PDA

View Full Version : Jensen P10R



fenderben
7 maart 2010, 21:22
Graag jullie mening: is de jensen P10R een goede vervang speaker voor in een Fender 2x10 inch cab uit de sixties? Vorige eigenaar heeft 2 fender 12 inch speakers geplaatst in deze cab. Klinkt niet slecht maar kan beter (hoop ik) Wilde er eerst 2 x 12 inch speakers (celestion g12h heritage + gold) inzetten maar hoorde dat er orgineel 2 x 10 inch in hoort. Kan deze cab ook met 2 x 12 inch goed klinken? Grtz. FB

Chris Winsemius
8 maart 2010, 14:22
Misschien is het ook handig je geluidswensen, gebruikte amp(s) en gitaren te melden.......

Pepe
8 maart 2010, 15:00
Ja en vooral ook wat je graag wil HOREN.
Elke speaker klinkt anders (wat precies de grap er van is) en er is een groot verschil tussen een alnico Jensen en een Celestion Gold.

Eerst moet je erachter komen wat voor je gaat werken. Daarna hou je een handvol gegadigden over en als je daar niet uitkomt... wel, dan is er gitaarnet http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon10.gif

fenderben
8 maart 2010, 15:49
Misschien is het ook handig je geluidswensen, gebruikte amp(s) en gitaren te melden.......

misschien wel handig: wil de cab gebruiken icm de tremolux en fender usa strat+; geluidswensen is wat lastig te omschrijven; wil het authentieke geluid van de tremo behouden, helder geluid/mooi smooth hoog/voldoende ' bottom' belletjesgeluid van de strat. en bluesie geluid icm een tubescreamer. Wil de tremo ook af en toe tijdens optredens gebruiken dus beetje hoog rendement speaker is welkom! Vandaar mijn keuze voor de gold icm de heritage. Had alleen 'vergeten' dat de tremo cab origineel 10 inch speakers heeft; kun je hier wat mee?

GretschGuy
10 maart 2010, 12:44
misschien wel handig: wil de cab gebruiken icm de tremolux en fender usa strat+; geluidswensen is wat lastig te omschrijven; wil het authentieke geluid van de tremo behouden, helder geluid/mooi smooth hoog/voldoende ' bottom' belletjesgeluid van de strat. en bluesie geluid icm een tubescreamer. Wil de tremo ook af en toe tijdens optredens gebruiken dus beetje hoog rendement speaker is welkom! Vandaar mijn keuze voor de gold icm de heritage. Had alleen 'vergeten' dat de tremo cab origineel 10 inch speakers heeft; kun je hier wat mee?

Jensen alnico speakers, zeker de P10R, zijn beslist niet 'hoog rendement' (in de zin van veel volume per watt). Ze gaan al vrij snel vervormen. Harder zetten van de versterker levert dan alleen meer vervorming en compressie op.

Tremolux uit jaren '60 = blackface (AA763 of AB763)? Als je het typische, heldere, 'scooped' geluid van de blackface Fenders wil, is een Jensen alnico niet de voor de hand liggende keuze. Celestion trouwens ook niet. Een keramische Jensen uit de 'Vintage' serie of een Eminence uit de 'Patriot' serie lijkt me een betere keus.