PDA

View Full Version : Meer output op Gretsch (TV jones?)



Guitarleon
8 maart 2010, 13:44
Sinds een half jaar ben ik de trotse en tevreden eigenaar van een Gretsch 6122 Country Classic met daarop de standaard filtertrons.

Het halselement heeft echter een stuk meer output dan het brugelement.
dit heeft denk ik te maken met de hoogte. Ik kan de achterste niet hoger zetten, door de vorm van de top. Ook wil ik het halselement niet laten zakken, omdat de sound zo lekker is... Weet iemand een oplossing? zou het bijvoorbeeld een oplossing zijn om het brugelement te vervangen voor een TV Jones? of haalt dit niets uit?

Heeft er iemand ervaring met hetzelfde probleem? of ben ik de enige?
tips zijn meer dan welkom.

snaarplukker
8 maart 2010, 13:54
.... Ik kan de achterste niet hoger zetten, door de vorm van de top. Ook wil ik het halselement niet laten zakken, omdat de sound zo lekker is... Wat gebeurt er dan als je die twee schroefjes op je element naar rechts draait?;)

Pepe
8 maart 2010, 14:10
Je kan de 6 pooltjes omhoog draaien natuurlijk.
Een TVJones Powertron plus zou zo maar precies kunnen zijn wat je nodig hebt. De classics gaan je het verschil niet echt geven.

Edit: Ik heb nog een paar ongebruikte Hotrod Filtertrons liggen, ik heb geen idee wat er uit komt, dat zou ik even moeten meten maar misschien zou je met 1 van die dingen al geholpen zijn.

Danman
8 maart 2010, 14:46
Ik begrijp niet zo goed wat je bedoelt als je het element niet hoger kan zetten door de vorm van de top. Zoals al genoemd kun je de 12 (!) pooltjes hoger draaien maar je kunt ook het hele element hoger zetten door er iets onder te klemmen. Een stuk plastic of een stuk schuim van de goede dikte of zo.

Ik ken het verschil in output niet met de TV Jones maar ze schijnen wel veel beter te klinken en zoals pepe zegt, een powertron kan ook veel schelen.
Waarschijnlijk is het wel beter om een powertron met een TV Jones classic te matchen dan met het element dat erin zit.

Pepe
8 maart 2010, 14:53
Ja, 12 natuurlijk.

Een powertron heeft de output van een paf humbucker, een gewone filtertron gaat een stuk zachter dan een vintage strat pickupje dus dan weet je het wel..

Danman
8 maart 2010, 15:00
Ik moet eerlijk zeggen dat ik de moderne filtertrons niet zo goed ken. Ik heb verschillende vintage en de TV Jones zijn daar goede kopieen van. Volgens mij zijn de oude niet zachter dan een strat. Het zijn best sterke elementen al meten ze maar ±4.2kohm. Maar de powertron is inderdaad richting PAF. Er zijn veel mensen die erbij zweren.

Jay75
8 maart 2010, 16:09
Ja ik zeg dan ook Powertron, meer output. Ik vond zelf toch classics al zat voor mijzelf eigenlijk, maar als je meer wilt scheuren moet je voor die powertrons gaan, die gaan daar erg goed mee om.

Guitarleon
8 maart 2010, 16:11
Ik begrijp niet zo goed wat je bedoelt als je het element niet hoger kan zetten door de vorm van de top. Zoals al genoemd kun je de 12 (!) pooltjes hoger draaien maar je kunt ook het hele element hoger zetten door er iets onder te klemmen. Een stuk plastic of een stuk schuim van de goede dikte of zo.

Ik ken het verschil in output niet met de TV Jones maar ze schijnen wel veel beter te klinken en zoals pepe zegt, een powertron kan ook veel schelen.
Waarschijnlijk is het wel beter om een powertron met een TV Jones classic te matchen dan met het element dat erin zit.

de top loopt vanaf de hals gezien heel lichtjes schuin naar beneden af. kortom de ruimte tussen het element en de snaren is groter bij het brugelement. Dit heeft gewoon te maken met de bouw van de gitaar.
Ga vanavond in ieder geval nog wel ff verder prutsen met de hoogte en het verdraaien van de pooltjes... Kun je dit gewoon doen? Mij is altijd verteld dat je daar niet aan moet komen....

Danman
8 maart 2010, 16:16
Natuurlijk, dat hebben ze allemaal dat de body schuin afloopt of de snaren daar wat hoger lopen. Het brug element is toch ook al dikker dan het hals element? Maar je kunt toch gewoon iets onder het element doen om het te verhogen? Dan gebeurt vaker hoor.

Danman
8 maart 2010, 16:19
De pooltjes kan je prima verdraaien. Gewoon niets forceren.
Het is wel zo dat het volume harder wordt als de pooltjes dichterbij staan en filtertron pooltjes kunnen vrij dicht bij de snaren staan. Maar als je het element verhoogt wordt het geluid wat voller t.o.v. alleen de pooltjes hoger. Maar ik heb die van mij ook verhoogd. Zorg alleen dat je snaren niet tegen de pooltjes aankomen als je hard aanslaat.