PDA

View Full Version : Ibanez GSR200 upgraden: de moeite waard?



Sanderltd
6 maart 2010, 21:08
Dag allemaal,

Ik ben sinds enige tijd wat gaan bezig houden met het spelen van basgitaar. Ik heb voor 100 euro een nette Ibanez GSR200 op de kop kunnen tikken en onlangs een Peavey TNT bascombo.

Na een paar weken te hebben gespeeld, merkte ik dat de pickups op deze bas misschien toch niet je van het zijn.
Als ik vaak andere basgitaren hoor, "knorren" deze precies veel meer en hebben precies een veel zwaarder geluid. Ik vermoed dus dat dit vooral ligt aan de basgitaar zelf (meer bepaald de pickups) en niet in het bijzonder aan de versterker.

Nu vroeg ik me af of het de moeite was de pickups uit die Ibanez te vervangen door een setje met een hogere output of in elk geval een setje dat wat meer ballen heeft.
Ik speel met deze bas vooral rock, metal, maar zou nu en dan ook graag meespelen met wat zachtere rocknummers. (Jazz en blues zie ik niet meteen gebeuren.)

De Ibanez GSR heeft een single coil J-pickup in de brugpositie en een P-pickup in de nekpositie. Ik denk dat het dus aangewezen is ook beide pickups tegelijk te vervangen?
Zouden de emg PJ's wat zijn? Of zijn er nog opties? En natuurlijk de hamvraag; is het wel de moeite waard om te upgraden aangezien het maar een budgetgitaar is?

Alvast bedankt
Sander

FromBeyond
6 maart 2010, 22:32
Allereerst, als je ontevreden bent met je sound, dan ligt dat in de meeste gevallen aan je versterker. Dezelfde bas door een andere versterker is een wereld van verschil, een andere bas door dezelfde versterker klinkt als....een andere bas door dezelfde versterker.
Wil je niet meteen een smak geld uitgeven aan een andere amp, probeer dan eens nieuwe snaren. Het verschil tussen verschillende merken/diktes/soorten snaren is enorm, net zoals hoe je ze aanslaat *vingers/plectrum, dicht op de hals/dicht bij de brug/in het midden*. Experimenteer een beetje hiermee, zal je waarschijnlijk veel geld besparen ;)
Verder zou ik niet heel veel geld uitgeven aan je ibanez, tenzij je het wilt gebruiken als leerplatform om later dingen op uit te proberen die je op je andere instrumenten niet direct zou doen *zoals opnieuw lakken, flink wat freeswerk, etc*. Of je moet er zo aan verknocht zijn dat je zeker weet dat je nooit een andere wilt. Maar gezien mijn persoonlijke ervaringen met een GSR200 lijkt me dat sterk. Goed basje voor het geld, maar daar is alles mee gezegd, imho.

Sanderltd
8 maart 2010, 21:04
Dan lijkt het erop dat ik me best eerst eens ga bezig houden met mijn versterker. Via Youtube kwam er zowat de sound uit die ik wilde hebben, dus dat moet wel lukken.
Overigens grappig dat Tho net hetzelfde topic startte mbt het "kletteren" van de basgitaar. Dat is zowat hetzelfde geluid als ik wilde bereiken in de mate van het mogelijke. :)
Bedankt voor de info!

FromBeyond
9 maart 2010, 09:15
Geen dank, succes! :)

VincentK
26 maart 2010, 00:27
GSR 200 over een Peavey combo moet vies kunnen klinken, is mij gelukt hoor!

Één tip; pak een distortionpedaal, maakt niet uit of 't officieel voor gitaar is of niet, gooi ertussen, niet té overdreven, zomaar een randje... veel hoog en laag in de EQ van de versterker mid neutraal of beetje in de -

Probeer beetje uit en je kan een kletterende, knorrende, vieze sound horen ;)

Wabbie
26 maart 2010, 09:43
En val je vervolgens volledig weg een een band. Ik denk dat je een beetje moet spelen met de EQ van je TNT en met de EQ die op je bas zit. Je hebt vast of een blend knop, of voor allebei de elementen een aparte volumeknop. Ik denk dat je door een beetje te experimenteren een heel eind moet komen.

Ik heb zeer slechte ervaringen met distortionpedaaltjes over de bas ( ongeacht of het nu pedalen van 30 euro of 300 euro zijn), je verlies al je definitie en als je een gitaarpedaal gebruikt ook nog eens een keertje al je lage tonen.