PDA

View Full Version : Oversized 2x12: Wie maakt ze behalve Bogner?



Fuhgawz
6 maart 2010, 16:04
Ik ben het gesleep met mijn grote 4x12 kast naar optredens een beetje zat. In mijn Corsa pastie net niet dus moet ik steeds of de auto van mijn vader gaan lenen of iemand anders porren om mijn lompe kast te slepen. Nou treden we niet vaak op, maar het is toch niet echt handig! Daarom overweeg ik een overstap naar een kleinere kast.

Ik ben een beetje bang dat een gemiddelde 2x12 kast dan weer een beetje te klein is of dun klinkt. De spreiding van die 4x12 is in de bandmix echt geweldig. Nou zag ik dat Bogner een Oversized 2x12 maakt en dat 'concept' leek me echt perfect voor mij! Het probleem is echter dat die Bogner standaard met V30's uitgerust worden. Ik heb nog nooit over zo'n Bogner 2x12 gespeeld, maar wel eens over een geleende 4x12 Marshall cab met V30's. Daar werd ik niet echt vrolijk van. Veel te scherp! Zelfs onze zanger zei gewoon uit zichzelf dat mijn sound scheller was met die kast.

Ik speel over een SG met P90's dus die geeft mid-prescence genoeg. Mijn top is een Orange OR120 en die heeft een bak met laag, maar geen mid-knop. Samen is dat een geweldige combinatie. Wat ik dus zoek is een vette 2x12 kast met:
- Genoeg middentonen (minimaal flat, of lichte boost, géén mid-dip);
- Dikke volle heldere basweergave om te kunnen concurreren met een 4x12 qua sound, maar toch strak genoeg in het laag zodat mijn Orange niet gaat flubberen;
- Een smooth afgerond hoog. In ieder geval níet scherp of schel of positief bedoelde synoniemen daarvan zoals 'helder top-hoog' of 'twangy';
- Genoeg spreiding hebben om te kunnen concurreren met een 4x12 kast;
- Klein genoeg om achter in een Opel Corsa te passen. ;)

Als zoiets tenminste bestaat. Nou kan ik wel zo'n Bogner cab gaan kopen en speakers gaan wisselen tot ik wel iets goeds heb gevonden, maar daar ben ik gewoon te lui voor en heb ik de tijd/geld niet voor. Het liefst zou ik gewoon mijn top en gitaar meenemen om te testen op verschillende kasten. Vandaar de vraag: bestaan er nog andere 'Oversized' of gewoon vette 2x12 kasten die kunnen concurreren met 4x12's?

Jimi Hendrix
6 maart 2010, 16:12
Ik speel al jaren tot grote tevredenheid op zo'n Boogie 2x12 uit de jaren 80.
http://www.comriesoftware.net/proavtrader/userimages/00121090703_1.jpg
oversized to the max. goede sound! Niet te veel laag, pure mids, niet heel erg hifi hoog.

macwilliams
6 maart 2010, 16:17
Ik krijg toch 2 cabinetten (4*12") in m'n corsa en de amp er nog bij en de gitaar op de bijrijders stoel. En de g Major in het handschoenvakje.

Geoffrey
6 maart 2010, 16:20
FAD

http://www.freeqi.be/FADcabinets/FADcabinets.html

Fuhgawz
6 maart 2010, 16:23
TWEE 4x12's!? Hot damn!! Nee, ik heb een oude Laney 4x12 en die krijg ik qua breedte nét niet door de achterklep.

Thanks voor de tips, Hendrix en Geoffrey! Vooral die FAD ziet er goed uit. Eens kijken waar ze dat spul verkopen.

macwilliams
6 maart 2010, 16:27
TWEE 4x12's!? Hot damn!! Nee, ik heb een oude Laney 4x12 en die krijg ik qua breedte nét niet door de achterklep.

Thanks voor de tips, Hendrix en Geoffrey! Vooral die FAD ziet er goed uit. Eens kijken waar ze dat spul verkopen.

Hoe oud is de corsa?

Baco
6 maart 2010, 16:29
TWEE 4x12's!? Hot damn!! Nee, ik heb een oude Laney 4x12 en die krijg ik qua breedte nét niet door de achterklep.

Thanks voor de tips, Hendrix en Geoffrey! Vooral die FAD ziet er goed uit. Eens kijken waar ze dat spul verkopen.

FAD? Da's in Gent (België)

Fuhgawz
6 maart 2010, 16:29
Behoorlijk oud, 1996 geloof ik. Ik heb toch niet het idee dat mijn Laney cab groter is dan de gemiddelde Marshall cab.

Geoffrey
6 maart 2010, 16:32
TWEE 4x12's!? Hot damn!! Nee, ik heb een oude Laney 4x12 en die krijg ik qua breedte nét niet door de achterklep.

Thanks voor de tips, Hendrix en Geoffrey! Vooral die FAD ziet er goed uit. Eens kijken waar ze dat spul verkopen.

FAD verkopen ze enkel bij FAD ;)

Klik even de link aan die ik er bij gezet heb..
Ik weet nie hoe ver je van Gent woont?

Fuhgawz
6 maart 2010, 16:34
FAD verkopen ze enkel bij FAD ;)

Klik even de link aan die ik er bij gezet heb..
Ik weet nie hoe ver je van Gent woont?

Ja ik had het al gevonden. Thanks! Eens een dagje naar Gent dus. ;) Anderhalf uur rijden ongeveer volgens de routeplanner, dus dat is in principe wel te doen. Maar eerst eens wat meer info zoeken.

Geoffrey
6 maart 2010, 16:38
Je zal er geen spijt van krijgen!

Best wel eerst even contact opnemen..

Remork1970
6 maart 2010, 16:56
Kunnen die jongens van Kool & Elfertink niet iets custom bouwen?
Erg goede kasten zegt men...

Nielsje
6 maart 2010, 18:03
Vernet MK212

Ome Keith
7 maart 2010, 00:14
Toneblo ook

Les Paul R8
7 maart 2010, 10:39
Kunnen die jongens van Kool & Elfertink niet iets custom bouwen?
Erg goede kasten zegt men...

K&E zijn erg goeie kasten. Custom bouw is niet nodig. Als je naar ze toe gaat met je amp, kan je een stuk of 10 kasten met verschillende speakers uittesten.Allemaal Celestion natuurlijk. Ik ben erg tevreden met mijn K&E kasten.

the sure thing
7 maart 2010, 11:59
Kijk en vergelijk:

http://i76.photobucket.com/albums/j39/thesurething/Secs2x12.jpg

tillens
7 maart 2010, 13:36
Waarom wil je perse oversized? Een goede 212, die goed gebouwd is klinkt als een 412 mocht je dat nodig hebben. Denk aan bijv een goede orange, matchless , hook of brunetti.

Puerco
7 maart 2010, 13:56
Marshall heeft ook nog een oversized 2x12 namelijk de 2061CX. Lijkt me niets voor je want dat is eigenlijk een hele kleine 4x12 met maar 2 speakers (G12H30 HERITAGE) bedoelt om onder een 2061X te plaatsen maar net te klein voor een standaard small box Marshall (JTM45 of 50Watters).
Wel een snoepie om te zien, dit even voor de volledigheid.

Fuhgawz
7 maart 2010, 14:12
K&E zijn erg goeie kasten. Custom bouw is niet nodig. Als je naar ze toe gaat met je amp, kan je een stuk of 10 kasten met verschillende speakers uittesten.Allemaal Celestion natuurlijk. Ik ben erg tevreden met mijn K&E kasten.

Dus dat wordt een middagje FAD en een middagje K&E! Thanks. Heb je nog advies wat betreft speakers?


Waarom wil je perse oversized? Een goede 212, die goed gebouwd is klinkt als een 412 mocht je dat nodig hebben. Denk aan bijv een goede orange, matchless , hook of brunetti.

Om mijn eigen openingspost eens te citeren: "Vandaar de vraag: bestaan er nog andere 'Oversized' of gewoon vette 2x12 kasten die kunnen concurreren met 4x12's?"

Ik wil dus niet zoals jij dat stelt "perse" een oversized.


Kijk en vergelijk:

http://i76.photobucket.com/albums/j39/thesurething/Secs2x12.jpg

Leuk schema! Bedankt! Heb je die zelf gemaakt?

caliban
7 maart 2010, 14:17
Amai ik wist niet dat mijn Orange zo groot is :):)

the sure thing
7 maart 2010, 14:48
Amai ik wist niet dat mijn Orange zo groot is :):) Groter dan de Bogner OS!

caliban
7 maart 2010, 14:58
Groter dan de Bogner OS!

Klinkt ook heel dik, maar nooit vergeleken met andere 2*12's eigenlijk :)

tillens
7 maart 2010, 15:33
Dus dat wordt een middagje FAD en een middagje K&E! Thanks. Heb je nog advies wat betreft speakers?



Om mijn eigen openingspost eens te citeren: "Vandaar de vraag: bestaan er nog andere 'Oversized' of gewoon vette 2x12 kasten die kunnen concurreren met 4x12's?"

Ik wil dus niet zoals jij dat stelt "perse" een oversized.



Leuk schema! Bedankt! Heb je die zelf gemaakt?

Het topic geeft anders wel dat je een oversized cab wil, behalve bogner wie maakt ze nog meer. Misschien moet ik maar eens op cursus begrijpend lezen.
Anyhowz als je echt een vol vet geluid wil, dan is de hook wellicht wat voor je. Dat vond ik echt een volle allrounder.

jutter
7 maart 2010, 15:52
tja ......................

macwilliams
7 maart 2010, 16:05
Misschien die uit de sig van sputter?

Mitch
7 maart 2010, 16:13
Als je weet wat je wil qua speakers is een Vernet 2x12MK wel the way to go wat mij betreft als compromis in grote sound, goede spreiding én makkelijk te tillen en te vervoeren. Ik heb zelf een Corsa en ja, hij past ;)

the sure thing
7 maart 2010, 16:16
Ik heb echt heel veel 2x12 kasten gehad, en als je voor kwaliteit wilt gaan, een erg goede sound en exclusiviteit, ga dan voor een Vernet 2x12. Is relatief ook nog goedkoop. Nadeel: je moet er ff op wachten....
http://i76.photobucket.com/albums/j39/thesurething/vernet1.jpg

Mitch
7 maart 2010, 16:19
Da's verdomme mijn tekst! :gitarist:

the sure thing
7 maart 2010, 16:24
Da's verdomme mijn tekst! :gitarist:Maar niet jouw cab :-)

De mijne ook niet meer :-(

Nielsje
7 maart 2010, 16:24
http://i76.photobucket.com/albums/j39/thesurething/vernet1.jpg

Mooie kast! Lijkt wel op de mijne! Alleen heb jij van die rare pootjes aan de zijkant...

Mitch
7 maart 2010, 16:26
Maar niet jouw cab :-)

Nee, maar....


afijn.....


http://images.truffleshuffle.co.uk/store/images/thumb_cache/High_Lander_There_Can_Only_Be_One_Man_Helmet-T_270_260_76.jpg

Dat kreng draagt niet voor niets mijn initialen :D

Fuhgawz
7 maart 2010, 17:04
Het topic geeft anders wel dat je een oversized cab wil, behalve bogner wie maakt ze nog meer. Misschien moet ik maar eens op cursus begrijpend lezen.
Anyhowz als je echt een vol vet geluid wil, dan is de hook wellicht wat voor je. Dat vond ik echt een volle allrounder.

Yeah ik begrijp de verwarring. Excuses voor de zure opmerking en bedankt voor de suggestie. ;)


Als je weet wat je wil qua speakers is een Vernet 2x12MK wel the way to go wat mij betreft als compromis in grote sound, goede spreiding én makkelijk te tillen en te vervoeren. Ik heb zelf een Corsa en ja, hij past ;)

Helaas weet ik niet wat ik wil qua speakers. Ik heb begrepen dat de constructie van de cab ook veel uitmaakt qua sound. Ik heb sowieso weinig ervaring met verschillende speakers en hoe die speakers dan moeten klinken in 2x12 kasten van verschillende merken weet ik al helemaal niets vanaf.

Maar wel fijn dat hij past in een Corsa! Die Vernet is in dit topic al meerdere malen aangeraden en ziet er nog een beetje cooler uit dan een gemiddeld laag breed 2x12 ding ook. Dus ook dit is een goede kanshebber.

Toch denk ik dat ik het beste met mijn spulletjes gewoon bij K&E langs kan gaan om verschillende dingen te testen.

jutter
7 maart 2010, 17:21
Ik heb zelf ook een Corsa en daar past de K+E ook met gemak in....
Bij de Vernet vind ik die pootjes aan de zijkant spuuglelijk, maar dat is persoonlijk.

the sure thing
7 maart 2010, 17:27
Ik heb zelf ook een Corsa en daar past de K+E ook met gemak in....
Bij de Vernet vind ik die pootjes aan de zijkant spuuglelijk, maar dat is persoonlijk.

Laat dat nou een optie zijn die je achterwege kan laten! Da's het leuke van Vernet: custom order, custom made....

marc_o
7 maart 2010, 17:47
Ik zou zeker voor de Orange 212 gaan. Mooie set en in de toekomst als set wellicht beter verkoopbaar.

caliban
7 maart 2010, 17:57
Jawel, Orange 2*12 klinkt vrij amazing.

marc_o
7 maart 2010, 18:09
Nou, dat vind ik wel meevallen, maar ze doen het goed qua voicing met orange-heads en dan klinkt het wel vrij amazing.
Los van elkaar vind ik orange-cabs te dof en orange heads te schel....bij elkaar zijn ze super. En laten we eerlijk zijn....los van elkaar is het een beetje triest om naar te kijken, ze zijn ruig als set.

the sure thing
7 maart 2010, 18:19
Ik zou zeker voor de Orange 212 gaan. Mooie set en in de toekomst als set wellicht beter verkoopbaar.

De VERNET 2x12 die ik heb doorverkocht, was anders prima op waarde gebleven. En is het nog steeds.....

Nielsje
7 maart 2010, 18:21
De VERNET 2x12 die ik heb doorverkocht, was anders prima op waarde gebleven. En is het nog steeds.....

Jij bent gewoon een uitzuiger :D

marc_o
7 maart 2010, 18:25
De VERNET 2x12 die ik heb doorverkocht, was anders prima op waarde gebleven. En is het nog steeds.....


Je hebt 'm verkocht aan een medeforumlid zeker?

Puerco
7 maart 2010, 18:50
Ik vind het altijd wat triest als mensen voordat ze iets kopen al kijken naar de tweedehands verkoop waarde. Bij een auto is het slim als je hem later weer in wilt ruilen, meeste mensen willen niet doorrijden tot het een barrel is.
Bij een kabinet is het anders, die worden mettertijd alleen maar beter; de speakers raken meer ingespeeld en gaan steeds beter klinken, zelfde geld in iets mindere mate voor het hout, het krijgt steeds meer "mojo".
Een splinternieuw kabinet klinkt voor geen meter, pas na 20 tot 100 (of meer) uur komen ze echt tot leven, alsof een knop in een roos verandert. Dat is een tijd die zo een ding blijkbaar bij sommigen niet eens haalt, en dan maar klagen dat zo een ding wat tegenvalt....

jutter
7 maart 2010, 18:56
Ik vind het altijd wat triest als mensen voordat ze iets kopen al kijken naar de tweedehands verkoop waarde. Bij een auto is het slim als je hem later weer in wilt ruilen, meeste mensen willen niet doorrijden tot het een barrel is.
Bij een kabinet is het anders, die worden mettertijd alleen maar beter; de speakers raken meer ingespeeld en gaan steeds beter klinken, zelfde geld in iets mindere mate voor het hout, het krijgt steeds meer "mojo".
Een splinternieuw kabinet klinkt voor geen meter, pas na 20 tot 100 (of meer) uur komen ze echt tot leven, alsof een knop in een roos verandert. Dat is een tijd die zo een ding blijkbaar bij sommigen niet eens haalt, en dan maar klagen dat zo een ding wat tegenvalt....

Ik ben het met je eens. Een nieuw kabinet klinkt inderdaad voor geen meter, die moet goed ingespeeld worden. Maar als iemand toch liever een nieuw kabinet koopt en later klaagt dat hij niet klinkt, tja wie ben ik dan...

caliban
7 maart 2010, 19:03
Als ik tweedehands koop, let ik wel liefst op dat ik niet al te veel betaal, ook gezien naar mogelijke herverkoopwaarde uiteindelijk.

sjaak1990
7 maart 2010, 19:08
Ik heb voor mezelf nog niks beters gezien dan de Brunetti 2x12. Half open back hoor je jezelf overal, en closed ook goed. Heel strakke, dik klinkende kast. De Bogner geeft meer druk omdat hij OS is maar ook meer rotzooi, ik weet niet wat voor muziek je maakt maar bij mij werd het snel een brij met die cab.
Een orange cab past mooi bij je top, en ze zijn erg goed. Ik denk dat adviezen vrij nietszeggend zijn, want de verschillen bij verschillende top/cab combi's zijn ENORM. K&E is tam, sprijd geweldig, beetje hifi maar wel erg goed, klinkt door de spreiding als een goede 4x12.

sjaak1990
7 maart 2010, 19:13
Ik vind het altijd wat triest als mensen voordat ze iets kopen al kijken naar de tweedehands verkoop waarde. Bij een auto is het slim als je hem later weer in wilt ruilen, meeste mensen willen niet doorrijden tot het een barrel is.

Smaak, muziekstijl, bandjes het is allemaal heel verwarrend. Mijn gear verandert vaker dan dat mensen een nieuwe auto kopen...daarom wel slim om te kijken naar de 2ehands waarde.

the sure thing
7 maart 2010, 19:56
Jij bent gewoon een uitzuiger :DWat zeg je? Wil je m weer terugverkopen aan mij voor hetzelfde bedrag?

Nielsje
7 maart 2010, 19:57
Wat zeg je? Wil je m weer terugverkopen aan mij voor hetzelfde bedrag?

neen :D

(vandaag heb ik hem uit de oefenruimte getoverd, ik had hem zo lang niet gebruikt, dat ik hem moest openschroeven omdat ik de impendantie was vergeten.. :dontgeti:)

Puerco
7 maart 2010, 20:12
Smaak, muziekstijl, bandjes het is allemaal heel verwarrend. Mijn gear verandert vaker dan dat mensen een nieuwe auto kopen...daarom wel slim om te kijken naar de 2ehands waarde.

Hmm, ja. Dat vind ik dan wel weer een goed argument, hoewel een goed kabinet met lekkere speakers toch wel breed inzetbaar moet zijn.
Hoewel ik nog steeds achter mijn eerdere post sta is het misschien ook wel ietwat kort door de bocht danwel sterk uitgedrukt.
Ik heb dan ook een rothekel aan het geluid van niet-ingespeelde speakers...

marc_o
7 maart 2010, 22:38
Ik vind het altijd wat triest als mensen voordat ze iets kopen al kijken naar de tweedehands verkoop waarde. Bij een auto is het slim als je hem later weer in wilt ruilen, meeste mensen willen niet doorrijden tot het een barrel is.
Bij een kabinet is het anders, die worden mettertijd alleen maar beter; de speakers raken meer ingespeeld en gaan steeds beter klinken, zelfde geld in iets mindere mate voor het hout, het krijgt steeds meer "mojo".
Een splinternieuw kabinet klinkt voor geen meter, pas na 20 tot 100 (of meer) uur komen ze echt tot leven, alsof een knop in een roos verandert. Dat is een tijd die zo een ding blijkbaar bij sommigen niet eens haalt, en dan maar klagen dat zo een ding wat tegenvalt....

mwoa, ben ik dan weer niet helemaal met je eens.

Ik vind het triest wanneer mensen geen geduld hebben en perse direct iets willen hebben en dan maar voor iets inferieurs gaan.
Gezien de omloopsnelheid die de spullen bij de meeste gitaristen hebben is het juist verstandig te kopen met een waarde voor de toekomst in je achterhoofd. Dat ieder speakercabinet beter gaat klinken na verloop van tijd...dat geloof ik, maar dan moet de basis dik in orde zijn, anders wordt het nooit wat.

Puerco
7 maart 2010, 23:04
Ik had al gezegd dat ik hoewel ik nog steeds achter mijn eerdere post sta, het ook wel een beetje kort door de bocht en sterk uitgedrukt was. Verder ben ik het volledig met je eens; koop liever ineens een goed kabinet dan kun je er zuinig op zijn en lang plezier van hebben en er van genieten dat het met tijd alleen nog maar beter word. Beetje als een goede wijn, met de jaren word het alleen maar beter, tenzij je natuurlijk zoals boven genoemd ineens een hele andere stijl gaat spelen of bv van een Marshall stack naar een Fender combo overstapt.
Maar vaak is het idd van "ik koop die want die kan ik nu betalen" en het dan toch niet bevalt dus word het een andere die het ook net niet is, kijk dat is gewoon stom, daar zijn we het dus over eens.

Misery Signals
7 maart 2010, 23:28
Als je een FAD koop, zijn die speakers ingebrand en gaan ze onmiddellijk lekker klinken. Die Greenblacks mmmmm....

MS

marc_o
7 maart 2010, 23:59
Ik had al gezegd dat ik hoewel ik nog steeds achter mijn eerdere post sta, het ook wel een beetje kort door de bocht en sterk uitgedrukt was. Verder ben ik het volledig met je eens; koop liever ineens een goed kabinet dan kun je er zuinig op zijn en lang plezier van hebben en er van genieten dat het met tijd alleen nog maar beter word. Beetje als een goede wijn, met de jaren word het alleen maar beter, tenzij je natuurlijk zoals boven genoemd ineens een hele andere stijl gaat spelen of bv van een Marshall stack naar een Fender combo overstapt.
Maar vaak is het idd van "ik koop die want die kan ik nu betalen" en het dan toch niet bevalt dus word het een andere die het ook net niet is, kijk dat is gewoon stom, daar zijn we het dus over eens.

Klopt, men heeft weinig geduld en koopt dan liever opeens bijvoorbeeld een Harly Benton i.p.v. eventjes speuren en sparen voor iets wat een stuk beter is.
Als basis moet je gewoon kopen wat je nodig hebt en in dat segment het beste wat je kunt betalen. Goedkoop is vaak duurkoop.

Puerco
8 maart 2010, 00:52
Klopt, men heeft weinig geduld en koopt dan liever opeens bijvoorbeeld een Harly Benton i.p.v. eventjes speuren en sparen voor iets wat een stuk beter is.
Als basis moet je gewoon kopen wat je nodig hebt en in dat segment het beste wat je kunt betalen. Goedkoop is vaak duurkoop.

Been there, done that.... Hoewel ik de HB cab niet echt slecht durf te noemen maar ik vond hem gewoon oerlelijk en ging me ergeren aan de upper mid hump van de Vintage30's die helemaal dus niet vintage bleken te zijn ook niet na inspelen... Toen maar een 1960AHW gekocht, dure grap maar zou een stuk goedkoper uit geweest zijn als ik dat dus direct had gedaan :chicken:
Vandaar mijn nogal uitgesproken mening hierover.

caliban
8 maart 2010, 11:29
Been there, done that.... Hoewel ik de HB cab niet echt slecht durf te noemen maar ik vond hem gewoon oerlelijk en ging me ergeren aan de upper mid hump van de Vintage30's die helemaal dus niet vintage bleken te zijn ook niet na inspelen... Toen maar een 1960AHW gekocht, dure grap maar zou een stuk goedkoper uit geweest zijn als ik dat dus direct had gedaan :chicken:
Vandaar mijn nogal uitgesproken mening hierover.

Wat bedoel je met niet vintage?

Fuhgawz
8 maart 2010, 11:56
Ik zou zeker voor de Orange 212 gaan. Mooie set en in de toekomst als set wellicht beter verkoopbaar.

Ik vind het esthetisch gezien misschien zelfs té oranje met ook een Orange speakerkast. ;) Zo'n grote zwarte vierkant met zo'n Oranje ding erop, zoals ik nu heb, vind ik eigenlijk wel vet uitzien.

Verkoopbaarheid maak ik me niet zo druk om. Ik heb 90's Reissue OR120, nog gebouwd door Matamp. Die kom je niet vaak tegen. Daarbij ben ik er heilig van overtuigd dat deze amp nog een lange tijd in mijn bezit gaat blijven. Als ik er eenmaal een goede cab bij vind dan is het dus zeer waarschijnlijk dat die cab ook lang blijft.

Lezen jullie dit mannen? Doorverkoopwaarde maak ik me in dit geval niet druk om. Of anderen dat wel moeten doen in andere situaties is een heel andere discussie en daar mogen jullie een ander topic voor openen.


Nou, dat vind ik wel meevallen, maar ze doen het goed qua voicing met orange-heads en dan klinkt het wel vrij amazing.
Los van elkaar vind ik orange-cabs te dof en orange heads te schel....bij elkaar zijn ze super. En laten we eerlijk zijn....los van elkaar is het een beetje triest om naar te kijken, ze zijn ruig als set.

Mijn Orange head is niet schel en het verbaast me ook dat je Orange cabs 'dof' noemt. Het is niet dat ik je niet geloof, maar ik heb begrepen dat daar ook V30's in zitten. Zoals ik in mijn openingspost al stelde ben ik daar niet naar op zoek omdat ik eens over een Marshall cab met V30's heb gespeeld die mijn sound schel maakte.

Kan cab constructie dan zo'n impact hebben op de sound dat een speaker in de ene kast schel is en de andere juist dof? Als dat het geval is dan moet ik die Bogner OS cab ook niet meteen afschrijven. Of is die in jullie ervaring wél aan de scherpe kant?

Anywho, hier het voorlopig lijstje:
- FAD cab in Gent, verschillende speakers testen
- Kool en Elfring in Egmond Aan Den Hoef, verschillende speakers testen
- Vernet cab in Zwartewaal, moet ik wel op wachten en weten wat voor speakers ik wil
- Jukebox in Boekel, daar verschillende cabs testen van o.a. Bogner, Orange en Hook en kleine voorraad K&E.

Mmm, als ik dit zo eens bekijk dan lijkt de Jukebox de beste optie om eerst langs te gaan. Die hebben een groot assortiment en ook belangrijk: liggen het dichtst bij mij in de buurt. ;) Als ik daar niets vind dan ga ik naar Kool en Elfring, aangezien die veel verschillende speakers op voorraad hebben om te testen. Als ik ook daar niets vind dan rij ik naar Gent. FAD cabs zien er heel stoer uit en lijken me echt wel vet, maar het aantal te testen speakerconfiguraties is daar toch minder dan bij K&E. Als laatste in het rijtje eindigt Vernet. Ook deze cabs vind ik er erg stoer uitzien, maar ik heb echt nog geen kennis genoeg om meteen te weten waar voor speakers daar in zouden moeten zitten.

Ja, zo ga ik het doen! Ik laat het nog weten wanneer ik iets vind. Suggesties blijven uiteraard welkom. Discussies over Harley Benton cabs niet. Tot snel!

marc_o
8 maart 2010, 12:11
Ik vind het esthetisch gezien misschien zelfs té oranje met ook een Orange speakerkast. ;) Zo'n grote zwarte vierkant met zo'n Oranje ding erop, zoals ik nu heb, vind ik eigenlijk wel vet uitzien.

Verkoopbaarheid maak ik me niet zo druk om. Ik heb 90's Reissue OR120, nog gebouwd door Matamp. Die kom je niet vaak tegen. Daarbij ben ik er heilig van overtuigd dat deze amp nog een lange tijd in mijn bezit gaat blijven. Als ik er eenmaal een goede cab bij vind dan is het dus zeer waarschijnlijk dat die cab ook lang blijft.

Lezen jullie dit mannen? Doorverkoopwaarde maak ik me in dit geval niet druk om. Of anderen dat wel moeten doen in andere situaties is een heel andere discussie en daar mogen jullie een ander topic voor openen.



Mijn Orange head is niet schel en het verbaast me ook dat je Orange cabs 'dof' noemt. Het is niet dat ik je niet geloof, maar ik heb begrepen dat daar ook V30's in zitten. Zoals ik in mijn openingspost al stelde ben ik daar niet naar op zoek omdat ik eens over een Marshall cab met V30's heb gespeeld die mijn sound schel maakte.

Kan cab constructie dan zo'n impact hebben op de sound dat een speaker in de ene kast schel is en de andere juist dof? Als dat het geval is dan moet ik die Bogner OS cab ook niet meteen afschrijven. Of is die in jullie ervaring wél aan de scherpe kant?

Anywho, hier het voorlopig lijstje:
- FAD cab in Gent, verschillende speakers testen
- Kool en Elfring in Egmond Aan Den Hoef, verschillende speakers testen
- Vernet cab in Zwartewaal, moet ik wel op wachten en weten wat voor speakers ik wil
- Jukebox in Boekel, daar verschillende cabs testen van o.a. Bogner, Orange en Hook en kleine voorraad K&E.

Mmm, als ik dit zo eens bekijk dan lijkt de Jukebox de beste optie om eerst langs te gaan. Die hebben een groot assortiment en ook belangrijk: liggen het dichtst bij mij in de buurt. ;) Als ik daar niets vind dan ga ik naar Kool en Elfring, aangezien die veel verschillende speakers op voorraad hebben om te testen. Als ik ook daar niets vind dan rij ik naar Gent. FAD cabs zien er heel stoer uit en lijken me echt wel vet, maar het aantal te testen speakerconfiguraties is daar toch minder dan bij K&E. Als laatste in het rijtje eindigt Vernet. Ook deze cabs vind ik er erg stoer uitzien, maar ik heb echt nog geen kennis genoeg om meteen te weten waar voor speakers daar in zouden moeten zitten.

Ja, zo ga ik het doen! Ik laat het nog weten wanneer ik iets vind. Suggesties blijven uiteraard welkom. Discussies over Harley Benton cabs niet. Tot snel!


Cabconstructie, gebruikte houtsoorten, front- of rearloaded en closedback of open back gaat heel veel verschil uitmaken, ongeacht of je er dezelfde speakers insteekt. Het kan best zijn dat je in de juiste cab opeens helemaal weg bent van V30's...koop met je oren (en je pinpas).
Neem je top mee naar Jukebox, laat je instellingen staan zoals ze staan en laat je verassen door de grote verscheidenheid in klanken met dezelfde speakers.

Les Paul R8
8 maart 2010, 12:38
Dus dat wordt een middagje FAD en een middagje K&E! Thanks. Heb je nog advies wat betreft speakers?


Ik adviseer je juist om te gaan uitproberen zonder dat je weet wat voor speakers er in zitten. Dan kan je voor aardige verrassingen komen te staan. Bij mij persoonlijk vielen de T75's en de V30's op. Terwijl ik die in veel andere cabs juist erg slecht vind klinken. Ga dus niet af op specs.
Voordeel bij K&E is dus dat je veel verschillende combi's kan uitproberen. Een op maat gemaakte kast kan altijd anders klinken dan je hoopt.
Waar ik zelf ook niet van hou is cabs met baspoorten er in (zoals de Bogner). Bij hoger volume verdwijnt vaak de balans en gaat het cab bonkerig klinken. Een cab zonder baspoorten houdt makkelijker de zelfde sound als het volume omhoog gaat.
Ook moet je je bedenken dat als je bijv een V30 bij een K&E geweldig zou vinden, deze zelfde speaker in een Vernet wel eens heel slecht zou kunnen klinken. De combi tussen cab en speaker is gewoon heel belangrijk.

sjaak1990
8 maart 2010, 12:46
.
Waar ik zelf ook niet van hou is cabs met baspoorten er in (zoals de Bogner). Bij hoger volume verdwijnt vaak de balans en gaat het cab bonkerig klinken. Een cab zonder baspoorten houdt makkelijker de zelfde sound als het volume omhoog gaat.

Dat vind ik nou ook van die Bogner, op laag volume klinkt hij veel beter maar op hoog volume lijkt het alsof de kast overvol raakt en de noten niet meer aankan.

Bogner OS redelijk wollig, Orange wat meer in your face en feller.

Les Paul R8
8 maart 2010, 13:36
Dat vind ik nou ook van die Bogner, op laag volume klinkt hij veel beter maar op hoog volume lijkt het alsof de kast overvol raakt en de noten niet meer aankan.

Bogner OS redelijk wollig, Orange wat meer in your face en feller.

Ik heb dit ook wel eens bij een Genz Benz gehoord. Baspoorten vind ik gewoon niet werken bij gitaarcabs. Liever een strakke en vooral stijve kast met genoeg inhoud om te ademen. K&E vind ik wat dat betreft erg veelzijdig. Zijn wel zwaar. De Vernet kast ken ik alleen van Mitch en die is gewoon prima. Bij K&E heb ik wel het gevoel dat ze een constante kwaliteit bouwen. Bij Vernet heb ik zelf daar wat twijfels over.

sjaak1990
8 maart 2010, 16:51
Ik heb dit ook wel eens bij een Genz Benz gehoord. Baspoorten vind ik gewoon niet werken bij gitaarcabs. Liever een strakke en vooral stijve kast met genoeg inhoud om te ademen. K&E vind ik wat dat betreft erg veelzijdig. Zijn wel zwaar. De Vernet kast ken ik alleen van Mitch en die is gewoon prima. Bij K&E heb ik wel het gevoel dat ze een constante kwaliteit bouwen. Bij Vernet heb ik zelf daar wat twijfels over.

Het moet ook geen subwoofer zijn dus vind die dingen ook onzin. Strak en stijf zijn inderdaad de belangrijke punten voor een cab. Vernet ken ik niet dus kan ik niets over zeggen. K&E is sowieso strak en stijf en klinkt met sommige amps geweldig, met mijn Brunetti vond ik het wat minder (mag meer in your face) maar met anders amps weer erg goed...maakt al duidelijk hoe belangrijk testen is. Vond dat zowel de 4x12 en 2x12 bij de top van de cabs horen.

Nielsje
8 maart 2010, 17:38
Waar ik zelf ook niet van hou is cabs met baspoorten er in (zoals de Bogner).

Kleine correctie/toevoeging, de Bogner OS heeft geen baspoorten, maar is wel 3/4 gesloten verkrijgbaar. Hoe het met de shiva-sized cab zit weet ik zo niet..

Les Paul R8
8 maart 2010, 17:49
Kleine correctie/toevoeging, de Bogner OS heeft geen baspoorten, maar is wel 3/4 gesloten verkrijgbaar. Hoe het met de shiva-sized cab zit weet ik zo niet..

Je hebt gelijk. Ik was in de war met de 1x12 van Bogner. Maar toch vind ik die 2x12 snel bonkerig gaan worden. Vind ik trouwens van de Hook ook.