PDA

View Full Version : Verschillende Epiphone les paul modellen



Willem-Jan
7 maart 2010, 19:14
Hallo mensen,

Ik heb ff een vraagje. De epiphone les pauls zijn er in veel varianten, je hebt zo de: Standard, Standard plain-top, Standard plus-top, en de Custom. De elementen zijn het zelfde, waar zit nou het werkelijke verschil in want ze verschillen wel van prijs;)

Gr WJ

Chocola
7 maart 2010, 19:36
Bovenaan deze pagina heb je zo een knopje dat "zoeken" heet, hier kan je op klikken (met je muis, linkermuisknop) en dan kun je iets invullen met je toetsenbord. Je kunt natuurlijk proberen om deze vraag daar te stellen in een kortere vorm :soinnocent:.

TDZH
7 maart 2010, 20:49
Ikzelf vind de zoekfunctie hier best wel erg kut. Miss gebruik ik hem verkeerd, maar als ik bijvoorbeeld: 'Epiphone Les Paul Varianten' zoek krijg ik nog altijd elke topic waar ook maar 1 van die woorden in staat en vind ik nooit wat ik zoek...

gr Tomas

Bolder
7 maart 2010, 20:55
dan moet je googlen met gitaarnet epiphone les paul varianten

Braindead
7 maart 2010, 20:58
Helemaal mee eens. De zoekfunctie is zwaar crap hier. Maar aangezien ik niet zo;n groot epiphone kenner ben kan ik niet echt instaan voor de correctheid van mijn antwoord maar ik doe toch maar een poging.

De standard heeft de enkele binding om de body (voorkant) en de custom zowel voor als achterkant van de body. Verder dacht ik dat ze nog een binding om de kop en toest hebben. De Custom heeft verder nog zon ingelegd teken op de kop en blokinleg in de toets. De standard heeft ook blokinleg dacht ik en de studio trapezoid. Verder zeggen de namen hier ook al een en ander. plus top is dus een plus top. Waarschijnlijk flametop of iets. De standard plaintop heeft een gewone mapletop.

Belangrijk om te weten is dat de custom dus geen ebben toets heeft zoals de Gibson Custom dat wel heeft.



Ikzelf vind de zoekfunctie hier best wel erg kut. Miss gebruik ik hem verkeerd, maar als ik bijvoorbeeld: 'Epiphone Les Paul Varianten' zoek krijg ik nog altijd elke topic waar ook maar 1 van die woorden in staat en vind ik nooit wat ik zoek...

gr Tomas

The Underdog
7 maart 2010, 21:02
Hallo mensen,

Ik heb ff een vraagje. De epiphone les pauls zijn er in veel varianten, je hebt zo de: Standard, Standard plain-top, Standard plus-top, en de Custom. De elementen zijn het zelfde, waar zit nou het werkelijke verschil in want ze verschillen wel van prijs;)

Gr WJ

De verschillen zijn puur cosmetisch, dwz dat ze enkel betrekking hebben op het uiterlijk. De standard plain top heeft één enkel bovenblad (fineerlaag), de plus top heeft twee gestreepte delen als je begrijpt wat ik bedoel.
De custom heeft dubbele binding op de body en goudkleurige hardware.
Je kan al deze verschillen ook duidelijk zien op de website van epiphone.

TDZH
7 maart 2010, 21:07
dan moet je googlen met gitaarnet epiphone les paul varianten

En dat zal vast goed werken ;) maar ik vind t wel onzin dat het nodig is om via Google hier te zoeken...

Chocola
7 maart 2010, 21:43
En dat zal vast goed werken ;) maar ik vind t wel onzin dat het nodig is om via Google hier te zoeken...

Er is ook gewoon een geavanceerde zoekfunctie hier waar je veel meer mee kan. Eigenlijk vrijwel net zoveel als met de Google Search. Waar ik me meer aan erger is die beperking van één keer zoeken per 60 seconden, ben je dus verplicht om in één keer het juiste begrip of woord in te voeren omdat je anders moet wachten... Stel je dat eens voor bij een zoekengine als Google Search ;).

Maar desalniettemin kan ik de topics wel gewoon vinden.

Om toch nog even inhoudelijk in te gaan op de vraag van de topicstarter. De verschillen zijn voornamelijk cosmetisch maar puur mierenneukerig bekeken dus ook verschil in geluid. Dit laatste zal je echter niet echt merken. De exacte verschillen (hoeveel fineerlagen, dikte fineerlagen, hoeveelheid binding, hardware e.d.) kun je vinden via de zoekfunctie, google en de website van Epiphone. Die ga ik niet voor je voorkauwen :D.

Er kan overigens erg veel klankverschil zijn tussen een Epiphone Les Paul Custom Ebony uit 2003 vergeleken met bijvoorbeeld 2009. Ook al zijn de modellen zogenaamd "identiek", de plaats waar de gitaar gebouwd is zorgt ervoor dat de gitaar erg anders is. Zowel in (bouw)kwaliteit als klank.

berkayb
7 maart 2010, 21:43
tdzh had precies zo'n topic aangemaakt en zijn antwoord op je gestelde vraag gekregen. Zie hier: www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=131745

TDZH
8 maart 2010, 16:42
Hahaha ja inderdaad das waar ook

Shaggy
16 maart 2010, 15:52
Bovenaan deze pagina heb je zo een knopje dat "zoeken" heet, hier kan je op klikken (met je muis, linkermuisknop) en dan kun je iets invullen met je toetsenbord. Je kunt natuurlijk proberen om deze vraag daar te stellen in een kortere vorm :soinnocent:.

Ik heb de zoekfunctie gebruikt met exact dezelfde vraag als de TS en ik krijg als eerste deze topic en daaronder jouw antwoord.. Zo schiet de zoekfunctie ook niet op he :\

Chocola
16 maart 2010, 17:08
Ik heb de zoekfunctie gebruikt met exact dezelfde vraag als de TS en ik krijg als eerste deze topic en daaronder jouw antwoord.. Zo schiet de zoekfunctie ook niet op he :\

Als je alles exact doet ben je ook maar een simpel mensch ;).

www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=131745

Als ik: "Les Paul Verschillen" invul. Als ik daarna zoek op verschillen tussen epiphone enzo vind ik nog aardig wat bruikbare en nuttige informatie. In de helft van alle Gibson vs. Epiphone topics (ja die zijn er ten overvloede) komt ook alle informatie naar voren.