PDA

View Full Version : Marshall DSL 100 probleem



refused199
7 maart 2010, 16:20
Hallo,

Ik ben inmiddels bijna een jaar in bezit van een Marshall halfstack, jcm2000 dsl100 met een mc 412 cab.

Ik was er hartstikke tevreden over tot enkele dagen geleden er een ruis door de speakers kwam. Wat later merkte ik ook dat iets in een eindversterker el34 buis zelf mee resoneerde wanneer ik door m'n andere versterker speel.

Ik zit dus met een aantal vragen:
*Kan die ruis door de speakers komen doordat de EL34 buizen vervangen moeten worden doordat ze misschien versleten zijn?
*Hoe werkt dat wanneer je de eindversterkerbuizen gaat vervangen? Is dit een questie van andere EL 34 buizen kopen en erin steken en klaar, of komt hier meer bij kijken?
*Nu zitten er EL34 buizen in van Marshall, hoor je een verschil in de sound wanneer je buizen van een ander merk neemt?

Dit is mijn eerste buizenversterker en ook voor het eerst dat ik problemen ondervind met deze halfstack dus ik ben er niet helemaal bekent mee. Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen,

Alvast bedankt
Bart

Puerco
7 maart 2010, 16:34
Vraag1: Jazeker, dat is normaal.
Vraag2: Er komt iets meer bij kijken, ze moeten gebiast (afgesteld) worden.
Vraag3: Elk merk buis heeft een iets ander geluid, en waarschijnlijk zul je er zelfs iets op vooruit gaan in verhouding tot de meegeleverde buisjes als je een goed merk koopt.
De preamp buisjes kun je overigens wel vervangen zonder afstellen als het maar door hetzelfde type is, hoeft niet zelfde merk te zijn.

refused199
7 maart 2010, 16:38
Bedankt voor je snelle reactie!

Okee Dus ik kan er vanuit gaan dat de EL34's vervangen moeten worden en nog niet de kleine preamp buizen? Dan ga ik 4 nieuwe buizen bestellen.

Maar hoe werkt dat baisen van een dsl100? Ik heb al op internet gekeken maar dit was niet helemaal verhelderend vandaar m'n (waarschijnlijk voor jullie) domme vraag. ;)

Nielsje
7 maart 2010, 16:46
Ik zou een gematched kwartet kopen.
Verder is de bias bij een DSL uitermate zelf goed af te stellen.
Aan de achter kant zie je, als je het rooster d'r af trekt, 3 kleine pinnetjes zitten en aan beide zijden daarvan een klein potmetertje.

De middelste pin is de massa, de buitenste zijn de signaal pinnen.
De linker pin voor de linker twee buizen, de rechter voor...jawel!

Zoek op het internet even op wat de rustspanning moet zijn voor die bak, steek je nieuwe buizen erin, even afstellen, klaar!

(heuh... het komt heel makkelijk over, dat is het ook, maar wellicht wil je je eerst iets meer verdiepen, er zijn wel how to's te vinden op youtube. Maar een DSL is uitstekend zelf af te stellen).

Puerco
7 maart 2010, 17:05
Goede punten Niels.
Om te leren biassen heb ik heel veel gehad aan de pagina's van Eurotubes (US site :D) waar een hele duidelijke uitleg met video staat over hoe te biassen.
Voor de dsl/tsl serie vind je die hier en zie je ook precies waar die punten zitten waar Niels op doelt: LINK (http://www.eurotubes.com/euro-Marshall-DSLTSLV.htm)
De algemene index vind je overigens HIER (http://www.eurotubes.com/euro-video.htm)
Vreemd genoeg zie je in Firefox de pagina met uitleg wel maar de video alleen met Internet Exploder...
Alles wat je voor deze amp nodig hebt is dus nieuwe buizen (gematcht kwartet, dank Niels) en een multimeter.

refused199
8 maart 2010, 21:10
Bedankt voor de reacties!
Ik ga een gematched kwartet bestellen en met behulp van jullie tips en links de DSL baisen!

Bart