PDA

View Full Version : Powerball in de mix



TimmyNL
8 maart 2010, 11:59
Dag beste mensen,

Ik ben zojuist naar de gitaarzaak geweest maar kwam tot mijn conclusie dat deze op maandag gesloten is! half uur voor niks gefietst in die kou :(.

Dus dan vraag ik het hier maar.
Ik ben tot de conclusie gekomen dat mijn powerball niet echt door de mix komt en zeker niet met andere versterkers. Mijn cabinet is ook van ENGL 4x12inch SS.
Heeft iemand tips hoe ik er voor kan zorgen dat mijn leads er toch doorheen knallen maar dat ik het ding niet abnormaal hard moet zetten.

Ritmisch knalt hij er wel altijd boven de andere gitaren uit maar leads worden gewoon helemaal weggefrot.
Bij mij in de band spelen we vooral hardcore / metalcore denk aan As I Lay dying aangezien daar vrij veel loopjes inzitten die ik moet spelen is het zonde dat deze vrijwel niet te horen zijn.

Zijn er bijvoorbeeld pedaaltjes te krijgen die het signaal een boost kunnen geven.

Ben eigenlijk nog maar net begonnen met al die effectpedalen dus weet er zowat niks van.

Mvg

Tim

caliban
8 maart 2010, 12:07
Equalizer in de loop en daarmee midtonen boosten.

TimmyNL
8 maart 2010, 12:15
Bedankt voor de reactie,

Maar is hiermee dan ook echt het probleem opgelost, ben namelijk beetje bang dat dan de sound van de ENGL eraan gaat?
En wat zou een goede eq zijn Digitech/Boss/MXR zoals ik al eerder zei ik ben hier nog niet zo in thuis?;)

mvg

marc_o
8 maart 2010, 12:27
Dit is een veel voorkomend probleem en dat ligt niet aan Engl, maar vaak aan onervaren bandleden.
Kijk, je hebt feitelijk te maken met een optelsom van frequenties op het podium.

Gezien de muziekstijl die jullie spelen, zal er een vette gitaarmuur nodig zijn.
Hoe krijg je die thuis?
Bass erin, mids er een beetje uit, treble erin en uiteraard een pak gain waar je een klein tot middelgroot zoogdier op 10 meter kunt doden.
Wellicht heb je nog een gitarist die dezelfde muur probeert te fabriceren.

Het probleem zijn je mids, die moeten er flink in.
Bass zit al in de basgitaar, en treble zit in de bekkens, eventuele keyboards, dus die gaan voor een deel wegvallen, ze zijn er wel, maar minder waarneembaar.
Mids, daar zitten de gitaren.
Heb 10 jaar Engl gespeeld en viel echt niet weg in een bandmix, verre van zelfs, maar wel met inachtneming dat een vet geluid thuis, iets anders is dan een vet geluid op het podium.
Gebruik zoveel gain als je echt nodig hebt....dat is vaak minder dan je denkt. Hoe minder gain, hoe beter je toon en hoe beter je definitie....en hoe bruter je gaat klinken.
Probeer eerst dit voordat je met pedalen aan de slag gaat, want de Powerball is juist ontworpen voor dergelijke muziek en kan dit prima aan.

sjaak1990
8 maart 2010, 12:41
Een pedaaltje met veel mids voor de amp, of een eq pedaal in de loop en de mids omhoog. Hoe heb je je amp ingesteld?

macwilliams
8 maart 2010, 12:46
Ik gebruik zelf de mxr KFK 10 en vind dat een prima eq pedaal om je mids op juiste manier te boosten en tevens het volume iets aan te passen. Mijn Amp is ook een ENGL maar dan de Steve morse.

TimmyNL
8 maart 2010, 12:57
Ten eerste bedankt voor de reacties,

Ik zal even de settings van mijn PB hier neerzetten.

CH2 Gain:

Gain: 5
Lo Lead bottom: On
Bass: 7
Mid-Open: 5
Treble: 7
Lo Lead Vol: 8.5

Presence: Verschillend: bij de iets lompere stijlen zoals Doom-> vol open
Depth Punch: Verschillend: bij de iets lompere stijlen zoals Doom-> vol open
Bij iets mindere denk aan Drowning Pool/Chimaira beide rond de helft open

@Marco O: Je doelt er dus op dat ik live eigenlijk alles wat moet terugdraaien behalve de Mids -> maar voor thuis is dat dus niet nodig aangezien ik dan alleen speel.

Verder denk ik dan dat ik toch hoe dan ook een EQ ga aanschaffen het zal altijd wel van pas komen lijkt me.

EDIT @ marco o: We zijn in het hele band gebeuren nogal onervaren , we spelen wel al een hele tijd maar het is meer zo van. Versterkers aanzetten wat draaien aan de volume knop en raggen maar. Aangezien ik de enigste ben die echt op zoek is naar een goede sound, is het lastig om de rest ervan te overtuigen dat we niet alleen moeten oefenen maar ook een goed geluid neer moeten zetten.

Mr Orange
8 maart 2010, 12:57
Wat marc_o zegt
je gitaarsound moet in de mix goed klinken en niet als je hem in je eentje afstelt. dus meer mid minder treble / bass

TimmyNL
8 maart 2010, 13:08
Ik ga in ieder geval bij de volgende repetitie wat proberen met die mids en de rest wat terugdraaien.

Naast ons repeteert een andere metal band met 2 ENGL powerballs daar klinkt het altijd zo rete strak en goed op elkaar afgesteld. Zal eens aan ze vragen of ze keer kunnen komen helpen, ze zijn immers al wat langer bezig en hebben meer ervaring.

Liquid_Metal
8 maart 2010, 14:13
Waarschijnlijk kun je je Lo Lead Bottom wel uitzetten.
Probeer je versterker thuis eens af te stellen met de stofzuiger er naast. Die loeit flink en geeft je extra ruis waardoor je wel moet gaan prikken.
Ik zet mijn tonecontrols altijd op de helft en regel eerst de gain. Bij mijn Engl E530 (zelfde caliber) staat de gain op 2 en dat is in bandgebruik echt genoeg. Sterker nog, dat is thuis zelfs genoeg :). Mids staan op 4 of 5, bas op 2, treble op 6 en presence op 4 (het scherpe hoog haal ik er een beetje uit omdat dat zang in de weg zit).
Denk er vooral om dat je niet teveel laag moet hebben want daar wordt je sound erg zompig van (en gain doet hetzelfde).

caliban
8 maart 2010, 14:44
Gain op 5 is vrij hoog maar moet doenbaar zijn, een midscoop daarentegen is niet zo goed voor je bandgeluid. Je kan denk ik best beginnen met bass midd en treb op 5 en van daaruit mid bijdraaien tot je jezelf hoort.

marc_o
8 maart 2010, 15:34
Ik ga in ieder geval bij de volgende repetitie wat proberen met die mids en de rest wat terugdraaien.

Naast ons repeteert een andere metal band met 2 ENGL powerballs daar klinkt het altijd zo rete strak en goed op elkaar afgesteld. Zal eens aan ze vragen of ze keer kunnen komen helpen, ze zijn immers al wat langer bezig en hebben meer ervaring.


Dat is een heel goed idee, vraag hulp inderdaad, aan je versterker zal het niet liggen.

Er is inderdaad een groot verschil tussen een live- en thuisgeluid. Thuis is die zware basis juist superruig en het speelt ook zo lekker weg.

Het is aan jou om je band ervan te overtuigen dat het totale geluid het belangrijkste is wat er is. Wanneer je live je mids meer optrekt zul je merken dat je je versterker ook iets zachter kunt zetten en toch gehoord wordt.
Ik heb ongeveer 20 jaar ervaring in metal en vette rock op en voor het podium en op een gegeven moment wordt het een grote brei die alleen maar hard, harder, hardst is en daar wordt echt niemand blij van, geloof dat maar gerust. Wij hebben die fouten ook allemaal gemaakt en dat is natuurlijk ook gewoon leuk en vooral leerzaam, die hoor je ook te maken.
Ik weet niet of je ook nog extra laag gestemd staat, want dat is ook weer moeilijker voor elkaar te krijgen en het vraagt ook wat van je apparatuur.
Welke versterker gebruikt jullie andere gitarist eigenlijk?

Oh ja, op wat voor gitaar speel jij?

TimmyNL
8 maart 2010, 16:22
Ik speel met de band op een Jackson RR3 en de stemming is altijd drop C heb uiteraard dikkere snaren en heb deze laten afstellen bij de guitarking. Voor de rest is de gitaar nog geheel origineel dus geen andere pickups of een andere floyd erin.

Thuis speel ik vooral op mijn Ibanez RG7321 en 1 ding wat ik zeker weet van de powerball, is dat het enorm scheelt welke gitaar je gebruikt.

Maar ja het is inderdaad 1 grote bak herrie geworden.
Omdat als ik mijn versterker harder zet de ritmes van de 2e gitarist er niet boven uitkomen, waardoor hij hem ook weer harder zet en daardoor is het gewoon 1 grote puinzooi alleen jammer dat ik de enige ben die het opmerkt.

(ps zonder oordoppen is het in ieder geval niet te doen tijdens het repeteren) :P

EDIT: Nou ja dit gaat maf klinken want de 2e gitarist gebruikt zon Marshall DFX 100 of iets dergelijks met 1x12 inch speakertje erin. Kom ik aan met mijn full-tube ENGL + 4x12inch cabinet en dan nog prikt die marshall er zo doorheen.

marc_o
8 maart 2010, 16:33
Ik speel met de band op een Jackson RR3 en de stemming is altijd drop C heb uiteraard dikkere snaren en heb deze laten afstellen bij de guitarking. Voor de rest is de gitaar nog geheel origineel dus geen andere pickups of een andere floyd erin.

Thuis speel ik vooral op mijn Ibanez RG7321 en 1 ding wat ik zeker weet van de powerball, is dat het enorm scheelt welke gitaar je gebruikt.

Maar ja het is inderdaad 1 grote bak herrie geworden.
Omdat als ik mijn versterker harder zet de ritmes van de 2e gitarist er niet boven uitkomen, waardoor hij hem ook weer harder zet en daardoor is het gewoon 1 grote puinzooi alleen jammer dat ik de enige ben die het opmerkt.

(ps zonder oordoppen is het in ieder geval niet te doen tijdens het repeteren) :P

EDIT: Nou ja dit gaat maf klinken want de 2e gitarist gebruikt zon Marshall DFX 100 of iets dergelijks met 1x12 inch speakertje erin. Kom ik aan met mijn full-tube ENGL + 4x12inch cabinet en dan nog prikt die marshall er zo doorheen.

Ah ja, dat is wel vragen om extra moeilijkheden natuurlijk....drop C :)...kun je net zo goed bassist worden...hehehehe
Die Marshall heeft van nature al heel veel meer high en highmids in z'n sound, dus daarom hoor je hem beter.
Het enige wat nu van belang is is tijd nemen voor je totaalgeluid als band en trek daar een repetitie voor uit. Neem voor mijn part mensen mee die niet in de band zitten en laat ze vertellen wat ze opvalt, zoals bijvoorbeeld die gatsen van die andere band waarover je het eerder had. Schrijf de standen en ook de volumes op en hanteer die in de oefenruimte.
Repeteren moet ook vooral leuk zijn en blijven, dus als je totaalsound in orde is, gaan de nummers beter klinken en blijf je enthousiast.
Neem het bijvoorbeeld eens op met een digitale camera en luister terug.

TimmyNL
8 maart 2010, 16:55
Ik kan mijn gitaarleraar eens vragen speelt gitaar bij stream of passion misschien dat die een keer geluids kerel mee kan nemen. Die weten zo'n dingen toch meestal wel?

marc_o
8 maart 2010, 16:59
Ik kan mijn gitaarleraar eens vragen speelt gitaar bij stream of passion misschien dat die een keer geluids kerel mee kan nemen. Die weten zo'n dingen toch meestal wel?

Prima plan!!! Misschien heeft ie nog andere ideeen en vaak is het zo dat wanneer je iemand uit " het vak" meebrengt, de rest van je band eerder zal luisteren. Go for it en succes! Laat maar weten hoe het was.

TimmyNL
8 maart 2010, 17:49
Ik zal eens vragen of ie uberhaupt ooit tijd heeft :P
Maar het zou de band alleen maar goed doen lijkt me niet alleen qua sound maar ook qua samenspel.

in ieder geval bedankt voor de reacties

marc_o
8 maart 2010, 18:28
Ik zal eens vragen of ie uberhaupt ooit tijd heeft :P
Maar het zou de band alleen maar goed doen lijkt me niet alleen qua sound maar ook qua samenspel.

in ieder geval bedankt voor de reacties

Geen dank, daar zijn we voor. Succes!

Marc Oblivian
9 maart 2010, 11:40
Nog een tipje: druk het knopje waarbij open/focussed staat op de versterker even in. Kan ook op je footswitch (staat contour/reverb bij). Zorgt ook dat hij beter hoorbaar is. Genoeg mid indraaien. Rond driekwart bv. Ik heb hem vaak helemaal open staan.
Gain op 5 is echt veel, zeker met drop C (daar speel ik ook vaak in, dus weet ik uit ervaring). Probeer eens op 2,5 of 3. Ik heb hem maximaal op 2,5 staan, vaak zelfs nog wat lager. Probeer maar eens. Let wel dat een lagere gainsetting ook minder volume oplevert op de Powerball, dus dat moet je weer compenseren door je master wat meer open te zetten.
Gainkanaal: voorkeur op lo-gain. Hi-gain is soms wat te vol voor in de mix, maar dat is mijn mening.
Depth punch functie op de Powerball is grappig, maar met een goede bassist in de band vaak niet nodig. Ik zet hem vaak uit.
Zet je noisegate aan en probeer zo strak mogelijk te spelen. Zorgt ook voor betere definitie en dus hoorbaarheid in bandverband.
Ik zet het volume voor het gainkanaal (dus niet de master) vaak wel redelijk hoog: rond driekwart. Dat maakt hem in mijn oren wat 'punchier'.
Wees niet bang om redelijk wat presence en/of treble in te draaien. Klinkt op zich wat schel misschien, maar kan voordelig zijn in de bandmix.

Band als geheel: probeer eens hoe zacht je de amps (gitaar/bas) kunt zetten waarbij je allemaal nog wel hoorbaar bent tegenover de drummer. Hoe harder alle amps staan, des te harder de drummer weer gaat meppen (en verkrampter gaat spelen?) om er bovenuit te komen en dan is het einde natuurlijk zoek.
Sowieso bij de genres die jij speelt (maar ook meer in het algemeen) is het noodzakelijk dat je de ritmesectie van een band goed hoort (dat maakt de muziek/groove), dus het is niet erg dat de bas en drums een beetje voorop staan. Overstem ze in ieder geval niet met de gitaren: laat de gitaren 'prikken' door de goede frequenties te kiezen. In lage stemmingen heb je niet veel bas nodig op je gitaaramp, dus die hoeft niet sky-high. Let wel goed op de mids. Zonodig kan je die nog boosten door een equalizer in de loop van de Powerball te zetten en daarbij de middenfreq (die zitten ook echt in het midden op de eq) te boosten. Ikzelf gebruik een MXR 10 band (boss 7 bands kan ook), maar ook zonder extra eq is het goed te doen.

Succes!!

muziekschuur
9 maart 2010, 11:50
Er is iets anders wat moeilijk is, maar enorm helpt bij het verbeteren van een stijl. En dat is vertragen. Dus het halve tempo aan houden. Dus verzuipt een bepaalde noot, dan weet je dat gelijk. Ik snap dat dat bij Metal niet echt makkelijk is. Maar als je dat doet, dan werkt het wel.

Een ander ding is. Neem als gitaristen even een 10 m snoer mee. En ga zover mogelijk van de versterkers zitten en speel je partij. Nu hoor je het "verzopen" stukje vrij snel. Ik vermoed dat jouw laag zijn gebrek eraan compenseert. En dat is niet de bedoeling.

RedBuell
9 maart 2010, 13:14
Ik heb ook dit probleem gehad, ik speelde in een metal band drop C. Beetje in de stijl van Hatebreed en LoG. De andere gitarist zette met zijn Bugera 6262 echt wel een lekkere sound neer maar dat zou een lekkere alleen speel sound zijn. In het begin hadden we geen bassit maar ik kwam met mijn settings er niet doorheen met m'n 5150II en moest ontiegelijk hard.

Toen ook de mids erin gedraaid (van 2 naar 7), treble iets terug naar 4 en de bas max op 6 of 7 en de pre gain max op 6 en de postgain op max 2,5. De presence en de resonance beiden in de buurt van 7, de ohm's juist afgesteld en ik kwam erdoor heen. Een keer een EQ pedaaltje gebruikt en het geluid werd alleen maar beter, nadeel was dat de andere gitarist weer harder ging en we zo een strijd kregen, ik wilde juist dat we allemaal zachter gingen spelen maar automatisch ging alles steeds harder en harder omdat ieder die zichzelf niet hoorde harder ging spelen........ :crazyhappy:

Zo een tijd geleden met een gelegenheids cover bandje rock nummers een kroeg in geblazen direct uit de versterkers, we kregen in het begin het geluid maar niet goed. Toen iedereen een tandje lager ging was het goed, had op dat ook te weinig mids en mijn bright knop niet ingeschakeld en had ook problemen om erdoorheen te komen, weet zeker dat met meer mids en betere eq settings ik beter hoorbaar was zonder harder te spelen.

caliban
9 maart 2010, 16:44
Als je de andere gitarist net iets feller hoort dan jezelf wil zeggen dat je goed staat :). Klinkt stom, maar ik heb de ervaring dat ik mezelf altijd net iets te hard wilde. Net daaronder is goed voor iedereen.

Marc Oblivian
9 maart 2010, 17:11
Klopt: ga maar eens vlak voor je amp staan als je met een cabinet werkt en dan een meter of 5 ervoor. Wereld van verschil: je hoort dan dat het meeste geluid gewoon onder je door blaast:-)
Het is dan ook best een idee om de andere gitarist vlak voor je eigen cab te zetten en andersom de cabs naar elkaar gericht zijn.
Als dat niet kan, is het ook een idee om je eigen cab naar jezelf toe te richten en niet richting de andere gitarist.
Lekkere uitzoekerij hoor:-)

RedBuell
9 maart 2010, 17:37
Ik had het juist andersom, ik zag laatst een filmpje terug van eerder genoemd optreden in een kroeg waar de versterkers zo de kroeg in tetterden. Op eerdere filmpjes was ik slecht hoorbaar, op een gegeven moment tijdens Cocaine draaide ik iets meer volume bij en was ik goed hoorbaar............ alleen dacht ik op het podium dat ik veeeeel te hard stond en je ziet me zo weer de boel terug draaien en je hoort me niet meer :sssh: gebrek aan ervaring en daar leer je natuurlijk van.

marc_o
9 maart 2010, 20:23
En je weet: Wanneer je 2 gitaristen strak wilt laten spelen of goed wilt laten klinken.....moet je er eentje doodschieten.

caliban
9 maart 2010, 22:04
En je weet: Wanneer je 2 gitaristen strak wilt laten spelen of goed wilt laten klinken.....moet je er eentje doodschieten.

Nieuw subforum voor geweren!

LPplayer
10 maart 2010, 13:05
Amen to that!


Dat is een heel goed idee, vraag hulp inderdaad, aan je versterker zal het niet liggen.

Er is inderdaad een groot verschil tussen een live- en thuisgeluid. Thuis is die zware basis juist superruig en het speelt ook zo lekker weg.

Het is aan jou om je band ervan te overtuigen dat het totale geluid het belangrijkste is wat er is. Wanneer je live je mids meer optrekt zul je merken dat je je versterker ook iets zachter kunt zetten en toch gehoord wordt.
Ik heb ongeveer 20 jaar ervaring in metal en vette rock op en voor het podium en op een gegeven moment wordt het een grote brei die alleen maar hard, harder, hardst is en daar wordt echt niemand blij van, geloof dat maar gerust. Wij hebben die fouten ook allemaal gemaakt en dat is natuurlijk ook gewoon leuk en vooral leerzaam, die hoor je ook te maken.
Ik weet niet of je ook nog extra laag gestemd staat, want dat is ook weer moeilijker voor elkaar te krijgen en het vraagt ook wat van je apparatuur.
Welke versterker gebruikt jullie andere gitarist eigenlijk?

Oh ja, op wat voor gitaar speel jij?

Liquid_Metal
10 maart 2010, 14:58
En je weet: Wanneer je 2 gitaristen strak wilt laten spelen of goed wilt laten klinken.....moet je er eentje doodschieten.

Daarom ben ik ook zo blij om de enige te zijn :).
Het is inderdaad enorm lastig om dezelfde partij samen te spelen en dan ook nog strak. Maar oefening baart kunst. En 2e stemmen bedenken heeft ook veel nut.

marc_o
10 maart 2010, 15:08
Daarom ben ik ook zo blij om de enige te zijn :).
Het is inderdaad enorm lastig om dezelfde partij samen te spelen en dan ook nog strak. Maar oefening baart kunst. En 2e stemmen bedenken heeft ook veel nut.


Ben je mal, voor 750 euro heb je een Evintide harmonizer die minder ruimte inneemt, niet om gage zeurt, beter in 2e stemmen speelt dan je 2e gitarist, je bier niet opdrinkt, geen eigen mening heeft en waarschijnlijk van je wijf afblijft....lijkt me een goede bandinvestering.

caliban
10 maart 2010, 18:46
Ben je mal, voor 750 euro heb je een Evintide harmonizer die minder ruimte inneemt, niet om gage zeurt, beter in 2e stemmen speelt dan je 2e gitarist, je bier niet opdrinkt, geen eigen mening heeft en waarschijnlijk van je wijf afblijft....lijkt me een goede bandinvestering.

:seriousf: blijft toch wel duur :chicken:

marc_o
11 maart 2010, 11:58
Dat is de nieuwprijs, beste Caliban.....geef het een klein jaartje en je hebt ze voor 400...:blast:

TimmyNL
13 maart 2010, 19:54
Even een update,

Ik heb mijn logitech speakertjes even hard gezet en de bass lekker laten knallen.
Toen heb ik op de powerball de Focused mid aangezet en de mid-focused wat hoger gezet en ja hoor ik kwam er doorheen! Normaal gesproken zou ik mijn amp nu zo hard moeten zetten dat de buren gaan klagen maar nu niet meer :D

Morgen repetitie plus een optreden mooie gelegenheid om even te testen of het daar ook effect heeft.

In ieder geval bedankt voor de hulp

grtz

marc_o
13 maart 2010, 20:20
Veel succes, en laat even weten of het heeft geholpen!
:blast:

Liquid_Metal
14 maart 2010, 10:05
Ben je mal, voor 750 euro heb je een Evintide harmonizer die minder ruimte inneemt, niet om gage zeurt, beter in 2e stemmen speelt dan je 2e gitarist, je bier niet opdrinkt, geen eigen mening heeft en waarschijnlijk van je wijf afblijft....lijkt me een goede bandinvestering.

Mee eens, maar toch blijf je dan altijd in een bepaald interval zitten. Met een tweede persoon kun je veel gekkere dingen doen. :)

TimmyNL
15 maart 2010, 10:03
Nou, gister gerepeteerd en opgetreden.
Het had bij de repetitie meteen effect, bij de Marshall ook even aan de knoppen gedraaid Mids omhoog, Bass omlaag.

Heb nu mijn mid-modus op focused gezet dan geeft deze de mids een soort boost. De versterkers staan nu ook veel zachter en het is niet meer een grote bak herrie.

Met het optreden hoorde ik mezelf ook beter, kreeg zelfs leadgitarist naar mijn hoofd geslingerd, waarschijnlijk omdat mijn leads nu wel te horen waren.

Hartstikke bedankt voor de tips

marc_o
15 maart 2010, 10:24
Tof!! Zo zie je maar...het grote verschil tussen een ruige sound voor thuis en een goede sound voor op het podium...klasse!

HaroldA
15 maart 2010, 10:31
Ben je mal, voor 750 euro heb je een Evintide harmonizer die minder ruimte inneemt, niet om gage zeurt, beter in 2e stemmen speelt dan je 2e gitarist, je bier niet opdrinkt, geen eigen mening heeft en waarschijnlijk van je wijf afblijft....lijkt me een goede bandinvestering.

Jij bent niet zo goed met mensen? :makeup:

Ik kan je dan ook een drumcomputer aanraden. Via midi zou je dan een synth aan kunnen sturen waar je ook basgitaar uit haalt. Als je zelf kunt zingen hoef je helemaal nooit meer met anderen samen te werken!

Ideaal toch?

marc_o
15 maart 2010, 10:36
Ideaal inderdaad, bedankt voor de tip.

caliban
15 maart 2010, 19:01
Jij bent niet zo goed met mensen? :makeup:

Ik kan je dan ook een drumcomputer aanraden. Via midi zou je dan een synth aan kunnen sturen waar je ook basgitaar uit haalt. Als je zelf kunt zingen hoef je helemaal nooit meer met anderen samen te werken!

Ideaal toch?

Ik ben bezig met een tweemansproject, voorlopig althans. We zouden ook graag zo weinig mogelijk leden bij nemen, maar een echte drummer blijft toch enorm veel voordelen hebben. Tot onze ergernis :)

Liquid_Metal
15 maart 2010, 19:28
Binnenkort weer een optreden dus mn versterker eens ingesteld met de stofzuiger er loeiend naast. Maar het verbaast me hoeveel treble en vooral presence ik indraai... de vorige keer was dat véél minder. De amp klinkt nu op laag volume gewoon echt nog vet... (het is overigens een Engl E530 over een Engl 930/60)

TimmyNL
15 maart 2010, 22:14
Ik heb mijn presence ook behoorlijk hoog staan. En mijn Depth Punch ook beide nu 3 kwart. Van velen gehoord dat dit niet nodig is maar vind zelf dat het een lomp geluid geeft, om te compenseren heb ik mijn treble behoorlijk laag gezet en mijn Bass ook.
Nu heeft de bassist ook echt invloed op onze sound.
Voor de rest is het echt een aanrader de mids omhoog te gooien. Echt een goede tip van mede gitaarnetters

grtz

marc_o
16 maart 2010, 09:55
Binnenkort weer een optreden dus mn versterker eens ingesteld met de stofzuiger er loeiend naast. Maar het verbaast me hoeveel treble en vooral presence ik indraai... de vorige keer was dat véél minder. De amp klinkt nu op laag volume gewoon echt nog vet... (het is overigens een Engl E530 over een Engl 930/60)


Stofzuiger? Ik ben benieuwd naar je stage-act.....

Leg eens uit, waarom een stofzuiger?

Liquid_Metal
16 maart 2010, 10:55
Stofzuiger? Ik ben benieuwd naar je stage-act.....

Leg eens uit, waarom een stofzuiger?

Het gaat er mij om dat mijn sound door de mix heen prikt en die 'mix' is goed te simuleren met een stofzuiger. Stofzuiger heeft een breed scala aan frequenties en daar moet je je sound dus op aanpassen. Als ik live speel zal ik de sound nog wat verder tweaken, maar het is een hele goede basis omdat je nu vooral je mids en presence omhoog moet brengen. Aan laag heb je vrij weinig want dan wordt de boel zompig, bovendien wil je niet in de weg zitten van de bassist of de kick/low tom.
Met presence moet je ook oppassen want dat is het gebied waar vocals leven. Vocals zijn ook mid en presence, net als gitaar. Is altijd lastig om daar goed op in te stellen.

marc_o
16 maart 2010, 11:12
Klinkt creatief. Ligt er wel aan in wat voor band je speelt.
Ik ben geen voorstander van een typisch metalgeluid en vind juist dat de geluiden die daar wel tegenaan zitten, maar dan met uitgesproken mids (neem als voorbeeld de organsice drivesounds van een band als Soundgarden) veel bruter overkomen dan de gemiddelde saaie midscoop....dat vind ik altijd zo " makkelijk" en na-aperig overkomen...maar dat is mijn smaak.

Liquid_Metal
16 maart 2010, 11:42
Ik ben ook voorstander van midboosts, maar nog meer van strakke sounds. En met veel amps wordt je sound nogal sloppy als je veel mids gebruikt. Mijn E530 is zo strak dat ik veel mids kan gebruiken (staat normaal volgens mij op 5). En daardoor prikt 'ie beter door de mix :).

Marc Oblivian
16 maart 2010, 13:21
Uiteraard is je amp wel voor een deel van invloed op hoe strak het allemaal klinkt...de gemiddelde Engl klinkt vaak strakker dan een Rectifier bv,, maar als het slordig klinkt ligt het vaak ook aan het spel.
Mids zorgen op zich niet dat iets slordig klinkt, maar zorgt er vaak wel voor dat de fouten beter hoorbaar zijn.
Slordig klinken komt imho vaak eerder door een overkill aan gain.

Liquid_Metal
16 maart 2010, 13:28
Uiteraard is je amp wel voor een deel van invloed op hoe strak het allemaal klinkt...de gemiddelde Engl klinkt vaak strakker dan een Rectifier bv,, maar als het slordig klinkt ligt het vaak ook aan het spel.
Mids zorgen op zich niet dat iets slordig klinkt, maar zorgt er vaak wel voor dat de fouten beter hoorbaar zijn.
Slordig klinken komt imho vaak eerder door een overkill aan gain.

Ja eigenlijk heb je gelijk. Wat ik bedoelde was 'niet strak' :P. Sloppy is eigenlijk meer hoe je zelf speelt en inderdaad, hoe meer gain, hoe beter je dat hoort.