PDA

View Full Version : LDR Volume pedaal



JvD.
5 maart 2010, 22:17
Heya,

Ik zit al een tijdje met het probleem dat ik een volume of expressie pedaal wil maar al die dingen zo groot vind.

Nu speel ik met de gedachte om een klein volume pedaal te maken als test.
Ik dacht om een gewoon pedalen huisje te nemen(ongeveer zo groot als een boss pedaal) en daar boven op het bewegende deel. (gewoon deur of piano scharnietjes)

Mijn idee is om in de behuizing een light dependent resistor te hangen en een klein gaatje in de bovenkant waar het pedaal een led door naar binnen duwd zodra je hem uindrukt.
Dit kan nog met een luikje zodat het echt donker is, of een membraam dat niet overal even veel licht door laat zodat je een mooie sweep krijgt.

Ik kies voor deze methode omdat ik potmeters groot vind en ze gaan slijten en dat wil ik allemaal niet.

Ik ging opzoek naar wat er nou eigenlijk in zo'n volume pedaal zit. En het valt me op dat de een een heel schema heeft en de andere alleen een potmeter.
Ik wil gewoon swells kunnen doen netzo als met de pot op mijn gitaar, alleen dus wat behendiger.

Waarom post ik dit?
– Misschien zien jullie ervaren bouwers meteen een opstakel waar ik tegenaan loop.
– Ik weet niet goed wat voor schema ik moet gaan gebruiken.
– Is zo'n LDR wel geschikt?

cluseau
6 maart 2010, 00:52
Is zo'n LDR wel geschikt?

Ligt er een beetje aan of je de juiste weerstandwaarde kan vinden.

Je kan met een lampje een lichtbron maken en dan een lichtsluis maken waarvan je zelf het verloop kan bepalen door bepaalde gebieden af te plakken met zwart tape, bv een stukje plexiglas aan het pedaal en laat het licht doorlatende gedeelte in breedte varieeren. Begin dus met een smalle sleuf en laat die steeds breder woorden naar het andere einde toe. Door het tape in een bocht te leggen kun je zelfs een logaritmisch effect verkrijgen.

Frans.

nico verduin
6 maart 2010, 07:55
Er zijn er meerdere die met licht en een LDR werken. Echter als je alleen een LDR gebruikt krijg je nogal wat demping in het hoog (beetje als een volume potmeter in een gitaar). Daarom zijn er veel die een buffer schakeling inbouwen. Dat kan zowel direct als indirect. Bij direct zit de LDR in het geluidspad. Bij indirect, stuurt de LDR een VCA aan (Voltage controlled amplifier[ooit een tip van Dirk Hendrik]). De LDR regelt een spanning die de hoeveelheid versterking regelt. Die VCA's kun je gewoon als chip kopen.
Ik had toen een stereo versie nodig (voor mijn hammond module). Ik heb toen een kant en klare gekocht van George Denis. En die doet het perfect

cluseau
6 maart 2010, 09:46
Bij indirect, stuurt de LDR een VCA aan (Voltage controlled amplifier[ooit een tip van Dirk Hendrik]).

Zoals de BA7655, idd een makkelijke chip en heel simpel op een gaatjes board op te zetten. Nagenoeg geen externe componenten nodig.

Frans.

JvD.
6 maart 2010, 11:53
hmm, maar als ik het met de volme knop van mijn gitaar doe vind ik het helemaal niet storend dat ik tone verlies, als ik dat maar niet heb als ik het volume helemaal open heb.
Ik vind het juist wel fijn dat ie wat hoog wegmoffelt om naar clean te draaien, maar vooral zal ik hem veel gebruiken voor volume swells voor soundscaping.

flo123
6 maart 2010, 22:28
Zoals de BA7655, idd een makkelijke chip en heel simpel op een gaatjes board op te zetten.
Da's een mooi ICtje!
Weet je misschien een goed verkoopadres / webwinkel hiervoor (in Nederland)?

nico verduin
7 maart 2010, 11:03
Ik heb hem nergens gezien. Mogelijk is de TDA1524A wat. Is een stereo versie (gebruik je de helft). Heeft ook nog een toon regeling....
Daar zitten een aantal VCA's in en is redelijk recht toe recht aan. En is gewoon te krijgen in NL

flo123
13 maart 2010, 14:17
Alweer zo'n mooi ICtje, bedankt voor de tip!
Is volume en toon regeling via zo'n chip nog een beetje te doen qua klank kwaliteit denk je?

nico verduin
13 maart 2010, 14:38
Geen idee. Over het algemeen worden dit soort ic's vaak in televisies en radios gebruikt. Dus ik vermoed weinig ruis. Over het verloop etc. Zou je door de specs moeten spitten.

Heynis
13 maart 2010, 15:57
Die BA7655 regelt je signaal alleen maar tussen -14 en +6 dB. Moet je voor een beetje realistisch regelbereik dan beide VCA's in serie zetten met een 12 dB pad erop? Ik ben ook al een tijdje op zoek naar een dergelijk chipje om met een analoog volumepedaal het volume in m'n rack te kunnen regelen zonder het signaal weer heen en weer te sturen naar m'n floorboard.

flo123
13 maart 2010, 16:56
(zie 2 posts verderop)

bert k
13 maart 2010, 16:57
Beetje een zijstapje, maar maakte Morley in het grijze verleden geen pedalen met LDR-aandrijving?

flo123
13 maart 2010, 17:02
Een LM13700 of CA3080 OTA kan waarschijnlijk ook hiervoor gebruikt worden.
Zie datasheet "voltage controlled amplifier" sectie blz 7:
http://www.datasheetcatalog.org/datasheet/nationalsemiconductor/DS007981.PDF
en:
http://www.geofex.com/Article_Folders/VCA Applications.pdf
en:
http://www.tonepad.com/project.asp?id=12

Heynis
13 maart 2010, 17:24
(zie 2 posts verderop)Kijk daar heb ik nou wat aan. Beetje jammer van de hoge voedingsspanning, maar dat is te fixen. Ik zal wel een topicje aanmaken wanneer ik daadwerkelijk begin met de bouw.