PDA

View Full Version : paar vragen



kipje24
6 maart 2010, 14:12
Hee allemaal,

Ik had twee vragen aangezien ik nog niet zo lang speel. Ik hoop dat jullie ze kunnen beantwoorden.

De eerste vraag is: één van mijn volumeknoppen(les paul) zit niet helemaal vast als ik hem helemaal open of helemaal dicht doe. Met een klein beetje moeite kan ik hem verder draaien dan het hoort, dat is anders dan de andere volume en toon knoppen, waar ik als ik ze of 10 of 0 zet, ze ook niet verder dan dat kan zetten. Dit probleem heeft niet echt betrekking tot het geluid, maar het hoort niet, heeft een van jullie een idee of dit een beetje makkelijk te fixen is?

De tweede vraag gaat over mijn rechterhandtechniek. Volgens mijn gitaarleraar ga ik als een snaar aansla, vooral de kale snaren, mijn pols bewegen en niet mijn hand waardoor ik volgens mijn leraar elke snaar met een andere hoek van plectrum tot snaar aansla waardoor mijn geluid niet over hetzelfde is. Zelf heb ik het idee dat als ik speel de hoek toch wel gelijk blijft dus dat dat niet echt een probleem is. Maar mijn leraar denkt ook doordat ik die hand zo houd,dat de doorbloeding minder goed is en dat dit bij lange concerten of na een lange tijd gevolgen zal hebben. Heeft iemand van jullie daar ervaring mee of kan hij zeggen of dat waar is? Ik vind namelijk zoals ik nu speel wel gewoon het fijnste spelen.

Gothra
6 maart 2010, 19:42
Heyy,

Ik denk dat je volume pot een beetje los zit, je kan deze eraf trekken en dan dat moertje aan draaien, let wel op dat je aan de achterkant de pot tegenhoud!

Dat 2e lijkt mij een beetje raar, in principe beweeg je juist je pols als je gitaarspeelt, en niet je vingers zelf. Maar ik ben geen ster in techniek dus denk dat iemand anders je daar beter mee kan helpen.

kipje24
6 maart 2010, 19:55
bedankt voor je reactie,
ik zal van de week eens proberen de volumeknop te maken, kan niet al te moeilijk zijn.
Ik bedoel dat ik bij het spelen mijn pols vrijwel op dezelfde plek houd maar mijn hand zeg maar beweeg, maar volgens mijn leraar moet ik mijn pols ook mee naar beneden bewegen

LesPas89
6 maart 2010, 20:13
Wat betreft je tweede punt,

Je moet juist proberen je hand zo stil mogelijk te houden. Zo heb ik het tenminste geleerd. Het is de bedoeling, vooral bij strumming (ik neem aan dat je het daar over hebt) dat je vooral met je onderarm speelt, en je probeert je hand niet te bewegen. Als je je hand gaat bewegen, dan krijg je juist het effect dat je beschrijft.

kipje24
6 maart 2010, 20:16
ja klopt, ik beweeg juist mijn hand maar heb zelf niet het idee dat ik daardoor een ander geluid krijg dan als ik mijn hand stil houd en met mijn onderarm speel maar ik denk dat ik toch maar op mijn leraar zal vertrouwen en het mezelf toch aanleren:)

LesPas89
6 maart 2010, 20:20
Met je onderarm spelen is vooral een fijne techniek omdat het makkelijker wordt om ritmes mee te spelen. Je beweegt als het ware je onderarm gelijk aan het ritme. Met alleen je hand is dat toch even wat anders. Als je jezelf deze techniek aanleerd, heb je er later alleen maar profijt van ;) Ik zou hem trouwens wel vooral staand oefenen, zittend gaat dat niet zo lekker.

Gothra
7 maart 2010, 12:05
Ligt het er ook niet een beetje aan wat je speelt, als je alleen maar akkoorden speelt, bv zo'n emo-nummer, dan beweeg je juist je hele arm. Maar als je soleert hou je hem juist heel stil.

Oceanborn
7 maart 2010, 12:08
Qua techniek hangt het er volgens mij heel erg vanaf wat voor muziek je precies speelt.

Als je iets funky's speelt of iets met open akkoorden speelt en lekker door moet laten klinken dan zou ik zeker mijn hele onderarm mee laten bewegen.

Als je bijvoorbeeld 'Master of Puppets' (met downstrokes) gaat proberen met je arm te spelen, dan wens ik je erg veel success. Daar heb je gewoon je pols voor nodig. :rockon: