PDA

View Full Version : Kletteren!!! lekenvraag



Tho
6 maart 2010, 23:45
Hai!

Zoals de meesten van jullie weten ben ik gitarist, bas ik ook een aardig endje weg, maar verder weet ik geen fuck van basgitaren.

Ik wil nu een leuke plank aanschaffen, en zoek ongeveer het geluid van de bas in dit nummer: http://www.youtube.com/watch?v=JKeH9_LE8LM

Het klettert lekker weg. Hoe krijg je nou zo'n geluid? Ligt dat vooral aan je amp? Wat zijn nou de belangrijkste ingrediënten voor dit metal geluid?

De bas wordt sowieso in B gestemd, misschien helpt dat jullie met een goed advies te geven. Ik hou ook van een randje distortion.

Bedankt voor het advies alvast! Jullie mogen me ook aardige bassen voor dit genre/specifieke geluid aanraden!

RUIS
7 maart 2010, 00:27
Plectrum, veel hoog, bij de brug aanslaan en een buizenversterker die nogal hard staat.

Tho
7 maart 2010, 00:39
Plectrum, veel hoog, bij de brug aanslaan en een buizenversterker die nogal hard staat.

that's it...?

RUIS
7 maart 2010, 00:54
Nou ehhh... een beetje boos kijken helpt ook, maar verder ben je er dan wel zo'n beetje.

Rinze
7 maart 2010, 10:02
Aan het geluid te oordelen heeft die meneer (of mevrouw) er ook nog wel een distortion tussen staan lijkt mij, ik heb tenminste nog nooit een dermate gekleurd geluid uit een buizenbak zonder toevoegingen gehoord (ik heb het dus niet over de mate van vervorming maar over de klankkleur).

Misschien dat je deze vraag beter op het basforum (http://www.basgitaarforum.nl/index.php) kunt stellen, denk dat men daar meer weet. Ik denk dat het de combinatie van bas, techniek, versterker plus afstelling en waarschijnlijk een pedaaltje is die het hem doet. Je moet een bas natuurlijk ook nog lekker vinden spelen..

schwalbe
7 maart 2010, 10:13
Distortion klinkt als een sansamp bassdriver.

schwalbe
7 maart 2010, 10:41
Bedankt voor het advies alvast! Jullie mogen me ook aardige bassen voor dit genre/specifieke geluid aanraden!

Echt lekker kletteren wil nog beter als je ook een element in de brugpositie hebt. Liefst een humbucker, dan kun je het hoog nog wat boosten zonder ruis.
Voorbeelden: G&L (tribute) L2000, Ibanez ATK, Gibson/epi thunderbird.

Wabbie
7 maart 2010, 13:36
Je wilt een fel geluid hebben. Dat zou ik eens kijken naar een goedkope stingray kopie, of iig iets met een humbucker in de brug. Misschien is een actieve bas ook wel een optie maar dat hangt een beetje van je budget af natuurlijk.
En als je dan toch in B gaat stemmen, wees dan een kerel en koop meteen een 5-snaar ;)

Tho
7 maart 2010, 13:43
Echt lekker kletteren wil nog beter als je ook een element in de brugpositie hebt. Liefst een humbucker, dan kun je het hoog nog wat boosten zonder ruis.
Voorbeelden: G&L (tribute) L2000, Ibanez ATK, Gibson/epi thunderbird.

Ik had al zo'n vermoeden dat ik toch een humbucker nodig had inderdaad ;)

En een 5snaar heb ik niks aan Wabbie :D Vind 6 al moeilijk zat :soinnocent:


Zo'n Ibanez ATK ziet er wel leuk uit... Beetje te doen voor metal dus? Goeie kwaliteit?

schwalbe
7 maart 2010, 14:22
Atk's zijn prima voor metal. De oudere japanse zijn beter dan de latere (huidige) indonesische, maar kwaliteit is sowieso OK. Verschil tussen die 2 is makkelijk te zien: de japanse hebben de trussrod verstelling aan de kop kant, indonesische aan de body kant.

Wabbie
7 maart 2010, 14:49
En een 5snaar heb ik niks aan Wabbie :D Vind 6 al moeilijk zat :soinnocent:


Zo'n Ibanez ATK ziet er wel leuk uit... Beetje te doen voor metal dus? Goeie kwaliteit?

meh mietje :P :P. Je went snel genoeg aan een 5-snaar, plus dat als een goede 5 snaar hebt je vaak een betere definitie in je laag hebt dan met een 4 snaar die je in B stemt.

anyway, 4 snaren dus ;)
ATK's doen het inderdaad prima, dat zou ik eerder doen dan een soundgear. Daar heb ik slechte ervaringen mee qua nekken enzo. Misschien dat je een oude jackson bas ergens op de kop kunt tikken. Mijn Kelly bass kan zou geluid wat jij wil vrij makkelijk produceren, zelfs zonder plectrum. Geen idee of er tegenwordig nog Kelly Basses gemaakt worden, maar een oude Japanner moet nog wel te vinden zijn.

Tho
7 maart 2010, 15:57
Nee Kelly bassen maken ze niet meer. Er staat bij Kees Dee een fucking vette JJ USA bass van Jackson maar die is me wat te duur. Voor de rest gas ik keihard op een Jackson CMG, maar die zijn discontinued..

Mijn voorkeur gaat op dit moment uit naar die Ibanez. Nog meer suggesties?

RUIS
7 maart 2010, 22:48
Het geluid van de clip in de openingspost doet me juist meer aan een Precision denken dan aan een brugelement.

Tho
7 maart 2010, 22:53
Wat is precision dan?

RUIS
7 maart 2010, 22:55
Precisionbass, de oerbas van Fender.

HANNESSTINKT
8 maart 2010, 21:10
als ik mijn fender droptune en op me v4-b de gain opensmijt krijg ik het er ongeveer wel uit
Volgens mij is zo een ibanez K5 ook heel erg geschikt er voor moet je als extreme metal man maar even door het Korn signature gedeelte heenkijken

Tho
8 maart 2010, 23:52
Zo'n precision.. daar kan je dus wel een beetje mee beuken? Wat zijn nou de voordelen ten opzichte van elkaar, zo'n precision en ATK?

Voor de mix in de band of cd zelf staan de gitaren sowieso voorop. Het is geen funk of zo ;)

FromBeyond
9 maart 2010, 09:23
Een P-bass ligt vanouds gewoon erg goed in de mix. Niemand weet echt precies waarom, maar het is gewoon zo. Vooral een P-bass met flatwounds klinkt bijna altijd goed, voor zo'n beetje elk genre. ATK's vond ik zelf helemaal niks, maar nu heb ik ook nog nooit een ibanez gespeeld die me een beetje beviel. Ik heb wel van andere mensen gehoord die ATK's geweldig vinden en zo'n beetje de "Budget-Stingray" noemen. ATK's hebben een triple coil met actieve electronica, wat ze wel veel veelzijdiger maakt dan een standaard P-bass met een enkele split-coil en passieve electronica.

Ook de hals verschilt behoorlijk wat tussen beide, de hals van een ATK is wat slanker. Hangt van voorkeur af, dunkt mij.

Wabbie
9 maart 2010, 09:37
Ik denk dat voor metal een P juist minder geschikt is omdat de kans bestaat dat je met je toch wat wolligere sound verzuipt in de gitaren en drums. Zeker als de gitaristen forst omlaag gestemd hebben kun in mijn mening beter een helder klinkende bas hebben dan een wollig klinkende bas. Op die manier kun je als bassist in een metalband nog iets toevoegen aan de muziek in plaats van alleen maar (praktisch) onhoorbaar sublaag toevoegen.

Ik speel zelf in een metalband met een 5 snarige Maruszczyk jazzbass met een humbucker in de brug. Lekkker lomp maar helder laag waar je met gemak mee door de mix heen drukt ongeacht hoeveel gitaristen er zijn,

FromBeyond
9 maart 2010, 17:52
Ik denk dat voor metal een P juist minder geschikt is omdat de kans bestaat dat je met je toch wat wolligere sound verzuipt in de gitaren en drums. Zeker als de gitaristen forst omlaag gestemd hebben kun in mijn mening beter een helder klinkende bas hebben dan een wollig klinkende bas. Op die manier kun je als bassist in een metalband nog iets toevoegen aan de muziek in plaats van alleen maar (praktisch) onhoorbaar sublaag toevoegen.

Ik speel zelf in een metalband met een 5 snarige Maruszczyk jazzbass met een humbucker in de brug. Lekkker lomp maar helder laag waar je met gemak mee door de mix heen drukt ongeacht hoeveel gitaristen er zijn,

Meh, niet helemaal mee eens. P-basses kunnen meer zijn dan alleen wollig, gewoon de juiste snaren gebruiken. Ik heb nog nooit iemand op Steve Harris lopen mekkeren dat hij te wollig was, en hij gebruikt flatwounds :p

HANNESSTINKT
9 maart 2010, 18:42
Meh, niet helemaal mee eens. P-basses kunnen meer zijn dan alleen wollig, gewoon de juiste snaren gebruiken. Ik heb nog nooit iemand op Steve Harris lopen mekkeren dat hij te wollig was, en hij gebruikt flatwounds :p

en als je vaak luistert naar de bass in de wat zwaardere metal staat dat juist vaak stijf van de distortion en klinkt het juist aardig wollig maar komt het nog steeds goed uit de mix

moet je maar naar hands of a killer van suicide silence luisteren

Wabbie
9 maart 2010, 19:30
Nou de gemiddelde metalbassist hier in Enschede en omstreken is meestal of te goed te horen ( je hoor dan dus geen gitaar meer) of valt weg in de mix. Iron Maiden is meer hard rock dan echte metal in mijn optiek en ik weet heus wel dat een P meer kan dan alleen maar wollig klinken.
Maar als je een donker klinkende bas dan ook nog eens naar B omlaag gaat stemmen hou je naar mijn mening weinig definitie meer over in je sound. En al helemaal als je een distortion eroverheen gooit, dan kun je net zogoed een octaver over een van de twee gitaren gooien.

Nogmaals, bovenstaande is allemaal mijn persoonlijke mening en ervaring na jarenlang in metalbands gespeeld te hebben. Ik speel zelf op een 5 snarige jazzbass over een Eden WT800 en een Trace Elliot 15' kast.

HANNESSTINKT
9 maart 2010, 19:35
Nou de gemiddelde metalbassist hier in Enschede en omstreken is meestal of te goed te horen ( je hoor dan dus geen gitaar meer) of valt weg in de mix. Iron Maiden is meer hard rock dan echte metal in mijn optiek en ik weet heus wel dat een P meer kan dan alleen maar wollig klinken.
Maar als je een donker klinkende bas dan ook nog eens naar B omlaag gaat stemmen hou je naar mijn mening weinig definitie meer over in je sound. En al helemaal als je een distortion eroverheen gooit, dan kun je net zogoed een octaver over een van de twee gitaren gooien.

Nogmaals, bovenstaande is allemaal mijn persoonlijke mening en ervaring na jarenlang in metalbands gespeeld te hebben. Ik speel zelf op een 5 snarige jazzbass over een Eden WT800 en een Trace Elliot 15' kast.

dat is inderdaad ook een mooie metal set ja
ik speel zelf ook meestal metal op me jazz bass

FromBeyond
10 maart 2010, 17:54
Nou de gemiddelde metalbassist hier in Enschede en omstreken is meestal of te goed te horen ( je hoor dan dus geen gitaar meer) of valt weg in de mix. Iron Maiden is meer hard rock dan echte metal in mijn optiek en ik weet heus wel dat een P meer kan dan alleen maar wollig klinken.
Maar als je een donker klinkende bas dan ook nog eens naar B omlaag gaat stemmen hou je naar mijn mening weinig definitie meer over in je sound. En al helemaal als je een distortion eroverheen gooit, dan kun je net zogoed een octaver over een van de twee gitaren gooien.

Nogmaals, bovenstaande is allemaal mijn persoonlijke mening en ervaring na jarenlang in metalbands gespeeld te hebben. Ik speel zelf op een 5 snarige jazzbass over een Eden WT800 en een Trace Elliot 15' kast.

Ik ga niet de discussie met je aan over welk genre Iron Maiden is, jij hebt een mening en ik ook, laten we het daar maar op houden :).
Ik viel je trouwens niet aan hoor, met mijn comment over dat P's meer dan alleen maar wollig klinken, hoop niet dat het zo overkwam.
Ben het wel eens qua downtunen op een P en dan distortion er overheen gooien (maar nu ben ik zoiezo geen fan van distortion op bas). Dat kan alleen maar uitdraaien op modder, wat voor snaren of techniek je ook gebruikt.
Mijn mening is gebasseerd op veel muziekbladen en fora gelezen te hebben en zo nu en dan eens een Bas van de muur te pakken in een willekeurige muziekwinkel, speel nu pas net een half jaar :chicken:
Korreltje zout bij mijn comments is aan te raden. :)

Wabbie
10 maart 2010, 19:35
No hard feelings hoor, ik zag het ook niet als een aanval. Het is meer dat ik deze discussie al jaren voer met "eigenwijze' metalheads, die mij overigens nooit heel serieus nemen. En zich vervolgens afvragen waarom de geluidsman boos wordt. Soms wordt ik er dan een beetje moedeloos van. Helemaal als diezelfde mensen dan gaan miepen op mijn jazzbass, want dat is natuurlijk niet "metal" en "true" ;).

Trouwens wel fijn om eindelijk een medestander te vinden wat betreft distortion op bas! Dat werkt in mijn optiek alleen als je het bij je cleane signaal in kunt blenden, dan hou je tenminste nog definitie over anders blijft het blubber of krassen.

En laten we maar niet over het genre van Maiden beginnen inderdaad, dan is het einde zoek. Ik vind Maiden overigens wel erg vet hoor. Stiekem ben ik ook helemaal geen metalbassist maar een verdwaalde bluesbassist die zich nog steeds afvraagt waarom de gitaristen zo raar doen:gitarist:.

FromBeyond
11 maart 2010, 11:02
No hard feelings hoor, ik zag het ook niet als een aanval. Het is meer dat ik deze discussie al jaren voer met "eigenwijze' metalheads, die mij overigens nooit heel serieus nemen. En zich vervolgens afvragen waarom de geluidsman boos wordt. Soms wordt ik er dan een beetje moedeloos van. Helemaal als diezelfde mensen dan gaan miepen op mijn jazzbass, want dat is natuurlijk niet "metal" en "true" ;).

Trouwens wel fijn om eindelijk een medestander te vinden wat betreft distortion op bas! Dat werkt in mijn optiek alleen als je het bij je cleane signaal in kunt blenden, dan hou je tenminste nog definitie over anders blijft het blubber of krassen.

En laten we maar niet over het genre van Maiden beginnen inderdaad, dan is het einde zoek. Ik vind Maiden overigens wel erg vet hoor. Stiekem ben ik ook helemaal geen metalbassist maar een verdwaalde bluesbassist die zich nog steeds afvraagt waarom de gitaristen zo raar doen:gitarist:.

Ik ben ook niet een grote liefhebber van Jazz bassen, maar vooral omdat de hals me niet bevalt. Qua looks vind ik ze wel schitterend, en ze hebben de potentie om echt geweldig te klinken!
En een blend is bij een distortion echt essentieel wat mij betreft ja, anders verlies je in veel gevallen gewoon alle low end, dan kan je net zoals jij zet net zo goed een octaver op de gitaren zetten.
Bij het voorbeeld wat in de OP werd gegeven was dit waarschijnlijk niet het geval, er was meer nadruk gegeven op het hoog. Ieder zo z'n ding, denk ik dan :)

HANNESSTINKT
11 maart 2010, 11:56
Ik ben ook niet een grote liefhebber van Jazz bassen, maar vooral omdat de hals me niet bevalt. Qua looks vind ik ze wel schitterend, en ze hebben de potentie om echt geweldig te klinken!
En een blend is bij een distortion echt essentieel wat mij betreft ja, anders verlies je in veel gevallen gewoon alle low end, dan kan je net zoals jij zet net zo goed een octaver op de gitaren zetten.
Bij het voorbeeld wat in de OP werd gegeven was dit waarschijnlijk niet het geval, er was meer nadruk gegeven op het hoog. Ieder zo z'n ding, denk ik dan :)

maar wat jij geeft is een goed onderbouwde reden waarom je liever wat anders speelt dan een j bass dat is iets heel anders dan ik mot geen jazbass ze zijn niet metal en gay zonder ze ook maar gerobeert te hebben :P

Wabbie
11 maart 2010, 15:27
@from beyond

Een fender J heeft idd een typische hals die je moet bevallen. Nu dien ik eerlijkheidhalve toe te geven dat ik een "edeljazz" (http://photos-e.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc1/hs260.snc1/10718_100504889968896_100000281563608_11505_604055 3_n.jpg) heb met een hals die in de verste verte niet op een hals van een traditionele J lijkt. Misschien zijn er dus zelfs J's te vinden die jij lekker vindt spelen. Ik kan zelf trouwens ook prima overweg met een normale J hals.

FromBeyond
11 maart 2010, 15:35
@from beyond

Een fender J heeft idd een typische hals die je moet bevallen. Nu dien ik eerlijkheidhalve toe te geven dat ik een "edeljazz" (http://photos-e.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc1/hs260.snc1/10718_100504889968896_100000281563608_11505_604055 3_n.jpg) heb met een hals die in de verste verte niet op een hals van een traditionele J lijkt. Misschien zijn er dus zelfs J's te vinden die jij lekker vindt spelen. Ik kan zelf trouwens ook prima overweg met een normale J hals.

Haha, wie weet ja. Ik heb nog niet echt op genoeg jazz'n gespeeld om nou echt te zeggen dat ze me "allemaal" niet bevallen, maar ik heb leren spelen op een bas met een dikke hals, dus daar ben ik aan gewend :chicken: daarom nijg ik ook richting de P-bass, dunkt mij.
Da's trouwens een mooi ding in dat plaatje van je! Het merk is me dan weer totaal onbekend, maar het is eens verfrissend om een Jazz te zien zonder de standaard fender-achtige 4+1 headstocks :)

FromBeyond
11 maart 2010, 15:37
maar wat jij geeft is een goed onderbouwde reden waarom je liever wat anders speelt dan een j bass dat is iets heel anders dan ik mot geen jazbass ze zijn niet metal en gay zonder ze ook maar gerobeert te hebben :P

Dan vraag ik me eerlijk gezegd af waar hun dan allemaal op spelen, warwicks/yamaha's en dat soort spul?

HANNESSTINKT
11 maart 2010, 16:09
Dan vraag ik me eerlijk gezegd af waar hun dan allemaal op spelen, warwicks/yamaha's en dat soort spul?

ik denk het wel dat zijn ook goede bassen dat wel of het zijn van die vieze B.C. Rich warlock dingen ofzo

FromBeyond
11 maart 2010, 16:28
He jakkes...Er zijn goeie B.C. Riches, maar de warlock vorm vind ik toch wel zo lelijk...en warwicks/yamaha's zijn geweldig, dat zeker.

Wabbie
11 maart 2010, 16:36
Merendeel van de metalbassisten die ik ken speelt Ibanez, Yamaha en een enkeling Jackson. Lopen er ook nog een paar rond met custom bassen, handgebouwde Sandbergs, een enkeling een Warwick.

@from beyond, mijn jazzbass is een Maruszczyk Elwood L5a, Maruszczyk is een kleine Poolse bouwer die hoge kwaliteit levert voor een normale prijs. Hij heeft een aantal standaard lijnen waar je allerlei opties bij kunt nemen. Zo heeft mijn bas een flamed maple top en een ebbenhouten string tree op de headstock. Voor de prijs van een American Standard Jazz heb je dan dus een handgebouwde actieve Jazz met betere hardware en electronica.

FromBeyond
11 maart 2010, 20:50
Merendeel van de metalbassisten die ik ken speelt Ibanez, Yamaha en een enkeling Jackson. Lopen er ook nog een paar rond met custom bassen, handgebouwde Sandbergs, een enkeling een Warwick.

@from beyond, mijn jazzbass is een Maruszczyk Elwood L5a, Maruszczyk is een kleine Poolse bouwer die hoge kwaliteit levert voor een normale prijs. Hij heeft een aantal standaard lijnen waar je allerlei opties bij kunt nemen. Zo heeft mijn bas een flamed maple top en een ebbenhouten string tree op de headstock. Voor de prijs van een American Standard Jazz heb je dan dus een handgebouwde actieve Jazz met betere hardware en electronica.

Aaah, Maruszcyk is een naam die vaker hoor, niks dan lovende woorden uiteraard. Mooi ding!