PDA

View Full Version : Flatwounds of roundwounds?



Ukeloeder
6 maart 2010, 17:46
Flatwound of roundwounds op een hollowbody...
En waarom?

denblommme
6 maart 2010, 20:31
Op een bas?
een contrabas is ook flat
:cheerup:

Plant
6 maart 2010, 21:19
Flatwound snaren klinken minder helder dan roundwound snaren. Jazzgitaristen prefereren vaak een vrij 'dof' geluid.

Je hebt met flatwound snaren niet de typische bijgeluiden als je met je vingers langs de snaren glijdt naar een andere positie.

Voor bassisten kan er nog een andere reden zijn. Als je een fretless bas hebt (zoals ik), druk je de snaren niet tegen frets maar direkt tegen je toets. Ook al heb je een toets van een harde houtsoort (palissander of ebben), roundwound snaren werken hier als een vijl op. Plus flatwound snaren geven daarbij ook een mooi 'contrabas'achtig geluid.

hezz
7 maart 2010, 02:16
Flatwound snaren klinken minder helder dan roundwound snaren. Jazzgitaristen prefereren vaak een vrij 'dof' geluid.

Je hebt met flatwound snaren niet de typische bijgeluiden als je met je vingers langs de snaren glijdt naar een andere positie.

Voor bassisten kan er nog een andere reden zijn. Als je een fretless bas hebt (zoals ik), druk je de snaren niet tegen frets maar direkt tegen je toets. Ook al heb je een toets van een harde houtsoort (palissander of ebben), roundwound snaren werken hier als een vijl op. Plus flatwound snaren geven daarbij ook een mooi 'contrabas'achtig geluid.

'Dof' vind ik ergens toch wel een verkeerd woord hierin, ik vind flatwounds meer 'rond' klinken.

OT: Voor Jazz zijn flatwounds heerlijk, ze klinken te gek en ze spelen enorm comfortabel. In mijn ervaring raakte ik ook een heleboel ongewenste geluiden kwijt.

terrasbeest
7 maart 2010, 10:17
Ik denk dat men met ' dof' bedoelt : minder sustain, en minder schel-wat nog niet hetzelfde is als dof.
Ik denk niet dat je er voor andere muziek dan Jazz een goed resultaat mee kan krijgen.
Flats zijn ook zachter van aanvoelen. Bends is weer andere koek, dan voelen ze veel stijver aan.

Iig geval is het even wennen.
Proberen dus.

Ukeloeder
7 maart 2010, 13:33
Dank voor jullie antwoorden. Ik las op andere forums berichten van gelijke strekking. Flats zijn voor Jazz en softBlues (wat?) de aangewezen snaar en Rounds voor rockabilly etc en meer pop georienteerde muziek.
Ik zal toch beide soorten eens proberen wanneer ik tot aanschaf overga.