PDA

View Full Version : Eerlijke kritiek gevraagd voor zang/gitaar uitprobeersel



drijfhout
7 maart 2010, 03:32
Ik speel al 10 jaar drums en ben om af te wisselen een half jaar terug begonnen met het leren van gitaarspelen.
Gaat redelijk maar moet wel mijn best doen aangezien ik (zoals vele drummers) lomp ben :P
Heb via via voor een paar tientjes een nette mic op de kop kunnen tikken en vond het wel leuk om eens een keer een gitaar stukje op te nemen en ik dacht,.. ach als ik toch bezig ben doe ik daar ook maar gelijk de zang bij.
Redelijk simpel nummertje verders qua gitaar "the cranberries - zombie".

Graag kritiek hierop want ik weet dat er een hoop mis is zowel qua zang en gitaar alleen vind het afentoe moelijk te bepalen waar bij mezelf het grootste probleem ligt en hoe het op te lossen.

Wees gewaarschuwt, eerst keer dat ik door een mic zing :Phttp://www.crash3d.com/testtrack01.mp3 "rechtermuis, doel opslaan als"
( btw zitten een paar vage stukjes tussen die niet echt goed gingen, maar die zijn zo fout dat het wel opvalt welke ik daarmee bedoel ;) )

Alvast bedankt :)

Gitaro
7 maart 2010, 17:07
De zang is nog niet loepzuiver enzo maar daar komt vanzelf verbetering in. Maar waar je echt even aan moet werken is je uitspraak. Paar voorbeelden: om en nabij 0:47 hoor ik "ith not me, ith not mine;" bij "with their tanks" klinkt "tanks" niet engels omdat je niet aspireert (http://nl.wikipedia.org/wiki/Aspiratie_%28taalkunde%29), en rond 0:59 spreek je "bombs" uit op een manier die voor een engelsman als "bums" klinkt

Om dit echt goed te verbeteren zou je bijv wat info over fonetiek (phonetics) kunnen googlen. Zo is een engelse /s/ veel dichter bij de tandkas (alveolar ridge) dan die van de gemiddelde nederlander. Er zijn vast sites die meer van dit soort verschillen tussen Nederlands en Engels aanduiden en je dus op weg kunnen helpen met wat goeie info!

drijfhout
7 maart 2010, 20:40
Dankje, dat is nog eens een goede tip :)
Zou ik zelf nooit aan gedacht hebben.

Opzich ben ik wel redelijk goed in de engelse taal, maar nu ik er bij deze opname nog een paar keer extra op let merk ik inderdaad dat sommige woorden nogal verkeerd klinken.

Hartstikke bedankt, nu heb ik in ieder geval alvast weer wat om te google'en :P

Dommedik
9 maart 2010, 13:46
Idd, net wat gitaro zegt, je moet wel aan je uitspraak denken. Maar je zang is altijd nog beter als dat van mij dus:ok: Een goed begin. MIsschien kun je ook iets doen met wat volume wisselingen ofzo? Of een ander slag patroon? Niet alleen met de gitaar maar ook met je stem? Anders word het soms een beetje saai.

Maar, ik vind het zeker niet slecht!

duckman
9 maart 2010, 14:11
Zang is nog niet zuiver, maar je hebt wel een interessante stem ( als in het boeit om naar te luisteren).
Overal leuk en goed gedaan.

rudolf
9 maart 2010, 15:05
Zing eens iets van radiohead... volgens mij past dat goed bij je stem.

drijfhout
10 maart 2010, 01:05
Idd, net wat gitaro zegt, je moet wel aan je uitspraak denken. Maar je zang is altijd nog beter als dat van mij dus:ok: Een goed begin. MIsschien kun je ook iets doen met wat volume wisselingen ofzo? Of een ander slag patroon? Niet alleen met de gitaar maar ook met je stem? Anders word het soms een beetje saai.

Maar, ik vind het zeker niet slecht!

Ja, ik ben nu ook langzaam aan het trainen om wat meer te doen op de gitaar terwijl ik aan het zingen ben.
Maar ondanks dat ik als drummer dingen redelijk onafhankelijk van elkaar kan doen, moet ik toch zeggen dat zang en gitaar toch nog behoorlijk lastig is.
Mijn stem heeft namelijk de neiging om te vibreren op de maat van de slag, en naarmate ik meer doe op de gitaar ga dat wel heel erg rommelig klinken :P.

Maar uitspraak heeft op het moment even een iets hogere prioriteit, omdat ik er nu ik op let me begin te ergeren aan mijn verbrabants engels :P


Zang is nog niet zuiver, maar je hebt wel een interessante stem ( als in het boeit om naar te luisteren).
Overal leuk en goed gedaan.

Danku voor het compliment :) en ja het schort nogal aan de zuiverheid op zen tijd :P, vooral als ik tonen iets langer aan moet houden.


Zing eens iets van radiohead... volgens mij past dat goed bij je stem.

Nooit aan gedacht, ik zal het eens proberen,.. bedankt voor de tip :)
Sowieso moet ik altijd vrij goed zoeken naar een nummer wat ik qua gitaar kan spelen want ben nogal beperkt in mijn gitaarspel op het moment :P


Ben sowieso wel blij om hier te horen dat mijn zang niet dramatisch slecht is,.. had me al op het ergste voorbereid :P

Iedereen in ieder geval bedankt voor de goede kritieken, hier heb ik tenminste wat aan!
Familie en vrienden zullen namelijk altijd zeggen dat het goed is (en daar heb ik niks aan) dus ben erg blij dat ik me hier aangemeld heb :)

Marcel Fernandes 81-85+AB
14 maart 2010, 10:42
Kwa klank doet me je stem soms een beetje denken aan Nick Cave?? Kan dat kloppen?- vooral de lage stukken. Maar persoonlijk vind ik dat je stem zo af entoe wat vervalt (van laag net iets te snel naar hoog) ik denk dat als je daar een middenweg in weet te vinden dat het geheel iets rustiger en egaler wordt. Verder vind ik wel dat je stem potentie heeft en zeker om iets mee te doen. Kwa timing zit je ook wel goed. Dit is wat mij persoonlijk aan je stem is opgevallen. Ik zou zo zeggen: Voorrrrral dooooooorrrrgaaaaan LOL. Nee ff serieus, ik heb er wel vertouwen in. Succes verder.....

Groet, Marcel...

drijfhout
15 maart 2010, 02:11
Kwa klank doet me je stem soms een beetje denken aan Nick Cave?? Kan dat kloppen?- vooral de lage stukken. Maar persoonlijk vind ik dat je stem zo af entoe wat vervalt (van laag net iets te snel naar hoog) ik denk dat als je daar een middenweg in weet te vinden dat het geheel iets rustiger en egaler wordt. Verder vind ik wel dat je stem potentie heeft en zeker om iets mee te doen. Kwa timing zit je ook wel goed. Dit is wat mij persoonlijk aan je stem is opgevallen. Ik zou zo zeggen: Voorrrrral dooooooorrrrgaaaaan LOL. Nee ff serieus, ik heb er wel vertouwen in. Succes verder.....

Groet, Marcel...

Vind het zelf altijd moelijk te bepalen hoe "mijn klank" klinkt omdat ik mijn uitgaande stem nog niet zo goed ken.
Maar bedankt voor de vergelijking :)
Qua type stem kan ik de vergelijking wel zien,.. maar qua talent en techniek ligt die gast wel een paar duizend kilometer voor op mij :P.

Het gaan van laag naar hoog en andere wisselingen, dat is inderdaad nog wel een pijnpuntje voor me.
Sowieso is mijn stem nog alles behalve stabiel en heb ik van nature ben ik altijd wel iets te snel en gehaast, zowel in het dagelijks leven als op de gitaar, drumstel of achter de mic :P

Sowieso denk ik dat het misschien wel een goed idee is om nummers eerst op een vrij langzaam tempo te doen, zodat ik meer tijd heb om de toon-overgangen, mijn engelse uitspraak,mijn gitaar accoorden (echt goed) te pakken en varatie kan aanbrengen.
En elke keer als dat goed gaat, iets versnellen.
Lijkt mij in ieder geval een slim idee.

In ieder geval bedankt voor het vertrouwen en de goede kritiek, altijd fijn om te horen :)

Gitaro
15 maart 2010, 02:30
Wat mij erg helpt met leren zingen is om eerst alles in klinkers te zingen en je later pas bezig te houden met de echte woorden. Vaak merk je dat je als je "Oo ooOOooo" zingt je ten eerste met veel meer overtuiging gebruik maakt van je middenrif en ten tweede makkelijker zuiver de noot haalt. Bovendien is het makkelijker om zo te 'zingen' en te spelen. De kunst is dan om uiteindelijk de woordenversie op het zelfde niveau te krijgen als de klinkerversie.

Overweeg misschien ook eens wat meer traditionele singer/songwriter-muziek te spelen (als je dat al niet doet), daar zitten vaak hele duidelijke melodieën in zonder fratsen. Als je zonder moeite mee kan zingen met Boudewijn de Groot voel je je een stuk zekerder over je zuiverheid. Die zijn veelal prima mee te spelen met een simpel slagje.

drijfhout
15 maart 2010, 18:29
Wat mij erg helpt met leren zingen is om eerst alles in klinkers te zingen en je later pas bezig te houden met de echte woorden. Vaak merk je dat je als je "Oo ooOOooo" zingt je ten eerste met veel meer overtuiging gebruik maakt van je middenrif en ten tweede makkelijker zuiver de noot haalt. Bovendien is het makkelijker om zo te 'zingen' en te spelen. De kunst is dan om uiteindelijk de woordenversie op het zelfde niveau te krijgen als de klinkerversie.

Overweeg misschien ook eens wat meer traditionele singer/songwriter-muziek te spelen (als je dat al niet doet), daar zitten vaak hele duidelijke melodieën in zonder fratsen. Als je zonder moeite mee kan zingen met Boudewijn de Groot voel je je een stuk zekerder over je zuiverheid. Die zijn veelal prima mee te spelen met een simpel slagje.

Goede tip, is het zeker waard om te proberen.
Dan kan ik me eerst focussen op het zuiver krijgen van men stem en daarna aan de uitspraak denken.

Ken zelf eigenlijk niet zoveel sing/song writers, maar lijkt me wel een keer leuk om te doen.
Alleen nederlands is voor mij altijd wel moeilijk, vooral omdat mijn nederlandse zang uitspraak net nog iets slechter is als mijn engelse.
Geen idee waarom dat zo is, maar het is gewoon zo :P

savale
15 maart 2010, 20:28
Tja zingen is lastig zat, maar gewoon veel oefenen. Je hebt in ieder geval een stemgeluid dat opvalt!

drijfhout
26 april 2010, 00:21
Op advies van de mensen hier ben ik de laatste tijd wat bezig met eigen nederlandse dingen.
Meer het wat simpelere sing en song writers werk.

Onderstaand een men eigen nummertje :

http://www.crash3d.com/heelmooimeisje3.mp3 "rechtermuis, doel opslaan als"

Cheetoria
29 april 2010, 16:07
Hé drijfhout!

potentie! zeker weten. Neem 'ns een zangles of 4, dan leer je stembanden/nek/kaak/tong te ontspannen en/of te gebruiken, en daar heb je héél veel aan als ik je hoor zingen. je hebt een beetje het james hetfield uitloopje bij het eind van een woord, wat vet is als je het wilt gebruiken, en niet om automatisch te doen.

Goed gedaan man!

Daniël.

drijfhout
3 mei 2010, 10:49
Danku :) leuk om te horen.

Ja ik ga binnenkort ook zangles nemen, maar door het koninginnendag gebeuren is mijn budget (drank, drank, drank) dermate geslonken dat ik daar nog even een maandje mee moet wachten :P

Hopelijk werp dat zijn vruchten af, een topzanger zal ik niet worden (en dat hoeft ook niet) maar een beetje controle over mijn geluid zou wel heel fijn zijn :)

drieskazoo
15 mei 2010, 22:51
Nou, als je het laatste stuk vergelijkt met het eerste dan moet ik zeggen
dat je met rasse sprongen vooruit bent gegaan ! Ik ben van mening
dat je door moet gaan met het schrijven van dit soort eenvoudige
nummers, inderdaad wat zangles nemen, repertoiretje opbouwen
en het podium op gaan om zodoende ervaring op te doen !

Jij komt er wel !

drijfhout
17 mei 2010, 00:28
Bedankt voor het compliment :)

Ik ben de laatste tijd sowieso wat meer met nederlandse verhaalnummers bezig, omdat me dit toch wel meer ligt merk ik.
Mijn gedachten in mijn hoofd zijn nederlands en mijn dialect is stiekem toch behoorlijk brabants.
Bij nederlands nummers is dat niet erg en voegt dat ook wel iets toe, maar bij engels klinkt het een beetje vies en raar bij mij :P

Ga binnenkort ook deelnemen aan een band workshop ( omdat het voor mij vrijwel gratis is omdat ik daar iedereen ken ) dus ben wel benieuwd hoe dat gaat lukken.
Zangles komt er binnenkort ook wel aan, maar dan moet de belastingdienst even opschieten met dokken:P

Want ik heb als "zanger / gitarist" totaal geen band ervaring,.. en ik weet uit ervaring als drummer dat een tijdje wat simpele covers spelen een goede boost aan je strakheid en zenuwenbestendigheid kan geven.
Dat ik het woord zanger nog steeds tussen aanhalingstekens zet zegt al heel wat :P

highflyers
24 mei 2010, 01:11
drijfhout wat jij zegt over dat Engels beter is dan Nederlands is heden daags een veel voorkomend feit omdat Engels zo veel makkelijker is dan Nederlands.
hier door denk je ook dat het vaak goed is. maar omdat de meeste Nederlanders altijd nog met kolen schoppen Engels praten word ik zelf er gek van want je kunt je zelf zo slecht meten aan hun.
als ik met een Engels man of vrouw praat excuseer ik me altijd aan het begin voor me slechte Engels. vaak hoor ik dan aan het einde iets van het is niet zo slecht hoor maar je bent en blijft een buitenlander. hier zit het vaak met kleine dingen die je gewoon alleen leert als je ergens opgroeit.
toen ik een test deed op de opleiding kwam ik op het hoogste niveau van Engels speaking namelijk native c.2. waar tegen me Nederlands c1 is.
maar zelfs als je in het land woont er zijn gewoon te veel dialecten en dus allemaal kleine verschillen in uitspraak de meeste Nederlanders praten meer main-stream US Engels dan UK Engels en dat dan nog slecht ook.

voor de rest vond ik ook het eerste nummer niet passen bij je stem. maar dat is bij mij gewoon een gevoel. (iets waar ik veel naar luister.)
ik zeg altijd muziek moet je grijpen niet op een manier maar totaal. dan is het voor de gene die luistert een goed nummer.
het tweede nummer past wel bij je stem en ja ik ben helaas geen grote fan van nl muziek weet ook niet waarom wellicht ook omdat ik me Engels toch beter bij gevoel kan leggen.
er zijn maar weinig Nederlandse zangers/zangeressen die ik op mijn plank heb staan met cd's.
Laatst zijn er twee bij gekomen namelijk Nick en Simon en dat is te danken aan me ma die er totaal gek van is waar door ik bepaalde nummers vaak hoorde en toch wel begon te waarderen.

Fenderfan
28 mei 2010, 19:45
Wat je bij 0.43-0.45 min doet kan dus echt niet. Op de buhne word je afgeschoten als je zoiets doet.

drijfhout
10 juni 2010, 15:56
Wat je bij 0.43-0.45 min doet kan dus echt niet. Op de buhne word je afgeschoten als je zoiets doet.

Dan heb je niet echt goed geluisterd want ik weet wel zeker dat er minstens nog een stuk of 5 van die stukjes zijn die een paar tomaten of eieren waard zijn :P
Maar effe zonder gein, ja ik weet wat je bedoelt,.. zijn van die rare maniertjes die ik nu ook aan het afleren ben :P

@highflyers,

Ik ben normaal ook niet zo van het nederlands ( op band zoals blof enzo na ),.. maar ik ben nu meer aan het rondkijken wat bij mijn stem past en een beetje aan het loslaten waar ik normaal altijd naar luister.

Het eerste nummer wordt ook nog gezongen door een vrouw dus moest ik zelf een andere zanglijn eronder pakken wat misschien al niet zo handig is als beginner dus voor mij is het voorlopig wel handig om in het nederlands bezig te zijn omdat dan het geheel ook even nog wat makkelijker is en ik zeker weet dat ik mijn stem niet keihard om zeep help :P

Engels komt waarschijnlijk wel, maar dat is meer weggelegd als ik wat meer stemcontrole heb en me kan focussen op uitspraak.

Fenderfan
17 juni 2010, 10:49
Ik heb die maniertjes ook helaas:sssh:. Terwijl ik en vele ze verafschuw. Is oppassen geblazen!
Komt door die Amerikaanse muziek uit de 90.s. Zit er zo ingebakken.