PDA

View Full Version : Oude luxman L225 volume probleem



wopereis
6 maart 2010, 22:11
Hallo, ik ben nieuw op dit forum en heb een vraag over een versterker die ik laatst heb gekregen, het is alleen geen gitaarversterker o.i.d. Het is een Luxman L225, hij werkt alleen niet optimaal. Hij heeft een tijd lang ongebruikt in de kast gestaan en nu heeft hij problemen met het volume. Het probleem is dat het volume eigenlijk het grootste deel van de tijd niet 'hoog' genoeg is, af en toe schiet hij ineens omhoog. Hij speelt dan heel hard vergeleken met daarvoor maar ook een stuk helderder. Af en toe varieert het volume mee op de maat van de muziek. Ook de knop voor treble en de knop voor bass werken niet.

Ik heb gehoord dat het iets met vastgelopen potmeters die achter de knoppen zitten. Is dit waar en kan ik deze schoonmaken of iets dergelijks?

http://www.zenn.com.sg/Marketplace%20images/Electronics/Luxman_L_225_integrated.JPG

Puerco
7 maart 2010, 02:39
Waarschijnlijk zijn de potmeters inderdaad vuil en de condensators aan vervanging toe.
Potmeters kun je schoon maken door er contactspray in te spuiten en even flink heen en weer te bewegen. Condensators zul je waarschijnlijk moeten vervangen, hangt er ook vanaf hoelang zoiets stil gestaan heeft en hoe oud zoiets in z'n geheel is.
Verder is de keus om dit op een gitaar forum te vragen op z'n minst "apart" te noemen.....

cluseau
7 maart 2010, 20:07
..... nu heeft hij problemen met het volume. Het probleem is dat het volume eigenlijk het grootste deel van de tijd niet 'hoog' genoeg is, af en toe schiet hij ineens omhoog.

Idd een beetje vreemd om de oplossing op een gitaar(amp) forum te zoeken maar vooruit. Het hoeft niet perse aan de potmeters te liggen, vooral de schakelaars gingen na lang stilstaan dergelijke problemen geven. Reinigen met spaarzaam contactspray kan een oplossing bieden. Mocht je er niet uitkomen heb ik nog ergens een compleet service manual van dat ding liggen.

Frans.

Outline
8 maart 2010, 03:11
Idd een beetje vreemd om de oplossing op een gitaar(amp) forum te zoeken maar vooruit. Mocht je er niet uitkomen heb ik nog ergens een compleet service manual van dat ding liggen.

Zo gek is de vraag hier stellen dus toch niet, aangezien jij er een servicemanual van hebt liggen...

Pepe
8 maart 2010, 03:22
Volgens mij kan je bij Frans met ELKE vraag terecht zolang er sprake is van een potmeter en een draadje..