PDA

View Full Version : Nek van mijn PRS SE gebroken..wat nu?



Niels Verkaik
5 maart 2010, 23:16
Ik mn gitaartas om doen om naar de bandoefening te gaan, hoor ik opeens een luide knal: rits stond te ver openen, m'n gitaar is headfirst de grond in geramd...
Ik heb eerst een minuut verbijstert gekeken, maar zag daarna dat er mischien nog hoop is:
De nek is op de join tussen de body en de gebroken, het lijkt alsof hij precies over de lijmrand is gescheurd, er is maar één grote splinter van de nek zelf op de body blijven zitten.

Nu vraag ik me af, hoe kan ik dit het best oplossen? Houtlijm ertussen, klemmen, en een week laten drogen?

Wat is wijsheid?

Orgasmocaster
5 maart 2010, 23:17
stratocaster kopen!

Ibanez666
5 maart 2010, 23:17
ow man...wat klote...maar een tas! een tas!

Ibanez666
5 maart 2010, 23:18
stratocaster kopen!

Hehehehhe, Tele bedoel je!

beruk
5 maart 2010, 23:23
Niks zelf doen. Naar een gitaarbouwer ermee en daar laten repareren!

En een koffer kopen. Tja, mahonie hè....

M@rtijnd
5 maart 2010, 23:24
Ik ben bang dat dat niet zo 1, 2, 3 meer te repareren is... Als het al gerepareerd kan worden, is het de vraag of dat de moeite (en het geld) waard is. Zou je er eventueel een aantal foto's van kunnen posten?

M

Niels Verkaik
5 maart 2010, 23:24
Niks zelf doen. Naar een gitaarbouwer ermee en daar laten repareren!

Zal die niet hetzelfde doen? En hoeveel zou zoiets kosten?

Niels Verkaik
5 maart 2010, 23:26
Eigenlijk is de nek gewoon in zn geheel losgekomen...je zou zeggen dat je die dan gewoon op nieuw kan lijmen:dontgeti:

beruk
5 maart 2010, 23:27
Ik had een scheur in de nek van mijn acoustisch gitaar en die is gemaakt voor €40. Maar dat was simpel zei de vent.

Chocola
5 maart 2010, 23:47
Post even wat foto's, er zijn zat mensen die hier aan de hand van een foto een inschatting kunnen maken qua kosten, of het loont, of het überhaupt mogelijk is e.d.

barno
6 maart 2010, 00:27
strange, een lijmnaad is net waar hij niet moet breken. post wat detailfoto's van de breuk.
een breuk hoeft geen drama te zijn, maar je hebt makkelijk herstelbare en complexe

JeroenP
6 maart 2010, 00:30
Bij mijn les paul had de neck de halve body meegenomen na een aanrijding met een busje. Toch is hij gerepareerd. In mijn geval zeker de moeite waard geweest! Ik zou als ik jou was eerst om een offerte vragen bij meerdere gitaarzaken. Kiezen kan altijd nog en je weet waar je aan toe bent.

geert1976
6 maart 2010, 00:48
Hangt ervan af waar je woont.....

Ik heb het al vaker gedaan, haedstocks, halzen, neckjoint etc.

Kom maar langs met dat ding, kan ik zien hoe de breuk is.

Puerco
6 maart 2010, 07:02
Als ze precies op de lijmnaad gebroken is dan moet een reparatie in principe vrijwel onzichtbaar uitgevoerd kunnen worden. Het probleem hier echter is dat houtlijm zoals titebond niet op zijn eigen lijmresten blijft plakken, dit in tegenstelling tot bv huidenlijm of epoxy, de verbinding zal dus van ALLE lijmresten verschoond moeten worden.
Vreemd blijft het wel dat de verbinding over een lijmnaad breekt en dit doet erg denken aan een constructiefout vanuit de fabriek... Bij een goede verbinding met goede houtlijm zal in de meeste gevallen het hout op een andere plek scheuren waarna het simpel met lijm en klemmen (liefst zo snel mogelijk i.v.m. versheid van het lijmvlak) opgelost kan worden.
Veel sterkte, het blijft een nachtmerrie als zoiets gebeurd maar lig er niet te lang van wakker, ik ben er van overtuigd dat jouw prs'je binnenkort weer net zo lekker speelt als vanouds en je er vrijwel tot helemaal niets meer van zult zien, mits de reparatie goed word uitgevoerd.

Niels Verkaik
6 maart 2010, 10:23
De prs is niet helemaal precies in de lijmrand gescheurt, maar een halve milimeter er af ofzo.

Hier wat foto's:
Het gescheurde hout is niet vlak, maar iets gebobbeld, dat is niet zo goed te zien op de foto's
http://img191.imageshack.us/img191/9580/img5185n.jpg
http://img37.imageshack.us/img37/1412/img5187n.jpg
http://img42.imageshack.us/img42/7825/img5190h.jpg
http://img121.imageshack.us/img121/125/img5192n.jpg
http://img21.imageshack.us/img21/724/img5195o.jpg
http://img186.imageshack.us/img186/295/img5196t.jpg
http://img706.imageshack.us/img706/3879/img5198q.jpg

Niels Verkaik
6 maart 2010, 10:24
Sorry van de grote foto's, maar anders zie je de details niet goed

humbucker
6 maart 2010, 10:42
Lijkt me een vrij mooie breuk. Valt zeker te maken!

Rinze
6 maart 2010, 10:44
Lijkt mij ook wel te repareren, doet pijn om te zien trouwens.

vulvasonic
6 maart 2010, 10:49
Ook ik durf met mijn lekenverstand ook wel te beweren dat dit een breuk is waar een beetje gitaarbouwer niet snel van over de toeren raakt. Ik denk dat je van geluk mag spreken.

Luigi
6 maart 2010, 10:52
Lijkt wel alsof die neck er sowieso niet zo goed ingelijmd zat..?

marc_o
6 maart 2010, 11:00
Ik zou zeker niet zelf gaan klooien. Zo op het eerste gezicht issie wel heel makkelijk gebroken, inderdaad net alsof de lijmverbinding niet goed was....veels te netjes.
Naar een gitaarbouwer ermee, is zo gefixt.

JohnLord
6 maart 2010, 11:02
Lijkt mij ook wel te repareren, doet pijn om te zien trouwens.

Haha, jij had exact dezelfde toch? Maar inderdaad, lijkt goed te repareren. Deze gitaar is wel een kostenpostje waard.

Rinze
6 maart 2010, 11:05
Haha, jij had exact dezelfde toch? Maar inderdaad, lijkt goed te repareren. Deze gitaar is wel een kostenpostje waard.
Ik heb hem nog steeds maar hij gaat er na aankoop van een Indie afgelopen week wel uit (8 elektrische gitaren is me toch wat te gortig). Prima gitaar maar ik vind een trem maar niks en heb toch ook liever een esdoorn hals.

Danman
6 maart 2010, 11:15
Dit moet inderdaad goed te lijmen zijn.
Een advies: het hout waar het gelijmd moet worden niet aanraken en de stukken ook niet op elkaar proberen te passen. Dat is bij deze breuk misschien iets minder erg omdat er geen uitstekende houtdelen zijn die exact in elkaar moeten passen maar toch. En snel naar een reparateur ermee. Hoeft niet heel erg duur en moeilijk te zijn. De lak moet natuurlijk wel nog bijgewerkt worden.

succes!

geert1976
6 maart 2010, 11:23
Mooie breuk en zoals ik al eerder heb aangeboden, als die niet erg ver van Nunspeet woont, wil ik dat ding wel lijmen:ok:

geert1976
11 maart 2010, 22:08
En inmiddels ligt de gitaar bij mij.

Ik heb even de breuk goed bekeken en de oorzaak gevonden.

De hals is in de fabriek niet goed ingelijmd.
op de zijkanten zit nauwelijks lijm, waardoor alle kracht op de onderkant kwam te staan.

De hiel is ook niet in zijn geheel naar buiten gekomen, het onderste stuk van ongeveer 2 mm zit nog verlijmd in de pocket.

ik ga eerst de oude lijmresten verwijderen zodat de lijmfilm aanweerskanten vol op het hout komt.

1 humbuckerraam is ook kapot, kijken of ik nog een nieuwe heb.

de verdere staat van de gitaar is goed, op de fretten na, die kunnen wel een vlakbeurt gebruiken, met name de eerste 10 frets hebben behoorlijk wat wear.

Realeigo
11 maart 2010, 22:12
Ik zou idd zeggen, een goede lijmverbinding is sterker dan het hout, dus het zou daar niet mogen breken.

geert1976
11 maart 2010, 22:24
Ik zou idd zeggen, een goede lijmverbinding is sterker dan het hout, dus het zou daar niet mogen breken.

klopt, maar er zat nauwelijks lijm aan de zijkant, dat die in feite aan de zijkanten niet vastzat, dus toen die viel had alle kracht die de snaarspanning teweeg bracht vrij spel op de onderzijde van de hiel, waarbij de hiel volledig is afgescheurd, 2 mm boven de verlijming.

Shaggy
11 maart 2010, 22:25
Ferns in amsterdam heeft een lelijke neckcrack van een gitaar van me heel vakkundig hersteld.. perfect zelfs, had niet gedacht dat het er zo goed uit zou komen...

Ik zou hem zeker even proberen.

geert1976
11 maart 2010, 22:41
Ferns in amsterdam heeft een lelijke neckcrack van een gitaar van me heel vakkundig hersteld.. perfect zelfs, had niet gedacht dat het er zo goed uit zou komen...

Ik zou hem zeker even proberen.

Ik ga de crack herstellen;)

De lak heeft trouwens zwaar te verduren gehad en er is veel afgebrokkeld en weg:dontgeti:

vulvasonic
11 maart 2010, 22:46
Het vlakken van frets is bij jou toch 'standard procedure', Geert? :D

Shaggy
11 maart 2010, 22:47
Oh sorry dude .. hahahaha

Ik heb teveel wijn op denk ik en heb niet gelezen..

Ik geloof dat met de juiste lijm en wat gepuzzel met houtstukjes en 2 nachten drogen in een klem het er weer goed uit komen toch?

macwilliams
11 maart 2010, 22:49
Je legt het toch wel even vast op de gevoelige plaat hè!

geert1976
11 maart 2010, 22:56
Het vlakken van frets is bij jou toch 'standard procedure', Geert? :D

Yep, de enige bumps en cracks die ik in mijn vingers en handen wil hebben, zijn die van een vrouw:seriousf:

als ik ze nu vlak, heeft Niels nog heel lang plezier van de gitaar, vlak ik ze niet, zit die over een jaar aan een refret.

geert1976
11 maart 2010, 22:57
Je legt het toch wel even vast op de gevoelige plaat hè!

Jazeker zodra ik echt ga beginnen, ga ik alles op de gevoelige plaat vastleggen en tonen, mits Niels hiermee akkoord gaat uiteraard, tis zijn gitaar dus ik vind wel dat ik zijn toestemming nodig heb:ok:

vulvasonic
12 maart 2010, 00:11
Ik liep gisteren over straat. Een moment van onoplettendheid en ik ging op mijn gevoelige plaat. :eek:

Ezyduck
12 maart 2010, 08:05
Hmmm, Geert is dat niet die man die zo onder vuur ligt omdat hij enthousiast is over Aziatische gitaren en die vervolgens toch weer verkoopt voor een redelijke prijs nadat ze een hele opknapbeurt hebben gehad ? (Welk een misdaad!) Pure afgunst volgens mij, Geert. Netjes van je dat je een medeforumlid zo wilt helpen !

ieme
12 maart 2010, 09:19
Ben benieuwd naar t resultaat, wil wel zien hoe dat gaat, zit er geen fabrieksgarantie op als er zo'n slechte lijmverbinding is?

RS-Rik
12 maart 2010, 09:36
Geert heeft een groot hart voor gitaren.


Als je zo'n crack lijmt, moet je'm dan helemaal in de klemmen zetten of gaat het geheel daardoor vervormen?

geert1976
12 maart 2010, 10:20
Ben benieuwd naar t resultaat, wil wel zien hoe dat gaat, zit er geen fabrieksgarantie op als er zo'n slechte lijmverbinding is?

Gitaar is al een aantal jaren oud, fabrieksgaranties zijn dan al wel vervallen en de schade komt voort uit een val van de gitaar:makeup:

geert1976
12 maart 2010, 10:21
Geert heeft een groot hart voor gitaren.


Als je zo'n crack lijmt, moet je'm dan helemaal in de klemmen zetten of gaat het geheel daardoor vervormen?

lijmtangen zijn dan inderdaad nodig, maar nooit te strak zetten, anders pers je teveel lijm uit de naden:ok:

Mr Orange
12 maart 2010, 11:53
ik krijg altijd pijn aan mijn buik van dit soort topics
net zoals praten over pijn aan je ballen ...erover praten en lezen doet al zeer

FruscianteFan
12 maart 2010, 12:20
ik krijg altijd pijn aan mijn buik van dit soort topics
net zoals praten over pijn aan je ballen ...erover praten en lezen doet al zeer
+1, heb ik ook heel erg (vooral met gitaren ;))

Niettemin, ik heb eens op een gitaar van de gitarist van Do Make Say Think gespeeld, en hij zei dat de kop meerdere keren gebroken was geweest. Je zag het wel, maar hij speelt er toch hele concerten op en hij tourt er flink mee.

Zo ook ken ik iemand die een tijdje terug een gebroken Les Paul heeft gekocht in de USA, haar in NL heeft laten repareren, en zo heeft hij nu voor weinig een Gibson Les Paul...

Noid
12 maart 2010, 14:40
...
als ik ze nu vlak, heeft Niels nog heel lang plezier van de gitaar, vlak ik ze niet, zit die over een jaar aan een refret.

Super dat je Niels uit de brand helpt, met jouw ervaring zal deze lijmjob (het is inderdaad een heel mooie breuk om te lijmen, de foto's toonden ook al dat hij niet goed gelijmd was. Wat in dit geval waarschijnlijk een geluk bij een ongeluk is).

M.b.t. het vlakken maak je me nieuwsgierig. De fret wordt toch niet harder/slijtvaster door het vlakken? Stel dat bij 1000 X contact tussen snaar en fret de fret 0.1 mm slijt, dan heeft het wel of niet vlakken daar toch geen invloed op? Maar iedere vlakbeurt haal je ook weer wat van de fret af, waardoor je sneller door de fret heen bent. Zelfs als je dat niet zou doen, dan zal door het crownen het contactoppervlak kleiner zijn, waardoor de slijtage daar groter wordt. Maar dat zijn dus allemaal mijn ideeën en aannames. Daarom speel ik altijd door tot je wel "moet" vlakken. Hoe zit het volgens jou?

FruscianteFan
12 maart 2010, 14:56
Super dat je Niels uit de brand helpt, met jouw ervaring zal deze lijmjob (het is inderdaad een heel mooie breuk om te lijmen, de foto's toonden ook al dat hij niet goed gelijmd was. Wat in dit geval waarschijnlijk een geluk bij een ongeluk is).
Aan de andere kant was-ie misschien niet eens gebroken als ze gewoon goed gelijmd was...

geert1976
12 maart 2010, 15:01
Super dat je Niels uit de brand helpt, met jouw ervaring zal deze lijmjob (het is inderdaad een heel mooie breuk om te lijmen, de foto's toonden ook al dat hij niet goed gelijmd was. Wat in dit geval waarschijnlijk een geluk bij een ongeluk is).

M.b.t. het vlakken maak je me nieuwsgierig. De fret wordt toch niet harder/slijtvaster door het vlakken? Stel dat bij 1000 X contact tussen snaar en fret de fret 0.1 mm slijt, dan heeft het wel of niet vlakken daar toch geen invloed op? Maar iedere vlakbeurt haal je ook weer wat van de fret af, waardoor je sneller door de fret heen bent. Zelfs als je dat niet zou doen, dan zal door het crownen het contactoppervlak kleiner zijn, waardoor de slijtage daar groter wordt. Maar dat zijn dus allemaal mijn ideeën en aannames. Daarom speel ik altijd door tot je wel "moet" vlakken. Hoe zit het volgens jou?


frets worden niet harder en slijtvaster van vlakken.
De frets op de prs zijn al behoorlijk ingekeept waardoor bending en pulling steeds moeilijker wordt.

wel is het zo dat als de snaar door een keping loopt, hij makkelijker verder gaat inslijting en het spelen gaat beïnvloeden.

Als een fret door spelen een vlakte heeft is het niet zo erg, maar als ze al echt in een inkeping komen te liggen, zijn ze te ver ver heen en moet je wel vlakken

geert1976
12 maart 2010, 15:04
Aan de andere kant was-ie misschien niet eens gebroken als ze gewoon goed gelijmd was...

dan was die denk ik op de headstock gebroken, maar de hiel zat zo slecht vast dat die losschoot en de spanning van de snaren wegviel, waardoor de headstock geen kracht te verduren kreeg.

Wat wel opvallend is, is dat de lak knetter hard is en er heel veel lak is weggesplinterd.

FruscianteFan
12 maart 2010, 16:03
Good point.

Moraal van het verhaal: óf koop een Fender met geschroefde Esdoorn hals, óf wees gewoon zuinig op je instrument ;)

lindstrom
12 maart 2010, 16:11
foto's van de reparatie?

geert1976
12 maart 2010, 17:38
foto's van de reparatie?

Die wil ik plaatsen, mits de TS hier toestemming voor geeft.

Ik ga morgen met de reparatie beginnen:ok:

geert1976
13 maart 2010, 20:34
En we zijn van start gegaan.

Omdat de hals toch helemaal uit de body lag heb ik eerst de fretten maar gevlakt en het fretboard behandeld met citroenolie (was een beetje uitgedroogd en een beetje vies van het spelen).

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/001-76.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/002-78.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/003-68.jpg

even de humbucker eruit gedraaid, raampje is compleet kapot en nu is de ravage redelijk goed te zien, let ook op de zijkant van de pocket, waar weinig lijm te bespeuren is...

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/004-66.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/005-61.jpg

macwilliams
14 maart 2010, 05:22
http://les.canisius.nl/web/C3/hab/square20check.jpg
:ok:

guitarkid
14 maart 2010, 09:53
Hmmm, Geert is dat niet die man die zo onder vuur ligt omdat hij enthousiast is over Aziatische gitaren en die vervolgens toch weer verkoopt voor een redelijke prijs nadat ze een hele opknapbeurt hebben gehad ? (Welk een misdaad!) Pure afgunst volgens mij, Geert. Netjes van je dat je een medeforumlid zo wilt helpen !

Helemaal mee eens..! Mooi werk, Geert. Ik hoop voor jou en zeker voor TS dat hij weer 100% bespeelbaar wordt !


ik krijg altijd pijn aan mijn buik van dit soort topics
net zoals praten over pijn aan je ballen ...erover praten en lezen doet al zeer

Au...! Waarom schrijf je dit dan ook...!!! :seriousf:

Gr. C.

Niels Verkaik
14 maart 2010, 22:12
Super dat je Niels uit de brand helpt, met jouw ervaring zal deze lijmjob (het is inderdaad een heel mooie breuk om te lijmen, de foto's toonden ook al dat hij niet goed gelijmd was. Wat in dit geval waarschijnlijk een geluk bij een ongeluk is).


Inderdaad super tof dat hij me wilde helpen!:)

Ben benieuwd hoe hij zo speelt...en hoe hij er uit zit...aangezien al die lak is weggesprongen (vind nog steeds stukjes lak in mn kamer:( )

Valt me erg tegen van die fabrieks fout:( ik dacht dat ik met prs wel kwaliteit kocht (ook al is het koreaans).
Maarja, anders was hij waarschijnlijk dus bij de head gecracked? Had niet veel beter geweest denk ik...

Riky
15 maart 2010, 09:10
headcrack is denk ik zelfs slechter. De gitaar kan nu tenminste nog hersteld worden zonder echte schade te hebben. Verbinding is precies hetzelfde.

Misschien gaat hij zelf beter klinken doordat hij nu wel goed gelijmd wordt!? Meer sustain misschien??

lindstrom
15 maart 2010, 09:14
ben benieuwd naar het resultaat. :ok:

geert1976
15 maart 2010, 11:50
headcrack is denk ik zelfs slechter. De gitaar kan nu tenminste nog hersteld worden zonder echte schade te hebben. Verbinding is precies hetzelfde.

Misschien gaat hij zelf beter klinken doordat hij nu wel goed gelijmd wordt!? Meer sustain misschien??

verbinding is niet hetzelfde hoor.

de hele onderkant van de hiel, met een dikte van anderhalfmilimeter is blijven zitten.

Er is inderdaad een heleboel lak weggesplinterd, ik zal kijken of ik het iets kan camoufleren, maar je blijft het helaas wel zijn, relic heet dat, sommigen betalen daar zelfs voor..... voor lelijke plekken:D

Ash ketchum
15 maart 2010, 17:45
Koel, relic PRS :blast:
Benieuwd hoe het resultaat er uit gaat zien.

geert1976
15 maart 2010, 20:35
http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/001-78.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/002-80.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/003-70.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/004-68.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/005-63.jpg

de hals zit erin, lijkt makkelijk maar dat is het niet.
Vanavond de laatste lijmresten verwijdert en goed naar de breuk gekeken en eventuele oneffenheden, zoals ik kon beoordelen zijn er weinig houtsplinters van de breuk afgekomen.

De lijmtangen bevestigd en de klossen om hem bij de joint en net daarvoor ook goed strak op elkaar te houden.

trickey werkje, omdat de hals er goed in moet zitten ivm de bespeelbaarheid.

LaurentB
15 maart 2010, 21:25
Dat wou ik net zeggen ja; het vastlijmen zelf is niet zo moeilijk, maar om hem weer precies onder de goede hoek erin te krijgen. Dat was bij mijn zelfbouwkit ook al zo'n gepiel.

universe777
15 maart 2010, 22:16
Wat voor lijm gebruik je hier voor?
Titebond of iets anders?

geert1976
15 maart 2010, 22:18
Wat voor lijm gebruik je hier voor?
Titebond of iets anders?

Hele goede houtlijm;)

macwilliams
15 maart 2010, 22:36
Een prit stift :D

zal wel tite bond zijn.

Midwolda
15 maart 2010, 22:55
Meeeeen wat een griezelgitaarfoto's zijn dat dan weer... nice job! :ok:
Goeie truuk om dat touw aan te spannen met een schroevedraaier, mooi strak zo,
maar je moet er wel even een kartonnetje of zo onder doen hoor
anders beschadig je de lak misschien... :roll:

geert1976
15 maart 2010, 23:09
Meeeeen wat een griezelgitaarfoto's zijn dat dan weer... nice job! :ok:
Goeie truuk om dat touw aan te spannen met een schroevedraaier, mooi strak zo,
maar je moet er wel even een kartonnetje of zo onder doen hoor
anders beschadig je de lak misschien... :roll:

ghe ghe, die zitten eronder:ok:

lindstrom
16 maart 2010, 08:54
ziet er goed uit, denk dat het helemaal goed gaat komen! :ok:

Niels Verkaik
16 maart 2010, 09:16
Ziet er goed uit:)

Zoveel lak is er toch niet weg? Aan de voorkant lijkt het iig mee te vallen.

JohnLord
16 maart 2010, 09:38
Volgens mij zijn bespeelbaarheid en afstelbaarheid je enige zorg. En als de gitaar optisch ook weer netjes wordt is dat meegenomen maar je blijft het echt altijd wel zien.

guitarkid
16 maart 2010, 10:03
maar je moet er wel even een kartonnetje of zo onder doen hoor
anders beschadig je de lak misschien... :roll:

Welke lak? Die ligt toch nog allemaal op Niels' kamer....;)
Mooi werk, Geert. Ik ben benieuwd naar het eindresultaat.

Gr. C.

beruk
16 maart 2010, 10:43
Welke lak? Die ligt toch nog allemaal op Niels' kamer....;)
.

zo heeft men de fresco's in de de kathedraal van Assisi na de aardbeving van 1997 ook weer gerestaureerd. Een gitaar... da's natuurlijk peanuts dan! Toch?

vulvasonic
16 maart 2010, 16:35
Helemaal kaalschuren die plank, vlammetje er overheen en aflakken met een transparante lak. :cooler:

macwilliams
16 maart 2010, 16:38
Riep iemand brand?

Riky
16 maart 2010, 16:40
Riep iemand brand?

Nee...


vlammetje;)

Daniel91
16 maart 2010, 16:50
Mooi werk Geert!

Als je je verveelt heb ik nog een Dot liggen met beginnende neckcrack (bij de headstock) :D

Jasper.
16 maart 2010, 18:21
lijmtangen zijn dan inderdaad nodig, maar nooit te strak zetten, anders pers je teveel lijm uit de naden:ok:

Het is juist de bedoeling om een zo dun mogelijk laagje lijm te hebben. Mijn vader is scheepstimmerman van beroep en heeft me net nog uitgelegd waarom, maar weet het niet precies meer. Misschien kan hij zo de theorie erachter hier ff posten.

geert1976
16 maart 2010, 18:49
Het is juist de bedoeling om een zo dun mogelijk laagje lijm te hebben. Mijn vader is scheepstimmerman van beroep en heeft me net nog uitgelegd waarom, maar weet het niet precies meer. Misschien kan hij zo de theorie erachter hier ff posten.

Ja dat klopt, een dun laagje, maar je moet niet alles er tussenuit persen:ok:

Ik heb dit vaker gedaan:soinnocent:

De truc is om een lijmfilm te laten ontstaan die niet dik is, maar genoeg om beide delen goed te hechten.
Je moet klemmen, maar niet zo hard dat je alle lijm er tussenuitperst,

Edit: ik heb houtbewerking van mijn vader geleerd die in zijn jonge jaren meubelmaker en timmerman was.

Jasper.
16 maart 2010, 19:17
Ja dat klopt, een dun laagje, maar je moet niet alles er tussenuit persen:ok:

Ik heb dit vaker gedaan:soinnocent:

De truc is om een lijmfilm te laten ontstaan die niet dik is, maar genoeg om beide delen goed te hechten.
Je moet klemmen, maar niet zo hard dat je alle lijm er tussenuitperst,

Edit: ik heb houtbewerking van mijn vader geleerd die in zijn jonge jaren meubelmaker en timmerman was.

mijn vader heeft de blaren op zijn handen als hij met houtklemmen bezig is geweest. De lijm moet wel overal zitten, maar het laagje moet zo dun mogelijk zijn.
Hij heeft geen zin om hier te reageren maar zoiets zij hij:
Lijm is zwakker dan hout, dus je moet zo weinig mogelijk lijm gebruiken om die zwakke schakel kleiner te houden. De verbinding hout op hout is super sterk. Dus zo min mogelijk lijm.
Voorbeeldje: Als je een muur metselt, moet de laag niet centimeters dik zijn, want dan duw je de muur alsnog zo omver. Maar als je er een niet te dik laagje specie tussen doet, krijg je een heel stevig geheel.

Edit: Mijn vader is niet alleen in zijn jonge jaren, maar later ook nog scheepstimmerman geweest. En meestal is dat toch een preciezer werkje dan gewoon timmerman. Hij heeft o.a. wel op miljoenenschepen van rijke arabieren gewerkt. Met gouden kranen, deurknoppen en al.

geert1976
16 maart 2010, 19:24
blaren op zijn handen?, ik draai ze strak aan hoor, maar blaren heb ik niet.

De stelling die jij geeft dat lijm de zwakke schakel is in de hechting klopt naar mijn mening niet, want cracks onstaan niet in de verlijming, maar altijd er naast, deze gitaar is een goed voorbeeld, de hiel is geknakt in het hout maar zeker niet in de lijmverbinding.

als een headcrack gerepareerd is knapt die nooit in de lijmverbinding, altijd er net naast.

De lijm die ik gebruik wordt knetter hard en heeft een treksterkte van 50 kg per vierkante centimeter

Jasper.
16 maart 2010, 19:42
blaren op zijn handen?, ik draai ze strak aan hoor, maar blaren heb ik niet.

De stelling die jij geeft dat lijm de zwakke schakel is in de hechting klopt naar mijn mening niet, want cracks onstaan niet in de verlijming, maar altijd er naast, deze gitaar is een goed voorbeeld, de hiel is geknakt in het hout maar zeker niet in de lijmverbinding.

als een headcrack gerepareerd is knapt die nooit in de lijmverbinding, altijd er net naast.

De lijm die ik gebruik wordt knetter hard en heeft een treksterkte van 50 kg per vierkante centimeter

Nou ja, ik kan het verder ook niet uitleggen, maar wat mijn vader net zei klonk me behoorlijk logisch in de oren. Maar je kan het wel testen als je er benieuwd naar bent. Gewoon twee latten hout met de uiteindes op elkaar lijmen, en dan 1 keer met de lijmklemmen zo strak mogelijk, dat de lijm die er tussenuit kan er ook tussenuit is, en 1keer met de manier hoe jij het doet. En dan als het uitgehard is de plank tegen de muur slaan en dan zien wat er gebeurt. Persoonlijk zou ik daar niet de moeite voor doen :soinnocent: maar als je benieuwd bent kun je het altijd proberen.

(die cracks die weer ontstaan, hoever naast de lijmverbinding is dat meestal, spreek je dan van enkele millimeters, of op bepaalde plekken ook tegen het lijm aan, maar dan dat de lijmlaag wel intact blijft)

wietse
16 maart 2010, 21:26
Nou ja, ik kan het verder ook niet uitleggen, maar wat mijn vader net zei klonk me behoorlijk logisch in de oren.

klinkt logisch maar het klopt niet, een goede lijmverbinding is sterker dan het omliggende materiaal, als de boel breekt is het altijd naast de lijmverbinding.

JohnLord
16 maart 2010, 21:36
Wat Jasper denk ik bedoelt is dat bij een te dikke laag lijm de verbinding met het hout weliswaar sterk is maar dat de lijm binnenin de lijmlaag (overtollige lijm dus) niet goed genoeg kan uitharden. Zoals dat bijvoorbeeld ook het geval is bij verf als je die in een te dikke laag aanbrengt.

Chocola
16 maart 2010, 21:57
De lijm moet wel overal zitten, maar het laagje moet zo dun mogelijk zijn. Lijm is zwakker dan hout, dus je moet zo weinig mogelijk lijm gebruiken om die zwakke schakel kleiner te houden. De verbinding hout op hout is super sterk. Dus zo min mogelijk lijm.


1. Een lijmverbinding is sterker dan het massieve hout dat je lijmt, in andere woorden: Lijm is niet zwakker maar sterker dan hout, punt.
2. Hoe bedoel je "verbinding hout op hout"? Hout kan niet opeens aan elkaar groeien ofzo... Of bedoel je gewoon massief hout? In dat geval: lees punt 1.

Een crack komt zeer zelden voor bij de gelijmde delen van een hals. Het hout is op zichzelf een stuk zwakker dan dat het is bij de gelijmde delen. Je kunt stellen dat de energie die een hals (bijvoorbeeld) krijgt te verduren van minder invloed (of eigenlijk andersom, de gelijmde delen hebben er minder "last" van) is op de gelijmde delen (sterkere verbinding), maar dat daardoor de andere delen als nog evenveel belast, al dan niet meer, belast worden waardoor een hals dus eerder geneigd is te breken op plekken waar er geen lijmverbinding is, dan waar er wel een lijmverbinding is.

edit: Ik ga er dan wel vanuit dat de juiste hoeveelheid lijm en juistelijmsoort(en) gebruikt worden. Maar dat lijkt me vrij voor zichzelf sprekend.

Jasper.
16 maart 2010, 21:58
Wat Jasper denk ik bedoelt is dat bij een te dikke laag lijm de verbinding met het hout weliswaar sterk is maar dat de lijm binnenin de lijmlaag (overtollige lijm dus) niet goed genoeg kan uitharden. Zoals dat bijvoorbeeld ook het geval is bij verf als je die in een te dikke laag aanbrengt.

Nou, dat denk ik ook weer niet (bedenk wel dat dit niet mijn theorie is hé! en ik kan het misschien ook nog wel iets verkeerd hebben opgeschreven). De lijm binnenin hard denk ik wel genoeg uit, maar lijm is gewoon zwakker dan hout, dus je wil het hout zo dicht mogelijk op elkaar hebben, het liest heb je geen breuk en zit het hout gewoon aan elkaar, dan is het veel sterker, dus moet je zo weinig mogelijk lijm gebruiken. Bah, moeilijk uit te leggen. Vooral als je het zelf ook niet helemaal weet. Mijn gedachten denken in gevoelens, en dat is soms moeilijk te verwoorden.

Jasper.
16 maart 2010, 22:02
1. Een lijmverbinding is sterker dan het massieve hout dat je lijmt, in andere woorden: Lijm is niet zwakker maar sterker dan hout, punt.
Dus met andere woorden kunnen we veel beter een hals maken van massief lijm? die breekt nooit meer. De verbinding is idd misschien wel sterker. Maar al het overtollige lijm ertussenin niet. Dus de verbinding moet een minimum aan lijm bevatten, er moeten geen 2 verbindingen ontstaan met overtollig lijm ertussen (hout/verbinding - overtollig lijm - verbinding/hout als het ware) maar 1 verbinding (hout/verbinding\hout)

Misschien dat dit het verduidelijkt, opeens zie ik het helemaal voor me en begrijp ik de theorie erachter.
Dankzij de post van Resonare, Danku!
http://img367.imageshack.us/img367/9072/verbindingen.png
En dan is dat overtollige lijm wel degelijk zwakker dan het hout volgens mij. Maar misschien klopt dat ook wel niet. In eerste instantie ging het me erom dat een verbinding met zo min mogelijk lijm sterker is dan een verbinding met overtollig lijm. En de lijm tegenover hout sterkte kwestie moet ik nog even over nadenken, daar sta ik nog helemaal voor open.

Chocola
16 maart 2010, 22:08
Dus met andere woorden kunnen we veel beter een hals maken van massief lijm? die breekt nooit meer. De verbinding is idd misschien wel sterker. Maar al het overtollige lijm ertussenin niet. Dus de verbinding moet een minimum aan lijm bevatten, er moeten geen 2 verbindingen ontstaan met overtollig lijm ertussen (hout/verbinding - overtollig lijm - verbinding/hout als het ware) maar 1 verbinding (hout/verbinding\hout)

De enige reden dat wij gitaristen gitaren bouwen met hout is omdat wij de klank van een lekker stuk mahonie of alder lekker vinden klinken ;). Als de klank niet materieafhankelijk was denk ik niet dat wij nog veel houten gitaren zouden hebben. Dan gaan we de richting op van kunststoffen en metalen (Ibanez heeft bijvoorbeeld een tijd geëxperimenteerd met kunststof, en er zijn meer bedrijven die dit doen, alleen jammer van de klank :D).

En je zegt in je post die je aan JohnLord richt weer dat je het liefst één stuk hout hebt, dit ben ik met je eens, maar dan bekeken vanuit een gitaristenoogpunt. Hout is niet steviger dan (goed) aan elkaar gelijmd hout. Uiteraard is overtollig lijm niet goed, dat is nooit goed, maar we hadden het hier niet over overtollig lijmgebruik maar over de stevigheid van bepaalde materialen en verbindingen. Als ik een lijm-hout verbinding of een hout-lijm-hout verbinding ga vergelijken met een metaal-rubber of een massief houten verbinding ga ik uit van een goed gemaakte verbinding en niet van een verbinding die teveel of te weinig lijm bevat.

Overigens maakt het weinig uit of het steviger is of niet, als een hals energie krijgt te verdragen die ze niet aankan, dan breekt ze, en dan maakt één lijmverbindingetje echt niet uit ^___^.

JohnLord
16 maart 2010, 22:12
@ Jasper: Waarom moeten die stickers kindvriendelijk zijn als het voor een PABO-project is?

Jasper.
16 maart 2010, 22:16
@ Jasper: Waarom moeten die stickers kindvriendelijk zijn als het voor een PABO-project is?

Omdat Pabo de lerarenopleiding is. En als je dan stickers met middelvingers, doodskoppen enz erop plakt geef je neit het goede voorbeeld.

Chocola
16 maart 2010, 22:16
@ Jasper: Waarom moeten die stickers kindvriendelijk zijn als het voor een PABO-project is?

Als ik hier het pabogebouw binnenloop met porno op een gitaarkoffer schrikken al die huppelkutjes zich helemaal dood :D. Dus ik kan me er wel wat bij voorstellen hoor :soinnocent:.

Vergeet niet dat de gemiddelde pabostudent erg weinig gewend is, en neen ik heb niet zo een hoge pet op van de PABO in Nederland ;).

Om nog maar te zwijgen over iets als stage... en je komt binnen bij de muziekles op de basisschool met een koffer volgeplakt met dozen, hakenkruizen, pentagrammen, slayer-logo's e.d. :D. Lijkt me zo fucking epic :D.

oigun
16 maart 2010, 22:22
Een goede lijmverbinding krijg je als de delen zo strak mogelijk op elkaar aansluiten en de lijmnaad zo dun mogelijk is. Het is bijvoorbeeld beter om beide delen dun in te smeren dan één kant dik. Dan goed klemmen, het is IMHO onmogelijk om dan alle lijm uit de verbinding te persen. Bij een goede lijmnaad is de lijm tussen de beide delen niet/nauwelijks zichtbaar.
Dit geld voor witte houtlijm soorten. Bij andere lijmsoorten is een wat dikkere lijmnaad juist weer bevorderlijk voor de sterkte.

Jasper.
16 maart 2010, 22:24
Als ik hier het pabogebouw binnenloop met porno op een gitaarkoffer schrikken al die huppelkutjes zich helemaal dood :D. Dus ik kan me er wel wat bij voorstellen hoor :soinnocent:.

Vergeet niet dat de gemiddelde pabostudent erg weinig gewend is, en neen ik heb niet zo een hoge pet op van de PABO in Nederland ;).

Om nog maar te zwijgen over iets als stage... en je komt binnen bij de muziekles op de basisschool met een koffer volgeplakt met dozen, hakenkruizen, pentagrammen, slayer-logo's e.d. :D. Lijkt me zo fucking epic :D.

Idd :D En wat ik ga maken kan je verder ook nog wel op stage gebruiken en ook wel als je afgestudeert bent. En al zou dat niet gebeuren, ik denk dat het de beoordeling niet ten goede komt.

Neeee hoor, we zijn niet offtopic, neee! Om het maar in de verbinding sfeer te houden, dit gaat over sticker op koffer verbindingen! Ik zeg: zo weinig mogelijk lijm! :seriousf:

Chocola
16 maart 2010, 22:26
Idd :D En wat ik ga maken kan je verder ook nog wel op stage gebruiken en ook wel als je afgestudeert bent. En al zou dat niet gebeuren, ik denk dat het de beoordeling niet ten goede komt.

Neeee hoor, we zijn niet offtopic, neee! Om het maar in de verbinding sfeer te houden, dit gaat over sticker op koffer verbindingen! Ik zeg: zo weinig mogelijk lijm! :seriousf:

Wat voor gitaar is het dat hij ook nog in een wat grotere Les Paul koffer past?

Jasper.
16 maart 2010, 22:39
Wat voor gitaar is het dat hij ook nog in een wat grotere Les Paul koffer past?

Nee, we moeten een ''schatkist'' maken met voorwerpen erin die kinderen motiveren ergens mee bezig te gaan. Wat ze nieuwsgierig maakt e.d. Daarin moeten 8 voorwerpen komen en je moet rekening houden met meervoudige intelligenties en je moet er ook lesontwerpen bij bedenken.

Nou leek me het wel leuk om het thema muziek te nemen, en mijn schatkist word dan een opgeleukte gitaarkoffer. Het moet dus gewoon een ruime gitaarkoffer zijn.

(dus als iemand nog ideeën heeft, ze zijn welkom, ik kan zelf ook wel wat bedenken, maar als iemand met een gouden tip komt, graag!)

Chocola
16 maart 2010, 22:41
Nee, we moeten een ''schatkist'' maken met voorwerpen erin die kinderen motiveren ergens mee bezig te gaan. Wat ze nieuwsgierig maakt e.d. Daarin moeten 8 voorwerpen komen en je moet rekening houden met meervoudige intelligenties en je moet er ook lesontwerpen bij bedenken.

Nou leek me het wel leuk om het thema muziek te nemen, en mijn schatkist word dan een opgeleukte gitaarkoffer. Het moet dus gewoon een ruime gitaarkoffer zijn.

(dus als iemand nog ideeën heeft, ze zijn welkom, ik kan zelf ook wel wat bedenken, maar als iemand met een gouden tip komt, graag!)

LOOOOOOOOOL! Ik ken iemand op de PABO die ook een schatkist moest maken in de propedeuse met 8 motiverende dingen. Ik vond het eigenlijk best wel sneu want het is een kut opdracht imo :D.

Jasper.
16 maart 2010, 22:50
LOOOOOOOOOL! Ik ken iemand op de PABO die ook een schatkist moest maken in de propedeuse met 8 motiverende dingen. Ik vond het eigenlijk best wel sneu want het is een kut opdracht imo :D.

Persoonlijk vind ik het wel wat meevallen, beter dan die werkstukken en presentaties e.d. Vind het niet een heel erge opdracht. Volgende module moeten we een toneelstuk zelf bedenken en uitvoeren. Vind ik een heeeel stuk erger.

Chocola
16 maart 2010, 22:53
Persoonlijk vind ik het wel wat meevallen, beter dan die werkstukken en presentaties e.d. Vind het niet een heel erge opdracht. Volgende module moeten we een toneelstuk zelf bedenken en uitvoeren. Vind ik een heeeel stuk erger.

Dat moest ze ook doen -_-. Damn wat lijken al die Pabo's op elkaar :p. En het kan inderdaad erger, het kan altijd erger helaas. Je doet nu ook propedeuse neem ik aan?

Niels Verkaik
16 maart 2010, 22:58
Ik ben geabonneerd om dit topic...wordt helemaal gek van de duizend mailtjes die langskomen:P

Chocola
16 maart 2010, 23:05
Ik ben geabonneerd om dit topic...wordt helemaal gek van de duizend mailtjes die langskomen:P

En terecht :D. En Geert, wanneer post je weer eens wat foto's? Ik ben benieuwd hoe het is afgelopen of hoe het zal gaan aflopen. Het is net een sprookje... Vrolijk begin, slecht 3v0h1 duivels middenstuk, en een goed einde (hoop je dan :D). Maar welk sprookje zal dit zijn?

JohnLord
17 maart 2010, 00:16
Omdat Pabo de lerarenopleiding is. En als je dan stickers met middelvingers, doodskoppen enz erop plakt geef je neit het goede voorbeeld.

Ik had bij PABO een wat minder brave asociatie, sorry!

geert1976
17 maart 2010, 01:02
Als ik naar het stikkertje kijk van jasper heb ik het goed gedaan hoor, de lijmnaad is bijna niet te zien.

Ach ik maak mij geen zorgen, ik heb dit al vaker gedaan en al mijn lijmjobs houden het nog steeds uit, dus ik zal het wel goed doen lijkt me:ok:

ik laat hem nog tot donderdag in de klemmen zitten, want ik laat de verlijming altijd wel goed uitharden.

lindstrom
17 maart 2010, 09:07
Update foto's ?

geert1976
17 maart 2010, 20:50
De klemmen zijn eraf en het ziet er goed uit, de hals zit goed in de pocket:

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/001-79.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/002-81.jpg

NB let even niet op die vettige fluitketel, ik heb effe zitte knoeien, maar hij is inmiddels weer schoon..

geert1976
17 maart 2010, 20:59
nog wat pics, door de flits lijkt het of de lijmranden dit zijn, maar dit is niet het gevalen rond de scheurranden is er natuurlijk verf weg:

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/003-71.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/004-69.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/005-64.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/006-53.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/007-41.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/008-36.jpg

in de humbucker ruimte, moet ik nog iets overtollig lijm wegsnijden.

Chocola
17 maart 2010, 21:10
Ziet er goed uit Geert. Hier zal die dude blij mee zijn :D.

Thmz
17 maart 2010, 21:24
Mooi dat het nog zo goed gekomen is.

Maar valt die lak nog wel op te lossen? Inkleuren met rode alkoolstift over rood spuiten met grafitti?:dontgeti:

Niels Verkaik
17 maart 2010, 22:10
Dankje Geert, ziet er erg goed uit!!

Wordt het niet alleen maar lelijk als je het probeert bij te werken?

Midwolda
17 maart 2010, 22:24
Mooi waark! :ok:
't Is natuurlijk wel een indrukwekkend litteken... lekker zo laten?
Als je er met het spelen geen last van hebt...

geert1976
17 maart 2010, 22:36
Mooi waark! :ok:
't Is natuurlijk wel een indrukwekkend litteken... lekker zo laten?
Als je er met het spelen geen last van hebt...

Ja die gedachte heb ik ook, want met spelen zul je geen last hebben van de scars.

En of die van bijwerken mooier wordt, mja en deze schade is echte relic:)

vulvasonic
17 maart 2010, 22:46
Geert....., schaam je je niet helemaal KAPOT met die vettige theepot?!?! :eek:

RUIS
17 maart 2010, 22:54
't Is een ketel, en die worden in de regel door potten verweten dat ze zwart zien...

Midwolda
17 maart 2010, 22:56
Sex met dieren is tegenwoordig verboden hoor...
http://4.bp.blogspot.com/_bJO_0ZUM5a0/SA1agnK-xvI/AAAAAAAABRI/FSLj23Sa-Jk/s320/IMG_7035.JPG

vulvasonic
17 maart 2010, 23:49
't Is een ketel, en die worden in de regel door potten verweten dat ze zwart zien...

Rascistische potten dus. Tsssss...., juist van potten verwacht je meer begrip. :roll:

geert1976
18 maart 2010, 00:03
Rascistische potten dus. Tsssss...., juist van potten verwacht je meer begrip. :roll:

De ketel is inmiddels weer helemaal schoon:ok:

Jan Buurman
18 maart 2010, 11:08
De ketel is inmiddels weer helemaal schoon:ok:

Nieuwe foto met schone pot? ;)

geert1976
20 maart 2010, 22:19
vanavond weer verder gegaan met de PRS.

hier de humbucker er weer in gedraaid met een nieuw raampje:

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/004-70.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/005-65.jpg

toen de snaren erop gezet......

geert1976
20 maart 2010, 22:23
nadat de snaren erop zaten eerst de trem afgesteld, die lag geheld naar achteren met zijn gat vast op de body.

Vervolgens ben ik gaan intoreren, was maar goed ook want de intonatie was niet al te best, maar nu weer wel en de brug zweeft lichtjes boven de body zoals het moet:

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/010-31.jpg

meer pics:

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/006-54.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/007-42.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/008-37.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/009-36.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/011-25.jpg

Chocola
21 maart 2010, 00:09
Ziet er netjes uit Geert ;).

Die dude zal wel blij zijn :D.

geert1976
21 maart 2010, 00:21
Dat denk ik wel, hij komt hem morgen weer ophalen en dan wordt de PRS weer herenigd met zijn baasje:ok:

Midwolda
21 maart 2010, 07:49
Ziet er goed uit. Toch mooi dat je dat zo kunt maken, Geert.
Alle hoeken en afstanden nog correct, bespeelbaarheid gelijk gebleven?
Ben benieuwd wat de eigenaar er van vindt.
En wat hij met de lak wil gaan doen...

Ash ketchum
21 maart 2010, 08:10
Ziet er weer keurig uit Geert, complimenten zijn hier wel op zijn plaats :cooler: Ik zou wel voor de zekerheid na een maand een kleine checkup doen. Better save than sorry ;)

geert1976
21 maart 2010, 12:57
Ziet er goed uit. Toch mooi dat je dat zo kunt maken, Geert.
Alle hoeken en afstanden nog correct, bespeelbaarheid gelijk gebleven?
Ben benieuwd wat de eigenaar er van vindt.
En wat hij met de lak wil gaan doen...

Voor zover ik weet wil hij de lak zo laten al het is.

De hals zit er echt correct in, ik heb niet de zadels in hoogte hoeven te stellen en de actie stond gelijk goed, hij klettert ook nergens over de frets.

Wel moeten intoneren, maar Niels belde mij gisteren dat voor de breuk de intonatie ook al niet goed stond, dat is bij deze dus weer opgelost, hij is nu wer zuiver.

PS: ligt het aan mij of gaat forum heel traag:???:

Niels Verkaik
21 maart 2010, 19:55
Heb hem vandaag opgehaald...

En hij speelt weer heelijk:)

Alleen door de lakschade kan je merken dat hij gebroken is.

En de tonatie is nu eindelijk goed, wat ook erg fijn is!

De lak ga ik zo laten, ik denk dat het alleen maar lelijker wordt als ik er iets aan doe.

Geert, bedankt!

geert1976
22 maart 2010, 00:22
Ik ben zelf ook erg tevreden met het resultaat, de gitaar speelde en klonk ook erg goed:ok:

allochthomas
22 maart 2010, 00:32
Petje af voor de geslaagde reparatie. Als ik ooit mijn gitaar sloop mag jij hem gaan maken:ok:

macwilliams
22 maart 2010, 07:19
Weer een gitaar gered van de slachtbank :ok:

lindstrom
22 maart 2010, 12:25
Erg mooi om te zien hoe mensen elkaar kunnen helpen. :ok: erg tof van je geert!

Rooker
23 maart 2010, 16:13
Lindstrom.......... Amen!!

Top gedaan.

Rock on met je mooi gerestoureerde gitaar.

Grtz

vulvasonic
23 maart 2010, 16:17
Rooker........? :eek:

JohnLord
23 maart 2010, 17:00
Rooker........? :eek:

Even in z'n profiel kijken.

dutch.idiot
23 maart 2010, 20:18
Ik heb net even dit hele topic doorgelezen, gelukkig heeft het een goed einde.

Geweldig Geert, mooi gedaan, maar vooral goed dat je dit zomaar voor een mede-forumlid doet!:ok:
Een voorbeeld voor het hele forum, volgens mij.

@TS: hopelijk blijft hij zo goed spelen, voortaan toch maar een koffer of een dichte rits?:soinnocent: Veel plezier er weer mee!