zijn Hermosa's en Takamines werkelijk zo goed als aanbevolen?) en de constante kwaliteit van de leverancier (is Hermosa no. 1 net zo goed als Hermosa no. 100? idem voor Takamine). We zullen het zien.

De Hermosa is inmiddels aangekomen, en valt niet tegen. Er loopt een wat lichte streep over het bovenblad, een esthetische fout, maar hij klinkt werkelijk goed. Het instrument is natuurlijk in China in elkaar gelijmd, maar werkelijk fenomenaal en ik denk er nog vele jaren plezier te hebben.

Nu is het wachten nog op de bootreis van de Takamine. Ik zal jullie op de hoogte houden van aankomst en staat waarin de gitaar verkeert.

Voor wie geïnteresseerd is in de prijs: Ik kocht de gitaar voor 430 Canadese dollars, daar komt 150 Canadese dollar bij aan verzend- en verzekeringskosten. Samen bijna 600 CAD, oftewel 425 euro.

In Europa betaal je het dubbele voor deze gitaar, *zonder* verzendkosten.

Welke ervaringen hebben jullie met het kopen c.q. bestellen van gitaren over Internet, ongezien?

Eko
8 maart 2010, 16:50
Niet verkeerd begrijpen maar voor de catagorie tot 1000-1500 euro mag je van mij rustig op het net surfen. Daar boven wil ik het instrument toch echt eerst geprobeerd hebben. Ik heb een keer een serie SJ 200 en SJ 185 van Gibson geprobeerd bij de importeur waarbij van de 10 gitaren slecht 1 het predikaat zeer goed kon krijgen. De rest was matig tot goed.
Gek goenoeg moesten ze allemaal wel hetzelfde kosten.
Bijna iedere fabrikant heeft series met mindere instrumenten die gedumpt worden bij grotere afnemers. Voor veel minder dan. Leuk om te weten als je weer een buitenkans ziet.
Die gitaar met een mindere tekening in het bovenblad had je niet genomen als je hem van te voren had gezien , of wel?

Onmeunig Hans
8 maart 2010, 19:32
Tot voor kort zou ik het ook niet gedaan hebben....

Maar, ik had al eens gespeeld op een Larrivee en dat vond ik een fijne gitaar. Toen op zoek gegaan naar info en dergelijke. Daar gevonden dat de kwaliteitsafdeling van Larrivee goed werk levert. Nog een tijdje rondgekeken maar de prijzen in Nl bleven hoog.
Nu heb ik familie in de VS en zo weet ik dat die gitaren daar aanzienlijk goedkoper zijn dan hier. Ik had dus eigenlijk het idee om hen te vragen op Ebay een Larrivee te kopen en die per gelegenheid mee te geven aan iemand die heen en weer reisde. (versturen vond ik echt heel duur). Bij een Ebay store in Engeland zag ik toen een goeie aanbieding. Verzending kwam op een dikke 50 euro. Veel goede foto's etc. De winkel had meer dan 900 positieve reviews. Had ook in de UK goede referenties en ik heb toen de gok maar genomen. Geen spijt van gehad, ik zou het wel weer durven. De gitaar was precies zoals de aanbieding. Ook zaken als tekening van het blad waren duidelijk.

Een kennis is erg bedreven in het bouwen en onderhouden van gitaren. Hij heeft er voor mij nog even naar gekeken en hij kwam tot de conclusie dat de gitaar nagenoeg perfect was afgesteld. Hij heeft de hoogte nog even bijgesteld en nu is ie perfect afgesteld.
Hans

Ello
9 maart 2010, 08:51
Ik heb ondertussen 6 akoestische Gibsons gekocht via e-bay in USA. Laten verpakken, verschepen, netjes invoerrechten enzo betaald. Allemaal erg goed gegaan en het zijn stuk voor stuk fantastische instrumenten.

Ik ben dus erg positief over het kopen van gitaren via internet (in mijn geval e-bay) maar je moet heel erg goed kijken en zoeken naar goede exemplaren.

Ello
9 maart 2010, 08:52
Ik kocht de gitaar voor 430 Canadese dollars, daar komt 150 Canadese dollar bij aan verzend- en verzekeringskosten. Samen bijna 600 CAD, oftewel 425 euro.

Er komt wel nog 19% invoer-BTW bij en een handjevol euro's aan inklaring (ongever 25 euro).

northernlake
9 maart 2010, 09:59
Mijn Martin heb ik op bestelling laten bouwen omdat ik een sunburst wilde op een bepaald model. Nergens voorradig, dus sowieso een special order op afroep. Gedaan in de States. Uiteindelijk na BTW, invoer en transport zeker 25% goedkoper dan hier, terwijl ik dezelfde gitaar zou hebben gekregen als ik 'm hier zou hebben besteld.

De terughoudendheid is wel terecht; de mijne heeft twee dead spots, maar op plekken waar ik toch niet kom (voorbij de 3e fret) ;)
Al met al zal ik het nog een keer doen.

HaroldA
9 maart 2010, 10:05
Ik heb deze blind gekocht:

https://www.guitarguitar.co.uk/large/102/px-NE15JE905.jpg
https://www.guitarguitar.co.uk/electric_guitars_detail.asp?stock=px-NE15JE905

De prijs was goed (in vergelijking met eBay) en de reviews op de Internets ook. Nu nog hopen dat hij een beetje fijn speelt ;)

DeiDRagonas
9 maart 2010, 10:50
Gitaren blind kopen... Ik snap dat echt helemaal niet. Dat is hetzelfde als een auto blind kopen en dan maar hopen dat ie goed rijdt. De meeste mensen hebben zich er tegenwoordig wel overheen gezet, maar ik snap t gewoon echt niet... Ik zou NOOIT een amp of gitaar ongezien/onbespeeld bestellen! Tuurlijk worden de iets mindere modellen bij ketens als Thomann en MusicProductiv gedumpt! En dan daarna klagen op een nederlands gitaarforum over je nwe aankoop zeker? Ik vraag me wel eens af wat die mensen denken... Zoiets doe je dan toch echt zelf.

Hopelijk heb jij meer geluk!!
Veel plezier met je nwe aankoop!!

D.

beruk
9 maart 2010, 16:02
Meeste winkels hebben werkelijk geen hol voorraad aan linkshandig. Dan kun je ook niet zomaar een model laten komen, kijken is kopen is dan mijn ervaring. Wat overblijft is internet....
Of op reis.

HaroldA
9 maart 2010, 16:12
En dan daarna klagen op een nederlands gitaarforum over je nwe aankoop zeker?

Nee hoor. Nou ja, misschien een beetje. :sssh:

(en dan de gitaar weer voor dezelfde prijs verkopen)

RolandT
10 maart 2010, 20:25
Tuurlijk worden de iets mindere modellen bij ketens als Thomann en MusicProductiv gedumpt!Wat is de business case waarom een Fender of Gibson bij zijn beste dealers de mindere modellen zou dumpen?

HaroldA
11 maart 2010, 16:05
Hopelijk heb jij meer geluk!!

Nou, zoveel geluk heb ik niet.

De prutsers van FedEx hebben mijn gitaar "ergens anders" afgeleverd. Ze weten alleen niet meer waar. :???:

Dus als je een keuze hebt: zelf de gitaar ergens ophalen! Helaas was dat voor mij geen optie en heb ik weer teveel vertrouwen gehad in het feit dat de gemiddelde FedEx bezorger bekwaam genoeg is om een pakketje op het juiste adres te bezorgen...

Nu maar afwachten wat het "interne onderzoek" van FedEx op gaat leveren. :mad:

HaroldA
12 maart 2010, 15:31
De prutsers van FedEx hebben mijn gitaar "ergens anders" afgeleverd. Ze weten alleen niet meer waar. :???:

Update: Hij is binnen en ziet er nog zo goed als ongebruikt uit! :cheerup:

Vanavond lekker klussen + spelen!

Eko
13 maart 2010, 14:36
RolandT
Gibson en Fender bv maken grote aantallen. Dat moeten ze ook wel om de prijs laag te houden. Dan heb je vaak grotere series waarbij er kleuren en uitvoeringen bij zijn die minder snel lopen. Die worden dan aan goede klanten voor minder aangeboden. Vaak samen met modellen die goed lopen en speciale bestellingen.
Aan winkeldochters hebben de bouwers niets. Die kosten geld.
Het voordeel voor de grotere klanten zit er in dat ze geliefde modellen en uitvoeringen ook goedkoper aan kunnen bieden. ( zij het dan in een minder geliefde kleur bv).
Bij acoustische gitaren kan het nog erger. Daar heb je goed lopende modellen die goed klinken en goed lopende modellen die uitstekend klinken. Natuurlijk wil iedereen de laatste kopen, maar niet iedereen luistert zo goed of neemt de tijd om te zoeken. En dan is een prijs heel belangrijk. Een Martin HD 28 kun je bij een internetwinkel kopen voor een net bedrag , of bij een kleine winkel die hem met zorg heeft uitgezocht. Waar denk je dat je de meeste kans hebt op een goed klinkend instrument? Die kleine winkelier heeft niet de kwantumkorting en dat verschil ( met een stuntaanbieder) moet hij goed maken met een beter instrument.

northernlake
13 maart 2010, 15:15
Een Martin HD 28 kun je bij een internetwinkel kopen voor een net bedrag , of bij een kleine winkel die hem met zorg heeft uitgezocht. Waar denk je dat je de meeste kans hebt op een goed klinkend instrument? Die kleine winkelier heeft niet de kwantumkorting en dat verschil ( met een stuntaanbieder) moet hij goed maken met een beter instrument.

Da's niet mijn ervaring met de gitaren die ik hier in mijn handen heb gehad.

Hoe BMI er hier in Nederland mee om gaat weet ik niet, maar US authorised Martin dealers kunnen geen stock picking doen. Wellicht dat winkeliers hier kunnen kiezen uit de voorraad die de importeur (BMI) hier heeft, maar de importeur heeft zelf zeker geen keus in de specifieke gitaren die hem worden toegezonden lijkt mij.

De enige instrumenten die ze kunnen kiezen zijn de specials en one offs die op beurzen als NAMM op de stand staan.

Martins in de States zijn bij de grote dealers die veel online doen, maar ook gewoon een winkel hebben (Elderly, Mandolin Brothers, Buffalo Brothers,etc.) te krijgen met 40% korting op de list price. De adviesprijzen hier zijn in Euro's hoger dan in dollars, en met 10% onder die adviesprijs heb je zogenaamd een goeie deal...

Ik overweeg een HD-28V te kopen. Als er een dealer in Nederland bereid is me die te verkopen in EURO's wat ik ervoor in dollars zou betalen in de US, maar me te laten kiezen uit voorraad dan zou ik het overwegen om hem lokaal aan te schaffen. Ik zie het alleen niet zo snel gebeuren.

RolandT
14 maart 2010, 19:06
Die kleine winkelier heeft niet de kwantumkorting en dat verschil ( met een stuntaanbieder) moet hij goed maken met een beter instrument.Ik zou dit graag geloven maar ik vrees dat de werkelijkheid niet zo romantisch is.
Ik denk niet dat de kleine winkelier veel keuze heeft in wat hij in zijn winkel neemt. In het beste geval kan hij bij de europese importeur kiezen en dan gaan waarschijnlijk de beste naar de grote "kleine" winkeliers.
De kleine winkelier kan (wil) niet de korking geven die een Thomann kan geven. Om dit te verdoezelen zijn de sprookjes van een "speciaal uigekozen gitaar". Trouwens ik vind de keuze bij een Thomann (kleur, model, enz) veel beter dan bij die kleine winkelier (toch in Belgie).

LaurentB
14 maart 2010, 19:31
RolandT
(...)
Gibson en Fender bv maken grote aantallen. Dat moeten ze ook wel om de prijs laag te houden
(...)

Dat is mij met name bij Gibson nog niet opgevallen, dat ze de prijs laag houden. Ja, de kostprijs :)