PDA

View Full Version : Cubase 5 opname probleempje



kenx
5 maart 2010, 20:11
Hallo iedereen,

Ik heb een klein probleempje met deze Cubase, maar wel eentje waar ik me dood aan erger. Er valt niet mee te werken zo...

Probleemstelling:
Ik neem dus 1 spoor op (bvb gitaar) en vanaf het moment dat ik een 2de spoor wil opneme, neemt Cubase dus het geluid dat vooraf opgenomen was (spoor 1) + het geluid dat ik nu inspeel (bvb keyboard). Eigenlijk krijg ik dan als totaalplaatje 1 spoor met enkel gitaar en een 2de spoor met gitaar en keyboard. Op dit spoor is de gitaar nog een tikkeltje luider (vaak overstuurd) en er zit een beetje vertraging op. Zo valt er niets mee op te nemen, en ik veronderstel dat er iets aan mijn geluidskaart niet goed is ingesteld, maar ik vind niet wat... Als iemand hetzelfde probleem had/heeft, of een oplossing denkt/weet te vinden, laat het me dan zo snel mogelijk weten!

Alvast bedankt!

Psychomantis
5 maart 2010, 20:17
je bedoelt geluidskaart (hoop ik) :p

kenx
5 maart 2010, 20:44
je bedoelt geluidskaart (hoop ik) :p

Haha, natuurlijk geluidskaart :D

glennshred
6 maart 2010, 12:12
Hallo iedereen,

Ik heb een klein probleempje met deze Cubase, maar wel eentje waar ik me dood aan erger. Er valt niet mee te werken zo...

Probleemstelling:
Ik neem dus 1 spoor op (bvb gitaar) en vanaf het moment dat ik een 2de spoor wil opneme, neemt Cubase dus het geluid dat vooraf opgenomen was (spoor 1) + het geluid dat ik nu inspeel (bvb keyboard). Eigenlijk krijg ik dan als totaalplaatje 1 spoor met enkel gitaar en een 2de spoor met gitaar en keyboard. Op dit spoor is de gitaar nog een tikkeltje luider (vaak overstuurd) en er zit een beetje vertraging op. Zo valt er niets mee op te nemen, en ik veronderstel dat er iets aan mijn geluidskaart niet goed is ingesteld, maar ik vind niet wat... Als iemand hetzelfde probleem had/heeft, of een oplossing denkt/weet te vinden, laat het me dan zo snel mogelijk weten!

Alvast bedankt!


Dat is idd een instelling die je moet doen in je geluidskaart, heb ik vroeger
ook nog gehad.

1. Ga naar instellingen (configuratiescherm) van je geluidskaart.
2. Open het vakje opnemen en kijk wat er geselecteerd is, klein kansje
dat de microfoon is geselecteerd? Ik weet niet met wat je opneemt maar
mogelijk zal je wel de lijningang moeten kiezen of de gewone decoder (Digital in) Ik gebruik zelf vista maar veel zal het wel niet
verschillen van instellingen ;)

Probeer het maar ééns.

psluijter
6 maart 2010, 12:23
Sommige geluidskaarten (w.o. de Soundblasters) hebben bij het opnemen de optie "wat men hoort". Dit betekent dat AL het geluid wat door de kaart gaat wordt opgenomen. Neemt men op spoor 2 op, dan wordt het geluid van alle andere sporen (voorzover niet gemute) ook op spoor 2 opgenomen. Is dat bij jou ook het geval, kies dan een andere optie dan "wat men hoort".

kenx
6 maart 2010, 16:45
Sorry jongens, maar waar denken jullie dat dit zoal kan bijstaan? Ik vind het nergens...

Psychomantis
6 maart 2010, 18:38
Hey,
ik weet ongeveer welk probleem kenx heeft, en het ligt niet aan het fout selecteren van de mic in of line in. Om een of andere reden kan hij niet switchen tussen de verschillende ingangen. Ik heb de engelse versie van XP en hier kan je duidelijk een vakje "select" aanduiden welke ingang je wilt gebruiken.
Hij heeft echter de nederlandstalige versie, en hij krijgt exact hetzelfde venstertje als ik, maar niet met de vakjes "selecteren" eronder, maar met "dempen". En nee hij heeft niet op uitgangsvolume geklikt.
Zou dit misschien aan een verkeerde vertaling kunnen liggen?
Ik denk van niet, en daarom denk ik ook niet dat er hier een fout bij de instellingen ligt.
Hij zou zn sound manager eens moeten bekijken, mss kan hij daar een oplossing vinden.

glennshred
6 maart 2010, 21:31
Hey,
ik weet ongeveer welk probleem kenx heeft, en het ligt niet aan het fout selecteren van de mic in of line in. Om een of andere reden kan hij niet switchen tussen de verschillende ingangen. Ik heb de engelse versie van XP en hier kan je duidelijk een vakje "select" aanduiden welke ingang je wilt gebruiken.
Hij heeft echter de nederlandstalige versie, en hij krijgt exact hetzelfde venstertje als ik, maar niet met de vakjes "selecteren" eronder, maar met "dempen". En nee hij heeft niet op uitgangsvolume geklikt.
Zou dit misschien aan een verkeerde vertaling kunnen liggen?
Ik denk van niet, en daarom denk ik ook niet dat er hier een fout bij de instellingen ligt.
Hij zou zn sound manager eens moeten bekijken, mss kan hij daar een oplossing vinden.


Aah XP heb ik hiervoor ook gehad, de moeilijkheid daarmee is idd dat het lijkt
alsof je alleen de vakjes kan kiezen met dempen maar dat is niet zo, ik weet
niet precies meer hoe je het kunt kiezen (vakjes voor selecteren) maar het
moet daar zeker zijn. ik weet dat dat mooi wegestopt is, probeer de help
van de pc moet daar zeker staan :)