PDA

View Full Version : Cry baby not so true bypass



gobius
7 maart 2010, 22:08
Ik heb mijn wah gemod (vocal mod) en true bypass gemaakt volgens het volgende schema: http://www.diyguitarist.com/PDF_Files/WahTrueBypass.pdf

Wah klinkt erg lekker, alleen nu het volgende probleem. Ik heb de wah voor mijn overige pedalen staan. Volgorde is als volgt:

wah - compressor - distortion - small stone

Met de wah ervoor verlies ik een aantal hoge tonen. Het lijkt erop dat het pedaal op een of andere manier toch niet true bypass werkt. Zonder wah, geen probleem.

Iemand een idee wat het probleem is.

don marco
7 maart 2010, 22:20
true bypass is true bypass. Dus ofwel fout uitgevoerd.. Ofwel zijn uw oren een spelletje aant spelen..

Rick trodat
7 maart 2010, 22:20
Pedaal zonder power en aansluiten. Komt er geluid doorheen, dan is ie tb. Ook door andersom aan te sluiten hoort er geluid doorheen te komen.

Heynis
7 maart 2010, 22:35
Maar als er geluid doorheen komt zonder power betekent dan alleen maar dat er geen buffer in het signaalpad zit, en niet per se dat de wah daadwerkelijk true bypass is. Ik heb genoeg schema's gezien van true bypass pedalen die in werkelijkheid 'true fakepass' zijn. Dan wordt de buffer wel overbrugd door de schakelaar, maar zit er stiekum nog ergens een condensatortje of weerstandje aan het signaalpad.

gobius
7 maart 2010, 23:41
Ik heb voor de eerste condensator na de input een draadje gesoldeerd die direct naar de switch gaat. Heb net ff gechecked en zonder power, geeft het pedaal gewoon signaal door. Dat duidt er dus op - gelet op de vorige posts - dat het ding true bypass is.

Kan het echter zo zijn dat hoewel ik het signaal wegpik voor het circuit, dat circuit toch nog invloed heeft op de tone.

Ik hoor ook veel over het verwijderen van de buffer. Zou dat in dit verband nog effect hebben?

HaroldA
7 maart 2010, 23:45
Pedaal zonder power en aansluiten. Komt er geluid doorheen, dan is ie tb. Ook door andersom aan te sluiten hoort er geluid doorheen te komen.

Helaas, dat werkt niet zo anders is de Cry Baby af-fabriek al true bypass. Het gaat er namelijk ook om dat in bypass het signaal niet meer door het circuit gaat.

Dus het is pas true bypass als zowel in- als output van het circuit fysiek losgekoppeld worden.

gobius
8 maart 2010, 09:47
Ik de cry baby als volgt true bypass gemaakt vanaf de printplaat: http://www.stinkfoot.se/andreas/diy/mods/dunlop.htm (kijken onder step 2). In dit artikel wordt voor de eerste condensator na de input en draad gesoldeerd die direct naar de DPDT switch moet. Heeft het circuit in een dergelijke opstellen toch nog invloede op het 'bypass signaal'.

Of betekent het dat ik de input moet lossolderen van het printplaatje en hem toch anders moet bedraden?

don marco
8 maart 2010, 13:41
Ik geloof wel dat ge een verschil hoort, maar ik betwijfel of het er echt is.. ;) Maar true bypass is in principe gewoon een kabeltje van tip input naar tip output jack. That's it.

Er mag in geen geval nog een verbinding zijn tussen de input jack en het circuit!!

HaroldA
8 maart 2010, 13:43
Ik geloof wel dat ge een verschil hoort, maar ik betwijfel of het er echt is.. ;) Maar true bypass is in principe gewoon een kabeltje van tip input naar tip output jack. That's it.

Je vergeet te vermelden dat "tip input naar tip output" ook de enige verbinding moet zijn. De input mag niet meer afgetakt worden.

don marco
8 maart 2010, 13:45
haha harold.. Net wat ik heb gecorrigeerd.

Ehm, ik dacht wel dat de TS slim genoeg is om de woorden TRUE en BYPASS te interpreteren. Anders gezegd: Alsof het effect er NIET is. Een gewone kabel dus. Niets anders

Realeigo
8 maart 2010, 13:54
True bypass betekent beslist niet dat je gitaar signaal al zijn hoog en sprankel en whatnot behoudt. Een goede buffer is eigenlijk soms beter dan TB, als het gaat om behoud van hoog en sprankel en dergelijke.

gobius
8 maart 2010, 13:58
Je vergeet te vermelden dat "tip input naar tip output" ook de enige verbinding moet zijn. De input mag niet meer afgetakt worden.

En in de link die ik net doorstuurde, wordt er dus wel afgetakt. Betekent dan dat ik toch de input van de printplaat moet slopen.

don marco
8 maart 2010, 17:00
Onderbreken ze daar geen printbaan bij de input jack??
Dat hebt gij misschien niet gedaan..

Want heel het true bypassen betekent dat ge de printbaan die van de tip van de input jack vertrekt moet worden onderbroken.. Zodat heel het circuit erna niet meer in uw signaalpad zit..

gobius
8 maart 2010, 17:09
Onderbreken ze daar geen printbaan bij de input jack??
Dat hebt gij misschien niet gedaan..

Want heel het true bypassen betekent dat ge de printbaan die van de tip van de input jack vertrekt moet worden onderbroken.. Zodat heel het circuit erna niet meer in uw signaalpad zit..

Mmm, die stap heb ik even overgeslagen. Toch weer te snel geweest.

don marco
8 maart 2010, 17:38
Dat dus he?

dat zeggen ze : "You want to keep trace 2 intact, and break trace 1. With a sharp knife, carefully cut trace 1 between the input jack and the buffer input capacitor. In the pic the place to cut is marked with a white line."

http://www.stinkfoot.se/andreas/diy/mods/images/dunlop/pcb1.jpg

don marco
8 maart 2010, 17:51
True bypass betekent beslist niet dat je gitaar signaal al zijn hoog en sprankel en whatnot behoudt. Een goede buffer is eigenlijk soms beter dan TB, als het gaat om behoud van hoog en sprankel en dergelijke.

True bypass betekent juist wel dat ge uw signaal integraal behoudt. Wat is dan anders het nut? en die paar cm "kabel" ahw dat erbij komt gaat het verschil niet maken. Als heel uw pedalenbord TB is, ok.. Ff een buffertje steken. Maar dat is mijn mening :)

Dirk_Hendrik
8 maart 2010, 18:56
True bypass betekent juist wel dat ge uw signaal integraal behoudt.

Melk horen klotsen maar niet weten war de tepel hangt? ;)


Zullen we daar "integriteit" van maken.

De integraal van je signaal betekent een doffe bende want in de praktijk is een integrator een laagdoorlaatfilter. Dat lijkt me niet de bedoeling...

don marco
8 maart 2010, 19:50
excuseer dirk hendrik?

Ik ken mijn nederlandse woordenschat wel hoor. Maar gij zijt zo te zien zeker van uw stuk dat dat de enige betekenis van integraal is. Ik zal u uit uw onwetendheid verlossen..

dixit van dale woordenboek :
RESULTAAT
1in·te·graal bn, bw voltallig, geheel: -grale publicatie
2in·te·graal de; v(m) -gralen (wisk) limiet vd om van onbepaald afnemende termen

Nummertje 1 dus.. integraal en integriteit staan ook volledig los van elkaar qua betekenis.
Zullen we er toch maar terug integraal van maken ^^

edit: laatste was mss wat te agressief. n/o , maar me zo belachelijk laten maken.. sorry hoor.

Nielsje
8 maart 2010, 19:58
Het is verrassend alsmede vermoeiend om te zien hoeveel mensen nog moeite hebben met het fenomeen TB, en al dan niet de voor- en nadelen ervan...

gobius
8 maart 2010, 21:41
Nou, het wordt steeds gezelliger:)

Hoe het ook zij. In ieder geval bedankt voor het meedenken. Door dat ik het printbaantje niet had doorgesneden, had ik dus nog steeds een deel van het circuit in mijn directe signaal.

Nu we toch bezig zijn: ik lees ook artikeltjes over mensen die de buffer uit de wah slopen. Wat vinden jullie: heeft dit veel effect op het signaal?

cluseau
8 maart 2010, 21:53
Het is verrassend alsmede vermoeiend om te zien hoeveel mensen nog moeite hebben met het fenomeen TB, en al dan niet de voor- en nadelen ervan...

+1

Vanmorgen zag ik de bui al hangen, dit wordt een oeverloze discussie en al helemaal als men elkaar niet begrijpt.
Zo ook de betekenis van de woorden "true bypass". Er is imo maar één "true bypass" en dat is wanneer het oorspronkelijke signaal ongehinderd en onbelast van de ingang naar de uitgang wordt geleid. Iedere vorm van versterking, filtering, buffering of belasting beinvloed de oorspronkelijke vorm van het signaal waardoor het niet meer "true" is. Het is zelfs zo dat sommige kunnen horen dat er een schakelaar op aangesloten is.

Maar er zijn er ook die het verschil horen tussen rode en groene speakerkabel http://home.casema.nl/jajop/cluseau/gaap.gif dus wie ben ik om dat tegen te spreken. Jammer vind ik het wel dat we elkaar op woordkeuze gaan afrekenen, dat zal voor degene die het niet kunnen/willen begrijpen niet tot vergroting van het inzicht leiden en dat is toch de bedoeling van dit forum?

Frans.

Dirk_Hendrik
9 maart 2010, 08:34
Het is verrassend alsmede vermoeiend om te zien hoeveel mensen nog moeite hebben met het fenomeen TB, en al dan niet de voor- en nadelen ervan...


+1.

Maar voornamelijk het basisconcept ervan zien. Iets heeft een input en een output dus kanhet Ge-TB-ed worden. Da's dus bij elk apparaat hetzelfde procede.

Nielsje
9 maart 2010, 09:03
Overigens niets ten nadele van de TS hoor, ik kan me wel voorstellen dat het werkelijk uitvoeren van een TB operatie de eerste keer zorgt voor een paar keer krabbelen achter de oortjes :)

Overigens: is het de TS nu gelukt?

Mephistocles
9 maart 2010, 09:08
Het schema van de openingspost is niet true bypass.

Hoe moet het dan wel?

Dit geldt voor alle gitaareffecten. Helaas niet voor wah-achtigen omdat die een SPDT schakelaar hebben. Maar je kunt er een apart bakje naast maken oid voor de voor de volgende mod:

Men neme een 3pdt schakelaar. Die werkt als volgt:
B B B
0 0 0
A A A

dat zijn dus drie schakelaars:

1)
_ B
0__/_ A
2)
_ B
0__/_ A
3)
_ B
0__/_ A

Je sluit signaal van je gitaar aan op de eerste 0. Dus van input (de punt van de plug) naar de eerste 0. A gaat naar effect. De uitgang van het effect gaat naar de tweede A. De tweede 0 gaat naar de top van je output. De eerste en de tweede B sluit je op elkaar aan (dat is de true bypass). Ten slotte gaat alle aarde naar de "sleeve", dat is het lipje aan je aansluitbus. Hoe je de voeding aansluit moet je zelfs maar uitzoeken, die kun je gewoon laten zoals het zit, vermoed ik.

Zojuist heb ik een mooi schema'tje gevonden dat t mooi laat zien:
http://www.newtone-online.nl/images/standaard.jpg

Probeer maar lekker uit! Zie maar of je dr wat mee kunt.

Rick trodat
9 maart 2010, 17:03
Het valt me altijd op dat er zoveel verschillende schema's te vinden zijn bij de true bypass.

Dirk_Hendrik
9 maart 2010, 18:56
Die uiteindelijk allemaal hetzelfde doen ;)

Henri H
12 maart 2010, 15:42
....
Nu we toch bezig zijn: ik lees ook artikeltjes over mensen die de buffer uit de wah slopen. Wat vinden jullie: heeft dit veel effect op het signaal?Volgens mij is dat niet noodzakelijk, omdat de buffer, als je dat printbaantje doorsnijdt, al niet meer meedoet in de (True) Bypass stand.
Misschien dat ie nog invloed heeft als de wah aanstaat, dat zou kunnen(????), maar op zich vind ik de GCB-95 prima klinken als ie aan staat.
Het lijkt mij dus niet nodig om dat te doen.

Hecht niet teveel waarde aan mijn oordeel, ben ook maar een elektro-leek. :noob:

scabiosa
18 april 2011, 17:04
is er eigenlijk ergens een zeer duidelijk een klaar stappenplan voor de leek om een gcb-95 true bypass te maken?
:)

want ik geraak het overzicht kwijt!

HaroldA
18 april 2011, 17:08
is er eigenlijk ergens een zeer duidelijk een klaar stappenplan voor de leek om een gcb-95 true bypass te maken?
:)

want ik geraak het overzicht kwijt!

Al op het Internet gekeken?

scabiosa
18 april 2011, 17:24
Al op het Internet gekeken?

net daarom? :chicken:

neen, ik ben hier wat aan het rondkijken en er is inderdaad vanalles over te vinden maar een echt duidelijk schema vind ik niet.... helaas

HaroldA
18 april 2011, 17:25
net daarom? :chicken:

neen, ik ben hier wat aan het rondkijken en er is inderdaad vanalles over te vinden maar een echt duidelijk schema vind ik niet.... helaas

Hit #1: http://stinkfoot.se/archives/546

scabiosa
18 april 2011, 17:29
Hit #1: http://stinkfoot.se/archives/546

hmmmm, inderdaad, ik ging het hier net es zelf posten! :seriousf:

dank!

Dirk_Hendrik
18 april 2011, 17:59
Ik dacht dat je een schema zocht. waarom zie ik dan alleen maar foto's van wah-printen waaraan men aan het knutstselen is?