PDA

View Full Version : Invloed soort speakerkabel tussen top en kast



the sure thing
5 maart 2010, 20:35
Hallo,

Ik weet dat er 101 topics zijn over gitaarkabels en de invloed ervan op het geluid. Nu is mijn vraag: IN HOEVERRE heeft het snoertje van je head naar je speakerkast invloed? Het zal zeker invloed hebben, maar is die invloed veel of weinig?

Met andere woorden: ik heb nu een Cordial kabeltje met Neutrik prikkers eraan. Als ik overstap naar bijv. Lava/Monster/Spectraflex SPEAKER kabels, ga ik dan veel verschil horen?

euserh
5 maart 2010, 21:12
antwoord is nee.

het enige belang van de kabel is dat hij voldoende koper dikte heeft voor het vermogen (de stroom) wat er door moet en een goede verbinding, in dit geval de connectoren moeten goed kontakt maken.

Lava/Monster/Spectraflex SPEAKER kabels zijn alleen maar goed voor de portomonee van de verkoper, een gewoon stukje 2x 1,5mm (2x 2,5mm zelfs beter) is goed genoeg, koper is koper.

cordial kabel zegt mij niet veel, als het een microfoonkabel is , is deze te dun maar je hoeft dus geen dure speciale luidspreker kabel te kopen.

macwilliams
5 maart 2010, 21:24
Ik weet niet hoeveel stroom en spanning er door een speakerkabel moet maar met 1,5mm kwadraat is het al aan de ruime kant volgens mij. Dat kan toch al ongeveer 2500 watts aan bij 230 volts en trekt dan 11 ampère.
Ik mag toch hopen dat je versterker zulke waardes niet aan je speakers doorgeeft.

Poef. :dontgeti:

nico verduin
5 maart 2010, 21:30
Je kan het gewoon uitrekenen.

P(vermogen) = I^2 * R (speaker impedantie) => I = Wortel (P/R)

Dus bijvoorbeeld bij 200W 4 ohm geldt: I = wortel (200 / 4) = 7.07A
Dus als je een kabel gebruikt die 10A aankan en het vermogen is minder dan 200W en je kast heeft een impedantie >= 4 ohm zit je altijd goed.

Het meeste 230V snoer kan 10A aan. Dus dat gaat wel goed.'

Tenslotte kan je een speaker kabel zien als een condensator. Immers 2 geleiders die parallel aan elkaar lopen. Hoe groter het oppervlakte en hoe dichter bij elkaar, hoe groter de capaciteit. hoe groter de capaciteit, hoe groter de invloed (demping) van het hele hoog. Het is marginaal maar het heeft dus wel degelijk invloed.

altheka
5 maart 2010, 21:32
antwoord is nee.

het enige belang van de kabel is dat hij voldoende koper dikte heeft voor het vermogen (de stroom) wat er door moet en een goede verbinding, in dit geval de connectoren moeten goed kontakt maken.

Lava/Monster/Spectraflex SPEAKER kabels zijn alleen maar goed voor de portomonee van de verkoper, een gewoon stukje 2x 1,5mm (2x 2,5mm zelfs beter) is goed genoeg, koper is koper.

cordial kabel zegt mij niet veel, als het een microfoonkabel is , is deze te dun maar je hoeft dus geen dure speciale luidspreker kabel te kopen.

Dat klinkt als heel redelijk maar is dat ook zo, is koper wel koper, goud is ook geen goud dus waarom zou koper koper zijn ?
Daarnaast bestaat een kabel natuurlijk uit meer dan een draad, omhulsel, jack of andere aansluiting, soldeerpunten, en dan uiteindelijk de totale kwaliteit.
Dus ja je hebt gelijk maar er is meer, maar de genoemde kabels bieden voor het geld niet zoveel meer aan kwaliteit.

Liquid_Metal
5 maart 2010, 21:43
Van Cordial hoef je btw ook niet af te stappen, da's een bijzonder goed merk. En Neutrik uiteraard ook.

future2future
5 maart 2010, 22:10
Naar mijn mening maakt het zeker wel uit. Ik heb een keer in de studio verschillende speaker kabels getest incl opnames. van goedkope naamloze dingen tot Evidence en Vovox. En je merkte wel degelijk verschil. Verschillende frequenties werden bij sommige kabels meer benadrukt dan bij andere, Evidence bv had meer hoog.

Let wel ik zeg het maakt verschil, niet dat het meteen ook beter is. Ik had er een naamloze prutkabel bij zitten die ik heel lekker vond klinken, lekkerder dan het schreeuwende hoog van de Evidence van 100E. Feel is ook iets anders met verschillende kabels naar mijn mening

euserh
5 maart 2010, 23:37
Naar mijn mening maakt het zeker wel uit. Ik heb een keer in de studio verschillende speaker kabels getest incl opnames. van goedkope naamloze dingen tot Evidence en Vovox. En je merkte wel degelijk verschil. Verschillende frequenties werden bij sommige kabels meer benadrukt dan bij andere, Evidence bv had meer hoog.

Let wel ik zeg het maakt verschil, niet dat het meteen ook beter is. Ik had er een naamloze prutkabel bij zitten die ik heel lekker vond klinken, lekkerder dan het schreeuwende hoog van de Evidence van 100E. Feel is ook iets anders met verschillende kabels naar mijn mening

ik wil niet lullig doen, maar dit verhaal zit echt tussen je oren, alle natuurkundige wetten zouden dan niet kloppen, maar deze discussie voer ik al 40 jaar, een heel slecht voorbeeld is meneer Alt Joek van de Hull, hij heeft de koperloze monolink geintroduceerd, je reinste kolder, alleen goed voor zijn portomonee.

en nico heeft gelijk iedere kabel heeft ook een capaciteit, maar deze komt bij luidspreker kabel nooit aan de orde, de frequenties zijn te laag en zo ook de impedantie.

het meest dwaze verhaal heb ik ooit gelezen van iemand die zijn luidspreker kabels in de vriezer had gelegd, je benaderde dan het supergeleidings effect, maar door dat de kabel weer opwarmde ging dit verloren, maar het hoog was strakker en de bassen waren dieper.
het supergeleidings effect ontstaat pas bij -273 gr.celcius, de gemiddelde vriezer haalt dit niet.

altheka
5 maart 2010, 23:38
Ik geloof (en dan vooral ik kwaliteit niet in geluid) best dat er verschil on zit maar dingen als schreeuwend hoog van een speakerkabel moet ik toch wel wat om lachen.

Realeigo
5 maart 2010, 23:50
Oh, btw, je speakerkabel klinkt ook nog beter als je hem omdraait.

Midwolda
5 maart 2010, 23:56
Ja, en blauwe kabel = meer bas, geel = meer gain en rood = meer topmid en een extra belletje in het hoog.
:???:

MarkS
6 maart 2010, 00:23
Oh, btw, je speakerkabel klinkt ook nog beter als je hem omdraait.

[audiophile mode on]
NEE! Want de kabel is al ingespeeld en daardoor richtingsgevoelig geworden! Kabel omdraaien geeft alleen maar meer onrust in de weergave, met name met de weergave van micro-detail een wereld van verschil! [/audiophile mode off]

Puerco
6 maart 2010, 07:19
Tot 16AWG (uit mijn hoofd iets van 1.53mm2) is er verbetering te behalen, alles dikker dan dat zul je niets van merken.
Voor een gitaarkabel gelden er andere regels zoals afscherming van RF frequenties etc. omdat het signaal heel zwak is. Bij een speakerkabel gaat er zoveel stroom doorheen dat dit niet aan de orde is en alleen maar dik genoeg hoeft te zijn. Dit geld voor de door ons gebruikte gitaaramps van rond de max 100Watt over de door ons gebruikte korte afstand.
Mogelijk dat voor PA amps met enorme vermogens over lange afstand andere regels gelden maar dat is hier niet aan de orde. Laat je dus niet verleiden door allerlei HIFI praatjes.

edit: Dit hele onderwerp is eerder deze week als eens uitgebreid ter sprake gekomen in dit topic: head op een combo speaker (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=133109)

edit: door een vergissing heb ik 22awg geschreven, hier verbeterd naar 16awg, sorry...

Nocki
6 maart 2010, 08:17
Het maakt wel degelijk uit.

Ik speelde jaren met vanden Hull speaker kabels ( de rest van mn rack was ook met van den hull bekabeld)
Toen ik mn Roadster top kocht kreeg ik daar 2 speaker kabels bij van een onbekend merk.... Ergens klopte er gevoelsmatig dingen niet.
Toen ik de Van den hulls ging gebruiken kwam alles opeens weer op de goede plaats... de feel van de amp klopt opeens en de toonregeling deed ook meer met het geluid.
In al die jaren ook altijd het gevoel gehad dat er in het laag nog iets zou kunnen veranderen naar mijn idee.
Later 2 monsterkabels gekocht omdat ik bang was dat de van den hulls wat aan het slijten waren en ik backup wilde veranderde dat ook ineens.
Het laag is anders en het geluid ook wat gebalanceerder.

Heel bijzonder maar je hoort en voelt het echt als je andere kabels gebruikt.
Maar! Als je alles bekabeld met zooi of je gebruikt prut instellingen dan hoor je het inderdaat niet.

Het verschil in kabels hoor ik ook beter bij mn cae en vht setje dan toen ik nog een marshall stackje had. Daar hoorde je dat idd minder.

Ik heb een MegaAmp oefenversterkertje om effecten die ik aan het bouwen ben te proberen of ze het doen maar dat was dus ook niet nodig. Het klinkt gewoon niet zoals over een goede amp... pas als alles in orde is ga je de eigenschappen horen.

macwilliams
6 maart 2010, 08:51
Je kan het gewoon uitrekenen.

P(vermogen) = I^2 * R (speaker impedantie) => I = Wortel (P/R)

Dus bijvoorbeeld bij 200W 4 ohm geldt: I = wortel (200 / 4) = 7.07A
Dus als je een kabel gebruikt die 10A aankan en het vermogen is minder dan 200W en je kast heeft een impedantie >= 4 ohm zit je altijd goed.

Het meeste 230V snoer kan 10A aan. Dus dat gaat wel goed.'

Tenslotte kan je een speaker kabel zien als een condensator. Immers 2 geleiders die parallel aan elkaar lopen. Hoe groter het oppervlakte en hoe dichter bij elkaar, hoe groter de capaciteit. hoe groter de capaciteit, hoe groter de invloed (demping) van het hele hoog. Het is marginaal maar het heeft dus wel degelijk invloed.

gaat er 7A door een speakerkabel bij een belasting van een 100W buizenamp op een speakercabinet van 200W? Dat lijkt wel erg veel (is geen tegenspraak!) en had ik niet verwacht.

Een tijd geleden alweer dergelijke formules.

Om dat condensator effect te voorkomen wat zou dan de minimale onderlinge afstand moeten zijn??

Waarom zit er in een speaker cabinet dan 0,5 kwadraat?
Dat zou bij 7A toch helemaal moeten opfikken?


Verder moet iedereen zelf maar weten wat hij gelooft.
Er is geen weteschappelijk onderbouwd bewijs dat koper geen koper is.

Chris Winsemius
6 maart 2010, 08:59
Als je verschil kunt waarnemen tussen gitaarkabels dan kun je ook verschil waarnemen tussen speakerkabels.

Het verschil is dan ook "voelbaar", ene kabel is strakker/vetter in het laag dan de andere.

Kabels omdraaien: gewoon proberen ;)

nico verduin
6 maart 2010, 09:25
gaat er 7A door een speakerkabel bij een belasting van een 100W buizenamp op een speakercabinet van 200W? Dat lijkt wel erg veel (is geen tegenspraak!) en had ik niet verwacht.

Een tijd geleden alweer dergelijke formules.

Om dat condensator effect te voorkomen wat zou dan de minimale onderlinge afstand moeten zijn??

Waarom zit er in een speaker cabinet dan 0,5 kwadraat?
Dat zou bij 7A toch helemaal moeten opfikken?


Verder moet iedereen zelf maar weten wat hij gelooft.
Er is geen weteschappelijk onderbouwd bewijs dat koper geen koper is.
Ik had als voorbeeld een 200W amp gebruikt om de maxima voor de meeste amps aan te geven. Dus geen 100W.

Verder wordt vaak Stranded kabel gebruikt. Dus met allemaal fijne draadjes. Je moet dan voor een draadje de maximale stroom opzoeken in Gauge tabellen. En dan de gevonden waarde vermenigvuldigen met het aantal draadjes in de kern.

Verder het zal niet de eerste keer zijn dat koperdraad niet helemaal koperdraad is. Vaak is het ijzerdraad met een koperen legering. Dit verlaagd de kostprijs drastisch. Overigens gauw uit te zoeken. Houd maar eens een magneetje tegen het draad.

Al die faktoren spelen een rol bij de maximale stroom doorlaat.

Tenslotte: 0.5mm^2 heeft een diameter van iets minder dan 0.8mm. In de gauge tabellen kan dat een maximale stroom aan van rond de 10A in vrije lucht.

De capaciteit kun je meten. Neem het snoer en zet er een C meter op. Idem voor de inductie.

Maar de gevonden waarden hebben alleen invloed op een frequentie die ver buiten je gehoor bereik ligt.En voordat iemand over het skin effect begint. Bij 0.5 kwadraad, ligt de grens op 42kHz of hoger. Vrees dat je die niet gaat horen.

macwilliams
6 maart 2010, 09:39
Ik had als voorbeeld een 200W amp gebruikt om de maxima voor de meeste amps aan te geven. Dus geen 100W.

Verder wordt vaak Stranded kabel gebruikt. Dus met allemaal fijne draadjes. Je moet dan voor een draadje de maximale stroom opzoeken in Gauge tabellen. En dan de gevonden waarde vermenigvuldigen met het aantal draadjes in de kern.

Verder het zal niet de eerste keer zijn dat koperdraad niet helemaal koperdraad is. Vaak is het ijzerdraad met een koperen legering. Dit verlaagd de kostprijs drastisch. Overigens gauw uit te zoeken. Houd maar eens een magneetje tegen het draad.

Al die faktoren spelen een rol bij de maximale stroom doorlaat.

Tenslotte: 0.5mm^2 heeft een diameter van iets minder dan 0.8mm. In de gauge tabellen kan dat een maximale stroom aan van rond de 10A in vrije lucht.

De capaciteit kun je meten. Neem het snoer en zet er een C meter op. Idem voor de inductie.

Maar de gevonden waarden hebben alleen invloed op een frequentie die ver buiten je gehoor bereik ligt.En voordat iemand over het skin effect begint. Bij 0.5 kwadraad, ligt de grens op 42kHz of hoger. Vrees dat je die niet gaat horen.

Dank je wel, duidelijk.

Ik gebruik omdat ik mijn cabs eigenlijk nooit verplaats gewoon 1,5 mm\2 koperdraad. Geen snoer maar echt draad. Met maar een kern dus. En in het cabinet liggen de draden niet naast elkaar. Dus ik zit aan de safe Side.

Ik bemerk trouwens in het draad dat ik gebruik geen enkele magnetisch effect. Ik heb dus idd met een magneet bij mijn draad gezeten.

altheka
6 maart 2010, 11:16
Vreemd dat men wel aanneemt dat er verschil zit tussen een goed gebouwde en minder goed gebouwde versterker zit maar dat dat bij kabels opeens niet geval zou zijn.
Ik heb is wat ge-googled, maar er zit wel degelijk verschil in koper en koper, zo heb je nieuw koper (steeds minder) en gerecycled koper en dan zou ik me ook nog best kunnen voorstellen dat er bij het proces nog andere materialen worden toegevoegd. Dat gebeurd bij heel veel metalen dus waarom zou dat bij koper anders zijn.
En zoals ik verder al zei, pluggen, soldeer werk zorgvuldigheid bij maken enz.

Dat de verschillen zo groot zijn als sommige beweren waag ik te betwijfelen.

future2future
6 maart 2010, 12:54
De verschillen zijn ook niet levensgroot, maar groot genoeg om het verschil te merken, nogmaals duurdere kabels HOEVEN niet beter te zijn, het kan.

En dan kan het natuurkundig niet kloppen enzo, maar ik weet toch echt wat ik gehoord heb.

FruscianteFan
6 maart 2010, 13:14
@ Nocki en Future: als ik jullie verhalen zo lees, klinkt het mij alsof dat net zo goed tussen de oren zou kunnen zitten. Of dat zo is, kan ik niet zeggen want ik heb nog nooit gewerkt met verschillende speakerkabels (speel überhaupt tot nu toe alleen met combo's).

paulusdeBKB
6 maart 2010, 13:20
Een beetje offtopic maar ik gooi het toch even in de groep: mijn 'plug' voor goedkope pluggen. Ik heb op mijn speakerkabel van die cheapo plastic 6,3 mm pluggen zitten met als achterliggende gedachte dat als mijn stackje een keer omdondert (en dat heb ik een keer gehad, buikkast schuin tegen de muur gezet en onderuit gegleden), de plug kapot gaat en niet de socket van de kast.

Yves Pexsters / TAS
6 maart 2010, 13:55
Uiteindelijk zien de eindbuizen een speaker én een kabel.
Alles dat zich aan de secundaire kant van de uitgangstrafo bevindt en dat een weerstand, capaciteit of inductie heeft, staat in feite rechtstreeks serie of parallel aan de eindbuizen, met een waarde die een stuk groter is, nl vermenigvuldigd met het kwadraat van de wikkelverhouding. Dit uiteraard door de aanwezigheid van de uitgangstrafo.

Bronimpedanties in een buizenversterker, zeker de niet tegengekoppelde zijn al aan de hoge kant hetgeen de invloed van capaciteiten een niet te onderschatten factor maakt.

Verschilletje van 20 pF kabelcapaciteit, kan op het eerste gezicht geen rol spelen denkt men al vlug…. Via de uitgangstrafo van een doorsnee 50 W buizenversterker betekent dit wel of niet 10 nF parallel aan de eindbuizen. 20 pF extra hier van een slechte kabel en 100 milliohm daar van een wat geoxideerde jack stekker, ik heb er ook geen uitgebreid onderzoek naar gedaan, maar simpel rekenwerk laat vermoeden dat het wel eens niet zo maar allemaal zo te verwaarlozen zou zijn.

Jimi Hendrix
6 maart 2010, 16:24
Hier goede ervaringen met de CS-122 van VdHul.
Een keer bij Ernst Fliek (de nuchterste man op aarde zo'n beetje) vergeleken met naamloze kabel en Klotz.
De vdHul heeft een geluid dat meer 'af' is, wat 'smoothere' respons.
Heb toen al m'n cabs intern daarmee laten bedraden en een paar kabels laten maken.
Of het verschil 't je waard is moet je zelf uitmaken.

euserh
6 maart 2010, 17:31
ik heb niet voor niets mijn reaktie hier geplaatst, ik had zin om weer eens goed te lachen dit weekeind en jawel dat is inmiddels gelukt.

in de audio en hifi wereld heb ik echt geen vrienden meer (op een enkeling na), ook meneer van de hull is ooit eens jankend weg gelopen (op de funkausstellung in berlijn in duitsland) maar al die onzin is nogmaals alleen goed voor de portomonee van de verkoper.

wanneer je alleen 1,5 mm of zelfs 2,5 mm kwadraad kabel gebruikt voor de korte stukken dan is dit voldoende en is alle speciale kabel weg gegooid geld, maar ga alsjeblieft door want anders verdiennen die mensen niets meer.
zorg dat je verbindingen goed gemaakt zijn en je connectoren schoon, geen oxide.

ik ben en blijf eigenwijs, ik heb voor vrijwel alle hifi en audio merken gewerkt en zijn tot de conclusie gekomen dat het goed is voor de omzet. ik heb er ook veel flessen wijn, cognac en wisky aan over gehouden en krijg ze nog regelmatig, als ik mijn mond maar hou in het openbaar.

maar omdat er hier een eerlijke vraag werd gesteld heb ik ook een zo eerlijk mogelijk antwoord gegeven.

koperdraad met ijzer bestaat, WD1TT o.a. dit is gelegeerd met ijzer om de treksterkte te vergroten.
in het leger wordt dit gebruikt als telefoonleiding, dit mag wel wat weerstand hebben, maar over het algemeen is koper voor kabels 99,9% zuiver en is dus niets mis mee.

altheka
6 maart 2010, 17:38
ik heb niet voor niets mijn reaktie hier geplaatst, ik had zin om weer eens goed te lachen dit weekeind en jawel dat is inmiddels gelukt.

in de audio en hifi wereld heb ik echt geen vrienden meer (op een enkeling na), ook meneer van de hull is ooit eens jankend weg gelopen (op de funkausstellung in berlijn in duitsland) maar al die onzin is nogmaals alleen goed voor de portomonee van de verkoper.

wanneer je alleen 1,5 mm of zelfs 2,5 mm kwadraad kabel gebruikt voor de korte stukken dan is dit voldoende en is alle speciale kabel weg gegooid geld, maar ga alsjeblieft door want anders verdiennen die mensen niets meer.
zorg dat je verbindingen goed gemaakt zijn en je connectoren schoon, geen oxide.

ik ben en blijf eigenwijs, ik heb voor vrijwel alle hifi en audio merken gewerkt en zijn tot de conclusie gekomen dat het goed is voor de omzet. ik heb er ook veel flessen wijn, cognac en wisky aan over gehouden en krijg ze nog regelmatig, als ik mijn mond maar hou in het openbaar.

maar omdat er hier een eerlijke vraag werd gesteld heb ik ook een zo eerlijk mogelijk antwoord gegeven.

koperdraad met ijzer bestaat, WD1TT o.a. dit is gelegeerd met ijzer om de treksterkte te vergroten.
in het leger wordt dit gebruikt als telefoonleiding, dit mag wel wat weerstand hebben, maar over het algemeen is koper voor kabels 99,9% zuiver en is dus niets mis mee.

Alleen die zin doet mij al denken dat je maar wat raak lult.

Maar een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.

euserh
6 maart 2010, 17:56
Alleen die zin doet mij al denken dat je maar wat raak lult.


jammer dat je zo reageert je snapt het dus zelf ook niet, niets is hatelijk bedoeld, maar een reaktie moet je wel kunnen onderbouwen.

ik zit zelf al meer dan 40 jaar in de elektronica met name op het ontwikkelniveau en management van de diverse bedrijven.

mijn opleiding is UTS-electrotechniek en Electronica technicus NERG, daarnaast Middelbaar Instalatie Technicus VEV voor de lol gedaan.
nou heb ik nooit zo goed opgelet en ben alleen maar met audio en ''ander geluid'' bezig geweest en weet wel wie ik inmiddels wel kan vertrouwen en wie niet en ook welke verhalen waar en niet waar zijn.

als ik de site van meneer van de hull lees dan moet ik gauw stoppen, mijn bloeddruk is al te hoog, maar deze meneer verdient veel te veel geld door andere mensen op te lichten, en de man gelooft heilig in zijn eigen filosofie die van geen kanten klopt.

ook heb ik aan veel onderzoeken mee mogen doen met alle bevindingen in hoofdzakelijk nederland en engeland, gelukkig mag ik bijna met pensieon, kan ik lekker met mijn buizenversterkertjes verder zoals mijn kinderen al roepen maar kan het niet nalaten om op eenvoudige vragen een eenvoudig antwoord te geven, echter noemen ze mij ook wel eens Don Quichotte dus ik be wel eens vast houdend.

Jimi Hendrix
6 maart 2010, 18:21
wel verfrissend op zich.
Ik ben altijd voor A/B/X-testen van audio.
Alleen is dat met speakerkabels lastig...
Dus wie weet ben ik voor de gek gehouden door een grimas die degene die de kabels verwisselde telkens onbewust maakte bij het ene type maar niet bij het andere.
In elk geval scoorde ik 100% bij het gokken welke welke was. En de vdHul vond ik beter, onzin-ingrediënten of niet.
Kabels worden toch niet van filosofie gemaakt? ;-)

OT: je hebt een mediaspeler voor windows, Foobar, waar een A/B/X-plugin voor bestaat, super leuk en leerzaam voor dit soort dingen (als je er een opname van hebt in elk geval).

altheka
6 maart 2010, 18:31
jammer dat je zo reageert je snapt het dus zelf ook niet, niets is hatelijk bedoeld, maar een reaktie moet je wel kunnen onderbouwen.

ik zit zelf al meer dan 40 jaar in de elektronica met name op het ontwikkelniveau en management van de diverse bedrijven.

mijn opleiding is UTS-electrotechniek en Electronica technicus NERG, daarnaast Middelbaar Instalatie Technicus VEV voor de lol gedaan.
nou heb ik nooit zo goed opgelet en ben alleen maar met audio en ''ander geluid'' bezig geweest en weet wel wie ik inmiddels wel kan vertrouwen en wie niet en ook welke verhalen waar en niet waar zijn.

als ik de site van meneer van de hull lees dan moet ik gauw stoppen, mijn bloeddruk is al te hoog, maar deze meneer verdient veel te veel geld door andere mensen op te lichten, en de man gelooft heilig in zijn eigen filosofie die van geen kanten klopt.

ook heb ik aan veel onderzoeken mee mogen doen met alle bevindingen in hoofdzakelijk nederland en engeland, gelukkig mag ik bijna met pensieon, kan ik lekker met mijn buizenversterkertjes verder zoals mijn kinderen al roepen maar kan het niet nalaten om op eenvoudige vragen een eenvoudig antwoord te geven, echter noemen ze mij ook wel eens Don Quichotte dus ik be wel eens vast houdend.

Jammer dat ik zo reageer ?
Hoe serieus moet ik iemand nemen die zijn post begint met wat jij schreef ?
Ik geloof zelf ook niet zo in geluids verschil en zeker niet zoals sommigen het hier beschrijven.

Ik zeg niet dat je ongelijk hebt, ik zeg dat ik je niet serieus kan nemen met zo'n zin.

macwilliams
6 maart 2010, 20:13
ik zit zelf al meer dan 40 jaar in de elektronica met name op het ontwikkelniveau en management van de diverse bedrijven.

mijn opleiding is UTS-electrotechniek en Electronica technicus NERG, daarnaast Middelbaar Instalatie Technicus VEV voor de lol gedaan.
nou heb ik nooit zo goed opgelet en ben alleen maar met audio en ''ander geluid'' bezig geweest en weet wel wie ik inmiddels wel kan vertrouwen en wie niet en ook welke verhalen waar en niet waar zijn.

als ik de site van meneer van de hull lees dan moet ik gauw stoppen, mijn bloeddruk is al te hoog, maar deze meneer verdient veel te veel geld door andere mensen op te lichten, en de man gelooft heilig in zijn eigen filosofie die van geen kanten klopt.

ook heb ik aan veel onderzoeken mee mogen doen met alle bevindingen in hoofdzakelijk nederland en engeland, gelukkig mag ik bijna met pensieon, kan ik lekker met mijn buizenversterkertjes verder zoals mijn kinderen al roepen maar kan het niet nalaten om op eenvoudige vragen een eenvoudig antwoord te geven, echter noemen ze mij ook wel eens Don Quichotte dus ik be wel eens vast houdend.
Zelfs zonder al jou opleiding/ ervaringen maar enkel met mijn oren en nuchter verstand was ik hier al wel achter.

Ongerveer tweeduizend jaar geleden liep dr een goser over het water, ik was er niet bij maar het staat geschreven dus zal het wel zo zijn.

Plant
6 maart 2010, 21:39
Als je verschil kunt waarnemen tussen gitaarkabels dan kun je ook verschil waarnemen tussen speakerkabels.

Aan gitaarkabels zul je veel eerder verschil horen omdat (passieve) gitaarelektronica met veel hogere impedanties werkt. Een beetje kabelcapaciteit hoor je daar al snel in het hoog, terwijl diezelfde capaciteit bij een speakerkabel pas bij een veel hogere frequentie iets doet. Misschien merkt je kanarie of vleermuis er nog iets van, maar wij mensen met een gehoor tot (als je geluk hebt) 20.000 Hz niet.

Bij te dunne speakerkabels kun je mogelijk iets aan de laagweergave gaan waarnemen. Maar dan moet je meer faktoren gaan meenemen, niet alleen de dikte van de kabel maar ook de lengte. Bij een kort kabeltje tussen top en kabinet (op elkaar gestapeld) speelt dat allemaal geen grote rol.

Kim Wilson
6 maart 2010, 21:53
Als je verschil kunt waarnemen tussen gitaarkabels dan kun je ook verschil waarnemen tussen speakerkabels.

Het verschil is dan ook "voelbaar", ene kabel is strakker/vetter in het laag dan de andere.

Kabels omdraaien: gewoon proberen ;)
Gitaarkabel is wel effe wat anders dan speakerkabel. Door gitaarkabel gaat een heel laag signaal, en is dus gevoeliger voor storingen van buitenaf. Als je dan een slecht afgeschermde klotekabel hebt, ga je dat gelijk horen.
Speakerkabel is hoog signaal en daardoor dus bijna niet gevoelig voor storingen. 2x1,5 mm2 of 2,5 mm2 van de bouwmarkt is gewoon goed genoeg.

Puerco
7 maart 2010, 02:27
Aan gitaarkabels zul je veel eerder verschil horen omdat (passieve) gitaarelektronica met veel hogere impedanties werkt. Een beetje kabelcapaciteit hoor je daar al snel in het hoog, terwijl diezelfde capaciteit bij een speakerkabel pas bij een veel hogere frequentie iets doet. Misschien merkt je kanarie of vleermuis er nog iets van, maar wij mensen met een gehoor tot (als je geluk hebt) 20.000 Hz niet.

Bij te dunne speakerkabels kun je mogelijk iets aan de laagweergave gaan waarnemen. Maar dan moet je meer faktoren gaan meenemen, niet alleen de dikte van de kabel maar ook de lengte. Bij een kort kabeltje tussen top en kabinet (op elkaar gestapeld) speelt dat allemaal geen grote rol.

Ik heb een heleboel vleermuizen (geen grap) hier thuis (ze wonen onder de pannen van het dak) en heb ze gevraagd wat ze er van vonden. Ze konden er niet wakker van liggen, zeker om deze tijd van het jaar niet :seriousf:

Outline
7 maart 2010, 04:36
Als het gemiddelde geluidsbedrijf net zo met de aankoop van kabels te werk zou gaan als de gemiddelde HiFi-er en gitarist...
Hij zou dan meer waarde aan kabel dan andere apparatuur hebben!

Ik wil er in mee gaan dat je bij gitaarsignaalkabels wel ENIG verschil kunt merken ivm de hogere impedantie. Ook is de afscherming belangrijk, puur en alleen omdat het om een ongebalanceerd signaal gaat.

Dat het een zwak signaal is: wat denk je van het gemiddelde signaal van een microfoon? Die kan bij een gemiddeld optreden met een zaal-FOH en multi ook zomaar 40/50m afleggen voordat hij bij die tafel is. En dan moet het signaal ook nog eens terug over diezelfde multi voordat het bij de versterkers is... Overigens maken gitaristen zich daar weinig zorgen over, terwijl dat van veel meer invloed op je sound op de monitor en pa is dan die enkele gitaarkabel!

In al die jaren dat ik in het geluid zit, heb ik NOG NOOIT verschil gehoord in diverse merken microfoon- en speakerkabels! Het enigste duidelijk merkbaar wordt (bij basgitaarversterkervermogens en meer) is de dikte van je kabel. Daarom zit iedereen in de PA-branche op 2.5mm2 of 4mm2. Dikker ga je echt niet tegenkomen. Dus als je tussen amp en kast 1,5mm2 of 2,5mm2 gebruikt, zit je meer dan dik genoeg. Je kan je beter zorgen maken over de jackplug die je voor die verbinding gebruikt terwijl hij daar helemaal niet op ontworpen is. Doe wat dat betreft mij maar een Speakon, zoals je meer en meer bij de bassisten ziet. En dat hoeft echt niet meer te kosten!...

the sure thing
7 maart 2010, 11:51
Dank tot dusver voor alle posts. Boeiende materie! Dat speakerkabels bij High-End meuk z'n kwaliteit kunnen bewijzen weet ik. Datzelfde geldt voor gitaarkabels.

Maar mijn vraag gaat echt specifiek over het gebruik van kwaliteits-speakerkabes, voor de GITAARVERSTERKER. Ik ben op zoek naar GEBRUIKERS-ervaringen. Als er mensen zijn die het verschil horen tussen verschillende speakerkabels van hun gitaarversterker naar cab, hoor ik dat graag. Ik zou ook graag willen weten hoe groot die verschillen zijn.

Tot dusver zou ik het kunnen samenvatten dat mijn Cordial SPEAKERkabel met Neutrik pluggen niet anders klinkt dat een duurder alternatief?

rijsberman
7 maart 2010, 12:49
Tot dusver zou ik het kunnen samenvatten dat mijn Cordial SPEAKERkabel met Neutrik pluggen niet anders klinkt dat een duurder alternatief?

Zo zou ik het ook samenvatten, ja. :)

Puerco
7 maart 2010, 13:46
Ok, praktijk testje gedaan. Ik heb een Planet Waves kabel van 12AWG = 3.31mm2 met vergulde pluggen, zuustofloze koperkabel (achterlijke kreet), 2 gescheiden draden naast elkaar, levenslange garantie blah blah. Ooit gekocht in een bui van laat hem eens flink hangen en prijs viel best mee.
Tweede kabel is een cheapo maar wel 2.5mm2 (tussen 13 en 14AWG) en dus meer dan dik genoeg verder niks bijzonders.
Derde is een kabel die bij mijn Marshall cab in de doos zat van 18AWG = 0.82mm2 (hoe halen ze het in hun hoofd...)

Resultaat: Tussen die van Planet Waves en die cheapo dikke kabel hoor ik geen verschil, die dunne die bij mijn cab kwam geeft inderdaad vlak k.u.t. geluid weinig definitie, vlak en levenloos. Geluid van mijn fijne buizenamp (Ceriatone JTM45 met wat verbeteringen)met m'n topmodel Marshall kast (1960AHW - G12H30 HERITAGE) klonk ineens als een modeling ampje.

Conclusie: Zeker niet wetenschappelijk uitgevoerd en dit waren de kabels waar ik toevallig de beschikking over had maar voor mij voldoende bevestiging in deze kwestie.
Kabel moet dus vooral dik genoeg zijn, luxe opties als vergulde pluggen zijn leuk omdat ze niet corroderen maar klinken heus niet beter. Zuurstofloze kabel is zo een kreet waar hifi gasten een erectie van krijgen maar verder nergens over gaat :seriousf:
Alleen jammer dat ik niet de beschikking had over een 16AWG kabel ter vergelijking.
Die kabel die ik bij m'n cab kreeg gebruik ik stiekem wel eens als ik meer effecten wil aansluiten als ik gitaarkabels heb, gaat best en met zoveel troep in je keten kan dat er ook nog wel bij :chicken:

the sure thing
7 maart 2010, 16:30
Ha Puerco,

Een zinvolle bijdrage!

PS: heb je wel eens gezien hoe de meeste MArshall cabs van binnen zijn bedraad met van die schamele dunne draadjes?

Puerco
7 maart 2010, 16:46
Ha Puerco,

Een zinvolle bijdrage!

PS: heb je wel eens gezien hoe de meeste MArshall cabs van binnen zijn bedraad met van die schamele dunne draadjes?

Ja dat is ook heel treurig ja, maar gelukkig word er niet alleen op de dikte van het draad bezuinigd maar ook op de lengte :seriousf:
Desondanks is het toch wel goed hoorbaar maar wel iets dat elke Marshall cab eigenaar per direct zou moeten vervangen...
Ongeveer 1.5mm2 zou voldoende moeten zijn, evt IETS dikker maar niet overdrijven want al dat gewicht komt aan de best wel fragiele speaker tabs te hangen.

Psychomantis
7 maart 2010, 20:34
Ik vermoed ook echt dat alleen de dikte uitmaakt.
Ik heb het hier even over Hi-Fi speakerkabel.
Ik was een tijd geleden bij de mediaketen Vandenborre, zij verkochten "ultra super kwaliteitsdraad" voor 50 € voor 10 meter. Mooie kabel met veel praat zoals "zuurstofvrij koper" enzovoort.
Ik zocht net naar een speakerkabel maar vond 50 euris toch wat te veel.
Daarom ging ik naar de PA-winkel Ampli, een bekende winkel die heel wat grote concerten doet. Ik vroeg naar een speakerkabel. De man vroeg enkel naar het vermogen, er waren namelijk maar 3 soorten kabel aanwezig in de winkel, waarvan alleen de dikte verschilde, er stond geen merk op ofzo. dat was 45 cent/meter.
Dit is een winkel waar veel opnamestudios enzoverder kopen, en ze hadden hier geen "zuurstofvrij koper dikte 6.5mm²"-audiofiel kabels. voor mij is dit op zich al bewijs dat enkel de dikte verschil maakt.

josan
7 maart 2010, 23:47
Gewoon electriciteitssnoer. Kan 2000 Watt hebben. Mijn topje levert vol open 15 Watt en ik speel meestal op, zeg 5. Need we say more.

Outline
8 maart 2010, 03:44
Ik geloof dat ik ook al lang aan had gegeven dat het meer om de dikte draait dan iets anders...

Op het gebied van HiFi en PA meer dan genoeg ervaring met verschillende merken kabels van goedkoop tot duur en nooit geen noemenswaardige verschillen gemerkt, behalve in de handling (soepelheid, krul-gevoeligheid, enz).

En wat ik al eerder aangaf: je kan je beter druk maken om dat miniscule contact wat je jack maakt. Beetje goedkope connector of chassis wat oxideert en je bent bedankt! Daarom snap ik niet dat er nog niet massaal overgestapt wordt naar Speakon...

Conclusie: bij speakerkabel is alleen de dikte van belang. Alles tussen 1.5 mm2 en 4 mm2 voldoet uitstekend waarbij 2.5 mm2 (in PA-land) de standaard is. Maar voor die 1.5 m voldoet 1.5 mm2 ook al hoor! Die past tenminste nog een beetje in je jack...

En Cordial maakt goede kabel hoor! In de PA-wereld kom ik het iig vaak genoeg tegen en gebruik zelf signaalkabel van Cordial. Net als Tasker, DAP, Mogami, Eurocable, Klotz, VanDamme, enz.

nico verduin
8 maart 2010, 07:04
Mooie kabel met veel praat zoals "zuurstofvrij koper" enzovoort.
En is het dan de bedoeling dat je de omgeving vacuum trekt.:seriousf::seriousf::seriousf: Anders komt er zuurstof bij. Wel een voordeel. Je hoort helemaal niets.... geen brom, geen ruis, geen his.... geen geluid..:seriousf::seriousf:

sjaak1990
8 maart 2010, 12:25
Ik hoor wel degelijk verschil... Had eerst een dropvetertje en nu 2 2.5mm2 kabels met neutriks en het klinkt wat opener en gedetailleerder. Het verschil is niet al te groot maar wel te horen en voelen.

Als je niet om de kleine dingen in je geluid geeft dan zal dit dus ook niet zo belangrijk zijn maar als je goede gitaarkabel hebt, verschillen tussen buizen wilt horen (zo goed mogelijk) en het uiterste uit je gear wilt halen dan maakt het wel uit, mits je gear zo goed is dat de verschillen te horen zijn. Audiofiele kabels lijken me dan wel onzin, zuurstofvrij, gericht blabla dat gaat mij ook wat te ver maar met goede kabels is niks mis.

FruscianteFan
8 maart 2010, 12:58
Audiofiele kabels lijken me dan wel onzin, zuurstofvrij, gericht blabla dat gaat mij ook wat te ver maar met goede kabels is niks mis.
Volgens mij is dit wel de algemene conclusie...