PDA

View Full Version : Aanvullen van akkoorden?



rainier
6 maart 2010, 15:26
Hallo allemaal!

Ik ben gister wezen jammen met een vriend van mij en we liepen tegen een probleem aan. Vaak zie je bij nummers dat de ene de standaard akkoorden speelt, en de ander met bijv. een capo op 2 andere 'aanvullende' akoorden speelt. Hieronder is een voorbeeldje van het nummer elisabeth slaap zacht die we gevonden hebben op het internet.

capo 2:
A=G5 320033
E=D XX0323
G6=F 133211
D=C X32010

Is er een manier om dit zelf uit te zoeken, of zijn er lijsten/tabellen beschikbaar waarmee je dit kunt doen?

Het zou voor ons namelijk een stuk leuker zijn om samen te spelen op deze manier. Ik hoop dat iemand ons uit de brand kan helpen!

Groetjes,

Rainier

Joene1988
6 maart 2010, 16:18
Dat betekent dat je chromatische toonladders moet leren..

Dus: C C# D Eb E F F# G G# A Bb B C

Als je de capo 1 fret hoger zet, moet je in deze bovenstaande serie een stap naar links doen...

Dus speel je G C D Em kan een andere gitaar met bijvoorbeeld een capo op 2 F Bb C Dm spelen.

jaspie
6 maart 2010, 17:30
heeft niks met de chromatische toonladder te maken. Je moet gewoon snappen hoe akkoorden worden opgebouwd. Zo kan je verschillende grepen gebruiken voor 1 akkoord.

aaronstonebeat
6 maart 2010, 18:37
Als je de tonen op de hals weet en waar de grondtonen zitten in de grepen die je gebruikt, heb je geen tabellen nodig.

-=JEROEN=-
6 maart 2010, 22:33
Veel gitaristen weten wel wat een A mineur akkoord is, maar weten niet hoe je er zelf één maakt, omdat ze niet begrijpen wat een akkoord eigenlijk is. De basis is helemaal niet zo moeilijk, gewoon even deel 1 en 2 volgen van mijn lessen, dan kom je al een heel eind.