PDA

View Full Version : Vox night train modden, voor het eggie



Niels Verkaik
5 maart 2010, 19:01
Er is veel discusie over geweest: wat voor mods kan je allemaal laten doen op de Vox Night Train.

Ik laat mijn eigen Night Train nu daadwerkelijk modden door een iemand die high-end buizenversterkers maakt.

Het volgende gaat er aan gebeuren:
-Footswitch voor de bright-thick modus, als de footswitch gedisconnect wordt, dan doet de gewone schakelaar het weer.
-Fx loop
Er kom een 100% wet fx-loop op (als er geen kabel in de send wordt gestoken dan wordt de fx-loop schakeling helemaal weggehaald, dus het originele circuit wordt dan herstelt)
-Extra gain op het thick kanaal
Door een mod aan het thick kanaal zal het een groter gain bereik hebben.
-Gain boost
Een boost functie voor het bright en thick kanaal (footswitchable en en regelbaar met push pul pot op de amp).
-Spring reverb
Echte spring reverb wordt waarschijnlijk in het cabinet gebouwd (past echt niet in de versterker). Footswitchable


Al met al behoorlijk wat....maar nu we toch bezig zijn, kunnen we net zo goed alles doen.

Nu mijn vraag aan jullie: wat zou ik nog meer aan kunnen modden?

the sure thing
5 maart 2010, 19:33
eeeehhh.... de "andere amp" mod? :) Geintje

Waarom laat de de amp niet modden die uitsluitend gitaar-amps mod? Die weet er misschien nog meer uit te halen.....

caliban
5 maart 2010, 19:36
Er is veel discusie over geweest: wat voor mods kan je allemaal laten doen op de Vox Night Train.

Ik laat mijn eigen Night Train nu daadwerkelijk modden door een iemand die high-end buizenversterkers maakt.

Het volgende gaat er aan gebeuren:
-Footswitch voor de bright-thick modus, als de footswitch gedisconnect wordt, dan doet de gewone schakelaar het weer.
-Fx loop
Er kom een 100% wet fx-loop op (als er geen kabel in de send wordt gestoken dan wordt de fx-loop schakeling helemaal weggehaald, dus het originele circuit wordt dan herstelt)
-Extra gain op het thick kanaal
Door een mod aan het thick kanaal zal het een groter gain bereik hebben.
-Gain boost
Een boost functie voor het bright en thick kanaal (footswitchable en en regelbaar met push pul pot op de amp).
-Spring reverb
Echte spring reverb wordt waarschijnlijk in het cabinet gebouwd (past echt niet in de versterker). Footswitchable


Al met al behoorlijk wat....maar nu we toch bezig zijn, kunnen we net zo goed alles doen.

Nu mijn vraag aan jullie: wat zou ik nog meer aan kunnen modden?

Zijn dat niet heel kleine ampjes? Hoe krijg je dat alles erin...

macwilliams
5 maart 2010, 19:36
Ik heb werkelijk geen idee wat nog maar het klinkt wel gaaf al die nieuwe mogelijkheden.

Ewoud Kuijt
5 maart 2010, 19:47
Ik volg, als mede Night Train eigenaar, met grote belangstelling dit draadje. Het schakelbaar maken van de Bright/Thick switch staat bij mij op 1 en een reverb op twee. Een effectloop zit ik niet zo op te wachten

Wat gaat het kosten?

caliban
5 maart 2010, 19:58
Als alles gebufferd wordt met lampen zouden er eigenlijk 2 preamplampen bij moeten komen. Vraag me af waar die geplaatst gaan worden?

G.G.
5 maart 2010, 20:17
Waarom laat de de amp niet modden die uitsluitend gitaar-amps mod? Die weet er misschien nog meer uit te halen.....

Mijn Champkloon is ook geheel gebouwd door iemand die alleen hifi buizenamps heeft gebouwd (wel 30 jaar ervaring). Zolang iemand maar weet wat ie doet en je wensen weet te vertalen nara het schema en de onderdelen.....

Gearjunkie
5 maart 2010, 21:13
Zou je niet voor de aanschafprijs van de Vox en daarbij opgeteld de verbouwkosten, een hele leuke amp kunnen uitzoeken???

caliban
5 maart 2010, 22:04
Mijn Champkloon is ook geheel gebouwd door iemand die alleen hifi buizenamps heeft gebouwd (wel 30 jaar ervaring). Zolang iemand maar weet wat ie doet en je wensen weet te vertalen nara het schema en de onderdelen.....
Iemand als cluseau (Frans) hier op het forum is zelf geen gitarist, en heeft vooral veel ervaring met hifi spullen, maar zijn kennis is heel erg geschikt voor gitaristen amp-problemen. Hun benadering is soms wat anders, aangezien zij alles zo clean mogelijk willen hebben, maar voor de rest...

Zou je niet voor de aanschafprijs van de Vox en daarbij opgeteld de verbouwkosten, een hele leuke amp kunnen uitzoeken???
Dat is ook iets wat ik mij afvraag

j3r03n
6 maart 2010, 01:19
Als alles gebufferd wordt met lampen zouden er eigenlijk 2 preamplampen bij moeten komen. Vraag me af waar die geplaatst gaan worden?

Gewoon voorop:
http://www.laymonhicks.com/wp-content/uploads/2009/01/headlights.bmp

Puerco
6 maart 2010, 07:09
@j3r03n: Mafkees, m'n hele scherm onder gespetterd :seriousf:
Maar weer even op zoek naar de poetsdoekjes....

caliban
6 maart 2010, 09:05
Gewoon voorop:
http://www.laymonhicks.com/wp-content/uploads/2009/01/headlights.bmp

:seriousf: stylish, en retro

Terminus
6 maart 2010, 09:35
Je kan voor de gain boost en reverb (geen echte spring reverb) toch gewoon een pedaaltje gebruiken? Dat is gelijk ook footswitchable.

Hoewel je dan wel eerst een FX loop met hebben voor de reverb.

Niels Verkaik
6 maart 2010, 09:45
Als alles gebufferd wordt met lampen zouden er eigenlijk 2 preamplampen bij moeten komen. Vraag me af waar die geplaatst gaan worden?
Er komen wss zelf 3 12ax7's bij, de spring reverb heeft die ook nodig.
Deze komen gewoon waar de andere zijn geplaatst: op de bovenkant.


Zou je niet voor de aanschafprijs van de Vox en daarbij opgeteld de verbouwkosten, een hele leuke amp kunnen uitzoeken???

Dat valt wel mee.
Ik heb al heel wat nieuwe versterkers uitgeprobeerd (<1000E, daarboven wil ik nog niet gaan). Maar geen een klonk zo lekker als de night train. Of je moet ze belachelijk hard zetten, maar mn oren zijn me te veel waard.

Je kan voor de gain boost en reverb (geen echte spring reverb) toch gewoon een pedaaltje gebruiken? Dat is gelijk ook footswitchable.

Hoewel je dan wel eerst een FX loop met hebben voor de reverb.

Er is niets lekkerders dan een extra 12ax7 die nog na die andere staat te blazen..en het kan, dus waarom niet? scheelt me weer een pedaal.
En de reverb kwam de beste man zelf mee aanzetten. Moet effe kijken of dat wat wordt qua plaatsing enzo.



Niemand meer ideeën voor extra mods?

j3r03n
6 maart 2010, 11:16
Sorry Puerco :makeup:

En ook excuses omdat ik inhoudelijk weinig te melden heb, al volg ik dit topic met enige interesse, want die Nighttraintjes zijn echt gave bakjes!

caliban
6 maart 2010, 14:32
Er komen wss zelf 3 12ax7's bij, de spring reverb heeft die ook nodig.
Deze komen gewoon waar de andere zijn geplaatst: op de bovenkant.


Dat van de reverb bedoelde ik ook :). Eentje voor de reverb, eentje voor de loop, en waarschijnlijk nog een voor extra gainstages oid. Dan vraag ik me af waar hij al dat circuit gebouwd krijgt, en ik vraag me af in hoeverre de sound hetzelfde kan blijven. Als ik jouw wensen lees zou ik eerder deze amp wel houden, maar er ook eentje bijkopen die anders klinkt (en bijvoorbeeld wat meer gain heeft...).

Puerco
6 maart 2010, 16:51
Sorry Puerco :makeup:

En ook excuses omdat ik inhoudelijk weinig te melden heb, al volg ik dit topic met enige interesse, want die Nighttraintjes zijn echt gave bakjes!

Hey, lachen is gezond, weinig mooiers in het leven dan humor :seriousf:
Zelf volg ik dit topic omdat ik me ten eerste afvraag waarom iemand een amp koopt en er dan zoveel aan gaat verbouwen dat het niet eens meer dezelfde amp is (ok de behuizing is wel zeer g**l (bijna vies woord gezegd)) en ten tweede omdat ik me sterk afvraag of zoveel extra in zo een kleine behuizing wel goed gaat. De ruimte om dit te verwezenlijken zal er wel zijn maar storingen en oscillaties liggen op de loer.
In deze wens ik de topic starter dan ook veel succes en hoop dat dit zonder onoverkomelijke problemen tot een goed einde te brengen is.

Niels Verkaik
6 maart 2010, 17:09
Haha nou lekker positief hier allemaal :P
De sound zou niet veel moeten veranderen, hij zou alleen meer moeten kunnen.
En alles wordt eerst getest voordat het ingebouwd wordt...dus als het niet bevalt dan komt het er ook niet in.

Ik doe dit omdat ik van het geluid hou wat er uit kom, en dit in nog geen een andere versterker heb kunnen vinden. + deze is makkelijk verplaatsbaar, en aangezien ik hem thuis en in de oefenruimte gebruik is dat erg fijn.

Puerco
6 maart 2010, 17:37
Wat ik hierboven gezegd heb is zeker niet negatief bedoelt en ik zal zeker niet zeggen dat het onmogelijk is, alleen als een en ander slecht geïmplementeerd word zal het moeilijk worden. Je zult zeer zorgvuldig te werk moeten gaan, vandaar ook mijn interesse en wens je er ook heel veel succes bij.
Om deze reden zal ik het ook met veel belangstelling blijven volgen.
Was positief bedoelt dus anders had ik liever mijn mond gehouden :makeup:

Niels Verkaik
6 maart 2010, 17:40
Kritiek is welkom hoor, no problem;)

De footswitch met led is nu trouwens in gebruik. Ideaal voor mijn optreden vanavond:)

caliban
6 maart 2010, 20:31
Kritiek is welkom hoor, no problem;)

De footswitch met led is nu trouwens in gebruik. Ideaal voor mijn optreden vanavond:)

Kritiek is ook niet slecht bedoeld btw ;) Ik post gewoon wat ik denk, en ik hoop echt dat hij helemaal naar je wens gaat zijn!

Niels Verkaik
13 maart 2010, 17:23
Dinsdag wordt er een boost functie en een fx loop bij gezet:)

caliban
13 maart 2010, 18:08
Dinsdag wordt er een boost functie en een fx loop bij gezet:)

De rest niet? :)

Niels Verkaik
13 maart 2010, 18:54
Het gaat in stappen,
hij heeft een connectoren met veel pinnen op mn Vox aangebracht, en hij heeft steeds een nieuwe module om daar op te zetten zodat ik die kan testen, en ondertussen werkt hij verder aan de andere. Zo kan ik ook feedback geven op de mod, zodat hij die kan aanpassen op de andere module, die wisselen we dan weer uit enz, totdat ik tevreden ben, en dan bouwt hij het in

sjaak1990
13 maart 2010, 19:17
En de voeding trekt die 3 extra buizen zonder problemen of komt er een andere in? Zou er misschien andere trafo's indoen als ik zoveel uit zou geven, misschien is dat wat?

Niels Verkaik
13 maart 2010, 19:46
Met de voeding komt het goed:) die vrij riant uitgevoerd...er komt nog misschien wel een Choke op om wat meer nuttig vermogen te krijgen

speedmusic
13 april 2010, 11:15
Niels, alweer een update, liefst met foto's?
Heb zelf ook interesse in een Night Train, dus kan niet genoeg foto's zien.

kidrock
13 april 2010, 15:13
Ben eigenlijk heel benieuwd bij wie je dit allemaal laat doen? Ik lees dat in de US zat van die gasten rondlopen, maar dat is voor mij net ff een brug te ver. Ik speel namelijk ook met de gedachte om bijv. een Night Train, Tiny Terror of Jet City aan te schaffen en dan te laten modden. Als het niet teveel kost dan hou je toch een leuk klein amp aan over met veel mogelijkheden.

Niels Verkaik
13 april 2010, 16:02
Ik laat het door Odessa amps uit Rotterdam doen, echt een toffe kerel!

Ik zal jullie wat verklappen, waarschijnlijk gaat deze Mod als zelfbouw op de markt komen...iemand geinteresseerd? Wat zouden jullie gemod willen zien?

En trouwens, de Night train is imho een stuk beter dan de Tiny Terror: veelzijdiger, betere clean headroom, en een lekkerder distortion.

speedmusic
13 april 2010, 16:43
Mijn interesse zou met name uitgaan naar een FX loop, voor reverbs en extra gain heb ik mijn pedaaltjes.

Niels Verkaik
13 april 2010, 16:46
ok:) er wordt ook een spring reverb ingebouwd..het probleem is alleen nog waar die te laten..

bass blom
13 april 2010, 17:20
gaaf zeg zo'n ding helemaal oppimpen :mmmm:

kidrock
13 april 2010, 18:11
Ik laat het door Odessa amps uit Rotterdam doen, echt een toffe kerel!

Ik zal jullie wat verklappen, waarschijnlijk gaat deze Mod als zelfbouw op de markt komen...iemand geinteresseerd? Wat zouden jullie gemod willen zien?

En trouwens, de Night train is imho een stuk beter dan de Tiny Terror: veelzijdiger, betere clean headroom, en een lekkerder distortion.

Klinkt goed! Maar helaas... ben niet zo handig met een soldeerbout :( Ben benieuwd wat de schade is van zo'n mod klus.

Wat ik zelf graag zou willen hebben zijn: fx loop, 2de channel (als de omvang van de amp het toelaat), boost functie.

Reverb zou voor mij niet zo van belang zijn. Ik haal toch alles uit mn TC G-force.

Ik zag laatst een joeptjoep clip van een gemod Jetcity en die klonk wel heel erg vet, moet ik zeggen :rockon:

Maar ik ben heel benieuwd hoe jou amp uitpakt. Keep us posted! :ok:

toneblo
13 april 2010, 18:19
...zelfbouw modificatie-pakketjes...hmm...
Voor degene die "echt " weet wat ie doet "misschien " leuk, voor diegene die zich niet als bekend met solderen ( en metingen ) moet bestempelen: Niet doen!!
Solderen is een vak apart..
Ook het eindresultaat valt of staat met goed soldeerwerk, sowieso, bijna alle mod-pakketten die dan gebruikt worden, klinken verschillend.

Niemand heeft het zelfde oor, ik bedoel dus: er wordt niet meer met 1 maat gemeten en er onstaat dus een discussie of het wel of niet een goed mod-pakket is...

Als je niet zo om details geeft, ga gerust je gang.
Het aanbrengen van een modificatie wordt beoordeeld op het eindresultaat.
Vooralsnog doen desbetreffende modificators dit werk en hun werk staat bekend omdat zij een vaste waarde, die zeer herkenbaar is, hebben in hun werk.
Vergeet dat niet!

speedmusic
15 april 2010, 16:58
Kun je twee cabinets op deze versterker aansluiten?
Op de standaard Vox zou dit dus een 8 ohm en een 16 ohm betekenen.

Echter ik heb twee 8 ohm 2x12" kasten, kun je deze tegelijkertijd aansluiten na een kleine modificatie van de 16Ohm uitgang aansluiten op de Vox?

Marcellino
28 april 2010, 00:28
Ik ben ook erg geïnteresseerd in de kosten van de verschillende mods. Met name de send-return.

Overigens vind ik de Vox erg bright en scherp qua geluid. Ik speel er met een Strat over. Daarbij is ie zo schel dat ik soms denk dat er iets met de buizen niet ok is. Ik ben nog maar een rookie op buizen gebied, dus vind het moeilijk te beoordelen.

Zijn hier fans die al buizen gewisseld hebben?

Niels Verkaik
28 april 2010, 09:29
Kun je twee cabinets op deze versterker aansluiten?
Op de standaard Vox zou dit dus een 8 ohm en een 16 ohm betekenen.

Echter ik heb twee 8 ohm 2x12" kasten, kun je deze tegelijkertijd aansluiten na een kleine modificatie van de 16Ohm uitgang aansluiten op de Vox?

Ja dat zou kunnen.
Dan moet je ze niet paralel, maar in serie schakelen.
Dit zorgt er echter wel voor dat je ze niet meer los van elkaar kan gebruiken..

speedmusic
28 april 2010, 12:28
Dat wil ik wel, gaan doen op termijn:1 kast in de oefenruimte, 1 kast thuis. Live wil ik dan beide kasten gebruiken meestal met een andere amp maar het lijkt mij ook wel grappig om afentoe die Vox te pakken.

Niels Verkaik
28 april 2010, 13:44
Ok, dan kan het alsnog, maar dan moet je een schakelaar inbouwen die hem kan omschakelen van serie naar paralel