PDA

View Full Version : Verschil Stratocaster bodies



Maarten16
6 maart 2010, 15:19
Ik ben zelf een USA 62 reissue stratocaster aan het samenstellen en ben op zoek naar een body met een nitro finish. Ik heb al een aantal bodies gezien met een nitro finish maar waar zit het veschil in?

Een Hotrod - 62 Reissue - Highway 1 - Roadworn, hebben allemaal een nitro finish en zijn allemaal gemaakt van alder, maar waar zit het kwaliteits verschil in?

fred dons
7 maart 2010, 08:51
terugwerkend vanaf de roadworn, die lak is natuurlijk niet gepolijst door fender en zeer dun opgebracht; uitgangspunt is een beschadigde lak waardoor het lak proces heel goedkoop te doen is (geen kwaliteitscontrole :D)
de highway heeft wel een lak maar het is geen cellulose lak, deze gitaar wordt niet gepolijst en is daardoor goedkoper dan de standaard poly lak van fender

de 62 en de hotrod hebben een cellulose lak over een poly base coat (iets wat fender al sinds de 60ties doet) en dat levert de mooiste lak op

dit zegt op zich helemaal niets over de kwaliteit van de bodies, alleen over het lakwerk
de roadworn wordt in mexico gemaakt en de overige modellen in de vs maar daar zou ik mij verder geen zorgen over maken (USA is mexicanen aan de lopende band in een VS fabriek, Made in Mex is mexicanen aan de lopende band in een Mex fabriek)

barno
7 maart 2010, 10:09
terugwerkend vanaf de roadworn, die lak is natuurlijk niet gepolijst door fender en zeer dun opgebracht; uitgangspunt is een beschadigde lak waardoor het lak proces heel goedkoop te doen is (geen kwaliteitscontrole :D)
de highway heeft wel een lak maar het is geen cellulose lak, deze gitaar wordt niet gepolijst en is daardoor goedkoper dan de standaard poly lak van fender

de 62 en de hotrod hebben een cellulose lak over een poly base coat (iets wat fender al sinds de 60ties doet) en dat levert de mooiste lak op

dit zegt op zich helemaal niets over de kwaliteit van de bodies, alleen over het lakwerk
de roadworn wordt in mexico gemaakt en de overige modellen in de vs maar daar zou ik mij verder geen zorgen over maken (USA is mexicanen aan de lopende band in een VS fabriek, Made in Mex is mexicanen aan de lopende band in een Mex fabriek)

superpost fred, thx

Maarten16
7 maart 2010, 13:38
terugwerkend vanaf de roadworn, die lak is natuurlijk niet gepolijst door fender en zeer dun opgebracht; uitgangspunt is een beschadigde lak waardoor het lak proces heel goedkoop te doen is (geen kwaliteitscontrole :D)
de highway heeft wel een lak maar het is geen cellulose lak, deze gitaar wordt niet gepolijst en is daardoor goedkoper dan de standaard poly lak van fender

de 62 en de hotrod hebben een cellulose lak over een poly base coat (iets wat fender al sinds de 60ties doet) en dat levert de mooiste lak op

dit zegt op zich helemaal niets over de kwaliteit van de bodies, alleen over het lakwerk
de roadworn wordt in mexico gemaakt en de overige modellen in de vs maar daar zou ik mij verder geen zorgen over maken (USA is mexicanen aan de lopende band in een VS fabriek, Made in Mex is mexicanen aan de lopende band in een Mex fabriek)


Ok, bedankt

Puerco
7 maart 2010, 14:18
Fred volgens de specs hebben de Highway strats op de body een satin nitrocellulose finish en op de hals een satin urethane finish. Houd Fender ons voor de gek hier?



Web Instrument Type: Stratocaster®
Model Name: Highway One™ Stratocaster®
Model Number: 011-1160-(Color #) and 011-1162-(Color #)
Series: Highway One™ Series
Colors: (300) 3-Color Sunburst,
(306) Flat Black,
(367) Honey Blonde,
(375) Midnight Wine,
(Satin Nitrocellulose Lacquer Finish)
Body: Alder
Neck: Maple, Modern �C� Shape,
(Satin Urethane Finish)
Fingerboard: Rosewood (P/N 011-1160) or Maple (P/N 011-1162), 9.5� Radius (241 mm)
No. of Frets: 22 Jumbo Frets
Pickups: 3 Hot Single-Coil Strat® Pickups with Alnico 3 Magnets and Reverse Wound/Reverse Polarity Middle Pickup
Controls: Master Volume,
Tone 1. (Neck Pickup), Greasebucket™ Tone Circuit, (Rolls Off Highs without Adding Bass)
Tone 2. (Bridge Pickup), Greasebucket™ Tone Circuit, (Rolls Off Highs without Adding Bass)
Pickup Switching: 5-Position Blade:
Position 1. Bridge Pickup
Position 2. Bridge and Middle Pickup
Position 3. Middle Pickup
Position 4. Middle and Neck Pickup
Position 5. Neck Pickup
Bridge: Vintage Style Synchronized Tremolo
Machine Heads: Fender®/Ping® Standard Cast/Sealed Tuning Machines
Hardware: Chrome
Pickguard: 3-Ply Parchment
Scale Length: 25.5� (648 mm)
Width at Nut: 1.6875� (43 mm)
Unique Features: Satin Nitrocellulose Lacquer Body Finish,
Parchment Plastic Parts,
Large �70s Style Headstock Shape,
Large �70s Style Headstock Logo,
Original Body Shape,
�Original Contour Body� Decal on Headstock,
H/S/S Pickup Routing,
Reverse Wound/Reverse Polarity Middle Pickup
Strings: Fender® Super Bullets® 3250L, Nickel Plated Steel, (.009 to .042), p/n 073-3250-003
Accessories: Deluxe Gig Bag
Case: Deluxe Gig Bag
Introduced: 7/2006
Notice: Product Prices, Features, Specifications and Availability Are Subject To Change Without Notice

fred dons
7 maart 2010, 17:58
ik durf niet met zekerheid te zeggen wat er nu op zit maar de eerste series, voor de grote headstock hadden zeker een acryl lak en geen cellulose, maakt voor de rest weinig uit alleen is de cellulose wat harder dan de acryl

Puerco
7 maart 2010, 20:23
ik durf niet met zekerheid te zeggen wat er nu op zit maar de eerste series, voor de grote headstock hadden zeker een acryl lak en geen cellulose, maakt voor de rest weinig uit alleen is de cellulose wat harder dan de acryl

Oh ok, ik dacht even dat ze bij Fender de boel aan het neppen waren...
Zou je overigens op je woord geloven hoor maar twijfelde alleen of je je soms vergist had :seriousf: (wat ook menselijk is natuurlijk)