PDA

View Full Version : verschillen engl amps ondereen veel?



A3
19 april 2003, 16:41
ik bedoel dan vooral qua zware distortion sound, dat ieder model andere schakelmogelijkheden of een aparte toonregeling per kanaal ofzo heeft weet ik wel, maar scheure ze allemaal even hard of zijn bepaalde nog meer 'metal'?

Ik heb zelf alleen de richie blackmore getest (eigenlijk ken k dien gast ni) omdat hij (eigenlijk net niet) in mijn budget valt. Maar de powerball met maar 60 watt en geen aparte gain instelling per kanaal lijkt me toch te beperkt.

Negative K3 fan
19 april 2003, 17:32
de powerball, savage en fireball klinken alledrie wel iets anders maar je kunt met allemaal perfect zwaar scheuren. Probeer ze maar eens uit!

signsofzodiac
20 april 2003, 12:59
De modellen zijn heel anders qua scheur, maar allemaal hi-gain. De Powerball en de Fireball hebben een meer gecompresste sound, ideaal voor zware nu-metal en zo. De Savage, RB en savage SE hebben een meer open sound (meer mijn stijl) en meer "push" naar mijn idee. Het geluid houdt meer "lucht". Maar wel degelijk geschikt voor de zwaarste metal. M'n Savage SE staat op het moment in de studio voor de debuut-CD van Caedere (deathmetal band uit Enschede) en die plaat gaat ongelovelijk bruut en lomp klinken :smile:

Mitch
20 april 2003, 21:42
Weet iemand of er ook veel verschil zit in de sound van de Thunder en de Screamer, om het topic maar eens iets uit te breiden ?

Phyrexian
21 april 2003, 12:33
Op 2003-04-19 16:41, schreef A3:
ik bedoel dan vooral qua zware distortion sound, dat ieder model andere schakelmogelijkheden of een aparte toonregeling per kanaal ofzo heeft weet ik wel, maar scheure ze allemaal even hard of zijn bepaalde nog meer 'metal'?

Ik heb zelf alleen de richie blackmore getest (eigenlijk ken k dien gast ni) omdat hij (eigenlijk net niet) in mijn budget valt. Maar de powerball met maar 60 watt en geen aparte gain instelling per kanaal lijkt me toch te beperkt.


Adri,
die Powerball heeft zeker 100watt en in ieder geval aparte gain per kanaal! Het is de Fireball die maar 60 watt is en zeer beperkt is qua instellingen.
Powerball lijkt met zeer geschikt voor zware distortion. Ik heb er op Harmony Central forums ooit sounds van gevonden. Mail me eens op m'n werk en ik mail je ze wel.

Moest je veel geld kunnen sparen zou ik gaan voor de Powerball of de Savage 120 (eventueel die Special Edition). Deze hebben aparte EQ settings per kanaal en dat kan wel eens héél handig zijn. Volgens mij heb je er meer plezier aan. Er komt een nieuwe Special Edition uit, dus de prijs van de eerste SE zal wel zakken.

Ritchie Blackmore is de legendarische gitarist van onder andere Deep Purple en Rainbow.

Negative K3 fan
21 april 2003, 12:45
phyrexian, wat jij zegt klopt allemaal over de fireball en powerball, behalve dat de powerball meer geschikt is voor high gain en het "maar" 60 watt gededelte. Ik heb allebei de amps a/b getest over dezelfde cab in dedzelfde ruimte, ik heb ze allebei vol open gehad en ik kan je vertellen dat het verschil in wattages niet enorm veel volume verschil geeft, alsof je ze uberhaupt in een ruitjeshuis hoger dan 4 kan zetten. Afgezien daarvan vind ik zelf de fireball ook veel te beperkt, voornamelijk door de gedeelde gain knop.

A3
21 april 2003, 14:42
oeps foutje... inderdaad de powerball en fireball verwisselt. Sparen kan ik niet goed, het is deze zomer alles of niks (met het geld van vakantiewerk), en niks is geen optie want m'n valvestate is het aant begeven, de volume doet wat het wil, echt vreselijk, het gaat de hele tijd omlaag en omhoog... Kben eigenlijk wel heel tevreden van de sound van de richie blackmore, kheb er bijna een uur op gespeeld. Maar wou toch eens even horen wat mensen hier van de andere modellen vonden.

mayly
21 april 2003, 15:43
ik ben ook aan het doorsparen voor de Fireball. en volgens mij valt die beperktheid door de enkele gainknop wel goed mee. als je een fireball kiest,kies je in feite toch al voor een zware distortion, dus veel verschillende soorten clean zal je dan toch niet zo nodig hebben denk ik. ook hangt het zuivere clean af van het soort humbuckers dat je gebruikt... en je kan ook nog verschillende cleans verkrijgen door met effecten te gaan werken. maar goed dat is mijn menig maar hoor...wie ben ik...

UncomfortableDotOrg
21 april 2003, 15:53
wat is het prijsverschil tussen de powerball, de fireball, de savage, de savage se en de ritchie blackmore dan ongeveer?

is een gedeelde eq niet enorm irritant? dat lijkt mij in ieder geval wel...

art|saves
21 april 2003, 16:01
Ik heb mijn fireball voor 1080 gehaald.
De Powerball is zo'n 1500.
Wat betreft de veelzijdigheid van de fireball kan je beter een powerball halen.
De fireball heeft twee kanelen. De mogelijkheden zijn dan het volgende.
kanaal 1 (distortion of clean/crunch) en idem voor de kanaal 2. En vervolgens schakelen tussen de twee kanalen. De fireball heeft wel twee volumes knoppen voor de 2 kanelen.

A3
21 april 2003, 19:53
Zijn er hier mensen die de souvereign combo hebben? Hij heeft ongeveer dezelfde mogelijkheden als de powerball, maar heeft hij ook een heavy sound als de rest? Je kan er een speakercabinet op aansluiten, dus dat lijkt me wel handig: kan ik het cabinet inhet repetitiekot laten staan en de combo meepakken voor thuis.

Phyrexian
22 april 2003, 14:35
Op 2003-04-21 19:53, schreef A3:
Zijn er hier mensen die de souvereign combo hebben? Hij heeft ongeveer dezelfde mogelijkheden als de powerball, maar heeft hij ook een heavy sound als de rest? Je kan er een speakercabinet op aansluiten, dus dat lijkt me wel handig: kan ik het cabinet inhet repetitiekot laten staan en de combo meepakken voor thuis.


------------------------------------------------------------------------------

M'n gitaarleraar heeft die combo! Hij is er héél tevreden mee. Hij is een jazz en rockgitarist. Ik weet niet of hij al geprobeerd heeft om er een 4x12 op aan te sluiten, maar in theorie zou het perfect moeten kunnen...

Phyrexian
22 april 2003, 15:23
Op 2003-04-21 12:45, schreef Negative K3 fan:
phyrexian, wat jij zegt klopt allemaal over de fireball en powerball, behalve dat de powerball meer geschikt is voor high gain en het "maar" 60 watt gededelte. Ik heb allebei de amps a/b getest over dezelfde cab in dedzelfde ruimte, ik heb ze allebei vol open gehad en ik kan je vertellen dat het verschil in wattages niet enorm veel volume verschil geeft, alsof je ze uberhaupt in een ruitjeshuis hoger dan 4 kan zetten. Afgezien daarvan vind ik zelf de fireball ook veel te beperkt, voornamelijk door de gedeelde gain knop.


--------------------------------------------------------------------------------

bwah, die 100watt geeft wat meer headroom, kan handig zijn in moeilijkere omstandigheden zoals optredens in jeugdhuizen zonder PA en dergelijke meer.

signsofzodiac
22 april 2003, 19:11
Savage SE = 1650 euro (was altijd zo'n 2400 euro!) bij http://www.beyers-music.de

A3
23 april 2003, 13:09
Op 2003-04-22 14:35, schreef Phyrexian:


Op 2003-04-21 19:53, schreef A3:
Zijn er hier mensen die de souvereign combo hebben? Hij heeft ongeveer dezelfde mogelijkheden als de powerball, maar heeft hij ook een heavy sound als de rest? Je kan er een speakercabinet op aansluiten, dus dat lijkt me wel handig: kan ik het cabinet inhet repetitiekot laten staan en de combo meepakken voor thuis.


------------------------------------------------------------------------------

M'n gitaarleraar heeft die combo! Hij is er héél tevreden mee. Hij is een jazz en rockgitarist. Ik weet niet of hij al geprobeerd heeft om er een 4x12 op aan te sluiten, maar in theorie zou het perfect moeten kunnen...


hey bart, zou je eens kunnen vragen (of zelf proberen) of je er een vette metalsound uitkrijgt? En met vet bedoel ik heel vet!! maar ik denk wel dat jij begrijpt wat ik bedoel met een vette distortion

Phyrexian
24 april 2003, 11:40
Adri, ik zal het hem eens vragen. Het lijkt me wel goed mogelijk dat je er een vette sound uitkrijgt hoor.

Persoonlijk zou ik toch voor de head gaan. Die combo weegt ook al zo'n 20kg en dat is al (serieus) sleuren als je die iedere keer mee naar huis wil nemen.
Ik zou die combo goed uittesten met een 4x12 voordat je zo'n aanschaf doet. Ik heb het nog niemand weten doen. In theorie kan het dus perfect, maar het is de praktijk die telt.

Thuis oefenen mag voor mij altijd met een ietsje slechtere sound. Het is in de band dat de vette sound telt. Je hebt nog altijd je V-Amp om thuis te oefenen zeg maar (met hoofdtelefoon dan wel :sad: ).

Phyrexian
24 april 2003, 11:44
Op 2003-04-22 19:11, schreef signsofzodiac:
Savage SE = 1650 euro (was altijd zo'n 2400 euro!) bij http://www.beyers-music.de


--------------------------------------------------------
wow das een serieus lage prijs!!
voor dat geld heb'k liever die amp dan de powerball :grin:

wanneer komt die nieuwe SE uit, ik zie er nog niks van op de ENGL site :sad:

gerrekat
24 april 2003, 12:07
ja er zit veel verschil tussen de amps.

de Savage SE klinkt IMO minder goed dan de savage 120!

dat komt omdat de powersectie verschilt!

de POWERBALL is brutaler en klinkt zowel heel OPEN als ook meer gefocussed (compressed) klinken, vanwege de speciale mid open/focussed controls.

Voor metal is de PB zeker de meest geschikte amp.

De Pb heeft in tegenstelling tot veel andere igh gain amps (mesa/bogner/VHT) WEL een goed clean kanaal en vette "in between" AC/Dc sounds op tap.

de Savage 120 is ook supervet, de SE heb ik altijd de zwakke broeder gevonden, maar voor rock doet ie het ook prima!

De Nieuwe SE (die in juni uitkomt) zal nog veel uitgebreider en beter klinkend zijn! (dat heb ik van horen zeggen geen eigen ervaring!)

LordRiffenstein
24 april 2003, 13:43
Op 2003-04-24 11:44, schreef Phyrexian:
wanneer komt die nieuwe SE uit, ik zie er nog niks van op de ENGL site :sad:

Alle info die er tot nu toe is, kan je vinden op mijn site. 1650 voor de huidige SE is niet veel geld. De nieuwe SE zal dichter bij 3000euro zitten denk ik(pure speculatie!!)

Ik heb de Savage 120 en verkoos hem ver boven de SE, die is niet slecht maar ik vond de 120 gewoon vetter klinken.

Groeten,

Yoeri
http://www.fransens.com

gerrekat
24 april 2003, 14:22
dat was mijn ervaring ook! de 120 is vetter dan de SE!

Phyrexian
24 april 2003, 14:37
LordRiffenstein en Gerrekat, ik weet dat jullie beide ook op Harmony Central rondneuzen, en jullie weten dat daar ook veel info over ENGL door ENGL gebruikers te vinden is... A3, ga daar ook eens kijken.

Op Harmony Central hangt een zekere DerekB (death metal gitarist) rond die zowel de Fireball, Powerball als Savage 120 heeft/had. Hij heeft goede soundclips opgenomen. Ik heb ze gedownload en wil je ze wel mailen, moest je ze op Harmony Central niet terugvinden... check them out.

Die clips doen me trouwens ook naar een ENGL verlangen.... aaaaaaaaargh GAS voor een full-tube guitaramp... aiai en dat als bassist :smile:

Negative K3 fan
24 april 2003, 14:38
die dedrekB is ook engl importeur ofzo, ik ben nooit echt onder de indruk geweest van zijn clips. Ook de herbert clips op HC vind ik maar matigjes. Misschien lenen die amps zich gewoon niet goed voor opnemen.

gerrekat
24 april 2003, 14:50
Clips stelt niets voor als je enige ervaring hebt met opnemen, weet je dat het verschrikkelijk moeilijk is om de ware sound van een amp in tye vangen!

Vaak worden daar ook peperdure microfoons voor gebruikt en peperdure engineers op "grote" producties.

Maar ik vind dat derekB en Gainfreak op HC hele mooie clips hebben van een POWERBALL, gezien ze alleen een Shure SM 57 gebruikt hebben.

van de Herbert clips was ik veel minder onder de indruk zeker daar die amp $ 4000 kost (hier 3000 EURO)

Maar ik heb dat ding nog nooit persoonlijk gespeeld dsu wie weet!

Ik heb ook een hele vette clip van een fireball gehoord door een noorse gast, dat klonk echt ziekelijk!

Phyrexian
24 april 2003, 16:17
Yow Gerrekat,

heb je die clips van die Gainfreak en die noorse gast nog?

thanks,

Bart

gerrekat
24 april 2003, 16:29
kan ze wel voor je opsnorren!

Negative K3 fan
24 april 2003, 17:37
Ik heb op harmony central maar een paar koele clips gedownload, de enige die me echt is bijgebleven is de 5150II clip van yngzaklynch van het ampfest in februari, man, wat klonk die clip godsgruwelijk lekker!

gerrekat
24 april 2003, 18:30
Dus je vind een 5150 beter klinken dan een ENGL Savage POWERBALL of een DIEZEL HERBERT??


hmmm....moet ana die gast gelegen hebben, ik heb ook een 5150 gehad ooit, begrijp me niet verkeerd het zijn prima amps, maar toch niet helemaal is dezelfde league!

Swan
24 april 2003, 18:40
is n 5150 veel minder dan n Engl dan?

marc_o
24 april 2003, 19:06
Ach, wat is minder, het is meer een zaak van wat je zoekt, ik heb de 5150 gehad, maar ook de originele savage 120 en nu de souvereign combo, met extra cabinet. Je moet niet proberen er hetzelfde geluid mee te maken, maar hun eigen ding doen ze allemaal erg goed, het zijn klasseamps op hun gebied. De souvereign is qua flexibiliteit naar mijn mening zelfs beter dan de savage, maar het jeukt wel om er toch nog een savage bij te kopen......

Negative K3 fan
24 april 2003, 21:18
ik had het in mijn posts enkel over de clips.


maar ik heb de powerball, savage 120 en nog wat anderen ook in het echt bespeeld en voopr wat ik zoek vind ik de 5150 wel het beste, hij heeft gewoon een ongeevenaarde distortion. Ik heb best wel wat tijd doorgebracht met het spelen op engl. Er komt een heel mooi geluid uit, zowel clean als distorted etc etc. Maar het is gewoon neit mijn ding, die sound, de knoppen, niet wat ik wil. Vooral de sound van een engl, het is mooi, maar niet mijn ding. Als ik vanuit dat perspectief amps ga beoordelen komt de 5150 als beste voor mij eruit, ook al weet dat hij er echt een klasse onder ligt, 2 kanalen ipv 4, gededeelde eq, etc etc... Maar ik denk dat het ook maar een fasse heb, want als ik mn 5150 heb (en die gaat er zeker komen ooit) dan kan ik nu al voorspellen dat ik er niet tevreden mee ben, in combinatie met gas leidt dat uiteindeelijk tot meer/andere amps.

Negative K3 fan
24 april 2003, 21:19
Op 2003-04-24 18:40, schreef Swan:
is n 5150 veel minder dan n Engl dan?


hangt er vanaf welke engl, maar hij is wel (een stuk) "minder" als jij kijkt naar specificaties dan de powerball of de savage.

marc_o
24 april 2003, 22:52
Daarbij komt natuurlijk ook om de hoek dat de Engls, op de RB na dan als allrounder zijn ontworpen en de 5150 speciaal voor Van Halen is ontworpen, als dat je ding is (in ieder geval wel het mijne) dan blaast ie een Engl daarop weg, maar voor allround kun je dan beter een Engl halen, speel er funk op en blues, maar met de band doen we op het podium ook wel wat van Fear Factory, en dat gaat meer dan prima..

Phyrexian
25 april 2003, 09:40
Op 2003-04-24 22:52, schreef marc_odijk:
Daarbij komt natuurlijk ook om de hoek dat de Engls, op de RB na dan als allrounder zijn ontworpen en de 5150 speciaal voor Van Halen is ontworpen, als dat je ding is (in ieder geval wel het mijne) dan blaast ie een Engl daarop weg, maar voor allround kun je dan beter een Engl halen, speel er funk op en blues, maar met de band doen we op het podium ook wel wat van Fear Factory, en dat gaat meer dan prima..


------------------------------------------------------

very very true!
liever een meer dan een goeie all-rounder dan een one-trick-pony.

ik heb graag ook een goeie clean bijvoorbeeld en een leuke crunch is mooimeegenomen... soms ben'k metal wel even beu en heb'k alleen zin in leuke cleane rock stukjes... wie niet?

Negative K3 fan
25 april 2003, 13:15
ik ben meer iemand van de one trick pony's... en ik denk dat ikz eker niet ded enige ben. Het is leuk als je andere dingen kan spelen, het kan ook wel, het klinkt alleen niet zo geweldig. Terwijl datgene wat je echt nodig hebt juist heel goed klinkt, en daar gaat het uiteindedlijk toch om denk ik.

signsofzodiac
25 april 2003, 14:11
Het verschill in de Savage 120 en de SE zit hem inderdaad ind e powersectie. Andere eindbuizen. De 120 heeft een rauwer karakter en de SE is naar mijn idee iets meer sophisticated. 't Is een smaakverschil tussen de twee. Wacht trouwens maar eens op de osundclips van het nieuwe Caedere-album... SE all the way for me! Iets meer tonale variatie dan de 120. Kwalitatief niet beter of slechter dan de 120.